AOD:n kumilankamainen vaihtaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jancce, 11.8.2021.

  1. Jancce

    Jancce 1st gear

    Morjensta kaikille vaihteistovelhoille.
    Mulle on rakenteilla 67 poniin uusi moottori ja askina toimii aod. Ajattelin vahvistaa askin jo ennakkoon, niin ettei sitten räjähdä kun uusi 351 saadaan paikoilleen.
    Monster transmissionilta tilattiin ja asennettiin rebuit kit joka sisältää tarvittavat vahvemmat kamppeet 400hv asti. Turbiini kävi muokkauksessa ja stalli nostettiin 2200-2300 kieppeille. Aski vaihtaa kivasti leppoisalla kaasulla, mutta kun lähtee ykkösellä reippaammin niin kakkoselle vaihto on todella pitkä ja kumilankamainen. Kakkoselta kolmoselle täydellä kaasulla vaihtaa normaalisti. Ja kun kolmoselta kakkoselle kenkäsee kickdownin niin vaihtaa napakasti, ei venyttele yhtään.
    Moottorina mulla nyt loppuunajettu 302 mikä ei oikeestaan mene yhtään mihinkään.
    Voiko olla mahdollista että kun kone on niin tehoton ja väännötön, niin turbiinille ei tule tarpeeksi voimaa ja vääntöä että ottais kiinni välittömästi. Vanhoilla kamppeilla rykäisi ykköseltä kakkoselle viipymättä. Pannan ei pitäisi luistella kun kolmoselta kakkoselle kuitenkin reippaammassa kyydissä vaihtaa niinkuin pitää. Tv-vaijeri ja paineet pitäisi olla kohdillaan.
    Että olisko kellään kokemuksia tän tyyppisestä onkelmasta. Auto on pajalla ja vaihdetaan askin häntään myös keskipakosäädin. Se ilmeisesti vaikuttaa vaihtoajankohtiin tv-vaijerin lisäksi. Mulla on tossa askissa ollu myös ongelmana vanhoilla ja uusilla sisuksilla myös se että kevyellä kaasulla vaihtaa kakkoselta kolmoselle jossain 30km/h vauhdissa. Kakkosella kun vähän reippaammin kiihdyttää niin pitää kyllä kakkosta päällä ihan hyvin. On noi kyllä yksiä perkeleitä
     

Kerro tästä muillekin!