Apua releen valintaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Gerball, 6.6.2015.

  1. Gerball

    Gerball Gearhead

    Tarkoitus on rättikaton moottori pistää releen kanssa toimimaan kun ei tahdo vanhoilla johdoilla/katkaisijalla jaksa toimia ja katkaisija kuumenee pelottavasti kun kattoa jurnuttaa yläs tai alas. Moottori on uusi, ei mikään "peruskorjattu tms.." jotta se puoli pitäisi olla kunnossa.
    Tarvitsen siis releen johon tulee akulta jatkuva virta, kaksi nastaa (ylös/alas) ohjausvirroille jotka otetaan orkkis katkaisijan moottorin ex. käyttöjohdoista, sitten releeltä moottorille uudet piuhat. Menikö oikein ? Alkup. katkaisijaan jää sen oma virtajohto joka releistyksen jälkeen ei joudu niin kovalle ponnistukselle (ja tietty ne ohjausjohdot)
    Motonetista viisaana jo menin relettä hakemaan mut runsaudenpula pisti pään sekaisin. Myyjälle koitin selittää millaista relettä tarviin ja jonkun se käteen lykkäsikin (5 nastainen vaihtorele) Sitä en kyllä tuohon systeemiin osaa laittaa, akulta kun ottaa nastalle 30 jatkuvan virran, yhteen nastaan tulee myös jatkuva virta ja sehän ei käy päinsä.
    Jos vielä ihan motonetin tuotenumeronkin joku asiaa tunteva osaisi kertoa niin homma bueno :)
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Laita molemmille toiminnoille oma rele, taitaa olla yksinkertaisin. Releen jalat saa vielä toisiinsa kiinni.
    Normaali rele ei vaihto.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Eli vaikka esim. tälläsiä kaksi https://www.motonet.fi/fi/tuote/481870/Yleisrele-12V40A

    -30 akulta plus
    -87 katto ylöspäi moottorille
    -88 katkasialta tuleva plussa katto ylös
    -85 maihin

    ja katto alas noi kaks sitte toisin.

    Saa korjata jos tuli jurrissa ajatuskatkos kytkennästä....

    Viälä tuli mieleen, kulkeeko muuten katkasiasta plussa vai miinus läpi?
     
  4. Toope

    Toope 2nd gear

    Josko se originelli katkaisin kuumenee arveluttavasti,niin lienee ehken jossain "pientä" häikkää.Voi kai sen releistää myös,mut itte lähtisin selvittämään vikaa,miksi homma on "oikosulussa".
     
  5. Gerball

    Gerball Gearhead

    No niin, katto lähti liukkaasti liikkeelle kahden releen avulla. Mutta voiko tosiaan vaatia 30a sulakkeen tuo moottori? 25a vielä kärähti. Moottori on uusi, Hydroelectric2009 vauhtipajasta tilattu. Moottorin omat piuhan pätkät ovat järeät, varmaan 4mm. Tuli jo rakennettua 2,5 neliön johdosta tuo systeemi, taitaa mennä uusiksi?
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    En tunne kyseisen moottorin tehoja, mutta miksipä ei vaatisi kun 25A x 12v on 300 wattia eli aika pikku kone kuitenkin :)
    Mittaa paljonko on jännite moottorin luona kun se käy ja jos akulla on 12v niin näkee paljonko jää johtojen lämmittämiseen.
     

Kerro tästä muillekin!