Arauskulmien säädöstä ratti vinossa kotiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja hyde, 12.6.2024.

  1. hyde

    hyde Gearhead

    Käytin tuossa käyttis Primiera 05 aurauskulmien säädössä kun ratti oli vinossa vasemmalle . Kun hain pois niin nainen tiskin takana selitti että koska on jäykkä taka-akseli eikä voi säätää niin auraukset tuli nyt kohdilleen mutta ratti jäi nyt hieman vinoon OIKEALLE johtuen tosta taka-akselista.Minusta on vinossa kyllä aika paljon. Eli tietäjät onko toi selitys nyt ihan kelpoinen. Oon käyttänyt kulmien säädössä muissa liikkeissä ja aina ratti on ollut suorassa hakiessa on sitten ollut millainen ritsa tahansa.
     
  2. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Useimmat kai tekee säädön silleen, että ratti on lukittu suoraan ja sit säätää. Joten kärryssäsi on isosti vikaa, jos moista ei oo voinu tehdä ja normaalit säätövarat ei riitä.

    Toi selitys on mun korviin puutaheinää.
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jäykästä taka-akselista johtuen ratti vinossa kuulostaa vuosisadan selitykseltä, kun ratin ei pitäis olla vinossa vaikka olis jäykkä etuakseli..
     
  4. hyde

    hyde Gearhead

    Unohtui sanoa että Nissan katsastettu 2 viikkoa sitten ja laakista läpi, eli hirveitä väljyyksiä ei alustassa pitäisi olla.
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Raidetangon päistähän se ratin asento säädetään eli samasta paikasta mistä aurauskin. Taka-akselilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Tai kai se periaatteessa olisi mahdollista, että taka-akseli on vinossa ja kampeaa ajossa autoa johonkin suuntaan ja pitää ohjata vastaan niin että ratti ei ole suorassa mutta sitten on kyllä isompia ongelmia. Ei olisi iso vaiva laittaa suoraan. Pystyisihän tuon tekemään itsekin säätämällä vasenta pyörää sisään päin ja oikeaa saman verran ulos esim. laskemalla raidetangon päistä kuinka monta kierrosta niitä kiertää. Auraus pysyy kohdallaan kun pyörittää molemmilta puolilta saman verran. Nyt kun on noin laadukasta työtä tehty niin itselle heräisi epäilys onko ne kulmat muutenkaan kohdallaan. Kysyisin ystävällisesti miksi valehtelette asiakkaille, eikö äiti ole opettanut että valehteleminen on rumaa ja sen jälkeen korjaatteko vai korjautanko muualla ja lasku tulee perässä.
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Höpöjuttuja. Eivät vaan ole viitsinyt säätää esimerkiksi jumissa olevan raidepään vuoksi.
    Lämpöterapia ja kahdella vasaralla homma hoituisi.
    Ne pelittää silloinkin, kun se mittavehje ei pääse verkkoon.
     
  7. karitsa

    karitsa 1st gear

    Ratin saa kyllä suoraan,ilman että mitkään säädöt muuttuvat. Raidetangon päistä kääntää saman verran tarvittavaan suuntaan,kunnes ratti on suorassa.
     
  8. B68

    B68 1st gear

    Onko sinulla ajonvakautus eps. itsellä kun ratti oli vinossa niin se piru alko mutkassa jarruttamaan. Lukee varmaan renkaan pyörimisnopeuksia ja ohjauskulmaa.
     
  9. hyde

    hyde Gearhead

    No nyt lupasivat tehdä takuuna uudet säädöt.Alan jo epäilee että "lukisevat" ohjauksen ratti lukolla
     
  10. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Siihen on olemassa työkalu, jolla ratin saa pöngättyä penkkiä vasten. Toki rattilukkokin toimii, jos vaan ohjauspyörä on suorassa.
     
  11. Swinger

    Swinger Gearhead

    mielenkiinnosta että mitä tämä nainen tiskin takana kertoi kuinka ongelma ratkaistaan? Kääntämällä taka akselia vasemmalle sen verran että ratti kääntyy sopivasti suoraan?
     
    Riku Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!