Asialliset ja neuvovat katsastuspaikat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja White Elemant, 4.12.2021.

  1. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Minkälaisia kokemuksia porukalla on kertoa eri katsastuspaikoista?

    Lähinnä kaipailen positiivisia mainintoja, ja erityisesti siinä mielessä että jos kilauttaa tai laittaa meiliä kysellen auton rakenteluun liittyen, niin asiantuntevasti ja asiallisesti neuvotaan.

    Taustalla itselläni tuon Jeepin moottorin kanssa ropeltaminen, mutta toki tähän ketjuun voi pistää kehuja muunkinlaiseen rakenteluun avustavasti suhtautuvalle katsurille.
     
  2. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ehdottoman iso käsi nokian autokatsastukselle täältä! Aikasemmin jo jossain topikissa kehunut paikkaa, eikä ole tarvetta syödä sanoja. Todella asiallinen palvelu, rekisteröintikatsastin ton avatar-kuvassa olevan tuonnin, samaten tehtiin velipojan -38 buickille, joka oli maahan tullessa jo aika vahvasti rakennettu. Aikasemmin (taitaa olla yli 13v aikaa) muutoskatsastin yhden ooppelin heidän inssin avulla/kanssa, joka oli torpattu myyjän ja muiden ostajien kanssa mahdottomaksi projektiksi saada kilpiin. Inssi oli sillon kyllä muualla töissä, kun ei kyseistä lafkaa vielä ollut olemassa, mutta sama kaveri ja mentaliteetti jatkaa nykyisessä paikassa. Ooppelista sen verran, että palaveerattiin kolme kertaa ennen varsinaista katsastusta, käytiin läpi säännöksiä ja mahdollisuuksia, sekä auton papereita, ja lopulta kun auto oli valmis ja muutoskatsastuksen aika koitti, oli koko homma läpihuuto juttu. Tossa projektissa käytettiin poskettomasti aikaa ennen varsinaista "aktia", eikä siitä tullut mulle mitään kuluja. Nostan hattua asiakaspalvelulle, ja faktalle, että taidettiin velipojan kanssa saada autoihin pirkanmaan viimeiset 5-merkkiset kilvet. Mulle tuli olssiin toiseksi viimeiset, ja jouduin käyttään puhumisen lahjoja että ne irtosi, viimeisiä oli "säästetty" oikeasti vanhoihin autoihin, joihin velipojan sotaa edeltävä buikelo kuuluu.
    Toki käyttiksienkin kanssa saanut hyvää palvelua, ei sillä, mutta harrasteiden kanssa on yhdessä pähkitty asioita ja pureksittu vaihtoehtoja.
     
    Kustom STW, Roberto, White Elemant ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos p-karjalassa niin kats.kovalainen.asiallista toimintaa.jos huomauttamista niin asiasta sanotaan.voi myös keskustella.esim toinen paikka niin menee uskomattomat firmojen romut läpi .
     
  4. teddy99

    teddy99 Gearhead

    En pysty vastaamaan aloittajan kysymykseen, kun lähinnä vaan museoautojen muutoskatsastuksia olen tarvinnut. Niistä sentään selviää melkein mikä asema vaan. Mutta katsastusasemissa on tosiaan eroja... Joissain paikoissa joku ihan yksinkertainenkin asia on liian vaikea selvitettäväksi. Esim. rengaskoon muuttamiseen liittyvä kysymys. Vastauksena: ”Niin... Siinä täytyy huomioida ne.... Säädöksethän sen määrää... Onhan niissä...joo... Sitä pitäisi katsoa..... "
    Siis yksinkertainen kysymys johon voisi vastata kyllä tai ei. Ei siihen millään pystytä vastaamaan kun katsastusmiehen pitäisi itse nähdä vaivaa ja ottaa asiasta selvää.

    Rahastahan tämä palveluhaluttomuus johtuu. Eli ei edes haluta palvella vähänkään liukuhihna vuosikatsastuksista poikeavaa, koska se palvelu vie aikaa, eikä sitä pysty rahastamaan asiakkaalta. Parempi kierrellä ja kaarrella, että asiakas veisi sen muutoskatsastusasiansa jonnekin muualle.

    Jos sittenkin katsastusmies alkaa perehtyä asiakkaan asiaan, ja plaraa traficomin tulkinnanvaraisia ohjeistuksia, ja ei löydäkään selvää vastausta asiakkaan ongelmaan. Katsastusmies soittaa Traficomin ”puhelinpalveluun” jossa neuvonta-asiaa hoitaa sihteeriopiston käynyt Pirkko 56 v, joka ei välttämättä ole ihan kartalla -70 Challenger ahtamiseen liittyvästä teknisistä vaatimuksista. Joten arvalla mennään. Jos katsastusmies tekee ”puhelinpalvelusta” saatujen neuvojen mukaan, joka onkin sitten jollain tapaa ristiriidassa lakitekstin kanssa (tai teksti on tulkinnanvarainen). Tämän seurauksena Traficom lähettää katsastusasemalle nootin, jotta jos tällaista vielä ilmenee, niin toimilupa voidaan evätä. Tee siinä sitten muutoskatsastuksia. Ja ei, en ole ammatiltani katsastusmies.

    Tämäntasoisia muutoskatsastusjuttuja ei tosin kovin usein tule, kun nuoria poikia näyttää kiinnostavan enemmän meikkaaminen ja selfie kuvien ottaminen kuin autojen rakentaminen. Katoavaa kansanperinnettä on nämä laajemmat autojen rakennemuutokset... Mutta mikä olisi ratkaisu tähän katsastusasemien muutoskatsastushaluttomuuteen? Joku alueellinen katsastusasema, jossa Traficomin oma katsastusmies kävisi hyväksymässä / hylkäämässä muutoskohteet? Virkamies kun ei ole vastuussa mitenkään tekemisistään, kuten yksityinen katsastusasema ja siellä toimiva katsastusmies on.
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Avaisitko vähän, miksi virkamies ei olisi vastuussa tekemisistään mutta yksityinen katsastusasema olisi?
     
  6. proffa

    proffa Gearhead

    teddy99 on oikeassa. Ollessani vuosituhannen alussa A-katsatuksessa siellä oli Trafin ohje jossa sanottiin katsastusmiehen olevan vastuussa jos Trafista saa väärän neuvon.
     
  7. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Kiitokset näistä, pitää testata tuota Nokian paikkaa jos oma "vakkari" ei taivu neuvontaan.

    Ongelmahan tosiaan näissä on se että puuha on harvenevaa, ja kyselyihin vastaaminen ei suoraan tuota mitään. Itse voin kyllä hyvinkin maksaa neuvontapalvelusta, ja muidenkin kannattaisi. Ei siksi, että omalla tilillä olisi ylenpalttisesti painetta, mutta jos koko projektiin uppoaa tuhansia euroja, niin on suoraan sanottuna tyhmää säästellä muutama kymppi palvelussa josta oikeasti on merkittävästi hyötyä.

    Ja vaikka meneekin offtopikkiin, niin kyllä virkamies/nainen/henkilö on aina vastuussa työstään, oli se sitten neuvontaa tai päätöksiä.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Top katsastus Oulu Toppila on aivan asiallinen paikka
     
    White Elemant tykkää tästä.
  9. IsoTiKu

    IsoTiKu 1st gear

    Samaa mieltä täältä Oulusta. Top katsastus ,Toppila ja Kiiminki.
    Siellä on katsureina miehiä jotka driftaa..harrastavat ja rakentelevat autoja, ymmärtävät asiakasta ja hänen autonsa ongelmia, antavat neuvoja ja ohjeita.Kertovat mikä onnistuu ja mikä ei oikeestaan onnistu. Hyvää palvelua.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  10. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Oli hauska todeta miten katsuri joka vaikutti (ja varmaan olikin) nipottajalta muuttui täysin kun mainitsin että "ei näitä omia autoja kerkeä oikein katella kun on oma autokorjaamo"...

    Heti kättelyssä kun tulin hallin puolelle katsomaan katsastusta niin kysyi että onkos varoituskolmio autossa mukana. Sanoin että kyllä niitä kotoa ainakin löytyy useampi ellei nyt autossa satu tällä hetkellä olemaan, johon sanoi että "Se pitää olla autossa mukana". Sitten otin korjaamovalttikortin esiin jonka jälkeen ei enää isohko reikä putkessä haitannut yhtään, eikä olis mennyt päästöistäkään läpi sen takia mutta sanoin että "tuohan menis läpi jos vaan vähän nostais kierroksia", siihen katsuri että "käyhän painamassa kaasua", leima tulj.

    Ei tosin toimi kaikkien katsurien kohdalla. Yhdelle katsurille myin yhen hänen katsastaman auton halvemmalla, kun aattelin että josko nipottajuusaste hieman laantuisi siitä, ja vielä myöhemminkin kehui että oli ainoa auto heidän pihassa joka lähti kovilla pakkasilla käyntiin... vaan edelleen tuli huomautuksia parkkivalojen väristä jne jne.
    Nämä siis joitain vuosia sitten.

    Pietarsaaressa ehdoton ykkönen on K1-Katsastus. Fiksukatsastus pietarsaaressa on ok, A-katsastukset onkin sitten arpapeliä, voi osua kohdalle urpo joka ei huomautuksesta huolimatta tajua että siinä jarruputkessa oleva kosteus/vesi on todellakin vain vettä eikä jarrunestettä ja että putki on kunnossa (ja se muuten oli kunnossa)...
     
  11. always bb

    always bb Gearhead

    Jaa mitähän sanos tähän, alotan kokemukset. Jämsä tj katsastus toi TJ on lyhenne tännejäät. Niin hemmetin nipohommaa kun oli vähän erikoisempi vuosikatsastus. Sanoin suoraan sulkiessani oven että yhtään autoa ei tule tänne. Sitten Lahti ostin auton ja kun haluan rekisteröidä auton oikeille papereille, launeen lidlin vieressä joku katsastus paperit käteen 40min ,koko sen ajan jäbä etsi vikaa volvon v50sta silloinkin ajatus ei tänne. Stadissa kehäkatsastus oli paras mutta nyt siellä on vaan ne duunarit töissä kierrän kaukaa, toinen vihaa vanhoja autoja yli kaiken. Perustajat oli hemmetin asiallisia AINA. Nyt senkin olen kiertänyt kaukaa. Roihiksessa käytin 7 katsastuksessa muhameteilla katsastuksessa, vähän narisivat mutta kun kaivoi kirjallisuutta hyväksyvät kun oli luettavaa omaa dokumentaatiota. Pukkilassa oli hyvä ja nopee katsastus tosin tuli vähän kallis (80 siihen 110=1240€). Tampere ei mitään hyvää sanottavaa!!!
    Sen kyllä on oppinut että jos ensivaikutelma ollut mikä on sanon että ei tarvii edes aloittaa. Ei vaan jaksa sellaista paskan tärkeenä olijoita enää tässä iässä. Kuitenkin nekin lähtee siinä missä mekin. Joku sanokin jossain aikaisemmin, että hyvä konttori on kullan arvoinen kun voi jutella autoista muutakin kun olla kyynistä vian etsintää, jollain 60cm rengasraudalla. Sillä löytyy aina jopa uudemminta kun esim mulla.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus on tuntunut löytyvän se konttori, jossa asiat toimivat. Hylyt tulee asiasta ja ihan pikkuasiasta ei tule hylky. Kaikki nuo konttorit on tullut myöhemmin hylättyä, eikä omasta mielestäni pikkuasiasta. Semmoinen jälkimaku on tullut, että on osunut huono arpa ja on etukäteen päätetty kirjoittaa jollekulle tilastohylky. Silloin katsastus kestää pitkään ja vikalista on pitkä. Seuraavana vuonna toisella asemalla noista omasta mielestä aiheelliset on korjattu ja muut on jätetty ennalleen. Tällä kertaa moitteetta kelvanneena ajattelututtaa, että ... no se nyt vaan on semmoista. Onneksi ei tarvitse käydä enää kuin joka toinen vuosi.
     
  13. Bubbleman

    Bubbleman 1st gear

    GT-katsastus kehä3 varressa. Yrittäjä on itsekin harrastaja, toki en tiedä pyöriikö tällä foorumilla.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  14. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Citykatsastus Espoo,asiallista katsastusta,ei mitään ylilyöntejä,neuvottu aina mitä kannattaisi tutkia ennen seuraavaa katsastusta samoin sähköpostilla saanut vastauksia kysymyksiin.On sieltä jokunen hylkykin tullut mutta ihan asiasta.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  15. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Pusulan katsastusasema Lohjalla. Käyttöautoja (vanhoja) leimatessa kunnon keskustelut vioista ja tehdyistä korjauksista, sekä käyttöön liittyviä kokemuksista kyseisistä autoista. Hylsyt tulee aiheesta, ei pikkuasioista. Monet tutut on siirtyneet sinne. Espoon Citykatsastus on nykyään liian tarkka vanhemmissa käyttöautoissa, siksi lopetin käyttämästä autoja siellä.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  16. matti R

    matti R 3rd gear

    HelppoKatsastus Kivenlahdessa toimi harrasteauton kanssa niin hyvin että aion kokeilla toisenkin kerran.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  17. Cont3nder

    Cont3nder 1st gear

    Ite oon tykänny Varttikatsastuksesta Nurmijärvellä, tarkemmin Rajamäellä 25-tien varrella.

    Hylsy tullut asiasta. Yhtään turhaa nipotusta ja ruuvarilla väkisinhakkaamista en ole siellä kohdannut.
     
    White Elemant tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!