aspeni kiikarissa, weekendinä kattomaan, mitä ottaa huomioon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja petro_din, 27.8.2003.

  1. petro_din

    petro_din Gearhead

    Niin, kyseessä olisi vuoden 79 malli, Dodge aspen(sedan), tehty koneremppa ja ajettu sen jälkeen alle 10 000 km, myydään rahapulan takia(omistajan mies kuollut?)
    4 kpl kesärenkaita(tutun mukaan joka kävi katsomassa olivat kuulemma hyvät) mutta _vain_ 2 kpl talvirenkaita! Osaisko joku heittää hintaa aspeenin käyville nakeille+vanteille, varmaankin joutuu etsimään koska autolla pitänee varmaankin päryytellä talvetkin(toivoton ajatus?)


    Onkos tuossa aspenissa jotain erityistä jota pitäisi katsoa?
    Tomaatin kunto on yksi joka tuossa epäilyttää, eikös se pikatesti tehdä niin että kone käyntiin, jarru pohjaan, D silmään ja lämä tiskiin? ei saa kuulua kolinaa eikä kone saa kiertää liian kevyen kuuloisesti?

    Muuta huomioitavaa? aikaa kertoa perjantai iltaan mennessä... lauantaina menen tuota katsomaan ja pahalla onnella aspenin kyydissä pois :smile:

    mutta kertokaa ihmeessä, ettei tule ikäviä yllätyksiä vastaan, kiitos jo etukäteen vastanneille.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuohon tyylin poltetaan yleensä kumia...mutta voihan senkin tietty testata. Kertoo ainakin koneen tehovaroista. Niin siis kylläkai laatikon kunnon voi todeta normaalisti ajelemalla ja kiihdyttelemälläkin. Kyllä sen tuntee jos paljon luistelee.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tai ei siis laatikon kuntoa vaan sen toimivuus.

    sama nimetön
     
  4. pannupää

    pannupää Gearhead

    öljytikku sieraimiston tuntumaan ja syvä nuuhkaus. jos öly on ruskeaa / mustaa, haisee palaneelle, on ropleemia tiedossa.
    Ruostevauriot, bensatankki mukaanlukien, kannattaa katsoa. Suomiautot joskus melko pehmoisia, hoidosta ja sen puutteesta riippuen. Suomessa laitetut takakontin verhoukset melkoisia lahottajia, jos tiivisteet hiukankaan falskaa..
     
  5. Lulla

    Lulla 1st gear

    Ainakin takajousien etusilmukka kannattaa tarkistaa, usein poikki (tyyppivika).Samoin on tyyppivikana puhkiruostunut bensatankki (päältä).Ja tietysti ruostevammat noin muutenkin kandee kattoa.
     
  6. Lulla

    Lulla 1st gear

    Ai niin ja ne renkaat ja vanteet.Peltivanteita löytyy ainakin käytettynä renkaineen n. 100- 200€.
     
  7. petro_din

    petro_din Gearhead

    kiitos kiitos!
    tuo ruostevauriot on ollu aina se ensimmäinen mistä autoa lähden kattomaan...

    Muistaakseni jostain täältä luin tuo jarru ja kaasu sydeemin ja sillä pitäisi ilmetä jos jotain vikaa on...

    ja polttaa rengasta tuolla tavalla? aspenilla? sen verran tuosta koneesta tiedän että se vakio rivi 6, 3.2 litranen(cideistä ei hajuakaan eikä jaksa käydä laskemaan näin nuhaisena) ja 132 hp... ei paljoa juhlita... mutta voiha siinä olla sitten sitä vääntöä millä se nakki sulaa...

    voisiko joku vielä kertoa sen rengas koon? kävi mielessä ettäkun siinä on ne alk peräset vanteet ja pölykapselit että jos niistä 2 pistäs nastoiks ja ostas 4 kpl jotain ajan/auton henkeen sopivia aluvanteita...

    ja pari kuvaakin se tuttu lähetti, niistä nyt ei muuta vikaa näykkun että konepellin ja syylärin säleikön välistä puuttu ~3cm paksu lista... kysyin puhelimessa että miksi se puuttuu, vastaus oli että "se konepelti avataan siitä" kysyin onko lista tallessa ja vastaus oli että ei todennäköisesti!

    saisikohan siihen sen listan kappaleen? vai pitäisikö vaihtaa koko säleikkö?
     
  8. petro_din

    petro_din Gearhead

    aidih, unohtu...
    onkos tuossa 79:ssä lukkoturbiini?

    saattaa vaikuttaa tyhmälle kysymykselle(eka jenkki itelle kyseessä, saa ny nähhä tuleeko kauppoja)

    mutta ei himota ostaa corollaakaan... 3 corollaa ollu... ei mitään muuta mutta prkleen kestäviä nuo ke-20:t pelto/ralli käytössä! ja 1200cc:stä löytyy vakiona tehoa sen verran että hirvittää... ei kestäs aspeeni rinnalla... mutta eipä tiellä rallia ajetakkaan...
     
  9. Lulla

    Lulla 1st gear

    Heips taas.Koneessa on kuutotuumia 225 mutta mistä tempaisit nuo hepat mulla on -79 ja ohjekirjan mukaan heppoja on 110. Joo ja ei polta kumia!!Ja on lukkoturbiini en tiedä onko saanut ilman sitä. Vanteet on 14 tuumaset. Osta pois jos on ehjä ihan hyvä talvellakin.Mikä ihmeen lista tarkoitatko sitä mikä on kiinni konepellissä? Ei pellin ja maskin välissä ole listaa.
     
  10. wolfman

    wolfman Gearhead

    Tuo vaihteiston öljyt kannattaa kattoo, ite en viime syksynä tsekannu ja kesti n 2 kuukautta ja laatikko laukes täysin.
     
  11. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Niin siitä vaihteiston tarkastuksesta... Aja auto kohtalaiseen ylämäkeen ja pysähdy. Pidä vaihde D:llä äläkä koske jarruun, auto ei saisi lähteä vierimään taaksepäin.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    siis 198 cid?
     
  13. petro_din

    petro_din Gearhead

    225 eikösse oo kun tarkemmin kävin miettimään!
     
  14. petro_din

    petro_din Gearhead

    noh yhdessä kuvassa siinä pellin ja säleikön välissä näkyy sellanen 3cm:n rako!
    ei vaikuta sille että se normaalisti siihen kuuluu... onko se lista sitten ollu pelliss kiinni? no pääasia että kivahan siinä ois jos ei ois sellasta rakoa...

    vai oliko se 80:ssä ne ~130 pollee? vai meneekö ihan mehtään vieläkin?

    sedälläni oli se vm 80 aspeeni ja se sano sillon että 130 hp siinä ois... ja niin siinnä miunki mielestä oli... onko niissä niinkin suuria eroja vuosimallin välillä?

    "ei polta kumia!!" pitääkö toi paikkansa? *voih* ei pääse naattimaan kumin kärystä... ei etes pakko ykkösellä? :wink:
    entäs öljyn kanssa?

    do ei... eihän tota viiti raiskata... arvokkaasti kruisaten ja talvella tapista tappiin...
     
  15. harri60

    harri60 Gearhead

    Ota takakontista matto pois ja tarkasta pyöräkoteloiden reunat, ruostetta yleensä löytyy. Samoin tyypillisenä vikana ruosteiset jarrukilvet takana. Ei ole kivaa, kun jarrusylinterit lähtee pyörimään rummussa. Paperit kunnossa ja vuotuinen vero maksettuna, niin senkun antaa kutosen laulaa mukavia kilometrejä
     
  16. petro_din

    petro_din Gearhead

    no prkl, googletin ja eka sivu mikä tuli vastaan sanoilla "dodge aspen specs"

    http://www.allpar.com/model/aspen-volare-specs.html

    110 siellä näkyy olevan... ja 80:ssä oliki 120...

    nythän tää kävi mietityttämään... saiskos tosta 225:sta sen 20-30 pollee enemmän esim kaasuttimen vaihdolla? kestäskö tomaatti?

    tonhan sais muutoskatsastettua mallisarjan isoimmaksin tietty, elikkäs 360 cid calif koneella...

    ja vielä yks varsinainen kysymys... onkos noissa kaikissa vm:ssä vakiona cruise?
     
  17. petro_din

    petro_din Gearhead

    saakos tohon noita jarrukilpiä sun muuta tavaraa mitenkin helposti suomesta? hinta? elikkäs toisin sanoen onko järkevää ottaa jos tommone tilanne ois mahdollisesti päässy käymään?
     
  18. Saa saa, cruise vakkarina 79 ylöspäin.

    Kannattaa ostaa aspen jos on halpa, osiakin vielä löytyy niihin ja edullisesti.

    Multa löytyy käytettyjä aspenin osia, kohtalaisesti!!!
     
  19. petro_din

    petro_din Gearhead

    hymn... doh pistetään tilaukseen yks 318 V8, lukkoperä, 4 speed laatikko(manuaali) aluvanteet ja ralliratti :wink:

    tosin oot vantaalla asti :sad:

    mutta posti kulettaa :wink:
     
  20. dan

    dan 1st gear

    BLUESTONE kirjoitti mulle näin aikoinaan kun olin mussea ostamassa.
    Mielestäni hyvin sanottu.


    "Onko kyseessä mahdollisesti eka amerikkalainen autosi, eka jenkki harrasteautoksi???
    Kokemuksesta voin kertoa, että heitä ekaksi romukoppaan kaikki ajatukset autossa olevan kutosen virittämisestä tai kasin vaihtamisesta, missään nimessä älä anna kaveripiirin ajatusten/puheitten vaikuttaa.
    Osta auto, jos se miellyttää, tsekkaa kaikki perusasiat kohdalleen: öljyn/ nesteiden vaihdot, sytytyksen ajoitus, tulpat, johdot, jakajan kansi, kaasarin säädöt yms PERUSASIAT, jarrut, vaihteiston jutut: jos manuaali niin kytkimen kunto, vivustojen säädöt, automaatin kanssa nestemäärät, mahd suodattimen vaihdot, yms yms siis PERUSASIAT KUNTOON!!!
    Sitten AJA AUTOLLASI!!! Fiilistele miltä se tuntuu ajella siinä käytössä mihin olet ko mustangia suunnitellut.
    Ensimmäisten tuhansien kilometrien aikana selviää millainen ko peli on ajella, miellyttääkö se vai ei, tartteeko se enempi tehoa ,alustan toiminta, isompaa konetta vai EIKÖ se iske ollenkaan. Niinkin voi käydä.
    Tämä kaikki tulee varmasti aluksi helpommaksi ja halvemmaksi kuin kutosen virittäminen tai tekniikan vaihtaminen kasiksi, tuloksena voi olla muuten kesken oleva projekti ja lopahtanut into.
    Aivan ekaksi AJA autollasi ja päätä vasta sitten mitä jatkossa...
    OSTA AINA PARAS MAHDOLLINEN AUTO MINKÄ RAHOILLASI SAAT."
    -BLUESTONE
     

Kerro tästä muillekin!