Aspenin toinen takarengas jumittaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Terosu, 3.4.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jarru ei pure kiinni, pyörä kyllä paikallaan hieman "klonkkaa" edestaas muttei pyöri kunnolla (sorkkaraudalla vääntämällä saa liikkeelle). Eteenpäin lähtiessä jumissa, pihalla ei pyörinyt lainkaan kun tänään koitin siirtää, toinen pyörä suti tyhjää. Pakitettaessa pyörii kuitenkin normaalisti :eek:

    Nostin siis koko peräpaan ilmaan, ja koitin eri vaihteita. Eteenpäin vasen pyörä pyörii, oikea jumissa, taaksepäin molemmat pyörivät yhtälaisesti. irrotin jumiutuneen pyörän jarrurummun ja akselissa oli ehkäpä sentin verran päittäisväljyyttä :eek:

    Ulkona tuulee saatanasti ja päätin etten viitsi alkaa purkamaan tänään enempää, vaan kysyn mielummin täältä. Väljyys tietty tuntuu laakeri-ongelmalta, mutta osaisiko kukaan valottaa miten pyörä voi olla jumissa vain toiseen suuntaan? Laakeri nyt täytynee vaihtaa kun noin paljon väljää on, mutta onkohan jumiutumisongelma kiinni laakerista? Jotenkin hurjalta tuntuu :eek:
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Vain toiseen suuntaan jumiminen yleensä tulee jarruista, aika harvassa jenkissä esim käsijarru pitää taaksepäin (ei vika vaan ominaisuus)!!!
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Toi kässärijuttu oli uutta tietoa, mutta kuitenkin, ei ole jarrut jumissa. Otin jarrurummun irti varmistuakseni, eikä akseli pyörinyt silloinkaan muuta kuin sorkkaraudan kanssa vääntämällä. Muutenkin, pyörä kyllä liikkuu pari senttiä eteen ja taakse, mutta sen jälkeen täytyy väkisin vääntää, eli ei ole täysin jumissa kuten jarrut päällä olisi.
     
  4. janzamar

    janzamar 1st gear

    Vaikuttais olevan jo sen sisemmän laakerin puolelta kiinni?
    Tai lisäksi vetari solmussa,hampaita poikki tms..
    Tulipas vielä mieleen josko kardaanin alta olis se iso mutteri irti?
    Siis tietysti sieltä perästä laipan alla piilossa.
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Olen aika amatööri näissä vielä, eli mikä sisempi laakeri?

    Ei sieltä kardaanin päästä mitään näyttänyt puuttuvan, eilen tuli kuitenkin koko paska irrotettua kun takimmainen ristinivel lahosi kokonaan koulun pihalla :rotfl: Mitäs menin luulemaan että kestäis vielä hetken, no kotoa vaan hallitunkki ja koulun pihalla roplaamaan.

    Vetari solmussa/hampaita poikki alkaa jo kuulostaa vähän ikävältä :-?
     
  6. apukuski

    apukuski Gearhead

    Kuulostaa joo vähän siltä että perän sisällä jotain rikki... Voipi olla että kannattaa vaihtaa koko perä samoin tein voipi tulla halvemmaksikin.
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei sieltä mitään ääniä oo kyl kuulunut ainakaan, mut pitää nyt kunhan ehtii ainakin se oikeanpuoleinen vetari ottaa sit ulos ja kattoa mitä sieltä näkyy, ja alkaa sitten sitä perää avaamaan jos tarvii.
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Moparistit auttakaa

    Miten tuon vetarin saa ulos? Onko akseli jollain sokan kaltaisella kiinni? Tai no, avasin tuon banjoboksin ja näen sieltä akselinpään, ja siinä näyttäisi olevan kiinni jokin palanen, mutta sellaisessa paikassa ettei sitä näyttäisi saavan irti ilman kohtuutonta purkamista. Varmaan samoja periä kaikissa Aspeneissa?

    Mahtaako keltään löytyä mitään räjäytyskuvaa?
     
  9. janzamar

    janzamar 1st gear

  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Aspenissa vetoakselit on kiinni vetopyörästön puoleisesta päästä c-lukolla. Joudut ensin irrottamaan pienen vetopyörästön akselin, jotta saat työnnettyä vetoakselia sisään päin ja sitten vedettyä C-lukon pois. Jos olet kumia poltellut lukottomalla perällä, niin voi olla pienet vetopyörät ja akseli kökönä....

    Diplomat harrastajien sivuilta löytyy korjaamokäsikirja "räjäytyskuvineen" ihan samoista peristä mitä Aspeneissa on käytetty. Itse asiassa M-koriset Moparit Diplomat & Gran Fury & Fifth Avenue ovat samalla alustalla kuin F-koriset Aspenit ja Volaret.

    http://www.dippy.org/svcman/sm03a.html# ... NFORMATION
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo, saattoi hyvinkin olla, mutten vielä ainakaan saanut selville miten tuon lukon saisi sieltä pois, tai no ei sitä kauaa kyllä tullut tutkittuakaan, kun ei aika riittänyt. Mutta jotain sieltä tulisi purkaa ennen kuin pääsee eteenpäin.

    Kaikki hampaat olivat hyvässä kunnossa eikä "banjoboksin" pohjallakaan ollut mitään silppua.

    Janzamarin laittama kuva poikkeaa ainakin vetarin kiinnityksessä.
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos yhtään lohduttaa niin meidänkin aspenissa on jotain vikaa taka-akselissa. Oikean puolen pyörä tuli ajossa vetarin kans ulos ja niitä laakerin paloja ja kuulia putoili tienvarteen :( Työnnettiin puoli kilometriä kotiin niin sillä matkalla jouduttiin ainakin 100 kertaa nostamaan tunkilla ylös ja työntämääm se pyörä takas sisään. Onneks purkuaspenista irrotettu perä on tallessa, täytyy vaihtaa kun ehtii
     
  13. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei kyllä lohduta tuon 'kohtalon' kuuleminen lainkaan :eek:

    En kyl tajua lainkaan mikä siellä voi ottaa vastaan, no kunhan nyt sais sen vetarinkin ulos, josko sieltä paljastuis jotain. Tänään kun pyöritin autoa pihalla parempaan paikkaan nostoa varten ei ollut mitään ongelmia, eilen taas oli oikea pyörä niin sitkeästi jumissa että vasen pyöri tyhjää paikallaan. Laitoin pakille ja pakitin pienen matkaa ilman ongelmia, sitten D:lle ja eteenpäin, liikkui mutta tuolloinkin oikea rengas oli laahannut pari kertaa n. 20cm, sitten taas pyörinyt. :-?
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllä meilläkin se takarengas jotenkin jumitti ja piti meteliä ja heilui ennenku irtos kokonaan. Laakeri rikki
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mulla ei oo kyl mitään meteliä varsinaisesti pitänyt, tai en oo huomannu ainakaan. Se takimmainen ristinivelkin piti omaa orkesteriaan ennen lahoamistaan koulun pihalle, että on voinut jäädä muut nitinät huomaamatta.

    Laakereissa täytyy olla jotain vikaa, kun tuota päittäisväljyyttä on noin paljon, ja sivuttaissuunnassakin hinun verran, tosin ei juuri mitään. Täytyy kyllä sun tarinan 'rohkaisemana' tarkistaa vasenkin puoli vaikkei se mitään ole oireillutkaan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Testasin kaikkien tallin pihalla olleiden hylsyjen käkkärit ja kaikki liikkui eteen pienemmällä kaasulla kuin taaksepäin :rotfl: , tosin joukossa ei ollut yhtään simcaa :odroll: .
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Niin jumitti munkin Aspenissa, yritin siirtää autoa ja vasen takapyörä jumissa, no annoin vähän monoa ja sain kaivettua pihaan kuopan mutten autoa liikkeelle.

    Palavasta jarruvalosta bonjasin kokeilla jarrupolkimen ylösvetämistä ja niinhän se olikin juuttunut muutaman millin alaspäin.
    Syyksi paljastui polkimen vivuston jumiminen kosteuden aiheuttamana, CRC poisti vaivan.

    Tossa kärryssä on ihan helvetin äkäiset takajarrut kylmänä koska niiden säädöt on viturallaan ja niissä on jarrunestettä ja paskaa, joten ihan pieni jarrupaine halvaannutti auton. :eek:

    Joo, tiedän että on vaaralliset tommoiset jarrut, mutta toimivat pienellä lämmityksellä ja ei tolla muut aja ja on pirusti muutakin tekemistä. :lol:
    Laitan kun kerkiän, uudet käkkärinvaijerit sain just.
     
  18. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei perässä mitään vikaa ollut kuitenkaan, oma moka :oops: Käsijarruvaijeri ei palaudu kunnolla, eli ollut jumissa. Hämäsi vaan tuo vetarin päittäisväljyys, ehkä 0.5cm liikkuu kumpikin akseli edestakaisin?? Onko toi sit normaalia, kun molemmilla puolilla samanlaiset eikä noissa laakereissa mitään ihmeempää ollut, eivätkä ne sitä päittäisväljyyttä vaikuttaneet edes hallitsevan.

    Sain vetarin ulos vaikken sitä heti oikeen keksinytkään. Tuukka, miten se vetari voi irrota itsestään, se c-lukkohan siellä akselinpäässä pitää akselin sisällä, enkä käsitä miten mikään laakeririkko pystyisi tuollaisen vaurion aiheuttamaan :eek: Mitä mä sitä tänään kattelin, eihän toi systeemi mitenkään pysty vahingossa aukeamaan.

    Aivan v...n tyhmä olo.
     
  19. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos se on hajonnu se c-lukko joka sen akselin pitää paikallaan. Ainakin se vetari tuli ulos ja sen mukana tuli ainakin jotain lastua ja laakerin kuulia ja paloja :( Ja mun yhdessä taunuksessa kävi myös joskus noin ja impalassa se vetari myös tuli ulos, mutta siinä ei hajonnu laakeri
     
  20. Terosu

    Terosu 1st gear

    Onko tää vetarin putoaminen joku helvetti ominaisuus näissä vai häh? :eek:

    Taidan tänään mitata sen välyksen kunnolla, haulla satuin löytämään jotain ketjuja aiheesta, ja parin millin välys taitaa olla ihan ok? Tuosta c-kirjaimestahan se väljä sinne tulee, muttei tuo C mulla ainakaan kovin väljältä tuntunut urassaan, eikä ollut kulunut nimeksikään, silti väljää tuntui olevan enemmän kuin tuo pari milliä.

    Edit: Mittasin tuon välyksen oikeasta pyörästä ja se oli melko tasan 1mm, eli vähän meni oma arvio taas pieleen, mutta eilen kun tuo banjoboksi oli auki, liikkui koko helvetin vetopyörästö myös edestakaisin noin millin (normaalia? :eek: )
     

Kerro tästä muillekin!