Astinlautojen valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jarde1, 4.3.2005.

  1. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Olisi tarkoitus laittaa Vanin astinlautoihin valot. Joten minkälaisia säädöksiä niistä on? Esim. kuinka monta niitä saa olla? Ja kuinka tarkasti katsastuksessa katsellaan noita valoja eli pitääkö niidenkin olla E-hyväksyttyjä? Kyselin paikallisesta tarvikeliikkeestä lamppuja, niin hinnat ilman tuota hyväksyntää oli alle 4€/kpl ja E-hyväksytyt yli 14€/kpl.
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Muistaisin sellaisen "säännön" kun joskus myös tuosta kysyin konttorilta, että näitten astinlautavalojen vähimmäis väli toisistaan olisi 15cm ja väriltään ainoastaan keltaisia mutta niiden määrää ei ole sen kummemmin rajoitettu. Sellaista valonauha ketjua ei saa kuitenkaan käyttää "koska se katsotaan yhdeksi leveäksi valoksi" (ei saa olla niin leveää..) :eek: :eek: :eek: Taas pisteitä valtion laintulkinnalle!
    Pitäis laittaa omaa myös lisää noita astilautavaloja, mutta kuka tietää mistä saa esim. netinkautta tilaamalla noita ns. rekka-sivuvaloja joissa on kirkkat ledilamput? Rekka porunkan kokemusten mukaan kestävät todella hyvin. (ei pala lamput..) Näissä tavallisissa valoissa ei lamput tunnu kestävän kuin maks. puolivuotta..
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    En oo seurannut onko pykälät muuttuneet ihan viime aikoina mut ainakin silloin kaks vuotta sitten kun itellä oli viimeks vani niin ihan tiukkaan tulkiten ei virallisesti olis saanut olla kuin 2 valoa/astinlauta. Useimmissa vaneissahan niitä on laitettu 3 eikä niistä tietääkseni oo kellään vielä tullut noottia mut pilkkua viilaten niissäkin siis olis ollut jo yks liikaa.
    Mulla itellä oli ens tuolleen kolmella valolla eikä sanoneet leimalla mitään, sit vaihdoin niiden tilalle valokaapelit ja niiden kanssa piti sit taktikoida niin että otin leimalle maadotuspiuhan irti etteivät palaneet. Eikä niistäkään sanoneet mitään kun kaks kertaa ehdin käydä leimalla niiden kanssa. Mut tuskin olis tykänneet jos ne olis palaneet siellä konttorilla, sen verran hienot ja räväkät sivuvalot siinä sit oli kun koko astinlaudan mitalla loimottivat :wink:
    Tuntuu sille ettei ne muutenkaan noihin "poistettuihin" valoihin viitsi juurikaan puuttua. Blazerissa mulla oli katolla ns. rekkavalot eli äärivalot niin että kolme oli keskellä ja kaks vielä reunoilla ja sit valoraudassa neljä lisävaloa katolla. Siinä irrottelin keskimmäisistä äärivaloista polttimot ja otin lisävalot irti niin eipä kyselleet niistä yhtään mitään. Lisävalijen piuhatkin oli paikallaan valorautaan kiedottuna ja lamput auton sisällä lattialla. Mut saahan sellaset olla niin että asentaa ne sit aina paikalleen kun menee metsään, vai mites se meni :odroll:
    Ratsioissa ei oo ollut mistään edellä mainituista ongelmia.
     
  4. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    Seinäjoella trailconissa on niitä ledisivuvaloja samoin kuin autotarvikkeella,meinasin itelle samoja,mutta on liian isot mun levikkeisiin pitäis jostain löytää erittäin pienet valot jotain 15mmx30mm niitä vaan kun ei meinnaa olla missään ei ollu biltemas ,motonetis ,hongkongis,ym kilukalu kaupois
     
  5. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Joo. pitääpä käydä kattomassa jahka ehtii. kiitti vinkistä!
     
  6. thomaso

    thomaso Gearhead

    Autotarvikeliikkeistä löytyy, CD Cardic tuotemerkin alta. Sehän on se luettelo josta löytyy kaikkea "tarpeellista" autoon. Eikä hintakaan päätä huimaa 2,5€ pari. Jos menee pimeeksi niin vanha vasaralla irti ja uus tilalle.
     
  7. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Samasta luettelosta mä oon niitä kans katsellut. Siinä viereisellä sivulla oli niitä ovaalinmuotoisia yleismallisia vilkkuja, niitä ajettelin kokeilla. Ja jos katsastuksessa niihin puututaan, niin joutuu sitten vaikka teipata piiloon. Pitää muuten muistaa ottaa mustaa teippiä jo valmiiksi mukaan...
     
  8. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mulla on sitä mallia D seisontavalo, C405063, on siistit ja hyvännäköiset. Ei ole ollut katsastuksessa mitään ongelmia, kummassakin laudassa 3 kpl. Mä olen ensin juottanut sinne piuhat sisään ja sitten tiivistänyt silikonilla kuvun pohjaan kiinni.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noihin ihan halpoihin tarvikevaloihin kannattaa tai pitääkin tehdä jonkinverran tiivistyksiä yms. jos haluaa että ne edes enimmäkseen toimii. Ja sit varoa ettei monota niitä kappaleiks autoon kiivellessään (ei oo kovinkaan kestäviä rakenteeltaan) sillä sekös syö miestä kun vähän väliä puolet lampuista on pimeänä ja saa taas roplata niitä.
    Kunnolliset maksaa sit jonkinverran enempi, mut on ne kyllä ihan eri laatuisiakin, esim. J.Mäen kauppaamat tai eri vauhtiliikkeidenkin kautta saatavat valot :wink:
     
  10. Pex

    Pex 1st gear

    Tykitä astumalauta täyteen e-hyväksyttyjä. Mulla on omassa vanissa 7 kipaletta per lauta. Lainausta AKEn dokumentista;

    "Takimmainen sivuvalaisin saa sijaita korkeintaan 1,00 m etäisyydellä auton takapäästä. Kuitenkin sellaisten ajoneuvojen osalta, joihin sivuvalaisinten asentaminen on vapaaehtoista, riittää, jos yksi valaisin on asennettu pituuden ensimmäiseen tai viimeiseen kolmannekseen. Sivuvalaisinten enimmäismäärää ei ole rajoitettu ja ne tulisi asentaa mahdollisuuksien mukaan samalle korkeudelle."

    Eli ne originaalit sivuvalot täyttävät "ensimmäisen/viimeisen kolmanneksen" pyyteen.

    No, kuka nyt kylkeä rälläköi reikiä täyteen, astinlautoihin ne valot saa hyvin.
    Onhan se "mahdollista" laittaa kaikki samalle korkeudelle rälläkän avulla, mutta järjetöntä. Siis harrastajaa palvelee tuo muoto "mahdollisuuksien mukaan"!!!
    Koko dokumentti on luettavissa osoitteessa http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysykääpä tuolta: http://www.autonosa.com

    Ostin itselle sieltä n 6x4 cm kokoiset oranssit 6 ledin sivuvalot ja on erittäin laadukkaat ja helpot asentaa (2 ruuvilla asennuskehys kiinni, reikä keskelle johtoa varten (on mukana reilu metri) ja valaisin painamalla kehykseen). Ei tarvitse lisätiivistyksiä koska ovat valmiiksi tehtaalla kunnolla tehty. Hintaa oli jotain kympin päälle per kpl. Suosittelen!!
     

Kerro tästä muillekin!