ASTRO 4.3 Etanolisointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 22.10.2013.

  1. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Eli ajttelin kysellä viissaammilta onko mahdollista tai ylipäätään järkevää etanolisoida ko, moottori.? onko tuo 4.3 monipisteruisku vai 1piste koska ajattelin toteuttaa etanoliisoinnin isommilla suuttimilla ja järeämmälläpensapumpulla,toisin kuin jotkut laittaa ns etanolipurkin jokapidentää suuttimen/mien aukioloaikaa. onko moottorin ohjaus lastutettavissa tai päivitettävissä?
    kiitos viisaammille vinkeistä.
     
  2. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Mitä tavoittelet tällä muutoksella?
     
  3. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Ihan sellainen pikkuseikka notta minkä vuoden Astro kyseessä...tai mikä tekniikka siinä on?
    Vortec vai TBI?
     
  4. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Varsinaista tavoitetta ei ole muuta kuin säästötavoite ja etanoli tulisi käyttöön vasta ensi keväänä kun on plussa kelit pysyviä. lähinnä oli mielessä kokeilla etanolia ko, moottorissa koska se toimi aikasemmin omistamassani dodge vanissa joka oli ruisku 3.7 V6 siinä toimi etanoli 70/30 seoksella moitteetta mutta kun laittoi pelkää etanolia niin huomasi moottorissa yläkierros puutumista joka johtui laihasta seoksesta, vaihdoin pensanpaineen säätimen säädettävään malliin jolla taas sai seoksen kohdalleen ja meno jatkui normaaliin tahtiin, ei siis kohdannut mitään rajotin rallia mutta oli mukava tehdä viikoittain helsingin reissu eestaas yht noin 850km kun tuli suuntaansa maksamaan saman verran kuin juna eli noin 60e. Keskikulutukseksi kesä kelissä vanille laskin normi pensalla 10.5-11 litraa nätillä ajolla ja etanolille 12-12.5 ja jos rupeaa hinta etanolin ja 98välillä katsomaan niin kyllä etanolia käytän kesän jos saan vain chevyn koneen ymmärtämään sitä. :D 98keskimäärin 1,68e/litra RE85 ST1 Levänen KUOPIO 1,10e joten sadalle litralle tulee säästöä reilu 50e kilometrejä kesään reilu 20,000
     
  5. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear


    Auto on vm 90 ja veikkaisin että TBI
     
  6. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Hanki Nippon Micro?
     
  7. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Nipponit on tehty pienille nuudelia syöville kiinalais miehille joilla ei edes pallit kasva toisin kuin kaurapuuroa syövillä töitä tekevillä savolaisilla.
     
  8. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Ahda se Astma niin saat etanolista enemmän irti.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kun luetaan '90 astron ohjekirjaa, sanotaan siellä bensan kohdalla max.15% alcohol ja max.20% eettereitä.
    Alkuperäisenä polttoainelinjassa siis lienee jotain sellaista, joka ei kestä alkoholia.
    Tankin sisällä pumpun ja metalliputken välissä on jonkinlaatuista kumia oleva letkunpätkä. Sitten tankin päällä on muutama letkunpätkä. Seuraavat kumiosat taitaa olla itse TBI:n suuttimissa. Muutenhan alkuperäinen linja on jotain metalliputkea, näyttää sinkityltä päällepäin. Täyttöputki on muuten kumia.
    Mitä löytyy suuttimien sisältä? Ja miten se itse polttoainepumppu, muoviset rattaat siinä ainakin näkyy olevan.

    Jos nuo kestää, niin sittenhän siinä ei ole mitään ongelmaa.

    Itse kokeilin tässä taannoin E85:ttä ilman mitään muutoksia. 50-50 suhteella pelasi hienosti. Pelkästään e85:llä taas oli selkeä voiman puute. Lähti kyllä käyntiin (kesällä vain ajettu) ihan nätisti eikä mitään alkanut ulospäinkään vuotaa. Parin puhtaan e85 tankillisen jälkeen poltteli SES-valoa laihaan seokseen viitaten ja lambdahan se oli sitten pimeä. Sillä lambdalla oli ajettu ennen e85 kokeilua pari tankillista bensaa. Uuden lambdan vaihdon jälkeen olen ajellut vain 98:lla.
    Veikkaisin, että joku oman auton kumiosista ei kestänyt e85:ttä vaan alkoi liueta ja teki lambdan pintaan jotain sitä häiritsevää palotuotetta. Voin tietysti olla väärässä ja se lambda ei vaan kestänyt kuin 2kk.
    Mutta minun autossa ei nuo kumiletkut ole alkuperäisiä vaan kaikki on vaihdettu tankin ja pumpun vaihdon yhteydessä.

    Suuttimen tiivisteistä sen verran, että ne O-renkaat on kerran vaihdettu mutta viikon ajot 95E10:llä (kesä 2011) hävitti tiivisteet. Onneksi olin alkuperäiset laittanut jemmaan ja niillä on ajeltu sen jälkeen. Ne varaosatiivisteet oli tietysti halvimmat, standard-merkillä myytyjä.

    Itse olen pohdiskellut kanssa kokonaan E85:teen siirtymistä mutta en kyllä astrossa vaan jossain nousevan auringon maan tuotteessa ja sillä tavalla, että ei mitään polttoaineen syötön lisäystä vaan ihan puristusten nostosta alkaen ja ahtamista tietysti, kuten J(orma).Käkriäinen ehdotti. Jää ehkä pohdiskeluasteelle.
     
  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Onx sulla jottai oikeetakin sanomaa tähän viestiketjuun, selvinpäin?
     
  12. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Nyt otin selvää asiasta ja eräs etanoli virittäjä arvioi astron koneen olevan perus ruisku moottori jonka saa todennäköisesti toimimaan etanolilla seuraavin muutoksin. hieman enemmän syöttöä ja ennakkoa pitäisi saada pakkasen puolelle eli ilmeisesti myöhästettyä,myös polttoaine linjasto kannattaa päivittää viinan kestäväksi. AFR mittari olis ehdoton ja seoksen pitäs olla täys kiihdytyksessä 12-13.5 luokkaa joten hieman rikkaalle pitäs seos saada ja vielä pysymään sen siellä.
     
  13. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Olen yleensä aina veikannut tai muistanut kaikki täällä päin V**tua, mutta puutun kuitenkin tähänkin keskusteluun. Toi kulutuksen nousu 85:ta käyttäen on todennäköisesti tässäkin sen verran iso, että jää taas saman hintaiseksi kuin 98:lla ajettessa. Pois luettuna muutostöistä johtuneet harmit ja kulut.
     
  14. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Ihmettelen jos on neuvottu vähentämään ennakkoa. Nyt käyttökulkuneuvossa on perusennakkoa lisää joku 7 - 8 astetta jolla koneen saa RE:llä edes jotenkin kylmänä tulille. Riittävän kylmäkäynnistysrikastuksen sepittäminen on ollut suurin ongelma.
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    eekasivitosella lambda1 on jotain kympin luokkaa. Tais olla melkoinen etanolivirittäjä.
     
  16. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    e85 ei oo talvella e85:sta
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ratkaisin TBI:n kylmäkäynnistyksen lisäbensasuihkutuksella jossa suutin ilmansuodatinkotelossa. Pari painallusta napista ja heti käyntiin, lähtee nopeammin kuin ennen bensalla ajellessa.

    Jossain aikaisemmassa keskustelussa tuli jo mainittua että rikastuksen hoidin lämpöanturin väliin kytketyllä säätövastuksella jota voi pyöritellä vaikka ajaessa.

    Jos seokset säädetään vain jonkun tarkan afr:n tai "30% säännön" mukaan niin varmasti saa ainetta kulumaan. Etanolilla vaan sattuu olemaan muitakin ominaisuuksia kuin pelkästään bensaa huonompi energia-arvo, kuten korkea oktaani ja palonopeus sekä viilennysvaikutus joita ei ehkä osata hyödyntää jos mennään kovin yksinkertaisen teoriatiedon perusteella.

    Kuten monet on huomanneetkin E85:n ominaisuudet paranee varsin pienelläkin bensan lisäämisellä, jolloin kulutuksenkin nousu on lähinnä marginaalista.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hmmm...uskoisin että tuossa on puhuttu kyllä ihan tavallisen bensalle kalibroidun seosmittarin lukemista, ei siis etanolille kalibroidun.

    E85 etanoli 9.7 AFR = Lambda 1.0 = bensa 14.7 AFR

    Alkuperäinen TBI-järjestelmä kestää ilmeisen hyvin kyseisen litkun sellaisenaan kunhan siihen ei ole tehty muutoksia tarvikeosilla...tästähän on hyviä kokemuksia juuri 4.3 TBI koneesta toisessa topiccissa.
    Lastulle tehty seossuhteen muutos korjaa seokset kohdilleen.
    Kylmäkäynnistys vaatinee muutoksia vielä ohjelmaan ja matalapuristeisen koneen puristuksia olisi syytä nostaa jos hyvän haluaisi.
    Käynnistys tai rikastus bensalla kylmänä on hyvä vaihtoehto -> miksei kokonaan kaksi ohjelmaa samalla lastulle.

    Megasquirt tarjoaa mahdollisuuden flexi fuel systeemiin varsinkin kun flexi-antureiden hinnat ovat tippuneet ja sellaisen saa nykyään luokkaa satasella kahdella...

    Käyttökelpoisin olisi juuri flexi systeemi...ihan sama mitä tankkiin kaataa, E98, E95, 99+ tai E85 missä tahansa suhteessa vaan.
     
  19. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    E85 etanoli 9.7 AFR = Lambda 1.0 = bensa 14.7 AFR.
    Eli puhuin juurikin normipensalle kalibroidusta afr mittarista ja arvelin että puristusten takia ennakkoa höllätä.
    Joku kyseli että miksi talveksi E85, Ei ole tulossa talveksi etanolia vaan kesäksi suurien kilometrien takia mutta alkaa näyttää siltä että jää tämä muutos tekemättä koska hyöty suhde rupeaa tosiaan olemaan +-0.
     
  20. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Noin se on. Varsinaisia mullistavia poppakonsteja säästöön ei juurikaan ole muita kuin kevyempään, pienempään ja virtaviivaisempaan autoon siirtyminen.
     

Kerro tästä muillekin!