Astro 4WAL (ABS) ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja rallikuski, 2.3.2011.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Terve!

    Olisi astrossa pieni mutta perin ikävä ABS ongelma.
    Joku "perttiperusinsinööri" oli ottanut mittaristosta ANTILOCK polttimon pois toimimattomien jarrujen takia.

    Näppärärä ukkelina sitten päätin yrittää elvyttää ABSeja toimimaan. Polttimo paikoilleen ja vikakoodien luku. Tulos oli tyrmäävä: ABS yksikkö rikki ja oikeanpuolen taka-anturi rikki.
    Eihän siinä, vaihdoim molemmat takasylkyt kun toinen vuosi ja ilmasin jarrut kunnolla. Ei muuta kun uus yritys ja kappas, vikakoodina oli enää takapyörän ABS anturi.
    Sekin korjaantui kun putsaili johtoliitoksen ja niinpä ABS ei enää anna mitään vikakoodeja.

    Järjestelmä toimii muuten normaalisti eli testaa pumpun kun lähtee ajamaan ja "räksyttää" pummpuja kun jarrut menevät lukkoon.
    Kuitenkin kun vauhti putoaa noin 25km/h niin rupeaa pummpu "pörisemään" ihan omiaan. On aivan sama painaako jarrua ihan vaan vähän vaiko kunnolla niin se vaan "ruksuttaa", vaikka siis mikään pyörä ei ole menossa lukkoon.

    Vikakoodeja järjestelmä ei anna ja toimii siis muuten ihan normaalisti. Olisiko kenelläkään ideaa miten tuon "hieman häiritsevän" turhan pumpun surinan saisi eliminoitua..?
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Joissain autoissa tuo johtuu pyöränanturin väärästä säädöstä tai vaurioituneesta sakarakehästä.

    Googlehaku, "abs ruksuttaa".
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Induktiivisten antureiden signaalin oskillaation eli siniaallon maksimiarvo (jännitetason + ja - huippu) kasvaa hammaskehän nopeuden mukaan, eli kun kehä pyörii nopeammin signaali on voimakkaampaa. Samalla tietysti kasvaa siniaallon taajuus. ABS-ohjainlaite mittaa taajuudesta nopeuden, ei signaalitasosta. Tästä syystä suuremmilla nopeuksilla jarrut toimivat usein normaalisti.

    Ruoste anturissa aiheuttaa häiriöitä siniaaltoon, samoin muodottomaksi ruostuneet hampaat. Tällöin hitaammilla nopeuksilla siniaallossa voi olla niin paljon häiriöpiikkejä, että järjestelmä luulee yhden pyörän pyörivän nopeammin kuin muut, ja jarruttaa kyseistä pyörää. Pyörä voi olla missa tahansa kulmassa autoa. Jos silmämääräisesti ei voi todeta vikaa anturissa tai hammaskehässä, voi anturin siniaallon tarkastaa digitaalioskilloskoopilla. Tällöin mittaus olisi tehtävä ohjainlaitteen liittimeltä, jotta mahdolliset johtosarjahäiriöt näkyisivät mittauksessa.
     
  4. jonivaan

    jonivaan 1st gear

    jarrujen virhe koodi

    voisitteko kertoa mitä jarrujen virhe koodi 16 tarkoitta :eek: ,olen nyt muutaman tunnin yrittänyt tietoa löytää mutta ei löydy mutta kuin moottorin virhe koodin tulkin ta ohjeita.
    :cry:
    kiitos etukäteen !
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

  6. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Jeps, onhan niitä ideoita ja tietoakin tarjolla kun vaan maltaa...


    Eli kaikki anturikehät on otettu näkösälle ja putsattu. Sekä edessä että takana kehät olivat ruosteettomat, kaikki kehät putsattiin pölystä ja takana oli hieman kertynyt möhnää hampaitten väliin, tämä ei kuitenkaan korjannut ongelmaa.


    Anturin ovat päällisin puolin siistissä kunnossa ja ehjä.

    Ei varmaan auta muuta kun yrittää saada oskiloskooppiin kiinni vehjettä ja ajelemaan, sillähän se selviää minkä pyörän signaali heittää sekaisin.
     
  7. nani

    nani 1st gear

    Onko vika selvinnyt? Omassa ei kanssa abs:ät pelaa, kun boksin nollaa niin sallii yhden jarrutuksen ennen kun valo syttyy.
     
  8. mystiq

    mystiq 1st gear

    Hiukan offtopic mutta sivuten aihetta kuitenkin. Oon kattelemas itelle Astroa ja sellanen kysymys askarruttanut, että pitäiskö ABS:t olla vakiovarusteena?

    Edit: Niin ja kyse 1990/91 mallin vehkeestä.
     
  9. purkki

    purkki 3rd gear

    ...

    Ei oo mulla ainakaan ABS jarruja , -89 mallia .
     

Kerro tästä muillekin!