Astro 4wd

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jasse, 13.12.2006.

  1. Jasse

    Jasse 1st gear

    Mitä hajoaa kun katsuri vetää etupyörät rullille jotka pyörivät samaan suuntaan? Tuntuu Astro meno olevan tällä hetkellä hieman nykivää, mutta kulkee kuitenkin. Rusahti sitten ihan huolella siinä rullilla... Jakolootako vai visko vaiko joku muu?
     
  2. HRTP

    HRTP Gearhead

    mulla kävi taas sillein nelivetoauton kanssa että katsuri tempas vauhdissa kässärin päälle ja meni takajarruputket poikki kun ei uskonnut kun sanoin sille että tässä on tehtaalta lähtiessä ollut hydraulinen käsijarru...

    Sori kun meni vähän off topicista mutta tämmöisiä sattuu näiden erikoisimpien autojen kanssa aina välillä

    Mutta itse kyselyyn voisin kyllä veikkailla että jakolaatikossa joku paikka rusahti,itellä meni autosta jakoaatikkosta laakeri jumiin ja piti muuten todella nätin jurinan ajaessa
     
  3. Jasse

    Jasse 1st gear

    Mulla ei ajossa taida kuulua mitään erikoista, mutta rattiin ja perseeseen tuntuu semmoista nypytystä, aivan kuin joku jossain panis vähän hanttiin. Rullilla taasen rutis oikeen kunnolla.
     
  4. Blösö

    Blösö 1st gear

    Harvassahan ne taitaa olla paikat, jossa jarrudynossa on rullat niin etu-kuin takapyöriin ja varsinkin just oikealla etäisyydellä toisistaan.
    Jos siis sitä tarkoitit, että on jatkuva neliveto ja etujarrut testataan, eihän ne etu-ja takapyörät voi ihan yhtä puuta olla, vai? :eek:

    Jotenkin tuntuu,että on jo valmiiksi ollut jotain hajalla.
    Mikä, niin siihen osaa mitään arvailla, sorry
     
  5. Jasse

    Jasse 1st gear

    No ei tuo kyllä mitään ole nykyttänyt ja on tuo aiemminkin testattu dynossa ilman mitään ongelmia, nyt vaan katsuri sattui pyörittämään renkaita samaan suuntaan, joka ei mielestäni tee kyllä hyvää nelikossa.
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Sattupa sitte fiksu katsuri eteen viikko sitte. Astroon hypätessä kysy heti, et oliks tää varmasti takavetonen ennenkun ajo rullille. Oiskohan käyny joskus käpy...
     
  7. Matikka

    Matikka 3rd gear

    Kannattaa mainita katsastukseen mennessä että on jatkuva neliveto eikä voi rullilla testata. Katsastaja älyää sillon testata ne jarrut perstuntumalla koeajolenkillä.
    En nyt ole varma mimmonen nelikko astrossa olikaan, mutta esim. rangessa etu ja takapää on yhtä puuta. Taatusti tekee kipiää jos testaa rullilla.
     
  8. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Eihän jatkuva 4wd nyt ihan "yhtäpuuta" voi olla :eek: Pakkohan siellä on tasauspyorästö etu- ja taka-akseleiden välillä olla, ja jos tasauspyörästössä ei ole minkäänlaista kitka- tms. lukkoa, voi akseleita pyöritellä ihan hyvin erikseenkin.
    Tosin jos ei halua jarruja testattavan rullilla niin ainahan voi sanoa, että tässä on sellainen 4wd, joka ei kestä erillispyöritystä :wink:
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Astron jakotoosassa on viskohässäkkä. Sen ei pitäisi hajota ihan noin pienestä mutta on se katsoukko ollut tavallista tyhmempi eli tietämättömämpi jos se on jarruja koittanut "dynottaa". Vanhoissa rankerovereissa taas ei ole mitään kitkatyyppistä lukkoa jakotoosassa ja niitä voi dynottaa jollei jakotoosan mekaaninen lukko ole päällä.
     
  10. Jasse

    Jasse 1st gear

    Onkos lahden seudulla 4wd korjaamoa?
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ensinmäisenä tulee mieleen Hartolasta Kauno Koskinen Oy.
     
  12. Jasse

    Jasse 1st gear

    Juu niin ei varmaan pitäisi, mutta en sen rutinan jälkeen ihmettele yhtään että jotain on paskana. Tänään uskaltauduin testaamaan autoa ja kyllä se sellaista huutoa piti motarilla että ei sillä kovin pitkälle uskalla lähteä ja ääni oli sellainen todella matala, tuli huono olo jo pienen lenkin jälkeen. Ja kyllä mä sille katsurille sanoin monta kertaa että en suosittele rullille ajoa ja se tokaisikin että kokeilee ajamalla, mutta en tiedä unohtiko sitten vai minkä perkeleen takia se piti siihen rullille ajaa!?!?!?
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo Astro on oikeasti AWD ei 4WD.

    Jos se on hajonnut katsastuksessa ja heidän ohjeissaan kyseisen auton jarrudynolle ajoon on erityisohjeet ja niitä ei ole noudatettu,niin konttori maksaa viulut.

    Ei noita Volvon AWD mallejakaan ajeta jarrudynolle katsastuksessa kun sanoo ettet anna lupaa siihen.
    Käyvät sitten katsomassa papereitaan,(siellä asia kielletään),niin jarrut testataan tällöin vain tekemällä koejarrutus koeajon yhteydessä.

    Epäselvissäkään tapauksissa autoa ei ajeta rullille jos kiellät.

    Joutuvat tällöin hankkimaan ohjeet tai keskeyttämään katsastuksen kunnes selviää kuinka menetellä.
    Todennäköisesti jarrut testataan tällöinkin koeajolla Volvon tapaan,koska konttoria ei varmaan kiinnosta ruveta etsimään ohjeita siihen hätään.

    Tämä ei vaikuta mitenkään katsastukseen ja jos auto muuten kunnossa niin leima tulee. 8)
     
  14. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Kyllä se auto kannattaisi käydä näyttämässä jossain asiantuntevassa paikassa ja sitten tehdä korvausanomus katsastuskonttorille.
    Oliko ketään todistajia paikalla, jotka näki sen ajon dynolle ?
    Tai eikös ne nykyään taida jäädä sinne tietokoneelle muistiin katsastuskonttorilla, millä laitteella jarrut on mitattu. Sitäkin kautta saa todisteen, että katsastusmies on tehnyt virheen mitatessaan viskokytkimellä varustetun nelivedon tavallisessa jarrudynossa.
    Siellä jakolaatikossa on useampikin osa, joka voi saada kipeää, jos ajaa jarrudynoon vain jommankumman akselin yksinään.
    Visko jakaa planeettapyörästön kautta voiman niin, että etupyörille tulee 1/3-osa ja takapyörille 2/3-osaa. Siellä voi olla esimerkiksi jakolaatikon planeettapyörästö vaurioitunut.
     
  15. Jasse

    Jasse 1st gear

    No nyt on sitten selvinnyt että planeettapyörästön päittäislevy on hajonnut ja tietysti hajoittanut kaiken muun. Ja nyt sitten hävityksen suuruuden selvittyä meinaa konttori pestä kätensä ja väittää että ei ne rullat voi jakolaatikkoa hajoittaa kun ne kyllä heti tunnistaa jos jäkittää vastaan niin ei pyöritä, kuinka vitussa sitä rutinaa sitten pystyi rullilla kuulua 1-2 sekuntia??? Eikä korjaajan mukaan tuollainen päittäislevy normiajossa hajoa, vaan tarvitsee kovan iskun tjsp. Auttakaa nyt tietävät helvattu onko vastaavia tapauksia ollut jatkuvan nelivedon kanssa??? Ja mitkähän nuo on ne konttorin ohjeet katsastaessa astro AWD:tä?
     
  16. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Siis onhan se katsastuskonttorin vika, jos ovat mitanneet 4-veto Astron jarrut normaali dynossa.
    Sitä ei olisi pitänyt edes ajaa niille rullille.
    Tarkista AKE:sta miten tulee menetellä jatkosta, että saat katsastuskonttorin korvaamaan vauriot.
    Ei väliä, vaikka olisi ollut ennestään rikki. Millä ne sen todistaa. Itse voit vedota heidän virheeseen.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se kyllä taida mennä konttorin piikkiin!! Se visko ei hajoa noin pienestä ellei siinä ole jo jotain vikaa ennestään!! Tollainen tilanne tulee jokaiselle viskolle eteen päivittän ja sitten vain ruvetaan arpomaan milloin paskaks meno oli sään tai mään vika :odroll: .
     
  18. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Kaverin Volvo 740 diesel automaatti sai aikoinaan katsastuksessa aikaan sen, että nykyään ovat todella tarkkoja niiden diesel-mittauksissa.
    Laatikko lopetti toiminnan, kun katsastusmies ryntäytti liian nopeasti siirrettyään vaihteen d-asennosta vapaalle.
    Silloinkin sanoivat konttorilla, ettei sen pitäisi noin pienestä hajota, mutta kun tehdas on antanut selvät ohjeet miten paljon saa kierroksia antaa ja miten pian, niin AKE maksoi uuden laatikon asennuksineen, koska katsastustoimipiste oli toiminut ohjeiden vastaisesti. Tämä on ainakin toimintamalli "valtion" konttoreilla.
    Samoin maksaisivat tämän ASTROnkin viskon vaurioitumisen, kun asiaa kysyin muutama päivä sitten.
     
  19. Jasse

    Jasse 1st gear

    Voitkohan mudracer selvittää minulle hieman enemmän viskon toimintaa kun tunnut noin hyvin asian tietävän? Ja tänään sitten selvisi että maahantuojan ojeessa on kielletty AWD astron testaus kaksipyörädynamometrissä?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Emmä mitään tiedä mutta välillä arvaus osuu kohdalleen :rotfl: . Lunttaa TÄÄLTÄ tota viskon toimintaa.
     

Kerro tästä muillekin!