Astro '90 neliveto ei toimi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja mikmu, 13.9.2008.

  1. mikmu

    mikmu 1st gear

    Eli potilaana tuollainen 1990 vuosimallin Astro AWD. Ongelmana on se ettei etupää vedä lainkaan, miten tuo neliveto on näissä toteutettu?
    Kardaani + vetarin on etupäässä paikallaan kyllä. Onko jakolaatikossa joku visko/kitkalevylukko vai miten tuo etupään veto on toteutettu?

    Tänään tuli huomattua kun Astroa piti lähteä testaamaan maastoon, sinnehän se pehmeeseen hiekkaan uppoa tupsahti ja takapää oli ainoa joka veti :poff:

    Mutta korjata se pitää, mitä sitä AWD autolla jos ainoastaan takapää vetää, jos sellaisen olisin halunnut niin olisin varmasti ostanut mallin jossa ei ole jakolaatikkoa + etukardaania jne :rotfl:
     
  2. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Siellä on visko, eli normaaliajossa se on takavetoinen. Ja sitten ketjuveto. Mun auto oli edellisen omistajan aikana alkanut nykimään tasakaasuajossa ja syyksi oli paljastunut venynyt ketju. Jos kerran kardaani on paikallaan, niin eiköhän tuo vika jakolaatikon sisältä löydy.
     
  3. mikmu

    mikmu 1st gear

    Mikä on jakosuhde? Ja kuinka hätäseen tuon viskon pitäisi napata kiinni?
    Viskoko pyörittää ketjulla etukardaanin laippaa jakolaatikossa?

    Meinaan tuo oli kuin takavetoinen kun siihen hiekkaan upposi, eturattaat eivät vetäneet lainkaan ja molemmat takapyörät kaivoivat kuopat nopeasti pehmeään hiekkaan.

    Ja onko tuossa etu/takaperässä kitkalukkoa vai ovatko avoimet?
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Liian vaikeita kysymyksiä. Mä en tiedä muuta kuin että takavetoisessa lukkoperä on lisävaruste. Tässä topicissa on käsitelty neliveto-Astroa aika kattavasti.
     
  5. mikmu

    mikmu 1st gear

    Juu se on kyllä tiedossa että kitkalukko on takapotkuissa lisävaruste.
    Mitenkä ihmeessä en tuota topikkia löytänyt vaikka vähän jonkin moista hakusanaa koitin, tosin pelkällä Astro -hakusanallakin tulee vain ehkä sivullinen tavaraa ??

    Mutta www.Astrosafari.com löytyi tuo sama vastaus, eli viskolukolla keskitasauspyörästö.

    Ja ilmeisesti etu-ja takaperät on ihan lukottomia, eli ei tuolla kuuhun mennä...
     
  6. rasse

    rasse 1st gear

    Siis oletko varma että on visko vai mutuiletko ?
    Silloinhan S-10 Blazerissakin olisi visko koska aikalailla sama alusta noissa jatkuvavetoisissa Astroissa kuin Blazerissa...
    AWD:ssä ei siis ole mitään sisältä eikä ulkoa säädettäviä lukkoja...
     
  7. muggo

    muggo 1st gear

    rasse:

    ja

    MUTTA, toisaalla puhutaan että kun takarattaat alkavat luistamaan niin voimaa jaetaan 50/50 etu/taka.

    Ei tähän taho tulla selvyyttä :poff:

    Ei muuten mutta olisi mukava selvittää miksi tuo oma matolaatikko ei halua välittää voimaa eteen, tai ainakin siltä se tuntuu kun ei tahdo mihinkään asvalttia kovemmalle alustalle uskaltaa mennä. Takapää kuopii mutta etupää ei pehmelläkään hiekalla.
    Joku ehdotti että kettinki jota pyöritetään viskolla, siis joka pyörittää sitten etukardaania, olisi mahdollisesti poikki?

    Meinaan kun tuota jenkkien tulkintaa tässä vääntelen päässäni niin jos tuo visko olisi rikki totaalisesti niin eihän takapääkään vetäisi mihinkään?
    Ja kun mitään rutinaa ja pauketta EI kuulu ajaessa, ainoastaan pieni väristys on jossain 15-25kmh vauhdissa kun sievästi kiihdyttää.
     
  8. mikmu

    mikmu 1st gear

    Ja mikähän tässä on, töissä toimii ok tuo 'oikea' tunnus, täältä kotoa ei ja piti toinen sitten luoda :odroll:
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ymmärtäisin näin että normaalisti jako on 35/65,mutta takapään alkaessa luistamaan visko(syncro) alkaa siirtämään voimaa eteen päin...jos toimii siis.

    Astro AWD ja GMC Syclone / Typhoon/ Oldsmobile Bravada käyttävät samantyyppistä Borg Warner 4472 transfer case eli "väliperää" jossa visko ja jatkuva neliveto ilman alennusvaihteistoa (maastovaihteisto)...johan se kerrotaan Syclone/Typhone:n esittelyssä..."Neliveto lainattiin AWD astrosta..."

    Vastaavan tyyppinen järjestelmä on myös "ultra harvinaisessa" isompi korisessa Full Size pikkarissa GMC Sierra C3 AWD,jossa myös jatkuva neliveto,visko ilman maastovaihteistoa ja koelaudassa vastaava teksti kun Syclone/Typhoon "Auto ei ole tarkoitettu ajettavaksi maastossa blaa blaa ! "...niin kysehän on puhtaasti maantielle tarkoitetusta maantiealustaisesta ja nelivetoautosta.

    [​IMG]

    http://hotrodders.com/gallery/data/500/caddy-awd.jpg

    http://www.hotrodders.com/forum/s10-tru ... 13812.html

    S-10/S-15 sarjan Blazer/pikku Tahoe/Pick up jne. taas käyttävät jakolaatikkoa (maastovaihteisto) jossa erillinen hidas ja nopea alue,voiman jako tuo normaali 50/50.

    Molemmissa systeemeissä on yleensä takaperässä lukko tai siis luistonrajoitin...edessä ei mitään.
    Sitä en muista onko esim S-10 Balzer/S-15 Jimmy:ssa napalukkoja vai pyöriikö etuvoimansiirto mukana koko ajan...mutta napalukoillahan ei ole sinänsä mitään tekemistä tasauspyörästönlukon kanssa...niillä irrotetaan/kytketään ainoastaan etupyörät ja etuvoimansiirto toisiinsa.

    Toisekseen on syytä huomioida että AWD Astro EI OLE MAASTOAUTO sellaisenaan...tai no onhan niitä sellaiseksikin tosin muutettu.

    http://www.overlandvans.com/recreation.html
     
  10. mikmu

    mikmu 1st gear

    Huomattu on ettei ole maastuauto todellakaan :rotfl:
    Mutta, olisi se kiva ettei 'marjastus'reissulla jää ekaan pehmeään kohtaan kiinni.

    Tarviipa tukailla tuota linkkiä.

    btw, ei mulla mitään tarraa tuossa kojelaudassa ole :poff:

    edit: niin siis mitään HI/LO-aluetta en ole kaipaamassa vaan sen että vetäisi edes 1/3 edestä ja 2/3 takaa niin ei olisi jäämässä NIIN helposti kiinni pehmeällä maastolla. Maasturin olisin ostanut jos metsään tarvitsisi todella päästä.

    Lisää editti:
    Tuo kuva selvensi aivan helvetisti toimintaa, mutta mikä on sitten mahdollinen vikakohde ettei etupää vedä (tai tuntuu ettei se vedä mitään vaikka takapää kuopisi tyhjää). Väärät öljyt jakolaatikossa? Etuperä paskana (jos auto ilmaan nostaessa etukardaani pyörii), vai mistäpä tuota lähtisi selvittelemään?
    Auto ilmaan ja eturenkaista pyörittelyä ja jos kardaani pyörii niin jakolaatikosta rikki, mitä? Ei muuten mutta pitäisi koittaa haarukoida mahdollisimman tarkkaan mahdollinen vika kun autoa ei ole nyt mahdollista paljoa seisottaa.

    Takakardaani pyörinee siis 'läpi' viskon ja viskon pitäisi napata tuohon akseliin pyörittäekseen etukardaania? Visko paskana ja etupäässä ei tapahdu mitään?

    Skenaario että visko paskana, saako tuota muutettua esim jatkuvaksi 35/65 ilman viskoa käyttäen 'maastureiden' osia? (niitä kun taitaa hieman helpommin löytyä käytettyinä kuin AWD Astroon osia...)
     
  11. mikmu

    mikmu 1st gear

    Itse itselleni vastaten, etuperä paskana. Joku hammaskosketuksista lienee melko selvänä koska hitaasti pyörittämällä saa toisenkin etupyörän pyörimään, hieman nopeutta lisää ja rutina on taattu ja toinen ratas lopettaa pyörimisen. Vetopäällä kardaani pyörii ok eikä perästä kummempia ääniä kuulu. Eli hyppinee yli rattaiden niin että hulahtaa :oops:
     
  12. JKF

    JKF Gearhead

    No voi saakeli. Mitenkähän tuohon mahtaa löytyä osia?
    Luulis, että S-10/S-15 vehkeiden etuperä vois myös sopia tuohon kun vaan lukitsee sen niin, että vetarit ovat kytkeytyneenä jatkuvasti. Välitys tietysti pitäis olla sama, eli vissiin 3.42 ja silloin RPO koodeista pitäis kai löytyä GU6.
     
  13. mikmu

    mikmu 1st gear

    RPO koodit = se lappunen missä hitosti lyhenteitä? Liimattuna mulla siihen keskikonsolin isoon koteloon sisäpuolelle.

    Pitää cuda69:lle pirautella huomenna saako sen kautta hiluja tonne sisään+ räjäytyskuvaa mulle aikaiseksi, jos eivät hirmusesti maksa niin sama tilata kaikki rattaat + laakerit, kaikki laakerithan luonnollisesti menevät uusiksi mutta se että mitä rattaita tuonne osaa nyt avaamatta tilata sillä tiedolla että ihan sama kumpaa etupyörää ilmassa pyörittää niin tapahtuu tuo sama: hitaasti pyörittämällä saa kardaaniin eloa, nopeasti kun pyörittää niin näkee että sisämurros hieman pomppii kun hyppii rattaiden yli.
    Työ ei ole ongelma jos vaan saa osia, iskee peräspesialistille kossupullon narun päähän ja heiluttelee, kertoo että saa kun perä on läjässä uusilla osilla :rotfl: . Eikä tarvi autoakaan seisottaa jos tekasee sopivan sokean lätkän perän tilalle siksi aikaa ja huolehtii voitelusta.

    edit: Mutta toki ostan ehjän etuperän jos sellainen oikealla välityksellä löytyy, menee osien vaihtelulla eikä korjaamosella :wink:
     
  14. rasse

    rasse 1st gear

    No ihan sillä mielin heitin juttua kun pitäis saada varmuus onko toimiva vai vikaa omassa.... Insssi ajoi jarrudynoon keväällä ja nyt on alkanut kuulumaan lonksahduksia vaihtaessa eikä kyllä laatikkokaan toimi niin hienosti kuin ennen... ei vaihda nätisti ylöspäin vaan joutuu hiukka löysään isommilla kiekoilla että vaihtais. Öljyt on uudet ja katsastuksen jälkeen ajettu n. 2000km ...Laatikko on siis tuo 4E60L (tai jotain sinnepäin)
    (-94 Astro AWD)
    Niin tuli kyllä keväällä käytyä katsastuksen jälkeen kokeileen lumella että vetää joka pyörä ....mutta kuitenki
    PS. Onneksi on jarrudyno lappu inssiltä tallessa... :rotfl:
     
  15. mikmu

    mikmu 1st gear

    Tuskin laatikon toimintaan vaikuttaa tuo viskojakolaatikko?
     
  16. konootti

    konootti 1st gear

    Eikös GU6 = 4.11 muistaakseni...
     
  17. muggo

    muggo 1st gear

    3.42 sanoivat S&W:llä kun alustanumeroa kaipailivat kun käytettyä etuperää kyseiln.
     
  18. phav

    phav 1st gear

    Nostetaas vanhaa topikkia. Eli mulla on vm-91 awd astro, jossa ei etuveto tunnu toimivan ollenkaan. Nyt öljyjä vaihdellessa löyty sieltä oikean puoleisen vetarin alta vaijeri, ja sen juureen tulee sähköpiuha. Toinen pää vaijerista on vedetty syylärin vierelle, ja se on irrallaan. Onkohan tähän nyt vaihdettu jostain toisesta vehkeestä tuo etuperä, joka on mallia pois kytkettävä? Nimittäin kaverilla on samanlainen astro ja siinä ei lähde etuperältä minkäänlaista vaijeria/sähköpiuhaa. Sen verran tutkiskelin että joku kara on peränpuoleisessa vaijerin päässä.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    S10 blazerissä lähtee etuperästä vaijeri alipaine kelloon mikä kytkee sen. Olisko siitä?
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Oottekos mäin hulluun juttuun törmännyt. Itsellä sökö moottorin kannakekumi( moottori oli "irti") aiheutti laatikkoon nykimistä... Isommalle vaihtaessa vääntö sai sen verran konetta kallistumaan että kaasuvivusto hämääntyi ja nosti ihan inan kaasua. Sitten kone tietenkin meni takaisin paikoilleen ja tilanne alkoi alusta.. Korjasin kannakkeen ja katos laatikko alkoi toimimaan hienosti.
     

Kerro tästä muillekin!