Astron ABS-koodit/Ongelma ratkaistu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja autoilija, 27.7.2006.

  1. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Käytetääs tätä threadia...eli s10 letukassa tulee vikakoodeja niin saatanan monta absista ettei kaikki voi olla yhtä aikaa, absivalo se palaa ja olen yrittänyt nollata sitä 2 sekunttia on 2 off metodilla sekä 2 sek on 1 off.
    Tossa vehkeessä on siis 4wal ja vuosi 94.

    Eli miksen saa valoa sammumaan, eikö se pitäis saada nollattua ja syttyy uudestaan vasta kun lähtee ajamaan?

    edit: onko tiedossa missä kaikkialla tollasessa blazerissa sijaitsee releitä tai sulakkeita absiin liittyen?
     
  2. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Tuli tässä mieleen että miten toi absien poisto menee, maahantuojalta vai jostain muualta paperi että vastaa ilman absia tehtyä versiota??
    Tarviiko autosta sitten poistaa abs-mokkula vai riittääkö että abs ei toimi jarruttaessa, entä saako valo tällöin palaa, tällähän ei väliä oo koska absin poistuessa poistuu myös polttimo.
    Onko kukaan sellasta lappua letukkaan hommannu, kerropas lisää jos kyllä.
    On meinaan noi ekan sukupolven absit aika perseestä että mikäli menee moduuliostoksiks vois ne dumppaa kokonaan mieluusti.
    Käsittääkseni on saanut -94 blazeria abs ja ilman.
     
  3. ahdinmoppe

    ahdinmoppe 3rd gear

    jees

    heti ensi yrittämällä valo sammuksiin tosin brake valo jäi palaan eli jotain häikkää on ja tarkistus ja taka jarruille oleva säiliö tyhjä.
    muut ohjeet olivat mainiot. :rotfl:
     
  4. Ahis

    Ahis Gearhead

    Nostetaas tätä ylös kun itse menen nyt koittamaan nollausta, josko noilla ohjeilla onnistuisi.
     
  5. Ahis

    Ahis Gearhead

    Absivalo kuittaantui pois, breikkivalo vielä jäi palamaan, polkimessa ilman tuntua eli tarviipa ottaa ilmaussessio jossakin kohtaa.
     
  6. Psycoil

    Psycoil 1st gear

    Astro vm:90 absit ei toimi eli valo syttyy nollauksen jälkeen ku käy polkemassa jarrua tienpäällä. Anturit mitattu edessä 1.3 ja. 1.27 taka molemmat 1.57kilo-ohmia vai mitä nyt onkaan. Onko hyviä ideoita?
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    astro takapyörä ABS

    Jaahas, tämä ketju on tullut luettua läpi ja haulla mitä nyt sattui löytymään, ei juuri mitään. Muistaakseni syksyllä aloitin omankin ketjun mutta senkään kautta ei valjennut.

    Kyseessä on 90 mallinen takaveto astro ja ABS:t vissiinkin vain takapyörillä, ainakaan tässä mallissa ei ole varsinaista ABS vikavaloa vaan ainoastaan brake-valo. Niin joo, sen kojetaulunkin aukaisin ja ei ole ABS-valosta edes polttimo pois vaan siellä ei ole edes kantaa sille. Siihen perustan, että takapyörä-ABS ainoastaan.

    Viime kesänä jo tuo brake-valo syttyi ja sitkeästi se palaa. Kovassa jarrutuksessa hiekkatiellä ABS:t pelasivat ihan ok, surisi ja ei vetänyt lukkoon mutta hetken päästä syttyi punavalo.

    Sitä chilton tai haynes kirjasta ja omasta manuaalistaan lueskelin ja combination valven pitäisi keskittyä itsekseen mutta jossain kirjassa kehotettiin ilmaamaan. Ensin tietysti katsoin vikakoodit, joita ei ollut. Jos ne nyt oikealla menetelmällä katsoin eli tässäkin selostettu OBD:sta ne tietyt pistokkeet yhteen ja sieltä luku. Ei siis vikakoodeja. Lukutilaan laittaessa ABS-pumppu surisee, kuten se kunnossa ollessaankin liikkeelle lähtiessä tekee.

    Nyt ei siis tee.
    Kirjan ohjeen mukaan yritin ilmailla mutta ei oikeastaan ollut mitään merkitystä. Vaikka esti combination valven venttiiliä liikkumasta tai ei. Unohdin kyllä mitata sen, onko se juntturissa mutta ilman piuhaakin valo kyllä palaa.
    Äsken siis ilmailin ja pari kertaa se ihan silmänräpäyksen ajaksi sammui mutta sitten taas palamaan.

    Onko nyt kellään mitään oikeaa ideaa tämän tilanteen ratkaisuun?
    Nuo pienet sormen mentävät ruostereiät palkissa on pieni paha tähän jarruongelmaan verrattuna ja vain nämä leimauksen esteenä.
    Olisi mukava saada tuokin taas tien päälle.

    EDIT: niin, kuvittelin, että isompi säiliö eli takempi säiliö on takapiirille ja pieni eteen. No ainakin ilmatessa takapiiria se etummainen säiliö tyhjenee.
    Menikö oikein?
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Aikanaan syttyi Astrossa brake-valo ja jos valon nollasi irroittamalla ohjainyksikön liittimen siitä jarrutehostimen vierestä, niin valo sammui siksi aikaa kunnes painoi jarrua.

    Vika oli aika outo ja katosi sillä, kun korjaamolla suihkaisivat CRC:tä niihin ohjainyksikön liittimiin. Ne oli useamman kerran olleet irti, kun olin valon nollannut ja liittimet olivat ihan puhtaan näköisiä, mutta ei ole valo palanut sen jälkeen ja CRC:n suihkimisesta on jo 15 vuotta aikaa. :eek:

    Tämä asentaja sanoi, että olisi yleisempikin vikapaikka ja pistoke oli ensimmäinen paikka, mistä alkoi vikaa etsimään. Kannattaa ne liittimet ainakin tarkistaa ja tosiaan meillä valo sammui hetkeksi, kun käytti jompaa kumpaa liitintä irti.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oikeanpuoleisen piuhan irroitus sammuttaa kyllä brake-valon mutta kun kytkee takaisin, brake-valokin syttyy. Ei siis häviä hetkeksikään.
    Koitin ilmata myös ABS-yksikön ilmaruuveista mutta niistä ei tullut mitään, edes nestettä. :eek:
    Takapyörillä oli siistit rattaat ja anturit mittasin sieltä, molemmat näytti 1.6kOhm ja sitten myöskin edessä näkyy olevan anturit, ne näytti 1.27kOhm puolellaan.
    Mutta mutta, onko tämä nyt takapyörä ABS vai nelipyörä ABS härveli?

    Kelsey-Hayes eli K-H lukee ABS-lootan päällä, mikä on siinä pääsylinterin/tehostimen alla oleva alumiininen lootikko.

    Ei ole turhaa tilaa tehty tuonnekaan rassailua varten.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllähän siinä sitten vaikuttaisi olevan ihan oikeat ABS:t. Eikös se anturi takapyöriin vaikuttavissa ole vaihdelaatikossa, kun akselilla ei ainakaan ole mitään tunnistimia.

    Muistelen, että olisi ollut useammankin kerran juttua siitä, että Astrossa on vikavalo syttynyt kovemman jarrutuksen jälkeen ja jäänyt palamaan.

    Onko ABS:t nyt sitten mykät, kun valo palaa?
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, ABSit on pimeänä, kun valo palaa, menee ihan komeasti lukkoon kaikki neljä pyörää.

    Hassua, kun kojetaulussa on ABS-merkkivalon paikka mutta siellä alla ei ole kuitenkaan kantaa edes lampulle. Ei kai kukaan nyt sentään ole lähtenyt repimään kantaa piuhoineen pois?

    Mitenkäs ne vikakoodit voisi muuten lukea? Brake-valo kun ei vilkuttele mitään ja sitä varsinaista ABS valoa ei ole eikä myöskään mitään lukijasysteemia kytkeä pistokkeeseen. Ja missähän ne ABS-aivot nyt olikaan.

    Mihinkähän se kirjakin on tullut tallennettua...
    :-?
    Nyt ei oikein itsellä riitä tieto eikä taito tämän kanssa.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Kun siinä on ABS:t, niin onko se sitten sen verran tuore, että siinä olisi digimittaristo. Niissähän on ongelmia aika paljon ollut, niin jos siihen olisi vaihdettu vääränlainen mittaristo?

    En osaa sanoa, missä boksi on, mutta kytkentäkaavioiden avulla pitäisi kyllä koodit pystyä lukemaan jostain välistä. Pitäisi vain tietää, mitkä johdot boksilta valolle lähtee.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Digimittarihan tuossa on paikallaankin, en äkkiseltään uskoisi sitä vaihdetun mutta mistäpä näistä koskaan tietää.

    Hyviä vinkkejä asiaan liittyen otetaan vastaan.
    Kai tässä on jatkettava ihmettelyä, ei siitä rahaakaan kuitenkaan riittävästi saa myydessä.
    :odroll:
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Chevro ... S/9279.pdf

    On vähän turhan tuoreeseen tuo kaavio, mutta ei tuon kaavion mukaan ainakaan ole kovin vaikea etsiä se vikavalon johto. Maata näyttäisi ohjaavan boksi.
    Jos sinulla oli takana jotain antureita, niin tuossa kaaviossa ei kyllä näyttäisi olevan.
    Mutta muuta kaaviota en löytänyt.
     
  15. JKF

    JKF Gearhead


    Jos en nyt väärin muista niin ainakin S10:n digimittareissa se abs -merkkivalon kanta on pyöräyttämällä kiinni jonkinlaisessa piirikortissa ja jos sen siitä lamppuineen joku on irroittanut niin siinä kohtaa näkyy vain reikä eikä mitään piuhanpäitä tai kantoja.

    http://www.aa1car.com/library/abs_kelseyhayes.htm Tuolta kun lukee, niin selviää, että absien äly valvoo merkkivalon piiriä. Jos se totee siinä vikaa palaa punainen jarrujen merkkivalo jatkuvasti, elikkä se saattaa myös huomata puuttuvan polttimon. Siinä tapauksessa vikakoodit saa pihalle jarrujen merkkivalosta. Eli siis aldl -liittimestä pinnit A-H yhteen ja virrat päälle.

    Jotain muutakin vikaa siinä tietysti on kuin puuttuva polttimo, mutta jos sieltä sais häiriökoodit pihalle niin homma etenis.


    edit:
    Taitaa olla niin, että diagnostiikka huomaa vain oikosulut merkkilampuilla eikä puuttuvia polttimoja, eli se polttimo on asennettava paikalleen että saa ne vikakoodit helposti pihalle.

    Haulla löytyi pikaisesti jonkun astron mittaristosta kuvia:

    [​IMG]
    Tuossa näkyy yksi reikä jossa ei ole polttimoa eikä kantaa.
    [​IMG]
    Kuva takaapäin selventää asiaa.

    Eli kaappaa vaikka jonkun vähemmän tärkeän merkkivalon polttimon sekä kannan ja pistää sen abs:n valon paikalle ja eikun vikakoodeja lukeen.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, täytyy vielä purkaa tuo kojetaulu ja katsoa kai siellä tuo reikä sentään oli, ainakin tuossa kuvassa on joka tapauksessa tyhjä reikä.
    Tuo linkitetty 4WAL sivu kyllä kertoo aika hyvin tarinaa ja eihän siellä oikein pahoja paikkoja pysty olemaan muuta kuin itse pumppu/venttiiliyksikkö sitten pahemmin hajalla tai jossain johtoliitoksessa tietysti voi olla häiriö.

    Eikun taas purkamaan...
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin, vaihtovalon lamppu lienee automaattivaihteisessa ylimääräinen, joten siirsin sen(takaisin) ABS-valon paikalle ja valaistuin 8)

    Nyt koodin lukukin onnistuu kätevästi.
    Antoi vilkutellen koodin 61 eli reset switch.
    Pikaisesti lueskellen siis härvelin sisällä on joku juntturissa ja ennen kuin vaihtaa koko härvelin niin olisi syytä kokeilla ajaa puhtaat nesteet läpi järjestelmän.
    Tätä täytyy sitten seuraavaksi koettaa.
    Tuon kirjankin taas löysin tuolta kaapista ja sen mukaan tätä yhdistelmää ei ole olemassa, siis takaveto ja pyörintäanturit joka pyörässä. Takavedossa pitäisi olla vain kolme anturia eli VSS (vaihdelaatikossa) ja etupyörien anturit. Nelivedossa sitten neljä anturia.

    No ei anneta sen häiritä. Huomenissa jos olisi virkeä ja availisi venttiilit ja laskisi vanhoja likaisia nesteitä ulos ja uudet puhtaat sisään.
    Toivottavasti se sillä sitten asettuisi.
     
  18. JKF

    JKF Gearhead

    Mulla oli taannoin juuri sama ongelma, eli pukkas niitä reset switcs -koodeja.
    Se on käsittääkseni tyyppivika 90-93 malleissa ja 93 -eteenpäin ne onkin sitten jätetty kokonaan pois.
    Ne reset switchit on siellä abs-möykyssä sisällä valvomassa piirien välisiä paine-eroja. Jos nesteitä ei ole ikinä vaihdettu jumahtaa ne sitten jossain vaiheessa.
    Omassa tapauksessa selvisin järjestelmän huuhtomisella. Tai oikeastaan joku niistä switcheistä oli päällä vielä jonkun aikaa huuhtelun jälkeenkin, kunnes tuli T:re-H:ki -hätäpikakeikka ja alla sattu oleen epätasapainossa olevat renkaat. Hirvee täryytys motarilla sitten ilmeisesti sai taas systeemit liikkeelle.
    Nyt on toiminu jo 6 vuotta ilman ongelmia(renkaatkin tasapainotettu :).)Nesteitä olen vaihdellu varuiksi parin vuoden välein.
    Noi häiriökoodit tais sitten olla juuri niitä jotka ei lähde pois muuta kuin suorittamalla nollauksen.
     
  19. nani

    nani 1st gear

    Koodi 61 on mullakin, vm:90 ja joka nurkassa anturit. Käytin juuri eilen sen paikallisella nyrkkipajalla ja kaveri totes että pumppu/jotain romuja sen sisältä paskana, eli kallista jos meinaa kuntoon saada.
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

    Aika harva paja noihin on kunnolla viitsiny syventyä.
    Tuossa ohjeita miten siellä pajalla pitäis toimia ennenkö lyövät hanskat tiskiin.
    http://www.fme-cat.com/Docs/3016.pdf
     

Kerro tästä muillekin!