Astron "pitkä vieteri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rallikuski, 21.10.2010.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Auto on vm.90 oleva astro 4.3 tbi:lla ja onkelma on seuraavanlainen. Korjasin piuhoja mottorinohjausboksin lähellä (eivät olleet mottorin tai boksin piuhoja) ja irroitin tuon purkin siksi aikaa pois tieltä ettei vahingossakaan käy mitään "hupsista" tilannetta.

    Asensin purkin takaisin paikoilleen ja varmistin että liittimet ovat kunnolla kiinni.
    Nyt sitten astro tekee kuitenkin sitä että startatessa saa "vieteriä venyttää" todella kauan ennenkuin lähtee käyntiin. Startti pyörittää hyvin ja vikakoodit on luettu hyppylangalla ALDL liittimestä ja winALDL ohjelmalla pällistelty koneen toimintaa. Vikakoodeja ei tule ja winALDL näyttää järjellisiä lukemia.

    Autolla on kuitenkin ollut jo muutama kymmenen starttia tuon episodin jälkeen ja kilsojakin on tullut yli 200km.

    Eikös tuo purkki tyhjenny oppimastaan tiedosta jos se on irti, itselläni se oli tuon piuhojen korjauksen aikana irti noin 30min, mutta luulisi koneen jo oppineen edes hieman arvoja uusiksi.

    Ennen boksin irroitusta kylmänä kesti ehkä sen max 3sekuntia starttausta ja kone pärähti tulille ja lämpöisenä lähti heti käyntiin kun käänsi avainta.
    Nyt kun laittaa autoa käyntiin niin on ihan sama onko se kylmä vai lämmin, niin starttaus kestää noin 10 sekuntia tai pidempäänkin.

    Ei muuten haittaisi mutta kun tulee pakkaset niin saa taas hommata ison uuden akun että jaksaa pyörittää käyntiin. Ja onhan tuo hieman häiritsevää että chevyä saa jauhattaa käyntiin "minuuttitolkulla"...

    Odottelenko vaan vielä kiltisti että boksi oppii asioita vai onko jollain ratkaisevia toimenpiteitä?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Bensapumpun rele rikki.

    Kestää kauemmin startata koska moottorin ö-paineiden pitää nousta moottorin yläkertaan ennenkuin bensapumpun ö-painekatkasija käynnistää b-pumpun.
    Releen tehtävä on ainoastaan primeroida pumppu ECM-boxin ohjaamana kun käännät virrat päälle...pumppu surisee muutaman sekunnin, ajossa pumppua ohjaa kuitenkin ö-painekatkasija.

    Makuasia haluaako releen uusia...nopeuttaa kyllä käyntiinlähtöä.

    Teoriassa tietysti voisi olla että johto ECM:lta pumpun releelle irtosi, mutta käytännössä se on melkein mahdotonta...vaikea uskoa.

    ECM-boxi palaa tehdasasetuksiin aina kun sen irrottaa...se rupeaa kuitenkin opiskelemaan heti kun autolla ajetaan...reilu lenkki sekalaista ajoa, niin usein auto toimii jopa paremmin kun ennen.

    Ihan hyvä homma tehdä aina välillä...
     
  3. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Missä tämä rele sijaitsee ja onko sen ainut tehtävä tosiaan vaan "primeroida" paineet järjestelmään ecm:n ohjaamana, vai ohjaako se öljynpainekatkaisija kans sitten tätä samaa relettä?
     

Kerro tästä muillekin!