Asuntoauton lattiaprobleema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja M, 18.1.2014.

  1. M

    M Gearhead

    Sanokaas arvon raatilaiset miten kannattaisi toimia.

    GMC:n lattia on työn alla. Se on vaneria alumiinikehikon päällä. Ihan tavallista, ei meidän vesivanerin kaltaista ehkä kuitenkin jotenkin käsiteltyä koska ei ole pehmennyt. Mitä sille kannattaisi tehdä?

    Vaihtoehdot:
    1. Kunnon tartuntapohja ja päällistä kosteutta kestävä lattiamaali.

    2. Pohjaväri ja ohut bitumimatto äänen ja päällisen kosteuden eristämiseksi.

    3. Huokoinen hengittävä tinneripohjainen maali.

    Joka tapauksessa oli vaihtoehto mikä hyvänsä, päälle tulee alkuperäisen kaltainen karvamatto.

    Alapuolelle tulee jossain vaiheessa ihan normi alustamassa suojaamaan runkoa ja alapuolisia rakenteita.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Lattia varmaankin pääsee tuulettumaan alakautta, eli ulkopohjassakin on vaneri? Silloin voi pistää vesitiiviinkin pinnan, mutta muussa tapauksessa pitäisi varmaan olla hengittävää materiaalia. Omassa vähän uudemmassa ja eurooppalaisemmassa on muovimatto. Voihan karvat heittää senkin päälle.

    Tuleeko lattian läpi merkittävästi melua? Omassa tuntuisi ainakin pyöränkoteloista tulevan suurin melu.
     
  3. M

    M Gearhead

    Se vaneri on ihan yksinkertainen eli yläpuoli sisällä alapuoli ulkona. Maakosteuden vaikutusta tässä pähkäilen ettei sitten tule yllätyksiä. Tuo pehmeä karvamatto kyllä vie ääntä sitten pois mutta tuleehan sitä rengasmelua varmasti vähän. Ja sitten ohjaamokorokkeen alla hyrisee 455 kuutiotuumaa.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos se on kestänyt karvamaton alla tähänkin asti moitteetta ilman maaleja miksei vaan karvamattoa päälle?
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ei noista varmaan mikään totaalisen huono ratkaisu ole kun vaan saat pidettyä kosteuden poissa.. Eli ei vesivuotoja sisään ja kohtuulliset säilytys olosuhteet niin pääsee jo pitkälle.
     
  6. M

    M Gearhead

    Ohutta pikimattoa olen miettinyt juuri tuon melun takia. Ei tuo paha nytkään mutta aina jos hiljenee niin parempi.
     
  7. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear

    Vaneri ei "hengitä" siinä olevan muovipohjaisen liiman johdosta.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yhden kärryn lattian joutui vaihtamaan kun oli vaneri "suojattu" alapuolelta alustamassalla.

    Yläpuoli oli paljon paremmassa kunnossa kuin alapuoli jonne massa oli vedetty.

    Itse saattasin vetää sisäpuolelle kämpän kosteuseristyksen primereineen, saumat ja läpiviennit rätin kaa. Alapuolelle kevyt öljyäminen, hengittäs mut ei imis vettä...
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Veneiden kanssa läträämään tottuneena tekisin lattian havuvanerista ja vetäisin siihen epoksit päälle. Jos tarvitsisi kiinnitellä jotain kalusteita lattiaan, vetäisin vielä vahvikkeet lasikuidusta kiinnityksen kohdalle. Alle sitten vaikka siveltävä bitumi ja päälle se karvamatto.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tossa mun G-30 vanis oli pitumimatto lattiapellin päällä. Se vanin lattia on sillai uritettu ja se bitumi jutska oli liimattu vain niihin urien yläosiin. Olihan tarvetta muutamalle neliölle pelliä kun kaikki urat oli täynnä vesi/ruostepaskaa. Jos käyttää bitumimattoa niin liimatkaa se sitten joka kohdasta kiinni alustaan ettei vesi pääse sinne väleihin ruostuttamaan.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pääsee se sinnekkin..Vähän on kuin hometalon kanssa eläminen, pitää tiedostaa ongelmat ja joskus nähdä vähän vaivaakin. Eli estää kosteus, lämmittää, huolehtia ilmanvaihdosta ja joskus vähän availla paikkoja..Se että ajaa kymmeniä vuosia nostelematta mattoja ympäri ämpäri vuoden niin ongelmia on joskus taatusti tiedossa.
     
  12. M

    M Gearhead

    Ok eli alapuoli kannattaa jättää rauhaan kun on tähänkin asti pysynyt. Lattiavanereita en siis vaihda kun ovat kunnossa. Epoksia päälle ja sitten Bitumi/butyylikumi tullee matosta kun on nopsempi laittaa siten. Jos vähän hiljenisikin. Varsinaiset matot on irrotettavat niin pääsee tutkimaan välillä tilannetta.
     
  13. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kannattaa harkita muuten mukavuuden nimissä lattialämmityskalvoa sinne lattiaan maton alle.
    Laitoin tuohon munaan semmoisen ja on vähänkään viileämpänä yönä kotoisa lisä. Ainakin muovimaton alla.

    Auttaahan se se myös lattian kuivumiseen.
     
  14. hoge

    hoge 1st gear

    EDIT: Tuli lukuvirhe. Eli lyhkäsesti alavaneri 3mm, eriste jotain 40mm päälle, päälivaneri 6mm. Solifereissa käytetty. Vanerit on tervattu, eli kyllästetty. Hengittävät läpi. Siihen sitten voi laitella lämmitystä päälle :)
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei tuota ole itselläkään kun pelkkää vaneria,mulla on kyllä tuplapohja välissä on lämppäri kanavat,vai että 455,pienet on koneet,itsellä 460 :lol:
     
  16. M

    M Gearhead

    ai ai ai... ratkaisevat 5 kuutiotuumaa... pitää varmaan suunnitella käkkylän 500:nen tuonne.
     

Kerro tästä muillekin!