Audi V8 4,2L Quattro

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja downtown, 18.3.2007.

  1. downtown

    downtown 3rd gear

    No joo, tollanen tuli mielenhäiriössä ostettua,kävi niin että ku halavalla sai niin... joo no auto on vm-92, olisko kellään kokemusta tosta autosta, kiinnostas millanen peli niinku yleensä ja noin muutenkin.
     
  2. Karva

    Karva Gearhead

    Hyvä se on ajaa ja ei kauhian kallis pitää, on aika fiksusti kasattu VAG konsernin osasta ei ole yllätyksiä saati erikois tavaraa, on noissa kalliitakin palikoita, muistaakseni alustan osat maksaa omaisuuksia, tai no maksoi joskus, aika lie tehnyt tehtävänsä, nyt nämä audin ensimmäiset V8 värkit on tulevaisuudessa takuu varmaa keräily kamaa, eli nyt kun hinnat on alhaalla fiksu ostaa talteen sillä on tietyissä piireissä jo kultti maine ja nuota pidetään historiallisesti merkittävänä autona.

    Ihan sama asia, kuin opel - senator - lotukset, amg ja 500 E mersut yms aikalaisensa. Ei huono ostos heikompiakin harraste autoja olis voinnu valita, se 4,2 kulkee jo jonnekkin mutta eka pienempä v8 versio oli laiska. Nämät uudemmat alumiini koppaset on sitten taas jo kuin toiselta planeetalta.
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

  4. Käkö

    Käkö Gearhead

    Onkos toi sun auto tosiaan L eli se pitempi versio?

    Tommosella normaali mittasella on tullu jonkun verran ajettuu, tosin siitäkin on jo 15 vuotta...

    Niinkuin Karva kirjootti, toi vehjes on tuleva autohistoriallinen kapistus ellei se oo jo sitä, ton ikäset alkaa olemaan nousussa jo saksassakin :eek:

    Auto itessään on kelvollinen, varaosat alkaa olemaan jo ostettavissa, neliveto toimii ku ajatus :eek: hyvillä renkailla sen voi saada jopa pysähtymään...

    Ei ole yltiöpäisen tehokas, ei vie kauheesti bensaa, kori ei mätäne käsiin, moottori vaatii pikkasen huolen pitoa samaten kuin quattro-neliveto, mutta mikä vehjes ei nyt vaatis pikkasen huoltoo...
     
  5. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    No jotkin varaosat iästähuolimatta ovat suhteellisen arvokkaita esim. takaiskarit 840e/kpl (nivomat), etujarrulevyt 200e/kpl jne.

    Noh, jokatapauksessa ihan kiva vekotin kaikenkaikkiaan.

    Minkalaista huolenpitoa tuo torseni erikseen vaatii?
     
  6. paukke

    paukke 1st gear

    Ihan kiva pelihän tollanen on. Itsellä ollut kohta jo kaksi vuotta tollanen 4.2 V8 ´92
    kaikki varoitteli ettei kannata ostaa kun ei pysty tekemään itse mitään ja osat maksaa maltaita, mutta oli paskapuhetta.

    Jakohihnan vaihtokin kävi näppärästi heti kun vain sai erikoisavaimet siihen tehtyä. ( liikkeessä huhujen mukaan 1500- 2000e ).
    Takaiskarit vaihdoin viime syksynä. Täällä kinusivat 360e kpl. ( ei nivomat ) mutta saksasta tilattuna 130e kpl. ( sacsh merkkiset ).
    Tohon auttaa kanssa jos on ETKA. Siitä näkee missä muissa volkkareissa on samoja osia niin ei tarvi joka osasta maksaa sitä V8 lisää.

    Eipä tolle juuri muuta ole tarvinnut tehdä kuin ajella. Ja mitä nyt noita perushuoltoja.
    Automaattilaatikkoon kannattaa kanssa öljyt vaihdella välillä.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nettiauton selailu aikaansai (taas) autokuumeen. Itselleni olen luvannut etten autokauppoja tee toistaiseksi ilman pakottavaa tarvetta, mutta äkkiäkös sellaisen keksii.

    Tommonen 4.2 V8 rupesi himottamaan. Aikanaan kattelin 3.6 V8:a, silloin kun niiden hinnat pyöri vielä jossain 10 ke huitteilla, onneksi ei tullut silloin ostettua. Yhtä pa*kaa yksilöä kävin ajamassa - suorituskyky ei todellakaan vakuuttanut, mutta josko tämä 4.2 olisi toista maata? Varmaan sekin laiskalle tuntuu Typhoonin jälkeen, mutta näitä sentään saa 2½ yhden Pyythonin hinnalla.

    Toinen vaihtoehto olisi S4. Hinnat suurinpiirtein samalla tasolla, mutta suorituskyky kait selvästi parempi pienemmän korin ansiosta ja turbokoneiseen taitaa saada aika näppärästi lisää paukkua jos haluaa. Tai sittenhän olisi vielä S4 4.2 V8... Kannattaako S4:ta edes harkita, onhan tuo V8 sentään edustusluokan auto? Onko kulutuksessa tai luotettavuudessa merkittäviä eroja

    Kokemuksia puolesta/vastaan (sekä V8 että S4)? Mitä asioita pitäisi ymmärtää tarkistaa erityisesti näissä malleissa? Tuossa toisessa threadissa mainittiin, että pitäisi ottaa joku ko. laitteen päälle ymmärtävä mukaan - ei kait ne nyt niin "kiinalaisia" ole etteikö maalaisjärjellä pärjää ostoksilla?
     
  8. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    http://www.audiclub.fi

    siellä on tietotaitoa jonniin verran ja muutakin infoa.

    itellä oli S4 (c4 ,2,2l )automaatti ajelin sillä n80tkm (230tkm-307tkm)
    siinä ei ollut mitään normaalia kulumista kummempaa
    nelikkoa en huoltanut muuten kuin vaihdoin olpät melkein heti kun ostin.
     
  9. paukke

    paukke 1st gear

    Paljon on vettävirrannut eurjoessa sen jälkeen kun olen tuon kommentin antanut. Melko pian sen jälkeen viat alkoivat. Ei ollut päivääkään ettei konepellin alla olisi saanut olla ja ne mystiset sähköviat. Sähkövikaa sähkövian päällekin.

    Sen jälkeen ymmärsin sen kun tuolla volkkarifoorumilla aina sanotaan audia ostaessa, että varaudu siihen että sulla on joka viikko laittaa 1000e korjaamolaskuihin. ( jos tosiaan mitään et osaa itse tehdä ).

    lainaus: audi200.net foorumilta "Toinen vaihtoehto on sitä audistin arkea että korjaa sitä mukaa kun tarvetta, käytännössä siis vähintään joka viikko jotain."

    Sitten kannattaa suodattaa mitä tuolla volkkarifoorumilla (audiclub ) sanotaan.
    Mullekin kehuttiin, että ei muuta kuin bensaa tankkiin ja kovaa ajoa. Ja sitten kun kyselin noista sähkövioista jne. niin jo rupesi kuulumaan, että se on ihan normaalia noissa audeissa. Siis täh, ensin kehutaan maasta taivaisiin ja sitten vasta kun toinen on lyönyt kätensä kyynärpäitään myöten paskaan niin sanotaan totuus ja toivotetaan teretulemasta kerhoon.

    nimimerkillä: "farkkutakinkääntäjä"

    PS. mulla on sitten myynnissä tollaseen V8 volsuun alk.peräset BBS:n vanteet. (sopii muihinkin vag konsernin kulkineisiin joissa jako 5:llä pultilla )

    Edit: Vanteet myyty
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiitos Paukke! Sait kuumetta laskettua ihan hyvin :lol: Kieltämättä kuulostaa aika ikävälle tuo. Toisaalta Typhoonin myyminen harmittaa nyt entistä enemmän, se sentään pelasi ihan OK (vaikka niistäkin monenlaista kuulee) ja jos vikaa tulee, niin sille jotain osaa itsekin tehdä.

    Mitä äkkiä selasin Audi-voorumia, niin ei siellä ihan hirveästi ollut V8:n trouble shootingia. Mutta purevatkohan sitten vaan hammasta tykönään (tai vievät tosiaan suosiolla pajalle setelitukon kanssa).

    Mutta mutta, vaikka Oodit halpoja jo onkin, niin pitänee odotella että niitä saa jollain 2-3 tonnilla, niin voi pistää paaliin jos ei hermo kestä...

    Vai mitenkähän sitten se S4...?
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Audissa on aika paljon aikalaisekseen hienoa tekniikkaa, joka vaatii perehtymistä. Moni hakee tonnilla kassillisen osia ja kokeilee tuurilla. Sillä tyylillä varmana saa rahaa menemään.

    Sitä en kiistä, etteikö Audissa sähkövikoja olisi, mutta se ei tee autosta välttämättä huonoa.
    Joku mittarivikakin ilmenee kerran auton eliniän aikana. Jos sen kerran korjaa kunnolla, niin se ei enää toistu.

    Minulla on Audissa (100) yli 500tkm mittarissa ja auto toimii niin kuin pitääkin.
    Ruoste ei juuri vaivaa ja pakoputkikin on vielä alkuperäinen.
    Verrataanko huvikseen kilpailijoiden vastaaviin.
    9000 Saab, Volvo 740, Mersun 124. Kestäviä autoja nekin ovat, mutta yksikään ei yllä kokonaisuutena laadussa Audin tasolle, ei edes Mersu.
     
  12. paukke

    paukke 1st gear

    Ja täysin erimieltä. 740 Volvoa nyt ei voi laadussa verrata ikinä audiin niin paljon laadullisesti parempi on vanha volvo. Juu täytyy myöntää, että kori on todella hyvä audissa ja ajo-ominaisuudet ihan hyvät. No mersua nyt ei laadullisesti voi verrata mihinkään noihin kun muut ovat valovuosia edellä. :D

    Mutta kun sanoit tuosta hienosta tekniikasta niin jopa vanhassa Fiatissa on hienompaa tekniikkaa kuin esim. oli tuossa ´92 V8:ssa vai mitä sanot siihen, että vielä ´90 luvulla audi taisi olla ainoa kun käytti vanhanaikaista virranjakajaa?. :rotfl:

    Lueppa muuten käyttökokemuksia myös A8:sta siellä. Melko metkoja vikoja siinäkin vaikka on jo jonkin verran uudempi kuin V8. ( vaikka taitaa siinä perustekniikka olla samaa ).
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mulle voi laittaa YV:tä jos haluaa tarkempia tietoja V8:sta tai audeista yleensäkin, VAG-maahantuojalla töissä (taas), niin mä voin ehkä jonkinlaista tietotaitoa noista esittää omaavani.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Taitaa nuo mainitsemasi autot olla kertaluokkaa yksinkertaisempia kuin V8 (ylempi keskiluokka vs. edustusauto). Joten kun varusteita on enemmän ja nekin vielä "hienommasta" päästä niin vikamahdollisuuksia riittää enemmän ja ovat visaisempia ratkoa. Varmaankin autosähköihin perehtyneelle saattaa olla pala kakkua, mutta itse kun ei tiedä sähköstä juuri muuta kuin että se on sinistä ja sattuu, niin :eek:

    Aikanaan (n. 2004) kävin katsomassa paria 3.6 V8:a. Toinen ei edes lähtenyt käyntiin ja toisessa paloi ABS:n varoitusvalo koko ajan ja mittarit näytti mitä sattuu (mm. öljynpaine liki tapissaan jo tyhjäkäynnillä ja maantiekierroksilla ihan). Ja niistä olisi vielä iso kymppi pitänyt köyhtyä - ei tarvinut edes miettiä...

    Edit: tämä siis audiq:lle vastine, pari ehti jo väliin.
     
  15. hlappis

    hlappis Gearhead

    tutun audi s6 tolla 4,2 v8 quattro.vikoja mitä nyt löytyny noin 3kk jälkeen:imukannen pultti poikki,virtalukko kränää,auton "oma" webasto sökö,ei saa lohkolämppäriä web.korj.n.1000e,eteen ja taakse joutui kaikki satulat+muuta uusimaan olivat täysin ruosteessa oli kallista :( ..hyvää:jykevä tilava farkku,tehokas,"oppivalla"automaatti laatikolla,paljon varusteita,hiljainen vakio putkistolla.ja auto on vm95 vai oliko 96 :odroll: ajettu n.155000km pitäävät paikkanssa.
     
  16. sipriina

    sipriina 1st gear

    "Minulla on Audissa (100) yli 500tkm mittarissa ja auto toimii niin kuin pitääkin.
    Ruoste ei juuri vaivaa ja pakoputkikin on vielä alkuperäinen.
    Verrataanko huvikseen kilpailijoiden vastaaviin.
    9000 Saab, Volvo 740, Mersun 124. Kestäviä autoja nekin ovat, mutta yksikään ei yllä kokonaisuutena laadussa Audin tasolle, ei edes Mersu.[/quote]"

    Jaa volkkarin rottelossa 500 tkm mittarissa aika hyvin. Mulla mersussa 950 tkm ja varmasti pelaa paremmin kun yksikään uusi audi. Taitaa sen konsernin tuotteista skoda olla nykyisin ainoo laatu auto!
     
  17. paukke

    paukke 1st gear

    Jatketaanko keskustelua huollosta jos jotakuta kiinnostaa.

    Täällä ei edes huolto tiennyt, että audilla on mallimerkillä V8 olemassa edes autoa.

    Erään V8:n jakopään remontin jälkeen kone meni rikki kun ei osattu vaihtaa jakohihnaa. ( ja tämä siis huoltoliikkeessä ). Tästä minuakin silloin varoiteltiin, mutta toi nyt oli helppo nakki vaihtaa hihna.

    Papa osti uuden A4:sen ja hän halusi kytkeä sen pois päältä ettei ovet mene lukkoon kun lähdetään liikkeelle. Täällä sanoivat, että sulla on autossa vika kun eihän ne missään autossa mene lukkoon liikkelle lähdettäessä. No toisaalla osasivat homman ja pistivät auton johdonnokkaan ja kytkivät sen pois päältä.

    Huoltoon ei saa ikinä aikaa ( ei mua häiritse, mutta esim. papa haluais huollattaa uuden auton ) aina vaan sanovat, että soita kk:n päästä ja sitten kun soittaa niin taas sama. Johtuneeko siitä, että noi audit makaa aina siellä korjaamolla. :rotfl:

    Nämä nyt kokemuksia täältä päin ja saattaahan tuollaista sattua missä merkkikorjaamolla tahansa.

    Ps. Jos nyt joku on tollasen hankkimassa niin kannattaa hankkia ETKA, koska muuten et osia tahdo saada ja jos saat niin maksaa maltaita. Noihin kun nääs sopii muistakin Vag- konsernin autoista osat ja ovat huomattavasti edullisempia.

    Täälläpäin ei varaosakirjat edes tunteneet tiettyjen osien ( ihan kulutusosaa ) kohdalla V8:sia. Eräässä liikkeessä mulle sanottiin, että se on joku saksata tuotu paska eikä myynyt mulle osia. ( Mutta eikös kaikki audit ole saksasta tulleita ). :soosoo:

    Ainut laatu mitä audeissa taitaa olla niin esim. V8:ssa on BBS:n vanteet orkkisvanteina. :D
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Saksalaiset eivät ole kovin varusteltuja autoja tehneet, niin korjataan, että Saksalaiseksi autoksi siinä on paljon hienoa tekniikkaa.
    Mitä nyt vähän perehtynyt noihin vanhempiin Audeihin, niin on siellä piilossakin paljon ominaisuuksia, joita välttämättä normi käyttäjä ei edes huomaa.

    Fiat-vertauksestasi esittäisin vastakysymyksen, että toimiiko ne sähkölaitteet sitten siinä vanhassa Fiatissa nykyään kuinka hyvin?

    Totta. Onhan noissa 100 ja 200 Audeissa kuitenkin sähköiset mittaristot ja ABS-jarrut, quattrossa sitten vielä omat sähköohjaukset.
    Että kyllä niistäkin johtoa löytyy, vaikka toki V8:ssa sitä on vielä paljon enemmän.
    Itse olen jonkin verran lukenut autosähköä, että taito riittää vielä noihin vanhempiin Audeihin.


    Tässä puhuttiin vanhasta Audista. Tuon väittämäsi vanhasta Mersusta ja uudesta Audista minäkin allekirjoitan.
    Sama pätee myös toistepäin.
     
  19. napa

    napa 3rd gear

    mua on kiinnostanut tuollainen V8 audi jo pidemmän aikaa ihan "kilpa-auton" aihioksi tekniikkansa puolesta, mutta pitää vielä hetkisen odotella hintojen tippumista... saikos näitä V8 audeja jo sillä tiptronicilla, vai pitikö olla se A8 malli :odroll:

    V8 mallit ei tainneet enää verottomina paljoa maksaa :D
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Virranjakajaa on kyllä käytetty pitkälle 90-luvulle vähän helvetin monen automerkin toimesta, enkä mä pidä sitä minään ratkaisevana tekijänä laadun, toimivuuden tai maineen kannalta. Onhan COP, coil-on-plug hieno juttu, mutta mikä siitä tekee normaalissa käytössä ehdottoman välttämättömän? En mä ole vielä kenenkään autoa arvostanut pelkästään sen takia että siinä on joka tulpalle oma puola. Nyt ei tarvitse lähteä teknisillä jutuilla kuten puolan latautumisajat, tuotettu teho jouleina jne runkkaamaan, se ei normaaliin ajoon vaikuta yhtään mitään.

    Entäs mersun ha-dieselit, kuinka helvetin pitkään niissäkin oli vanhat rivisyöttöpumput? Onko se sit huono juttu?

    Audi V8:sissa on helvetin monta teknisesti hienoa ratkaisua, jota todennäköisesti osaa arvostaa jos on vähänkin insinöörin silmää. Iso osa niistä oli käytössä erilaisina muunnelmina 20 vuotta Audeissa, ihan viime vuosiin saakka. Täysin eri asia on, onko ne käytännössä pitkäikäisiä tai toimivia Suomen oloissa, osa on, osa ei.
     

Kerro tästä muillekin!