Aurauskulmien säätäjää Oulu-Kalajoki-Ylivieska-Oulainen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 24.4.2015.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Yritimme säädättää 1964 Galaxien aurauskulmat, mutta mutta eihän nuo nykypäivän nelipyöräsuuntaus "huippuvehkeet" mahtuneet pyörimään takana. Kävimmme lähes kaikki tämän (Raahe)tuppukylän korjaamot läpi ja kaikilla on samanlaiset high tech vehkeet. Kuulemma tuollaisilla high tech vehkeillä pitäisi pystyä säätämään pelkät etupyörät, mutta yksikään noista korjaamoista ei ilmoittanut pystyvänsä. Liekkö vika vehkeissä vai tekijöissä. Tietääkö kukaan Oulu-Kalajoki-Ylivieska-Oulainen akselilta tekijää, joka pystyisi homman hoitamaan. Olisi kiva saada Galaxien aurauskulmat säädettyä ja auto katsastettua ennen Vappua.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Säätää ite silleen kuin tehtiin ennen vanhaa ja hyvä tulee ilman nykyajan high tech vehkeitä.
    Mä merkkaan kumiin kuulakärkikynällä viivat ja sit rullamitalla mittaa välin kun työntää autoa et merkit siirtyy eteen ja taakse.
    Camperinkin pystyy kattomaan kun on ihan suora lattia ja vatupassilla kattoo vanteen reunaa vasten.

    Joskus -80 luvulla vein auton säätöön paikalliselle huoltamolle niin noin se teki kun vierestä kattelin ja ajattelin et hoituuhan toi homma jatkossa iteltäkin.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Paitsi jos on ihan pirusti pielessä niin se kumi myötää liikaa... elikkäs huijaa sitä aurauksen säätöä, siksi olisi hyvä että olisi kääntölevyt joiden päällä homman tekee, jolloin kumin myötääminen ei käy ongelmaksi.

    ja alkuperäiseen kysymykseen, niin kyllä. niillä hightech vehkeillä pystyy säätämään vaikka yhden pyörän kerrallaan mutta se on työläämpää ja hitaampaa kuin täysi 4-pisitemittaus.... elikkäs kyseessä asentajien laiskuus ja profitti-kato.... siksi meilläpäin ainakin tehdään ihan harrastajaporukalla noi niin tulee just niin hyvä kun haluaa :poff:

    PS. toki myös ongelmaksi esim. yksi akseli/yksi pyörä kerrallaan tehdessä tulee ratin asento jota ei ole helppoa saada kerralla keskelle kun ei saada etu-takapään kompensaatiota...

    nimim. kohtapuoliin kymmenkuntavuotta noitakin hommia tehneenä
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kyllä pitäs pystyä säätämään....... Meillä kans hitech vehkeet.

    Juuri säädin Cadillacin kulmat.

    Taitaa olla säätäjässä vika
     
  5. altzu

    altzu 1st gear

    kyl pitäis pystyä.. 63 chevy II:seen ainaki pysty.. löyty arvotki koneelta suoraan. ja hyvät tuli.
     
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Varmaan pystyy, mutta noissa 5 firmassa joissa kävin asentajat olivat aika nuoria, joten todennäköisesti eivät ole koskaan tehneet millään muulla tavalla, kuin 4 pyöräsuuntauksens noilla high tech vehkeillä. Voisihan nuo alkaa värkkämmän itse, mutta kun olisi tuolle ajalle muutakin tekemistä. Että jos jossain selviäisi rahalla. Galaxie on trailerin päällä, että kulketuu 100km säteelle aika helposti.
     
  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    kysäse ylitalon veljeksiltä vihannista josko kerkeisivät >> 08 281050
    heillä korijaamo siinä rautatien ylikulun kupeessa...
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Liittyy jotenkin aiheeseen (en oo kokeillu mutta aattelin).
    DIY Alignment: Setting Toe with the String Method: https://youtu.be/wjZUu_d08t8
     
  9. solar4

    solar4 2nd gear

    Siiman kanssa, vähän kuten yllä olevassa videossa, olen neljään autoon auraukset säätänyt. Tosin siima on aina ollut paljon lähempänä vanteen keskiötä. Renkaiden alla kaks vessarempasta ylijäänyttä lattialaattaa kiiltävät pinnat vastakkain ja vaseliinia välissä.

    Ensimmäisen auton kävin tutun ehjäämön nelipyöräsuuntaimella tarkastamassa oman turailun jälkeen ja oli kyllä ihan kohdallaan. Saattaa jopa olla tarkempaakin kuin jollain nelipyöräsuuntauslaiteella, koska ne saattaa saada vanteeseen huonosti kiinni.

    Tuon tutun ehjäämön "hightech vehkeet" (taitaa olla ysäritekniikkaa) on ainakin sellaiset että myös taka-akselin muppalot pitää olla kalibroituna. Taitaa threadin aloittajan käyttämän korjaamon vehkeet on samanlaiset.
     
  10. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Niin kävin kyllä 5:llä korjaamolla kaikilla samaa p...aa. Kaikenhan voi tehdä itse, jos on aikaa nysvätä. Mutta nyt ei ole. Kysymys oli korjaamosta, joka pystyy homman hoitamaan ASAP, en miten sen voi tehdä itse. Korjaamolla menee 2 tuntia minulla viikko. Soitellaan Maanantaina Vihantiin.
     
  11. wedge44068

    wedge44068 2nd gear

    Veljekset Jari&Markku kyllä hoitaa tuonki homman..siis Vihannin miehet.Ovat auttaneet minuakin sen tuhat kertaa :D

    Heillä kai pitäis olla ns. vanhanmallin mekaaniset säätövehkeet.
     
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Vehkeistä ei pitäis olla homman kiinni. Kysymys oli pelkästään aurauskulmien säädöstä ja vehkeiksi tarvitaan minimissään nuo kaks pukkia ja siimaa + lenkkiavaimet raidetangon pyöritykseen. Aivan pätevä systeemi. Joskus olen jopa silmämääräisesti aurauksen pyöritellyt kohdilleen ja nämä "high-tech" vehkeet on AURAUKSEN todistaneet olevan kohdillaan.
     
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Se ongelma on tuossa..mainittuna :odroll:
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei mahtunu itelläkään takana pyörimään anturit.
    Ratkaisu oli aika raaka. Kiire oli kun piti saada kulmista lappu leimaa varten.
    http://i221.photobucket.com/albums/dd46 ... akhxhj.jpg

    Kaveri oli käyny myöhemmin omastaan kulmat säädättämässä ja siltä olivat mitanneet jotenkin ne takapään mitat.
    Oli asentajat päivitelly että aikasemmin oli käyny joku jolta rälläköitiin kylki auki. :poff:
     
  15. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Oulussa ainakin Point-S,llä onnistui nelipyöräsuuntaus muutama vuosi sitten noin 12 neliömetrin Jenkkiautoon :rotfl: Nyt ko.firma tien toisella puolen Oulunlahdessa, en tiedä vieläkö on samat suuntausvermeet käytössä....
     
  16. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Konttorille ei ole kulmista tarttenu mulla lappua kiikuttaa, eli täytyy kysyä että tartteeko ne noita lappuja mulloin kuin kovan mälläyksen jäljiltä?
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Leimasin nelilinkit. Jälkitarkastukseen halus kulmista paperit.
     
  18. 528

    528 Gearhead

    Soitappa Pyhäjoelle Yppärin nesteelle. Eli yppärin autohuolto. Siellä on sellainen asentaja jolla homma onnistuu.
     
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Vihanissa vehkeet "rikki". Yppärin Autohuollolla onnistuisi, mutta vasta ensiviikolla. Se on turhan myöhään Oulun näyttelyssä käyntiä varten. Autokorjaamoilla näyttää olevan kiirettä. Tyrkään Galaxien tallinperukoille ja annetaan olla.
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kysyppä Raiten korjaamolta Oulaisista. Entisen Shellin tiloissa ja joskus ainakin oli vanhat laitteet käytössä.
     

Kerro tästä muillekin!