Austraaliassa vaikeata...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja edsel.fi, 14.8.2012.

  1. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Edsel kaverini Mike asustaa siellä kenguruiden ja koalakarhujen ihmemaassa.

    Hän lähes valmiiksi entisöidyn 58 Edsel Pacer convertiblen rahtasi texasista sinne, viimesteli loppuun ja vei leimalle.
    Koko operaatio vei yli 2 tuntia, inssi kävi auton läpi magneetilla !!!!

    Kittiä ei saa löytyä niin paljon että magneetti ei tartu, muutenkin erittäin tarkkaa katsoi että kaiken pitää olla viimesen päällä kunnossa.

    Tämä on yleinen käytäntö kaikille väärän puolisen ohjauksen omaaville
    vanhoille tuontiautoille !

    Muutenkin Mike ihmetteli että miten voin täällä tareta ajaa avo autoillani 20 asteen kylmyydessä? Siellä oli viime kesänä +47 c , ja Mike sanoo, mitä lämpimämpää sitä siedettävämpää. Talvet siellä on aivan kamalia, Mike sanoo että voi olla jopa vai 10 astetta plussan puolella !?
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eli siis corvettee ei kannata yrittää viedä ausseihin
     
    Larry79, kerkko ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jaa... just oltiin pari viikkoa Brisbanen liepeillä, ja ne vanhat autot mitkä siellä oli vasemman puolen ohjauksella,ei kaikki kyllä lähellekkään täyttänyt edellä mainittuja kriteerejä.Ihan Queenslandin kilvissäkin näytti olevan.
    Lieneekö sielläkin alueellisia eroja?Kyseessä on kuitenkin pinta-alaltaan Euroopan kokoinen maanosa.

    Niin, ja talvihan siellä oli,päivisin paukutti varjossa +20 paremmalla puolella.
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mesekaveri asuu vuoroin perthissä ja vuoroin brisbanessa. siltä aina välillä kyselly että ei olis paikallisessa keltasessapörssissä falconeja myynnissä, nimenomaan coupena. harvassa ovat. mutta vuodenajoista; siellä ne menee just pänvastoin kuin meillä. esim brisbanessa on nyt helvetin kuuma mutta perthissä ei niinkään. muuten en kyllä tiedä mitään kyseisen maan meiningeistä. mieli tekis päästä käymään
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Joskos se kittikasa meinais vaan sitä ettei oo romun ruosteita korjattu asiallisesti?

    Eli auto on ihan täysin ruostunut hapero, korjattu bondolla suoraksi, eli ei ole terve kotilo enään... Ei sellaisella kuulu ajella enään.
     
  6. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Onko tämä ketju siis "Surullinen katsastus...taas - Australia"? :D
     
  7. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Huomaa kyllä että tieto puuttuu :odroll:

    Brisbanessa on nimenomaan NYT talvi ja siellä ei todellakaan ole kuuma. Eikä noi lämmöt ole vajaa kahdessa viikossa just siitä muuttunut kun siellä oltiin.
    Tai tietysti riippuu siitä miten kukin kuuman mieltää. Ehkä nää lämpötilat on eskimolle helvetin kuumia...

    http://www.weather.com.au/qld/brisbane
     
  8. L-R

    L-R Gearhead

    Moi
    Mina asun Uudessa Seelannissa, eika se taallakaan ihan helppoa ole saada kaytettyna maahan tuotua autoa rekisteriin. Tanne tuodaan jatkuvalla syotolla uudehkoja kayttoautoja Japanista ja Singaporesta jotka joutuvat erittain tarkkaan syyniin ennen kuin ne liikenteeseen hyvaksytaan. Mm. sisustat puretaan kaikki pois ja tutkitaan, etta missaan ei ole ruostetta tai mitaan merkkeja aikaisemmista kolarivaurioista. Mielestani hyva vaan, etta mitaan kaytettyna tuotuja romuautoja ei taalla saa kilpiin.

    Taalla autot poistuvat rekisterista jos paikallinen "kayttomaksu" on kaksi vuotta maksamatta ja sen jalkeen jos auton haluaa takaisin rekisteriin, se joutuu kaymaan lapi saman prosessin kuin kaytettyna maahan saapuvat autot. itsellani on vuosimallia 1954 oleva Morris Minor joka on aikanaan poistunut rekisterista, mutta edellinen omistaja on sen hoitanut takaisin rekisteriin. Sita en tieda kuinka tarkkaan se on rekisteroinnin yhteydessa tutkittu, mutta koriltaan se on hitsaamaton ja n. 98% ruosteeton.

    Eraan kaverini isa karkasi Australiaan ja jatti jalkeensa V8 moottorisen vuosimallia 2000 olevan Holden Commodoren. Auto kerkesi poistumaan rekisterista ja kaverini yritti sen saada takaisin kilpiin. Tie nousi siina vaiheessa pystyyn kun rekisteroinnin yhteydessa moottoritilassa havaittiin jossain kittisaumoissa halkeamia ja apurugon kiinnityspultit todettiin vaantyneiksi. Sen jelkeen olisi pitanyt hankkia kaikilta sertifioiduilta mittaajilta ja panelbeattereilta kaikenlaisia mittauspoytakirjoja ja todistuksen todistuksia siita etta vaurio on asianmukaisesti korjattu. Olisi ollut sen verran kallis ja hankala prosessi, etta ei kannattanut.

    Uudessa Seelannissa autot katsastetaan vuoden valein ensimmaisen viiden vuoden ajan ja sen jalkeen katsastus on hoidettava aina 6kk valein. Pakokaasupaastot mitataan aistinvaraisesti. Jos moottori kay hyvin, eika silmamaaraisesti savuta, niin silloin pakokaasypastot ovat ok. Ruostetta ei saa olla kaytannossa yhtaan. jos ovien taikka luukkujen lukkojen tai saranoiden alueella tai korin pilareissa on jotain ruosteeseen viittaavaa nahtavissa niin hylky tulee. Muilta osin katsastus noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin Suomessa. Erona tosin on se, etta monilla autokorjaamoilla on normaalien katsastuskonttoreiden lisaksi oikeus suorittaa katsastuksia.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Siinäpä meikäläisille virkamiehille/poliitikoille oiva keino uudistaa suomalaista autokantaa...eiku Shhhh!
     
    dart -66 tykkää tästä.
  10. fe390

    fe390 Gearhead

    Naapurin tyttö oli vaihto-oppilaana hevostilalla Australiassa.
    Hevosilla ei ratsastetu talvella koska oli liian kylmä, eli n. +10 C

    Australiaan ei saa viedä käytettyä autoa ilman etukäteen myönnettävää tuontilupaa. Ilman lupaa tuotavat voidaan romuttaa.
     
    challenger340 tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jo on painajaismainen paikka, täytyy sanoa. Täällä Canadan länsirannalla ei ole vuosikatsastuksia, käyttömaksuja tai päästömittauksia. Jos ostan vaikka rekisteristä pitkäänkin poissa olleen auton, menen vakuutuskonttoriin luovarin kanssa ja tulen ulos voimassa olevan vakuutuksen ja kilpien kanssa mitkä voi ruuvata autoon ja homma on sillä selvä. Itse autoa ei kukaan edes katso.

    Jos tuon auton vaikka jenkeistä tänne, sille tosin tehdään suomalaista vuosikatsatusta vastaava katsastus (Jenkkeihin päin muuttaessa/autoa viedessä ei muuten tehdä sitäkään). Sama juttu jos tuon auton toisesta provinssista (="osavaltiosta").

    Päästöjä ollaan mitattu Vancouverin kaupungin alueella rekisteröidyistä autoista, mutta se systeemi LAKKAUTETAAN vuoden 2014 lopussa. Voitteko kuvitella suomessa vastaavaa:
    http://www.vancouversun.com/news/AirCar ... story.html
     
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Uuden Seelannin mallisahan olisi Suomen viranomaisille opiskeltavaa...
    Ei kun opintomatkalle down under-maahan. Tulisi jokin roti tähänkin lepsuiluun.

    Sais vaihtaa johonkin muuhun harrastukseen, vaikkapa perhosten keräilyyn tai eukonkantoon. Säästyis ainakin rahaa ja aikaa... Tallissa vois kasvattaa vaikka niitä perhosia talvisin...
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mitäs siellä eri maissa niiden autojen vakuutukset maksaa?
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No täällä on ollut vuositasolla 600-1000 euroiksi laskettuna täysillä bonuksilla (43%), riippuu mikä peli ja vakuutustaso, tonnilla saa täyskaskon. Tuossa on pätkälisää satku tai pari koska vakuuttelen yleensä kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, vuodenajasta riippuu mikä/mitkä autot on ajossa.
     
  15. L-R

    L-R Gearhead

    Uudessa Seelannissa liikennevakuutus on vapaaehtoinen, mika on mielestani taysin kasittamatonta. Monet alemman sosiaaliluokan ihmiset ajelevat ilman mitaan vakuutusta (joka on siis ihan laillista). Kolaritapauksessa ilman vakuutusta kolaroineen syyllisen tulisi maksaa kaikki aiheuttamansa vahingot omasta pussista.

    Minun mielesta minimissaan kannattaisi olla third party insurance joka kattaa vastapuolelle aiheutuneet vahingot. Third party insuranceen sisaltyy myos omaan autoon tulleet vauriot, mikali vastapuoli aiheutti kolarin, eika hanella ole vakuutusta. Vakuutusyhtio sitten yrittaa lakiteitse peria maksamiaan korvauksia syylliselta joka sitten joko maksaa, taikka jos on varaton, niin hakeutuu henkilikohtaiseen konkurssiin. (en ihan tarkkaan tieda miten se toimii, kun ei ole asiaan koskaan tarvinut perehtya).

    Third party insurance autoon (Mitsubishi Chariot) maksaa n. $400 / vuosi.
    Third party insurance 150 kuutioiseen skootteriin n. 300 / vuosi.
    Full cover insurance moottoripyoraan (Kawasaki KLR650,arvo n. $10000) maksaa n $700 / vuosi.

    Vakuutuksen hintaan vaikuttaa vakuutettava ajoneuvo, vakuutuksen ottajan ika ja ajohistoria. (aikaisemmin saadut sakot ja kolarit yms.) Jos historiassa on kolareita tai sakkoja, niin sitten hinta pompsahtaa edella mainituista esimerkkihinnoista huomattavasti.

    Mikali katsastus ei ole voimassa tai auton "kayttomaksu" maksettu, niin vakuutus ei kolaritilanteessa korvaa mitaan. Myos jos ajokortin ehtoja ei ole noudatettu, niin korvauksista on turha haaveilla. Taalla alkuunsa ajokortin hankkimis vaiheessa saadaan Learner licence, joka sallii ajamisen ainoastaan mikali kyydissa istuu henkilo jolla on Full licence. Seuraavaksi hankitaan Restricted licence joka sallii ajaa itsenaisesti paivalla, muistaakseni 6am - 8pm valisena aikana tms. Muutaman kuukauden restricted licencen kanssa ajeltuaan voi menna ajokokeeseen ja sen jalkeen saa lopullisen ajokortin (full licence).
     
  16. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Toki! Samaan mielikuvaan sisältyy lehmä, katsastusaseman yllä lentelemässä, iloiset suomalaiset ihmiset aabeeseellä tankkaamassa halpaa bensaa autoihinsa sekä pitkänkantaman sähköautot...
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Älähän nuolaise ennenkuin tipahtaa, ovat ne Kanadan virkamiehet käyneet Suomessa opintomatkalla ennenkin... Silloin kun siellä ei vielä ollut tuloveroa, kävi Kanadasta virkamiesryhmä tutkimassa Euroopan maiden verotuskäytäntöjä m.m. Suomessa. Palattuaan he olivat silmät pyöreinä siitä, mistä kaikesta kansaa voidaankaan verottaa: "Siellä niillä on pelikortti- ja huviverokin..." :eek:
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nyt niitä tippoja juuri tulee. Erilaisten kommarivuosien jälkeen on vallassa vahva oikeistohallitus liittovaltion tasolla Stephen Harperin johdolla, ja provinssinkin (osavaltion) hallitus edustaa nyt keskustaa/oikeistokeskustaa. Odotettavissa tuskin on mitään epämiellyttäviä yllätyksiä. Toki politiikka on politiikkaa, eikä poliitikkoihin pidä luottaman sokeasti.
     
  19. challenger340

    challenger340 3rd gear

    Itse asiassa kun kakarana asuin Aussissa niin +25 oli jo viileää koska lämpötila on jopa +42 varjossa..
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aussit ja uusseellannit ei varmaan suolaa teitään ihan yhtä innolla kuin suomipojat? kun tota ruosteettomuusasiaa noin vaalitaan.
     

Kerro tästä muillekin!