Auto Amerikasta, rahtaaja ei vastaa kolhuista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja asperiini, 11.7.2013.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ajattelin avautua aiheesta josta on nyt henkilökohtaista kokemusta.
    Eli jos ja kun sun Amerikasta ostamasi auto tai MP kolhiintuu tai muuten särkyy konttimatkalla Suomeen niin jos sulla ei ole itselläsi erikseen otettua kuljetusvakuutusta niin laivayhtiöt tai rahtausfirmat eivät korvaa sulle mitään. Mulle ei ainakaan korvattu vaikka kyllä luvattiin. Olen käyttänyt samaa näilläkin sivuilla kehuttua rahtifirmaa aiemminkin ja ilmeisesti ihan tuurilla on edelliset tulleet ehjinä.
    Firman Suomen edustajan mukaan mitään korvausvelvollisuutta ei ole, Amerikan päästä taas luvattiin pieni nimellinen korvaus johon olisin tyytynyt mutta ei sitäkään sitten lopulta tullut...
    Ihmetyttää vain se että nämä rahtarit ei ennen rahtausta kerro ettei ne vastaa mistään mitään eikä mulla tai yleensä juuri kellään taida olla mahdollisuutta valvoa miten se auto on kiinnitetty sinne konttiin ja mitä muuta siellä on, puhumattakaan siitä miten sitä konttia matkalla käsitellään.
    Jostain syystä mulle kyllä lähetettiin sekä naarmu/kolhuraportti että kuvat autosta ennen kontitusta, ehkä nää olis olleet vakuutusta varten jos olisin semmoisen tiennyt ottaa.
     
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Oma kokemus on parista amerikantuontiautosta,että eipä noita kovin helläkätisesti kohdella,ainakaan kotisatamissa.
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Ja kun ne tolleen sulle sanoo niin sä uskot?

    Tasan taatusti on rahtaaja velvollinen korvaamaan. Asiakas ostaa kuljetuspalvelun josta rahtaaja vastaa. Rahtaaja siis vastaa vahingoista jotka syntyvät heidän käsittelynsä johdosta. Eivät muusta tietenkään vastaa mutta omista toimistaan kyllä.
     
  4. greaseball

    greaseball 1st gear

    Näköjään kiinni välittäjistä. Atkinsonin kautta auton aikanaan hankin ja sieltä kehotettiin kyllä hankkimaan kuljetusvakuutus, ihan jo ostopaikasta alkaen. Itte otin Ifiltä silloin, tais olla jotain 60e luokkaa.

    Hän tarjos vakuutusta jenkeistä kans, mutta ajattelin, että helpompi asioida täkäläisen firman kanssa, jos jotain sattuu.
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    No mulla nyt on pari ylimääräistä mutkaa tuossa Chryslerin kummassakin etulokarissa. Väittäisin että auto on vedetty liinalla kiinni siitä vain rostoi suoraan keulan yli. Kontin purkajat Hyvinkäällä tosin koetti vannoa ettei se silleen kiinni ollu. Tiedä sitten miten oli kun en nähnyt autoa kontissa.
    Eikä mua huvita lähteä tämmöisestä mitään raastupajuttua tekemään, ajattelin vaan muistuttaa että ottakaa nyt ihmeessä se vakuutus.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla oli vakuutus nyt keväällä kun Munstang tuli amerikasta. Kärry säilyi ehjänä, mutta uudet penkinpäälliset oli pöllitty matkalla. Omavastuu suurempi kuin päällisten arvo, eli tappiota n. 250 euroa.
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Ne kuvat voi aina pyytää juuri ennen konttiin laittoa.
     
  8. asperiini

    asperiini Gearhead

    Onhan mulla siitä sekä kuvat että kirjallinen raportti.
    Näistä huolimatta rahtifirman suomen pään edustaja kertoi ettei noista mitään korvausta saa. Tää rahtaaminen kun on kuulemma niin huonokatteista hommaa sekä laivayhtiöille että rahtareille ettei noista ole varaa mitään maksella. Jäinkin ihmettelemään että kuin ne noin huonoa bisnestä ees viittii tehdä, ilmeisesti ihan vaan harrastuksen takia ja kavereita jelppiäkseen...
    Tän topikin idea olikin vain varoitella muita että sitä vakuutusta ei ole syytä unohtaa jos on yhtään arvokkaampi kulkuväline tulossa.
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Mikä rahtifirma tollasta tekee?

    Tossa kohtaa voi vaan nauraa jos sieltä joku noin sanoo. Yrittävät välttää vastuutansa ja jos tosta joutus oikeuskanteen tekemään niin rahtifirma häviää varmasti.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eka kannattaa selvittää kuka on kuljetuksen tilaaja. Tuskin sinä, vaan tavaran lähettäjä. Kuljetuksen tilaajalle palvelun tarjoaja on antanut jonkun määrityksen kuljetusehdoista, (vaikka kuukkelihaku: incoterms) sieltä löytyy monia kuljetusehtoja ja niistä löytyy myös "artistimaksaa" tyyppisiä.
    Voi se Suomen pää kertoa/tulostaa sen kuljetusehdon sinulle, mutta tilaaja on saanut sen varmasti.
    Incotermin lisäksi voi olla jotain rajaavia ehtoja. Esim.: takavuosina lentorahdista sai lentorahtaajalta vahinkotapauksessa $12/kg koko lähetyksen osalta, jos lähetys oli edes osin vaurioitunut. Joskus se riitti vahinkoon, joskus ei.

    Meillä töissä pyöritellään kuution-kahden kokoisia paketteja, joiden arvo 50k€-170k€/kpl. Rajaavien ehtojen takia kuljetusvakuutukset välttämättömiä ja niitä vakuutusmaksuja maksetaan ihan tonneja vuodessa.

    Pientä edittiä:
    Incotermi määrittää ostajan ja myyjän vastuut. Kuljetusliike määrittää kuljetusehdoissaa korvaukset kuljetuksen ostajalle.
    Enivei Incotermeistä puolet on ehtoja, joissa ostaja vakuuttaa (tai kantaa itse riskin) kuljetuksen. Toinen puoli myyjän riskillä.
    Kokemuksesta noi kuljetusliikkeen korvaukset on aika nihkeitä. Lisäksi pitää pystyä osoittamaan, että on tapahtunut heidän tekemän kuljetuksen aikana. Vakuutus taas kattaa koko ketjun ja sen kanssa ei tarvii jäädä jankkaamaan rajapinnoista.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Taitaa tavan kansalaisen olla aika mahdoton tikki alkaa oikeutta käymään monikansallista kuljetusfirmaa vastaan. Saattaapi rahuli loppua melko nopeasti.

    Samaa vakuutus asiaa pohdin aikoinaan kun omaa rotkea tuotiin CA:sta. Soitin ja kyselin just samasta vastuu kysymyksestä kotimaisen firman kanssa joka auton myi ja tuotti Suomeen. Taitaa säännöt mennä silleen että rahtifirman vastuu on marginaalinen. Se että jos sopimuksen tekisi kohdan että voi perua kaupan jos autoa on kolhittu / turmeltu lastauksen tai kuljetuksen aikana aikana. Se saattaisi motivoida myyjää huolehtimaan lastauksesta / sidonnoista ym.

    Ottakaa vakuutus jos vähänkin tuntuu, että olisi mukava saada se pirssi ostohetkeä vastaavassa kunnossa kontista ulos.
     
  12. Hoodooman

    Hoodooman Gearhead

    Kuljetus/rahtifirmojen vastuu on aina rajattu ja perustuu yleensä vahingoittuneen tavaran painoon, ei arvoon. Jos haluaa varmistaa että saa ns. täyden korvauksen vahingon sattuessa, pitää ottaa erillinen kuljetusvakuutus.

    Ongelma käytettyjen autojen kanssa on että yleensä on vaikea osoittaa onko kolhu puskurissa tai lokarissa ollut ennen kuljetusta vai onko se tullut kuljetuksen aikana. Samasta syystä vakuutusyhtötkin aika nihkeästi vakuuttavat näitä. Ja omavastuut on aina kuvioissa kun vakuutuksista puhutaan.

    Mitä paremmin auto on tuettu kontissa, sitä paremmassa kondiksessa se todennäköisesti on määränpäässä. Löytyykö sitten kumppani lähtöpäässä, joka hoitaa lastauksen ja tuennan huolella ja autoa kolhimatta, on oma juttunsa. Konttiin lastaava osapuoli ei aina myöskään ole se rahti/kuljetusfirma, joka siis on vastuussa merimatkan aikana tapahtuneista vahingoista, eli vastuuasiat pitäisi sopia myös ton osapuolen kanssa, jos se on joku muu.

    Lopputulema, artisti maksaa aina.
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    Mulla on jostain jäänyt sitkeä mielikuva siitä että vakuutusfirmat voi venkoilla korvauksista force majeure syihin vedoten. Eli jos Panaman sotatilaa ei ole vielä peruttu ja laiva kulkee Panaman kanavan kautta. Mikä asian suhteen on nykytilanne?
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Eli jos tolleen olis nii miksi ottaa edes vakuutusta kun vakuutusyhtiö voisi vedota samaan.

    Yleensä kun rahtifirmojen edustajien kanssa asioi naamatusten joka kerta kun jotain isompaa tulee ostettua auttaa luomaan henkilökohtaisen kontaktin. Mulla on ollut ainoastaan kerran paha tilanne. Silloin rahtifirma oli hukannut koko pirun auton ja sen paperitkin erikseen vielä. Pistin firman etsimaan auton ja hommaamaan siihen paperit uudestaan. Näin ne myös teki vaikka yrittivät jotain tollasta bullshittiä syöttää ensin. En suostunut siihen ja lähetin heille kopion nostamastani oikeuskanteesta. Se jälkeen löytyi auto noin kuukaudessa, papereissa kesti sitten enemmän ja itse kiesi papereineen oli yhteensä hävyksissä yli puoltoista vuotta ja silloin aattelin etten sitä koskaan näekään. No, tuli sit kumminkin ja on mulla edelleenkin. Toi oli jenkkifirma USAssa.

    Älkää uskoko tollasia paskapuheita, pitäkää puolenne.
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

Kerro tästä muillekin!