Auto kärryn vetoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja triniemi, 27.10.2011.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    Pitäis ehkä tosta nykyisestä käyttiksestä luopua ja kattella uutta kulkupeliä. Perheestä löytyy kaks pientä lasta, joten takapenkki tarvitaan. Sitten ei haittaisi, jos pystyis vetämään 2000kg kärryäkin välillä. Ei se nyt ihan noin paljon tuu painamaan, ehkä kärryn paino 800 + kilpuri 1000kg + jotain kamaa ehkä 50kg edestä = 1850kg, mut sais siinä varmaan silti olla 2000kg vetokapasiteetti jarrulliseen kärryyn.

    Mitäs vaihtoehtoja raadilla on esittää ? Joku farkku / paku se varmaan olla tarvis ja aika isolla koneella. Volovo/Mersu/BMW farkku? Vani? Joku europaku? Hintaluokka mieluusti nelinumeroinen. Ajokilsoja tulee ehkä 15000km vuodessa. Vai pitäiskö kattoo ihan suosista kaks eri autoa? Tähän asti on vedelty kärryä lainavehkeillä, mutta on sekin aika raskasta purkaa kisakamat su-ma välisenä yönä talliin. Ajokortista löytyy kirjaimia Be, joten kuorma-autot ei käy.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Isommilla koneilla on ainakin mersuissa ja bemareissa automaatti. Ainakin cdi mersut kiskoo tuota kuormaa ihan mukisematta eikä kuluta paljoa. Bemaritkin varmaan vetäis, mutta niissä antautuu kyllä loota (ainakin diisseleissä).
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Ehkä joo vanhoissa bemarin e39 530diisseleissä, kun niissä on GM:n 5L40e mutta kyllä ZF askeilla uskaltaa vetää kärryäkin.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jeep Grand Cherokee (ZJ)
    Vetoautoista paras
     
  5. umpio

    umpio 3rd gear

    Tuo 2000 kg:n vetovaatimus rajaa ehdokkaita aika rajusti. Vaimo juuri kesällä etsi samalla kriteerillä autoa, ja käytännössä vaihtoehtoja löytyi vain maastureista. Käyttäjägalluppien perusteella pantera voisi vaikka olla oikeassakin. Disco tai Range on oma suosikkini. Vaimon autoprojektin perusteella _en_ suosittelisi Kiaa tahi Huyndaita; Kia, vaikka paperilla saakin tuon kokoista kärryä vetää, vaikutti vähän heppoiselta tuohon tarkoitukseen. Huihai Santa Fe taas automaatilla (jonka vaimo muuten osti :oops: :mad: :oops: :argue: ) on... no... se nyt on korealainen muovikikkare. Kärry perässä laatikko "soutaa" epämiellyttävästi. Pari karvaooppelin kuskaajaa, jotka ajoivat mersun ML -sarjalaisilla, sanoivat, että Grand Cherokee oli vetäjänä parempi.

    E: Huomasin nyt tuon hintaluokkasi; taisi mennä vähän ohi aiheen tuo äskeinen mutta jääköön :oops:
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Oliskohan siinä mitään järkee, et katsastais sen kärryn koko`naispainon vähän pienemmäksi? Vaikka 1850kg? Helpoittaisko yhtään veturin etsintää? Vai onnistuukohan ollenkaan moinen?

    Mitähän tollasella 2.5 turboriisseli Volvolla saa kiskoa? Niitä ainakin on sopuhintaan nettiauto pullollaan.
     
  7. pontso

    pontso Gearhead

    onhan noita cevy van henkilöautona veto 2500 ja matkailuautoksi rekisteröitynä 6,2d sit audi a6 tip ronikin laatikolla ja farkuna ja nelikko 2,5 tdi
     
  8. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    2000-2007 mondeo farkulla voi vetää jotain 1800kg mut se ei ihan piisaa..
    Ja muut kriteerit ei ihan täsmää..
     
  9. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Vani on hyvä valinta. 8)
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä mulle Mondeo välttäis jos sillä sais sen 2000kg vetää. Vani tietysti yks hyvä vaihtoehto.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    No onko nelivedot pois laskuista? Joku Subarun Forester ei nyt mikään älytön syöppö pitäisi olla ja aika moista kuormaa repii perässä...

    Me kiskottiin viimeksi tuota omaa pirssiä jollain -96 Imprezalla ja tulihan se silläkin. Vielä laillisesti ja jopa poliisi kävi asian tarkastamassa. Näytti vissiin vähän koomiselta, kun sekä traileri että sen päällä istuva kilpuri oli puolet veturia suurempia molemmat :lol:
    Ristus vaan, että voi olla karmea yhdistelmä ajaa, kun veturi tuntui joka pompussa vähintään katkeavan jostain kohdasta ja mutkissa vaappuu menemään kuin humalainen ankka. Mielummin vähän tukevampi laitos, kuten maasturi, niin ei tule ähkyä stressihormoneista ajellessa.
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Nelivedolla tosiaan saa varmaan vetää sen 100-200kg äkkiä enemmän kuin kaksvetosella ja eihän siitä Suomen talvessa tosiaan haittakaan ole!
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    .

    E-mersulla saa kiskoa sen 2000kg. Ja kuluttaa sen lastatun peräkärryn kanssa vähemmän kuin Grand Cherokee tyhjänä. Vaikka kyllä mäkin ajelisin ehkä mielummin sillä Cherokeella.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mites joku tila-auto?
    Niinku esim. Chevyn Trans Sportti. Tossa sellasia esim. 5000-10000 hintaluokassa:
    http://www.nettiauto.com/chevrolet/tran ... &pto=10000

    Vetopainothan noilla varmaankin jo riittäs ja jos sulla ei tuu kilometrejäkään kuin toi joku 15000 vuodessa niin ei noikaan liikaa haukkaa ja mahtuu sit niin tiimi kuin perhekin kyytiin :lol:
    Ja kauden päätteeks palkintojenhakureissuille kaikki muutkin juopot kaverit :rotfl:

    Toinen vaihtoehtohan noissa vois olla joku Voyagerkin. Tai ei kun ei, sehän onkin joku rysleri eli mikä lie mooppari :poff:
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos tulee noin vähän kilometrejä kun aikasemmin mainitsit niin olisko joku bensakoneinen maasturi mitään? Pajero tai 4Runner 3.0V6 koneella?
     
  16. transport01

    transport01 3rd gear

    Tila-autoissa on heikot vetopainot, vaikka on isoja. Chevyn Transport on niitä parhailla vetopainoilla varustettuja. Voyagerit, Previat sun muut jää taakse.

    Transportilla ei saa vetää, kun 1700, jos 2001 tai uudempi, vanhemmilla vähemmän.
    (tulee kyllä 2700:kin nätisti perässä :oops: )

    tosta voi hiukan hämmästellä asiaa:
    http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tai tapauksesta riippuen vähän enempikin. Mulla oli taannoin Audin 200 TQ ja sillä sai repiä 1900 kilon kärryä, vaikka auto itse painoi 1400 kiloa.

    Nettiautoon yritin joskus muutama vuosi sitten saada puhuttua, että voisi valintakriteereihin lisätä tuon sallitun perävaunumassan. Lupasivat tutkia asiaa, mutta sille tielle on jäänyt... Helpottaisi vähän pirusti tota hakemista.
     
  18. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Ei saa...na etuvetosia vetohommiin ! Oletan, että v-seitenkymppisistä on puhe. Kerran jouduin tuhannen kilon auton kiskomaan kärrillä kotio tollasella ja seuraavaan hommattuun vastaavan koppaiseen en laittanu edes vetokoukkua kun se on niin itsemurhahommaa.

    Takavetoiset isot farmariautot välttää, mutta kyllä pakettiauto tai maasturi pitää olla vetohommissa jos haluaa homman toimivan kelissä kuin kelissä ja lastilla kuin lastilla. Vani, subu, joku iso pickup jos pitää jenkki olla.

    Paras veturi mitä itellä on ollut oli ehtoopuolella ollu Patrol, mutta tuli helvetin hyvin perässä kaikki mitä kiskoi. -86 Silverado myös erittäin vakaa veturi ollakseen muten niin totaalisen lopussa oleva auto. Nykyisin Hiacella, millä vetäminen on rauhallisen miehen hommaa ... :rotfl:
     
  19. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Uudehkossa XC70:ssa on 1800kg perävaunupaino. Ja ns. neliveto, onhan se haldexsi parempi kuin ei mitään. XC90:ssä ~2200kg.
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Saanko ehdottaa, no ehdotan kuitenkin...

    Menet autokouluun, ajat C-kortin, maksaa n.1250€ (ainakin meilläpäin)

    Vuoden päästä saat ajaa C1E-kortin (n.790€) et voit vetää jarrullista.

    Se maksaa ja ennen kaikkea pelottaa (se autokouluun meno) mut loppupelissä kannattaa.

    Sitten sinulla on todella paljon vaihtoehtoja veturille. Ja ne on halvempia omistaa, ennen kaikkea käyttää. Kevyt k-a, pieni diesel vero a ei päästöveroja. Plus enemmän kapasiteettiä.

    Älä nyt rupee millään pikkuautolla vetää sitä mihin olet tuhlannu rahat ja vapaaajan.

    Joskus itse kokeilin vetää 2001 Grand Cherokeellä, vei aivan sikana bensaa ja ei tuntunu mitenkään tukevalta/voimakkaalta. Se kuka sanoo et se on paras niin saa tulla kokeilee, löytyy pihasta varmasti parempi veturi. Vaatii vain sen C1e kortin. .

    Arkomentti: Minulla kuluttaa 18L/100km kun yhdistelmällä on 15 Metriä ja 7000Kg todellista kokoa. Veturi, Eurowagonin iso umpikärry ja jenkki sisällä.

    Ja on vedetty 3.0 Pajerolla kerran laillinen kuorma lautaisia anturamuotteja, sama juttu, ei ollut hyvä
     

Kerro tästä muillekin!