Autoala ja valtio ovat allekirjoittaneet yhteisen liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävän...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ChevaMan, 22.11.2018.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^^^Ymmärtävät kyllä Suomen pienuuden, koska ovat huomanneet ettei ihan pienellä rahastuksella saa extrasuuria taskuja täytettyä :lol:

    Sähköautoistakin hyödyn ottajia tulee riittäämään, esim. rakennellaan jollain valtion pohjattomalla tuella rivi-/kerrostaloihin latauspaikat ja lisäksi rahastetaan julkisilla latauspaikoilla sähköstäkin tuplahinta.
     
    Muokattu: 10.12.2018
    rb ja 1purehell tykkäävät tästä.
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vainko tupla? :rolleyes:
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    40k ja saa sähköauton dieselverolla kesäkäyttöön. Hienoa!
     
    Custom_Rod, Cap81 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  5. kepuri

    kepuri 3rd gear

    Tuommonen paskahousulauma mikä on nussinu jonkun soten kanssa kait yli vuoskymmenen,niin ei saa kyllä tämmöstäkään pelleilyä läpi vietyä.tuskinpa tulee lähivuosikymmeninä paljo liikenne muuttumaan.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Hyvä korjaus, todenäköisesti nykyinen latauspaikkojen hintataso (joka on n. tuplattu sähkönhinta) on ns. sisäänheittotarjous, eli kunhan sähköautoja on niin paljon, että latauspaikat tuottavat paremmin esim. viisinkertaisella hinnalla kuin tuplahinnalla, niin sitten markkinataloudessa otetaan viisinkertainen hinta.
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Samaa mieltä, vaikka Suomen tieliikenteen päästöt lakkaisivat kokonaan, ei sillä ratkaista yhtään mitään yhtään missään. Siksi ei ole mielekästä rynnätä ensimmäisenä kuristamaan itseään.

    Mutta asia ei ole myöskään ihan mustavalkoinen.

    Käsitykseni mukaan Suomi ei sentään ole yksin "talkoissa", kyllä muuallakin maailmassa jotain tehdään. Enemmän tai vähemmän. Jos hyväksytään ajatus siitä, että ihmisen toiminnalla pystytään vaikuttamaan ilmaston lämpenemiseen, silloin looginen johtopäätös on, että kaikkien tarttee tehdä osansa. Suomen CO2-päästö per capita on joka tapauksessa korkea.

    Toisaalta, oli ilmastokysymyksistä mitä mieltä tahansa, niin yksi asia on faktaa: bensa loppuu. Siksi on paikallaan tehdä toimenpiteitä, jotta liikenne noin yleisesti ottaen ei pysähdy siihen, että bensa loppui.

    Ja valmistautua muuttamaan Hemi käymään jollakin muulla tökötillä kuin bensalla.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Josta tuleekin mieleeni se kysymys, että miksi valtiotasolla Suomessa sitten koetetaan mahdollisimman tehokkaasti vaikeuttaa vaihtoehtoisien käyttövoimien yleistymistä?

    -JJ-
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Näin on aina ennenkin tehty.
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Erittäin hyvä kysymys!
     
  11. splitti

    splitti 2nd gear

    On vai? Millo? Miks?
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko co2 per capita älyllinen mittari mihinkään? Suomi pitää abs. päästötason samana, mutta ottaa matuja 5,5 miljoonaa. maailma pelastui ja suomi puolitti per capita päästöt. Olisko päästöt per maan neliökm tai joku muu kiinteeksi ankkuroitu mittari parempi?

    Pensan loppuminen ei ole faktaa jos jokin kriisi ei estä toimituksia suomeen. Kaikkea öljyä ei edes todennäköisesti tulla pumppaamaan maasta ylös. Öljylähteiden tuotanto on suunnilleen kellokäyrän mallinen, maailman öljyn tuotanto ajassa tulee olemaan jonkunnäkösen kellokäyrän mallinen. se öljy ei vaan lopu yht'äkkiä kaikkialta vaan vähitellen. Kukaan ei osta öljybarrelia minkä tuottaminen maksaa öljyn niukkuudesta johtuen 50 000usd koska muut energianlähteet on tossa tapauksessa halvempia ollu jo kauan ennen kun ollaan tossa pisteessä. Bensasta tulee vaan niin kallista ettei sitä kannata käyttää missään.

    Kukaan ei ole tähän mennessä kyennyt ennustamaan (ei yritykset, ei tieteilijät) koska tollasta tulee tapahtumaan eikä tulevaisuudessakaan kykene. Siksi on perusteltua olla varautunut tollasille "nyt on tehtävä paljon koska pensa loppuu ja liikenne pysähtyy"- ajatuksille. mikäli noiden 70- luvun tai sitä edeltävien vastaavien ylikulutusteorioiden ennustusten mukaan olisi toimittu, oltaisiin nykysin huomattavasti huonommassa jamassa kuin mitä nyt ollaan kun niitä ei ole hirveesti pidemmällä välillä huomioitu.
     
    Muokattu: 10.12.2018
  14. 454440

    454440 2nd gear

    Voin laittaa tähän muutaman kommentin omakohtaisesta sähköautoilusta ja pikku ongelmista jos sähköautot yleistyy tosissaan.

    Mulla on ollut nyt käyttiksenä aika tarkalleen kohta vuoden verran tollanen ladattava hybridi ja olen ollut aika tyytyväinen siihen. Vie yllättävän vähän soppaa ja on hiljainen. Vakiota isolohkojenkkiä vastaava tai jopa vakiota parempi suorituskyky ja bensan keskikulutus mun ajoilla 4.5l satkulla vs. edelliseen 3l dieseliin samoilla ajoilla 8.6l/100 km.

    MUTTA jo nyt voin huomata, kun näitä ladattavia autoja ei ole täällä periferiassakaan kuin muutama, niin niitä voisi periaatteessa ladata aika monessa paikassa, mutta melko usein ne saakelin lataustolpat ei aukea niillä tägeilla/korteilla ja välillä ne tolpat ei vaan toimi ja sitten niistä ei meinaa välillä saada sitä p**leen latausjohtoa irti. No oikei, tämänkin kanssa voi vielä just ja ust elää, vaikka mulla ei ole ihan pisin pinna. Mutta, jo nyt alkaa oleen niin, että ne kaikki muutama kymmenen ladattavaa autoa on jo varanneet ne latauspaikat. No, onneksi ei ole täyssähköauto, vaan hybridi.

    Niin, nyt meneehän tää näin kun autoja on vain muutama, mutta jos näitä äkkiä alkaisikin tulemaan oikeasti enemmän, niin missähän ihmiset, jotka asuvat muualla kuin omakotitalossa, meinaavat latailla näitä... Tolpat ei toimi, eikä niitä ole riittävästi tarjolla.

    Mulla on himassa mahdollisuus ladata ja duunissa oma korvamerkitty latauspiste. Mutta jos näitä ei ole tai vaikka olisikin, niin esim. Teslan lataaminen tyhjästä täyteen 16A 1~ pistorasiasta kestää about 50h... tällä duunipaikan latauspisteellä vähän alle puolet tosta... Kenelläköhän on aikaa latailla niitä..

    Noita Teslan pikalatureita ei ole näillä kulmilla, ainakaan mun tietoon. Ja Teslahan kulkee talvipakkasella kun ajaa munat huurussa ilman lämppäriä sen ilmoitetun 600km sijaan alle 300km... No, jos laittaa himaan sellaisen sähköliittymän, että sen saa järkevästi ladattua, niin silloin täytyy varmaan tilata kokonaan uusi liittymä kaapeleineen ja vähintään joku 3*250A liittymän siihen auton lataamiseen. Ei ole enään niin hemmetin halpaa. No jos vähän tinkii, niin ehkä 3*100A tai jopa 3*64A voisi kotioloissa mennä, jos on varalla edes yksi bensalla tai dieselillä käyvä auto kaiken varalle.

    Kerros- ja rivitaloissa toi ei ole edes teoriassa mahdollista... Jep, eli kun huomattava osa autoista muutetaan sähkökäyttöisiksi, pitää koko sähkönjakeluverkko rakentaa uusiksi ja lisäksi 5-6 uutta ydinvoimalaa. Ja nyt kun kattoo miten nopeesti toi työnalla oleva Olkiluodon uusi ydinvoimala rakentuu (aloitettu 2005 ja vielä kesken, viimeisin ennustus, että alkaa tuottaan sähköä 2020.. uskokoon ken uskoo...) niin ihan tosta vaan nää hommat ei mene maaliin. Koko sähkön jakeluverkon uusiminen ottaa kyllä vielä hemmetin paljon enemmän aikaa ja rahaa...

    Ja suurimalla osalla ei taida olla varaa ostella noita uusia sähköautoja, joiden valmistus on täydellinen ympäristökatastrofi jonka saavuttamiseen tarvitaan vielä lapsityövoimaakin noiden akkujen tarvitsemien mineraalien ja metallien kaivamiseen.

    Bensan ja dieselin hintahan tulee periaatteessa halpenemaan, jos nämä vaihtoehtoiset energiamuodot yleistyvät. Niitähän tulee väkisinkin raakaöljyn tislauksen sivutuotteina. Mihin se sitten tungetaan? Ilmeisesti poltetaan ilmaan, kuten öljyntyuotannon sivututotteina syntyviä kaasujakin...

    Mutta, eipä huolta, sähkö tulee seinästä ja rahakin vielä jonkin aikaa, kunnes käteinen lopetetaan.

    Ihanaa elää tällaisessa punavihreessä unelmakuplassa missä mikään asia ei perustu faktoihin, vaan johonkin perkeleen uskomuksiin.

    Voisin jatkaa aiheesta vielä romaanin verran, mutta silloin menisi taas vitutusaste sellaiseksi, että en taida viitsiä kirjoittaa tästä aiheesta enempää...

    Juu ja toi mainittu hybridi ei ole mun ainoa auto... Ei mulla muuta..
     
    62chevy2, sectoid, Roberto ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ajat vissiin pitkää matkaa tai olet laiska lataamaan, eikös tuolla pitäisi nurkkapieliajot hoitua kokolailla ilman bensaa?
     
  16. peto

    peto Gearhead

    Ainakin pari vuotta sitten uudella Priuksella ei päässyt päivittäisessä kaupunki ajossa kuin parikyt kilsaa talvella. Aina piti olla näpit jäässä sitä saatanan töpseliä olla työntämässä pistokkeeseen.:mad:
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Tätähän tää on.

    Pyritään toteuttamaan täysin utopistisia vaihtoehtoja vailla huolta, että onko niillä edes teoriassa toimintamahdollisuuksia saati, että maailmakin siinä sivussa pelastuisi.

    Ojasta allikkoon:

    https://yle.fi/uutiset/3-10152991

    Hallitus sopi kivihiilen kieltolaista:

    Uusi tuki rahoitetaan leikkaamalla uusiutuvalle sähkölle tarkoitettua tuotantotukiesitystä, joka on jumissa eduskunnassa poliittisten kiistojen vuoksi.


    Tehdään tukiaisilla sähköä, jota tyynellä ilmalla ei tule.

    Kehitetään varavoimalat ja vara varavoimalat, käytetään valtavasti rahaa ja resursseja rinnakkaissysteemeihin ja luodaan hirviö, joka ei enää palvele yhteiskuntaa, vaan kuppaa suonta bruttokansantuotteesta, joka kuskaa monopolin avulla saadun valtavan katteen paratiisisaarille.
     
    Muokattu: 11.12.2018
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    ^^^Niin, siinä Hirvaskankaan ABC:llä voi olla himpun verran ryysis, kun edes puolet siitä liikennemäärästä pysähtyy siihen "tankaamaan" autoaan pidemmäksi aikaa, kuin nykyiseen alle 5 minuutin suoritukseen. Vaatii kyllä jonkinlaiset syöttökaapelitkin siihen huoltoasemalle. Melkeinpä oman voimalan. :confused:
     
  19. darpen

    darpen Gearhead

    No mutta eikös homma mene niin, että niitä latauspisteitä rakennetaan ja niissä sitten ladataan niitä autoja jotka ihmiset on ostanut?
    Noinhan ne hallituksessa ajattelee. Sillä miten homma saadaan valmiiksi ja toimivaksi, ei ole mitään merkitystä tossa ajattelumallissa.

    Päättäjät on samanlaisia ku kommarit, uskovaiset ja päihdeongelmaiset, joiden ratkaisu on aina se "joku muu", kun vastuusta puhutaan.
     
    Custom_Rod ja rb tykkäävät tästä.
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Hyvä kysymys. Kasvihuonekaasuja tulee siitäkin kun hirvi piereskelee pitkin metsiä, mikä on vähän hassua jyvittää per capita-kiintiöön. Toisaalta, jos CO2-päästöjä tarkastellaan per capita, niin pitäisi varmaan tarkastella myös CO2-nielua per capita. Siinä kisassa Suomi pärjää myös sangen hyvin.

    En osaa sanoa, mikä olisi paras mittari päästövähennysten jyvittämiseksi eri puolille planeettaa, mutta se nyt ei ollut se pointtikaan. Jos hyväksytään ajatus, että päästöjä pitää vähentää, niin kaikkien pitää tehdä jotain, enemmän tai vähemmän.

    Bensa on "loppu" siinä vaiheessa kun sitä ei enää pumpulta saa tai ei ole tarpeeksi fyrkkaa ostaa. Silloin pitää kulkea jollain muulla tökötillä.

    Yksimielisiä siitä, milloin bensa "loppuu", ei tietenkään olla missään. Sen sijaan yksimielisiä ollaan siitä, että jonain päivänä se joka tapauksessa "loppuu". Tästä ei Hemi-ukkokaan pääse eroon piilottamalla päätä pensaaseen. Mitä paremmin tähän on yleisesti ottaen ennalta varauduttu, sitä paremmin pärjätään.
     

Kerro tästä muillekin!