Autoala ja valtio ovat allekirjoittaneet yhteisen liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävän...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ChevaMan, 22.11.2018.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No, sellaiset tulevaisuudenkuvat on nyt annettu. Mennään sitten sillä, että muutetaan V8:t enenevässä määrin biolitkuille ja sitten kun alkaa romikset olla väärällään sähköautoja, niin sitten sieltä sähkömoottoria tilalle. :p
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Siinä vaiheessa on jo suuri "suomalainen" innovaatiokin valmis eli ylivertaiset puoli-ilmaiset alumiiniakut :p

    Noin 15v. sitten silloinen työkaveri vuohkasi suu vaahdossa alumiiniakuista ja sen Suomalaisesta keksijästä, jota en nyt tähän hätään muista. Piti olla ihan kinthaalla niiden läpimurto. Nyt näkyvän vouhottavan niistä kauko-idässä, mutta saa nähdä milloin tulee markkinoille.o_O
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomalaisten keksinnöt on monesti mullistavia. Harmi vain, että keksijät eivät osaa markkinoida ideoitaan ja hankkia niille rahoitusta. Meilläpäin yksi keksijä kehitti mullistavan kaiuttimen. Se oli oikeasti ihan utopistinen, mutta toimiva systeemi. Se vain, että se haluttiin tuoda markkinoille vasta sitten, kun se on 100%:sti valmis. No, ei se tullut ja keksijäkin kuoli vieden idean mennessään.
     
  4. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    https://www.is.fi/autot/art-2000005929821.html

    Ja tällaista nyt.

    Kaikkein huvittavinta tässä koko sopassa on se, että kun lopulta Suomessa polttomoottoriautoilla ajelu loppuu, huomataan luultavasti ettei sillä kaikki maailman ongelmat korjaantunutkaan.

    Jos vaan henki silloin vielä pihisee, mielelläni sanon, että "mitäs minä sanoin."
     
    dart -66 tykkää tästä.
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    toinen hyvä esimerkki oli se sähköinen äänestys. Saatiinko siihen menemään mitä..2miljoonaa tai jotain vastaavaa. Siis ohjelmaan joka oli käytettävyydeltään täysi failure sekä yksikertaisuudessaan jotain sellasta että jopa minä sellasen osaisin ohjelmoida parin illan googlesta opiskelulla.
     
  7. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    paranee vaan
    https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/k...-autokanta-uusiksi/ar-BBQQd6c?ocid=spartandhp

    ei saatana oikeen toi sähkö autoilu nappaa ainakaan tällä hetkellä, no muksut tykkää kyllä noista rc autoista :eek: no kummiskin maassa missä on puhtainpia ilmastoja ei tämmösen suuren paskan pitäs voida lähtee liikkeelle, vaan sieltä maasta missä on oikeesti saasteita. joten ajan viimeseen mahdolliseen päivään asti kasi moottorisella autolla kesät talvet niin kuin tähänkin asti olen tehnyt :D
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    komeeta että täälläkin tehään tollasia 5- ja 10- vuotissuunnitelmia kuluttajien ostoksista kuten tossa itänaapurissa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Entäs terveydenhuollon tietojärjestelmän uusimisen?
    Jokunen vuosi sitten oli kaksi miljardia menossa rikki kustannusten suhteen. Valmista ei ole tullut vieläkään. Asiasta ei pahemmin huudella.

    Virossa järjestelmä muutettiin muistaakseni 30 miljoonan euron budjetilla, onnistuneesti.

    Mikä helvetti tätä maata vaivaa?
     
    dart -66, Pertti K ja sdfsd tykkäävät tästä.
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Eikö se on tuo dronekyyti, kun puiden latvoissa kiidetään.
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Helvetinmoinen varainsiirto kansalta harvoille?
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei tuolla maamme demokraattisesti valitulla johdolla ole montaa lepakkoa enään tapulissa, niin utopistista juttua päästelevät...
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Sitten on vanhojen autojen ajelut loppu, jos väliaikainen liikennekäytöstäpoisto loppuu!
    Nyt on voinu pitää kolmeekin kunnossa olevaa autoa rekisterissä, ja vain yks kerrallaan käytössä. Muut on varalla, tai remontissa. Se on keino, joka mahdollistaa vahnoillakin autoilla 120km joka päivä ajelun, vuodesta toiseen......
    Pitääpä alkaa kehitteleen jotain, millä sais ajelut väheneen tulevaisuudessa. Muutto.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lisäksi hallinnolliset kulut laskisivat merkittävästi, aika paskaa taas. Varmaan samasta lähteestä tääkin arvio mistä nää miljardien sotesäästötkin.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ihme kun Sanomatalossa saa olla eri mieltä virallisen linjan kanssa:
    https://www.is.fi/autot/art-2000005929949.html

    Kannattaisikohan talkoot oikeasti aloittaa Helenistä, vaikka sekopäinen pormestari vinkuikin päivällä kivihiilen puolesta?
    https://www.verkkouutiset.fi/jan-vapaavuori-mtlle-on-hulluutta-ettei-turvetta-kielleta/

    Ainakin Kalliossa asuvalle viherpunikille on hyvä lyödä jauhot suuhun sanomalla, että miulla on tonttikin reilusti suurempi kuin koko Kallion kaupunginosa, eikä siinä ole neliötäkään asfalttia ja vain muutamia kymmeniä kuutiota co2-päästöiltä erittäin haitallista betonia sekä luonnonsuojelualuettakin löytyy yli 14% Kallion pinta-alasta plus sähköt on tehty biokaasulla lähiseudulla, negatiivisen päästötaseen omaavat ( = jos puustoa ei harvenneta koko metsästä tulee pelkkää ryteikköä, eli päästöjä) polttopuut omasta mettästä ja veekasitkin kulkevat pääasiassa bioetanolilla, enkä tykkää lennellä ilmassa taikka risteillä merillä.

    (Lisäys tähän väliin: Luonnonsuojelualueesta en ole saanut senttiäkään ja kiinteistökaupassa olisin erittäin mielelläni maksanut edelliselle omistajalle maksetun suojelukorvauksen verran extraa, jos siinä ei olisi sitä suojelua riesana.)
    Tämä on käynyt mielessä, mutta päinvastaisesta syystä, eli ajelun lisäämisen takia: Pohjois-Ruotsissa olisi hyvät kelkkailumestat ja mukavahan sieltä olisi pyörähtää välillä töissä kesällä vaikka Hellcatilla sekä talvella jollain nelivetohemillä :odbiggrin:
    Oikeesti, kai se täytyy vaan downshiftata lisää, kun ei paljon kiinnosta enää maksella vielä lisää toisten osuutta veroistakaan, esim. Helenin päästöjen lisäksi mm. tästäkin:
     
    Muokattu: 13.12.2018
    valpas ja Pertti K tykkäävät tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    äskisessä linkissä:

    " Kivihiilen korvaaminen puun polttamisella olisi ilmastotavoitteiden kannalta Helsingille nykytilannetta huonompi ratkaisu, sillä puun polttamisen ilmastopäästöt ovat jopa kivihiiltä suuremmat."

    Muistaako joku muukin sen ajan kun puu oli co2 päästötön ja uusiutuva hyvä energialähde ja todettiin että siihen pitää panostaa?

    Voisiko joku tarjota hoitoa ja lääkityksen noille jakomielitautisille ja saada sillä vähän johdonmukaisuutta siihen ettei tavotteet ja menetelmät joita saa käyttää tavotteisiin pääsemiseksi muuttuisi muutaman vuoden välein. Energiainvestoinnit kun on kymmenien vuosien aikajänteellä tehtäviä niin olisi ihan hyvä kun olisi jonkunmoista jatkuvuutta ja johdonmukaisuutta eikä tänään tehty tuettu ja ympäristöystävällinen investointi ole parin vuoden päästä riistoverotetuin pahin saastuttaja.
     
    dart -66 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Joo, muistan sen ajan, taisi olla siinä aamupäivällä hieman ennen kuin tuo katutappelija, varas ja rattijuoppo alkoi kehumaan kivihiiltä. :lol:
    Päästöt on siitä käteviä, että aina voi valita omaan agendaan sopivan syyllisen, eli tuossa tapauksessa puun saa saastuttavammaksi kun ottaa huomioon ainoastaan pienhiukkaspäästöt voimalan läheisyydessä ja varmuudeksi vielä kuvittelee, että kaadettu energiapuu olisi kasvanut (not!) hiiltä sitovaksi tukkipuuksi.

    Mites ne noi Helenin päästöt menisi jos ne verotettaisiin samalla kaavalla kuin tieliikenteessä?
    Liikenteestä kerätään 8 mrd ja h-autojen päästöt 5,9 milj. tonnia.
    Jos heittäisi hatusta, että muut kuin henkilöautot maksavat 2,1 mrd, niin päästäisiin tasalukuun 1 mrd per 1 milj. tonnia.
    Eli Helenin 3,3 milj tonnia maksaisi 3,3 mrd ja tarkkaa asiakasmäärää en tiedä, mutta jaetaan vaikka wikipediassa mainitun 400 000 sähköasiakkaan kesken, niin siitä tulee 8250 euroa per asiakas.
    Voi olla, että yliarvioin h-autojen osuuden veroista, mutta ei se silti kovin monta tonnia tuosta tippuisi.
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Powerstroke, Lowry, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Niin...välillä tuntuu että järkevää tekstiä ja ehdotuksia tulee kaikkialta muualta paitsi noilta ministereiltä ja niiden työryhmiltä.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  20. litres

    litres Gearhead

    Vaalit on tulossa, muistakaa se!:mad:
     
    impala67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!