Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tällaisten kansalaisaloitteiden tarkoitus minusta taas nimenomaan on aivan joku muu kuin ns "huumorimielessä" poliitikkoja huudattaen enkä usko näin suuren allekirjoittaneen joukon tarkoituksena olevan noin leväperäinen vaan paremminkin ilmaista mielipiteensä itselleen tärkeän asian suhteen jonka suhteen tehtyihin tai tekeillä oleviin päätöksiin he eivät ole tyytyväisiä toivoen muutosta.
    Minusta ei mitään järkeä kirjoitella varmistetuin henkilöllisyyksin nimeään johonkin aloitteeseen , vetoomukseen tms vain ajankulukseen jos ei kerta asiaan usko itsekkään.On mulla muutakin tekemistä,muista en tiedä.
    On vain minun näkemykseni,yhtä hyvin voin olla ihan kuutamolla jos tämmöinen onkin harrastusta nykyään, kännyn räpläämisen yksi alahaara?
    Tarpeeksi kun joukkovoimaa joka pysyykin asian takana niin yleensä asiatkin voi muuttua,tuolla asenteella ei taatusti mutta näinhän se on mennytkin koska mikäänhän ei ole muuttunut autoilijan ajojahdissa muuta kuin EU pakolla käytettyjen nykyautojen tuonnin ja noin 40v sitten ikivanhojen uustuonnin verotuksessa.
    Siinäpä tärkeimmät lievennykset 50 vuoteen ,vastavuoroisesti se toinen lista pikkasen pidempi millä kuluja nostettu..
     
    Muokattu: 19.3.2021
    Inlinee ja Poni -69 tykkäävät tästä.
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Koitetaas nyt tukea tätä vihreää siirtymää

     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Vai olisiko osuvampaa todeta "etenkään kansalaisaloitteen vuoksi"?
    Tuntuu että harvoin on hallitus ollut yhtä herkkänahkainen ja suorastaan vihaisen ylimielinen kansalaisia kohtaan.
    Viimeisin vitsi tämä "natotutkimus"naisvihasta.
    Juttuahan piti oikein katsoa ja huomata kyseessä olevan " nato akkreditoitu laitos". Jutun pääinkvisiittori punainen naistenoikeuksien ajaja.
    Sinällään outoa aikaa että SDP:n edustaja vetoaa yhtään mihinkään Nato-liitännäiseenkään!
    Kyllä tämä viisikko ihan samanlaisen kitkerän palautteen olisi saanut vaikka olisivat niitä helsinkiläistyyppisiä sukupuolettomia palleroita ilman naisoletettua nimeä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Suomihan on sellainen kuin Te tulevina pitkäaikaiskansalaisina=yhä nuorina sen haluatte olevan,jäävän tai millaiseksi tahdotte sen muuttuvan?
    Äänestysjärjestelmämme takaa puoluettomuudellaan että voi äänestää vihreää,punaista,sinistä tai vaikka mustaa puoluetta noin vertauskuvallisesti ja jos vaikka autoasiat lähellä sydäntä piirtää sen ehdokkaan numeron paperiin siitä puolueesta joka edustaa semmoista ajattelua kuin itselläsi.
    Jos lapset,maahanmuuttajat,koulutus,terveydenhuolto,yrittäjyys tai vaikka uskonnolliset asiat jne innostaa,vastaavat toimenpiteet ja numero papruun.
    Koska puolueilla ja ehdokkailla on luonnollisesti laajempi teema kuin 1 asia on tehtävä kompromisseja mutta huonoin vaihtoehto minusta on kysyä kaverilta,faijalta tai äänestää sitä mitä aina koko suku ikiajat,jättää äänestämättä tai piirtää kirkkovene paperiin.
    Kyllä bensa/dsl politiikka muuttumaan saadaan aikataulultaan JOS asian takana äänestäjiä jotka myös pysyy kantansa takana ja muistaa pudottaa esim korotuksia puoltaneet kansanedustajat pois hyviltä liksoilta seuraavissa vaaleissa.
    Päätökset voidaan aina muuttaa,muokata ja pyörtääkkin,ihmisethän ne laatiikin mutta koska poliitikot on erkaantuneet kauas arkielämästä ja varsinkin Helsingin ulkopuolisesta metsäläis- elämästä päätökset on yhä enemmän luokattoman huonoja koko kansan tasa-arvon kannalta.

    Eipä siinä ole kuin 2 vaihtoehtoa ellei äänestäminen kiinnosta: 1 sopeutua ja jatkaa hampaiden kiristelyä esim tankatessa/vaihtaa se iso saksanseisoja pieneen sähkikseen jos ei isoon varaa. 2:muuttaa pääkaupunkiseudulle palvelujen ja kaikenkattavan joukkoliikenteen ääreen jolloin aivan sama sulle millä maalaiset kulkee tai millä lämmittää.
     
    jorkkeri72, Desoto57, Turbiini ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Bensa on oikein sopivan hintaista ja vihervassusossu -hallitus vie juttuja samaan suuntaan kuin samanlaiset puolueet ja monet muut maat, mutta ei se mitään suomea tai autoilua lopeta tai aja alas.

    Jokainen voi kulkea näillä hinnoilla töissä kun katsoo millä ajaa ja miten ajaa.

    Jokainen voi ajaa näillä hinnoilla harrasteautoilla niin paljon kuin haluaa, edelleen bensan hinta nettopalkkaamme nähden on halvempi kuin 80luvulla.

    Yleensä harrastajat narisee ja sitten kun näiltä amerikanautoilijoilta kysyy että paljonko ajat jenkilläsi/jenkeilläsi niin totuus on se että muutaman cruisingin jollain kusisella pikaruokalan parkkipaikalla tai pari tapahtumaa 100-200km sätellä...... Syitä on monia, Akka ei anna harrastaa, menee itikoita syyläriin, sataa vettä, ruostuu käsiin, luvannut pilvistä..., mutta ainakaan bensan hinta ei ole syy. Ihan höpöjupinaa siitä että bensa olisi kallista. Kallista on huonot elämäntavat tai vuotava hellannurkka.

    Aulis
     
    1purehell, Turnn, Desoto57 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Bensan kallistuminen ei lisää rahaa lompakossa eikä pankkitilillä. Ei vaikka Harakka toisin vaakkuukin.

    Tämä merkitsee, että kun käytettävissä olevasta rahamäärästä entistä suurempi osa menee bensaan, niin jotain muuta jää ostamatta.
     
    mach71, Seevu ja tito tykkäävät tästä.
  7. Desoto57

    Desoto57 2nd gear

    Juurikin noin.Hyvänä esimerkkinä kun kauppareissulla oltiin kesäkäyttösiipimopella niin eräs herra tuli heti kysymään viekö paljon nykyään kuulemma niin kallista bensaa tuollainen auto.Kerroin että ei käy kukkaron päälle kun rauhallisesti ajellaan ja kilometrejä todellakin tulee aika reilusti.Kaiken lisäksi tämä herra kehtasi esitellä autohankintaansa joka oli tulenuusi kalliimman mallin mersu.Kevyt ristiriita kun itketään polttoaineen kallista hintaa ja samaan aikaan on tuosta vaan varaa heittää käyttöautoon tuhottomasti rahaa.Kyllä se uusikin auto vie sitä polttoainetta vaikkakin hiukan vähemmän.Tasan tarkkaan kilometrikustannukset ovat tuossa vanhassa amerikanihmeessä vakuutuksineen päivineen halvemmat kuin siinä uudessa ylihintaisessa statussymbolissa jolla ajetaan vain pakolliset ajot etsien halvinta tankkauspistettä.Sillä hinnalla mikä uudesta autosta tippuu samalla hetkellä kun ajat liikkeestä pihalle olen ostanut itse harraste-/kesäkäyttöauton josta saa omansa takaisin korkojen kera.Autot on ajoa varten.
     
    jorkkeri72, 12345678910, pe-le ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Joskus 80 luvulla siunailin darttia tankatessani kyydissä olevalle vanhemmalle työkaverilleni kuinka on bensa nykyään kallista. Kaveri sano et ei se mitään kallista ole. Tää sun dartti vaan vie enemmän ja se on sun valinta. Sano vielä että hän on seurannut bensan hintaa jo jonkun vuosikymmenen ja aina on omalla keskivertotuntipalkallaan saanut 10 litraa bensaa. Ja sano sen näin olevan tulevaisuudessakin. Ja näin se on ollut.

    Nyt keskiverto palkka on n.3000€/ kk eli n 17€/h ja sillä saa 10 litraa bensaa ja vähän ylikin. Eli kyllä tässä palkkakehitys ja bensan hinta on mennyt käsikädessä vuosikymmenet ja näin se tulee jatkumaankin. Kaikesta vouhotuksesta huolimatta.
     
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    Bensan hinta on viimeiset 50 vuotta kohonnut hiukan nopeammin kuin elinkustannusindeksi. Siis keskimäärin. 1980-luvun puolenvälin hoodeilla se peräti laski.

    Joka tapauksessa kansakunnan keskimäärin käytettävissä olevista tuloista menee pikkuhiljaa enemmän ja enemmän bensaan.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Aulis on tavallaan ihan oikeassa ja tavallaan ei minun mielestäni.
    Kyllä kallis,kalliimpi polttoaine aivan varmasti vähentää liikkumista myös sillä käyttöautolla=maisemakierrokset,rompetorit,perheen kaupparetket lähikaupunkeihin,reissut Keskisen Vesalle&Kärkkäiselle,huvipuistoihin,ideaparkkiin ym kirpputorikiertelyyn ja ihan kesälomareissuja myöden vähenee(varsinkin tämä viimeinen vähentää rajusti majoitus,huvi ym palvelujen kysyntää suomessa kuin kiinnostusta kumman suosittuun buumiin eli matkailuautoiluun/vaunuiluun) vaikka nykyauto kuluttaisikin vaan sen 6-8l seka-ajossa bensaa tai dieseliä,saati enempi.
    Harrasteautoilun kohdalla asia kaksipiippuinen:
    Tämmöiset kuin minä,tankki pari kesässä tyypit joilla museoajoneuvo minikuluin, eivät ehkä ole harrastuksen ylläpitävää tai kasvattavaa porukkaa enää vaan muinaisjäänteitä sammuen kait lopulta puhtaasti vanhuuteen.

    Meille ,varmaan myös Aulis hyväksyy itsensä tähän kategoriaan(?),ei polttoaineen hinta centin päälle enää näillä harraste km,käyttöautossa se kyllä vaikuttaa ainakin minulla enkä periaatteesta hyväksy tätä ikiaikaista kiristystä jossa öljyn hinnalla ei juurikaan oikeasti mitään merkitystä vaan veroilla verojen päälle pumppuhintaan vaikka kovasti öljyn maailmanmarkkinahinnat tähän otetaan kaivattuina pikakorotusautomaattina heti ylimääräisenä taivaanlahjana.

    Joo,no ainakin 80-luvultahan lähtien näitä piisasi joille ei se talli pudonnut taivaasta,akka ja kersat esteenä ja alkua pidemmälle edes viitsinyt kuunnella tätä vuodatusta mutta pahimmat tapaukset löytyi näyttelyistä jossa raati ruoti kaikkitietävinä että tämä auto joo muistan ja läpipaska oli mutta näköjään ihan ok kuntoon saatu vaikka tuossa maalipinnassa näkyykin valumia ja nuo vanteet on väärät tohon mutta oikestaan koko vehje on/oli väärää vuosikertaakin miksi en ostanut mutta kunhan löytyy SE mitä etsin niin laitan ja näette mikä on hieno ja konehuonessakin kunnon mylly... taisi jäädä 90% laittamatta ja myllyttämättä mutta uhoa piisasi ehkä kotiovelle kunnes sama nauha käynnistyi seuraavassa näyttelyssä..

    Sitten oli tämä toinen ääripää joka nosti itsensä aivan ravintoketjun huipulle isolla rahalla heti ilman välivaiheita kunnes kalusto ja rahamies katosi parin vuoden päästä vähin äänin kuvioista ja siinä se,The End.

    Tyypillisin suhtautuminen nykyänkin jostain kumman syystä on että ei voi mitään,kyllä me pärjätään ja maksoi se ennenkin joten voihan tuota vaikka korottaakkiin tarkoittaen että jos minä pärjään kalustoni ja tallini kanssa niin miksei muutkin,tätä en oikein ymmärrä koska ei kait me kaikki samalla lompakolla elellä?

    Mutta ei kallistuva polttoaine taatusti hupiajoja lisää käyttöpuolella eikä uusien harrastajien ostohalujakaan harrasteajoneuvoihin.

    Nippelitason kulunkeja tulee toki päälle minullakin mutta mitään isompaa remppaa ei lie enää tarve...kop.kop.. ja nyt tullaan siihen kysymykseen onko kaikki enää miten halukkaita ylimaalaukseen,sisustuksen uusimiseen ,isompiin remppoihin ,viemään kromiosat pinnoitettavaksi ,uusimaan kattoa tai pistämään oitis hakuun USA:sta listoja tai kyselemään parempien ovipahvien perään ym,siis kunnosteluun tai entisöintiinkin vai antaako vaan olla?

    Kalustoa piisaa myynnissä,ei lopu eikä ainakaan ostoryntäykseen joten kyllähän polttoaineiden hinta ja näkymät mitä media suoltaa perinteisiin autoihin suhtautumisesta vaikuttaa mikä kiinnostaa jos kukkaro ei ole pohjaton eikä harrasteautoilu ole suvunperintönä ns veressä.
    Nykyään kun on "pikkasen enempi"vaihtoehtoja harrastuspuolella kuin 70 tai 80 luvun nuorilla, jopa maallakin.

    Harrasteautohan voi olla millainen vaan,väitän silti että kallis polttoaine iskee rajuimmin isoihin ja janoisiin kysynnän-tarjonnan ja osto/myyntihintojen osalta ,nämä myös vie harrastetilaa paljon,asia joka ei nykyään päivänselvää suomessa,meinaan niin iso talli johon sopii Full size edes säilytysmielessä.
    Mikäli aikoo ruuvatakkin niin leveyttä+pituutta oltava kohtuupaljon eikä kattokaan tarvi päätä hipoa ellei monttua löydy.
    Tarkoittaa selkosuomeksi että jos asut rivarissa,kerrostalossa tai nykytyylisessä omakotitalossa jossa pihaa niin "paljon" että fillarit sopii,vahinkovankkurit ja Avensis puoliksi perä kadulla niin siinä ei harrastella kovin laadukkaasti isossa ulkotallissa kadulla tai autokatoksessa.
    Tallin hommaus vaatii isommanpuoleisen investoinnin eteläisessä osassa maatamme ja vuokratallitkin samoissa hinnoissa kuin kohtuuhyvät vuokrakämpät täällä muutaman sadan km päässä Hesasta.
    Aulis varmaan tästä samaa mieltä siellä E-P llä ?

    Uskoisin että talliongelmat on kärkipäässä miksi monet ei jatka vaikka periaatteessa kiinnostaisi vaikkakin välillä taukoa pitäen esim työttömyyden,perheen tai vaikka sairauden vuoksi eli auto myydään ns käytännön pakosta ellei vedä pressua yli ja johonkin siskonmiehen takapihalle maalle maatumaan.
    Harvoilla tallit lankeaa automaattisesti sukutilan myötä enää maallakaan ,tutun urakoitsijan tai työnantajan hallitiloja kiittäen käyttäen tai naapurin ulkorakennuksesta viinapullosta tms vaan tallit on ostettava isolla rahalla tai vuokrattava aika kirveleväänkin hintaan jotka on toki pois jostain muusta mikäli näihin käytettävä keskiverto palkkatuloja.

    Tuohon työssäkäymisen kustannuksiin ja varaan käydä töissä en myöskään varauksetta yhdy syystä että työmatkat voi kilometreissä olla kymmeniä km sivu ja näistä tulee nopsaan isoja km vuodessa mutta palkka on monesti huono eli kyllähän se varmasti bensaan riittää pikkuautotasolla mutta minusta sen tarviisi riittää vähän muuhunkin ,puhumattakaan että taas kerran unohdetaan yhteiskunnalliset vaikutukset tavaroiden+palvelujen hintoihin jotka eivät kompensoidukkaan palkan/eläkekorotuksilla tai verotuksessakaan kuin ehkä matkakulujen osalta jotenkin vuoden päästä taannehtivasti.
     
    Muokattu: 21.3.2021
    Pannu H-D, Vallu 426, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Politikointia. Maamme on 4:ttä kertaa peräkkäin "onnellisin maa maailmassa". Talouuskasvun osalta puolestaan ollaan jossakin 130 paikkeilla otoksella 140. Amazing!

    Kotitalouksien velkaantumista eivät säätele enää yksin "pankit" koska kansakunta on velkaantunut pikavippien myötä. Valtion velkoja on siirrelty Suomen pankkiin, mutta iänkaiken se piikki ei kestä samanlaista nollakorkoista taseessa olevaa velan kasvatusta.

    Juu, kyllä me tämä maksetaan. Työllisyysaste on laskenut hallituksen alkuaikojen 72%, josta ehti vielä inertialla nousta 73% paikkeille, Sipilän hallituksen alkuaikojen 69% paikkeille, joka tarkoittaa sitä, että valtion kuluista 10% paikkeilla oleva osuus rahoitetaan velalla.

    Eläkkeet pitää maksaa. Koulujen pitää toimia. Juu kyllä niitä verosenttejä tulee bensaan vielä lisää. Tulee vaikka olisi persuvähemmistöhallitus.

    Polttoaineiden verotus on yhtä varma tulonlähde kuin ALV (paitsi kiinan pakettien osalta).
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Älä vaivu surkeuteen. Samalla tavalla kuin Raid tappaa talossa ja puutarhassa niin työperäinen maahanmuutto pelastaa Sinutkin!
     
    jorkkeri72 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Nimenomaan politikointia. Samanlaista hämärryttämistä tämäkin uutinen.
    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007867076.html
    Miten ihmeessä sotilasliittoa voi kiinnostaa suomalainen nettihäirintä?

    Ulkoisen maailman näkökulmasta katsottuna hämää eläkeyhtiöiden massiivinen kerrytetty potti mikä ei näy kansan taloudessa. Ulkoisin silmin valtio on rikas vaikka kansa on köyhää.

    Tähän kiinan pakettiinkin on tulossa muutos tuota pikaa.

    https://www.iltalehti.fi/talous/a/fe7c7ca9-af94-4515-8ca4-9e60b76ff611
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Saa tulli vähän lisää duunia.
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Veikkaan että nettikauppaan luodaan joku pysyvä järjestelmä missä maksat kaikki maksut ennakkoon ja myyjä tilittää ne valtiolle ulkomailta. Sellainen on jo olemassa joillain toimijoilla.Ei kuormita tullia enää. Se minkälainen show on saada tullit ja alvit myyjältä suomeen verottajalle voi olla mutkikasta mikäli ei kuulu järjestelmän piiriin.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No esmerkiks rockauto, maksaa alvit etukäteen niin silti tulee kuriirilta viestiä että saako tullata...
     
  17. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    On tämä homma vielä hakusessa. Mulle tuli rockautosta ilman ennakkomaksuja viikko sitten 200e kikkare ja suoraan kotiin.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Lainkuuliaisena kansalaisena tietty maksoit jälkikäteen tullimaksut. :p
     
  19. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ei. Koin sen voitoksi saamalla edes hieman omiani takaisin veron kerrytyksessä :)
     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!