Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    vanilla, -chgr, Artsi Bunker ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kun auton akku on kallis, iso sekä koostuu sadoista ellei tuhansista kennoista, on varsin järkevää korjata niitä koska ne saa hyvinkin pitkän käyttöajan jatkumon varsin pienillä kustannuksilla
    Kuten tää kaiffari tekee jo leafin akuille https://dalasevrepair.fi
    Toinen tulokulma työkaluihin
    Mulla on 12v nicd akuilla olevia de waltin akkukoneita edelleen käytössä joita oon hankkinut viime vuosituhannella.
    Yhteen aikaan koitin kennottaa itse muutaman akun ja totesin ettei oo mun laji.
    Viimeks kesällä ostin saksan eebaystä kolme 3500 mAh akkua hintaan 50€ kotiin kannettuna.
    Niillä mennään taas vuosi ehkä toinenkin...alka olla vaan noiden saatavuus heikkoa. Toki Milwaukeen 24v konesetti syyhyttäs ostaa mutta vanhoillakin näyttää pärjäävän.
     
  3. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

    vanilla ja Retem tykkäävät tästä.
  4. Swinger

    Swinger Gearhead

    Pitääköhän sen takan olla talossa kiinni vai kelpaisiko valmiiksi irroitetut? Mietin vaan että jos alkais jo etukäteen hankkimaan takkoja mistä vois hakea sarjaromutus korvauksia
     
    vanilla, Zejk1, jpalvima ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Justiinsa latasin -51 valmistuneisiin leivinuuniin ja takkaan leppää, ja tulta perään, tässä romutuspalkkiorahoja odotellessa.

    Koskeekohan palkkio myös pihalla olevaa kesäkeittiötä? Ja pitääkö vanhat tiilet ja luukut toimittaa viralliseen vastaanottopisteeseen, vai saakohan käyttää varaosina? Varmaan pitää olla tulisijan ollut omistuksessa vähintään vuoden ajan, ja nuohottu vuoden sisällä palkkion hakemista ennen.

    Vai onkohan tässä nyt sellainen, että palkkion saa ainoastaan hyvityksenä ostaessa uuden sähkötakan?
     
    vanilla ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  6. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Oikeastaan tästä ilmastonmuutos torjunta järjettömyydestä ei puutu enää, kuin ehdotus hengityksen pidättämisestä mahdollisimman pitkään ja varmaan joku kehtaa ehdottaa jotain ihmisten ulosteiden kierrättämistä jne...
     
  7. Retem

    Retem Gearhead

    Sitä alettin tehdä jo vuosia sitten kun Helsingin paskat alettiin kärräämään kehä 3 ulkopuolelle ihmisten pelloille.
    Kasojen päältä oli tavara jotenkuten muuttunut mullan näköiseksi, mutta sisällä oli raakaa, haisevaa ja liisterimäistä skeidaa.
    Sittemmin tultiin toisiin ajatuksiin eikä levitystä enää haluta viljelymaalle koska liete sisältää paljon ei-toivottuja aineita jotka lähtevät sadon mukana kiertoon...

    Nyttemmin kompostoitu liete kutsutaan fiinimmin mm. viherrakennusmullaksi:
    https://metsapirtinmulta.fi/metsapirtin-multatuotteet
     
    vanilla tykkää tästä.
  8. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eihän ne mitään lopeta? Rakentaa fiksusti kasvanutta kysyntää vastaavasti sähköautoille tankkauspaikkoja. Eihän se ole mitään pois nestemäisistä polttoaineista. Ja vaikka pesulakin kyljessä olis, niin saanee ympäristöluvan eriluokkaa helpommalla vs. nestemäisen polttoaineen jakeluasema
     
    vanilla, Swinger, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    aivan sama kuin jauhetaan öljylämmityksestä,samalla kun pitäisi lopettaa menee taivaalla tuplaviiva jonka siivissä vaikka 175 000 litraa kamaa jota polttaa.eikä yhdellä tankkauksella kovin pitkälle vuotta lentele.viivoja on useita päiväsaikaan.tehdas katkuaa vieressä että silmiä kirvelee,ei haittaa ketään koska virastojen mukaan itse ovat ilmoittaneet päästöt ja itse valvovat,näin 2022 luvun suomessa iso raha määrää.onkelma on ainoastaan veronmaksajilla joilta pitää nyhtää kaikki jollain verukkeella
     
    vanilla, hartsa69 ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Onhan se tietysti noinkin ja jos jatketaan ajatusta niin eräs vaihtoehto on korottaa lentolippujen ja -rahdin hintaa vaikka tuplaksi,jokainen voi sitten miettiä mitä ongelmia se taasen aiheuttaa vastavuoroisesti kun ne koneet on jo olemassa,henkilöstöt niihin ja ihmisten+tavaroiden täytyy liikkua...vai täytyykö?
    Pysykööt ihmiset kotona,kotimaanmatkailukin menossa liian kalliiksi polttoaineiden korottelujen myötä tai sitä se on jo nytkin käytännössä monelle.
    Onneksi hotellit ja ravintolat on jo totutelleet hiljaisempiin aikoihin ja pistämään lappua luukuille,suuntaus jatkuu tästä edespäinkin.

    Se sama saasteongelma tulee matkustajalautoista kuin rahtilaivoistakin ,ovatko ne tarpeellisia?
    Kaksinaamaiseksi pelin vetää heti hurraahuudot kun joku suomitelakka saa jättimäisen huviristeilijätilausen ja sen myötä tietty töitä mutta onko järkeä rakentaa huviristeilijöitä joiden päätarkoitus vaan huviristeillä eli saastuttaa eestaas ajellen jotta porukka saa tax freestä viinaa ja buffetpöydästä ahtaa Argentiinasta rahdattua hormonilihaa?
    Voihan toki niidenkin lippu ja rahtihinnat tuplata vaan samat murheet kuin lentoliikenteenkin suhteen,valmiita laivoja miehistöineen piisaa ja rahtiakin on kuljetettava koska paikallistuotanto on ainakin meilläpäin kovin vaatimatonta esim hedelmistä,elektroniikasta tai vaikkapa suurinpiirtein kaikesta mitä maa nimeltään Kiina tuottaa ja rahtaa.
    Sähköautotkin perinteisten kera ym koneet ja laitteet on tuotava jotenkin tänne perukoille.

    Kaikki rahtihintojen korotukset siirtyy lopulta kuluttajahintoihin....

    Samaan kategoriaan saastemielessä menee rekat ym raskas liikenne työkoneineenkin vaikka niistä ei taivaalle viiruja piirrykkään,turistibussit turhanpäiväisiä ja ne perinteisetkin pitäisi olla kaasu tai sähköbusseja.
    Takat ja uunit ym tulipesät voi toki vaikka kieltää tai pistää verolle,porukka maksaa mukisematta ja kota kiuastehtaalla tau nunnauuneilla töitä mutta mistäs sinne raaka-aineet jos ne pitää kuskata jostain?
    Duunareidenkin on hyvä asua pihapiirissä että varaa käydä töissä eli työnantaja järjestää majoituksen.
    Tietty voi ajaa sähköautolla tai pyörällä,siihenhän kannustetaankin!

    Noh,minä asun n5km "kaupungin"keskustasta ja lumet aurataan joskus jopa 2pv lumisateen loputtua joten siitävaan sähköpyöräilemään kun lunta puoleenväliin saapasvartta ja ajourat ainoat paljaat kohdat eli turvallista kuin mikä eikä mitään katuvalojakaan...
    Mopolla voisi mennäkkin mutta kovin kylmää touhua ja se saastuttaa eikä siihen oikein eukko sovi ja kauppatavaratkaan saati nyt perhe kellä semmoista on mutta tänne vaan testaamaan Helsingistä urbaanielämää joukkoliikenteen parissa ja hienoa sähköautoiluakin auraamattomilla kytöteillä,ilmainen majoitus testin ajaksi muutamalle kansanedustajille.

    Oma sähköauto mukaan,meillä ei kuin perinteisin voimanlähtein olevia nykyautoja 2 jotka ei kelpaa enää suomi finlandiassa raipatta mutta suuressa osaa maapalloa lähinnä haaveena noinkin pienillä päästöillään.
    Sähkön hinta on semmoisessa nousukiidossa ja -huumassa jotta hymy hyytyy pian monelta sähkölämmittäjältä siinä kuin sähköautoilijaltakin joihin tulee taatusti joku sähkövoimaverokin jahka porkkanaa puraistu kunnolla niin saa iskeä ja lujaa suomen tietäen.
     
    vanilla tykkää tästä.
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos et ole huomannu, sähköveroa on peritty jo pitkään ja se on kuluttajille n 3c/Kwh joka on iso prosentti energian hinnasta....ja Peruskekkoslovakialaiseen tapaan verosta menee myös vero eli sis alv 24%.
     
    Muokattu: 11.1.2022 klo 15:15
  13. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Pantera näkyy olevan näitä sähköllä toimivien paskojen edustaja.
    Mitäs tapahtuu,kun(Ei jos) sähkön käyttäjät lisääntyy rajusti?
    Miten mahtaa käydä sähkön hinnalle...tuskin laskee.
    Eihän tässä maassa laske kuin lumen sulamisvedet keväällä.
    Parin vuoden päästä kaikki Suomalaiset on verotettu loppuun,jos tämä sama systeemi jatkuu.Sit ei ole mistä ottaa.
     
    vanilla ja Swinger tykkäävät tästä.
  14. jahnu

    jahnu 1st gear

    "Eihän tässä maassa laske kuin lumen sulamisvedet keväällä."
    Ja niistäkin menee hulevesimaksu
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tulee paljon valkoisia lapsia.
     
    pantera tykkää tästä.
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Sähkövoimavero oli lähinnä tähän sähköautoiluun liittyvä aputermi joka tietty tullee jollain hienommalla nimellä kehiin kuten esim ympäristömaksu,sähköverkoston laajennusvero tai vaihtoehtoisen voimanlähteen sopeutusraha tms.

    Kyllä on tullut sähkölaskua sähkövoimaveron,siirtomaksun ym kera tutkittua ja tuijotettu pupillit linsseissä kiinni...vielä tuohon vähintään parin kolmenkympin sähköauto roikan päähän 24/7 mittaria raksuttamaan niin jopas rävähtäisi, joskaan ei polttoainepumpun litra ja eurovilinä automaatilla sen kannustavampaa ole mutta onpahan toimintasädettä joka tiedossa ja pitääkin kelistä riippumatta,toimivaa tekniikkaa joka jo ostettuna ollen vähänajettuakin, nopea tankata missä rupukylässä tahansa jossa kylmäasema tai joku huoltamon tapainen,korjauskin onnistunee täällä autojen yleiskorjaamoissa eikä omatunto myöskään soimaa katalysaattorin ja hiukkassuodattimen kuristamassa muutaman vuoden ikäisessä nykyautossa jossa saastepuoli taatusti parhaasta päästä maailmanlaajuisesti katsoen mutta sekään ei enää riitä täällä.
     
    Muokattu: 11.1.2022 klo 19:26
    vanilla, Inlinee ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  17. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Miettikääs dieselin hintaa. Sen jälkeen miettikää kuinka paljon työttömyyttä tulee lisää, kun kuljetusliikkeet kuukahtaa. Ja vaikkeivat kuukahtaisikaan niin kuluttajat kuukahtaa kuljetettavien lopputuotteiden hinnannousuihin. Kahvin hinta? Leivän hinta? Mihin päin ovat menossa?
     
    vanilla tykkää tästä.
  18. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Jos mä oon laskenut oikein, diesel on kallistunut 30 prossaa. Tänään Sipoo 1,83€/l. Morjens.
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Pitää ajatella positiivisesti. Kun kohonnut nahtan hinta siirretään lopputuotteeseen niin sen hinta nousee. Ja silloin menee valtiolle myöskin enemmän alvia. Siitä johtuen tarttee katos nääs hallinnon rouvien ottaa vähemmän velkaa ulkomailta. Ja silloin jää vähemmän velkaa maksettavaksi tuleville sukupolville.
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei valtion alvitulot kasva jos liikevaihto vähenee. Kuljetusliikkeiden kuukahtaessa se on välillisine seurauksineen alkusoittoa...
     

Kerro tästä muillekin!