Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Niinhän ne tekeekin koko ajan ja täyttä päätä, myyräntyötä.
     
  2. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    vanilla ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. vanilla tykkää tästä.
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Hyvä pointti ja varmasti niin käykin. Erona on se että nämä mineraalit ei ole pumpattavissa öljyn tapaan vaan ne on louhittava verrattaen matalista syvyyksistä ja merenalaiset kaivauksetkaan ei tule kysymykseen niiden kanssa.
     
  5. Retem

    Retem Gearhead

  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vale, emävale, tilasto.
    Suomalaisten ostovoima ei ole ehkä ihan niin hyvällä tasolla kuin bruttokansantuotteen avulla leivottu "tilasto" antaa ymmärtää.
    Polttoaineet ovat vasta neljänneksi kalleinta koko maailmassa eivätkä maailmanpelastajat varmaankaan lopeta hinnan hilaamista ylöspäin ennenkuin ollaan tässä saavutettu ykkössija. Seuraavaksi sitten sähkön ja ruoan hinnan säätäminen "kipurajalle".
     
  7. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  8. hmr66

    hmr66 Gearhead

  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Eriteltiinkö tuossa uutisessa ne suotuisammat syyt mahdollisesti ?
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mainittiin siellä suomen miinuksena "yritysmyönteisyyden puute, jäykät työmarkkinat, kasvavat logistiikkakustannukset, osaavan työvoiman riittämättömyys." Kait siellä rottendamissa on nuo asiat sitten paremmin.
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Rotterdam, on siellä Euroopan suurin satama, tulee säästöä kun ei tarvi Suomesta asti rahdata.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  13. always bb

    always bb Gearhead

    Myydään noi metsätkin ja kai noi järvetkin joutaa. Eikä suomi tarvii tota puhasta pohjavettäkään kuka sitäkään omista tarvitsee mutta australia esimerkiksi. Haloo hallitus sais siitä varmaan 3 miljardia koko potista jos oikein tiukaksi menee niin verovaroista loppupeleissä sitten...
     
  14. teddy99

    teddy99 Gearhead

  15. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    ^Oon aina ihmetellyt latulumien varastointia ja niiden siirtoa sitten että pääsevät innokkaimmat (=hulluimmat) hiihtelemään, ja sinne ei sitten tavan tallaajalla ole asiaa kävelemään. Meneeköhän tuokin tempaus (oikein ski weeks, että kuulostaa paremmalle?) nyt pieleen kun suorastaan lumimyrskyä on luvattu monta päivää.
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jospa pikku putinin uhittelu löi viimeisen niitin koska kyse on polttoaineesta.on vähän kauempana kuin kotka venäjästä.j
    juuri tuli dokumentti miten makea vesi vähenee maailmalla.meillä voi järvestä vielä juoda.tulevaisuudessa vedestä johtuu moni isompi soppa.
     
  17. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Just näin. Hollannissa polttoaine on kalliimpaa kuin täällä, samanlaiset ammattiliitot (työntekijöiden irtisanominen yhtä vaikeaa), koulutustaso korkea. Maantieteellisellä sijainnilla on vaikea kilpailla, kait se on hallituksen syy kun ollaan täällä peränurkassa.
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Ja sanottinhan se suoraan että lakkouhka vaikuttaa. Jos Suomessa lakko päällä niin Rotterdamin tehdas silti pyörii, ei mene molemmat alas lakon sattuessa.

    Pitäskö tuo polttoaineen valmistaminen suojella lakoilta, vähän niin kuin omavaraisuusasteen takia? Eli sittenkin hallituksen syy :D
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämä se on silleen tyylikkäästi harhaanjohtava "tutkimus".

    Jotta vertailu olisi realistinen, siinä pitäisi ottaa huomioon ainakin kaksi asiaa, joita siinä nyt ei ole otettu huomioon:

    1) Vertailu pitää tehdä ostovoimakorjattuun BKT:een. Jos näin olisi tehty, Suomen sijoitus muuttuisi pari pykälää huonommaksi.

    2) Vertailussa pitää ottaa huomioon auton käytön tarve, jota voi mitata esimerkiksi sillä, kuinka suuri osuus kansalaisen käytettävissä olevasta tulosta kuluu polttoaineeseen. Koska Suomessa välimatkat ovat eurooppalaisittain pitkiä, niin bensakulujen osuus käytettävissä olevista tuloista on todennäköisesti suuri. Bensan hinnan merkityksestä perusjantterille kertoo ehkä eniten se, paljonko jää massia käytettäväksi muuhun bensakulujen jälkeen.
     
    Stang_81, vanilla, talonmiehen vapaapäivä ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mielestäni bensakulut on aika pieni osa kuukausimenoista. Perusjantterilla menee kuussa viinaan ja savukkeisiin enemmän. Mut jos pelkkää bensakulua ajatellaan niin perus raksamiehen palkkoja löytyy vaikka täältä https://www.constructionworkers.eu/

    Jos tuo nyt pitää paikkaansa niin esim. isoissa maissa (joissa on myös välimatkat pitkiä) kuten ranskassa ei jampalle kyllä jää bensakulujen jälkeen sen enempää tai vähempää kun täälläkään. Joka kyllä näkyykin uon iltapaskan "tilastossa". Sitten jos mennään tonne itäeurooppaan niin väitän että raksamiestä vituttaa hiacen kulutus enemmän kun suomalaista.

    em. siis pelkkiin polttoainekuluihin

    jos koko "ostoskori" lasketaan niin varmaan bulgarialaista semialkoholistia naurattaa ajellessaan lähikioskille hakemaan savukkeita. Kunnes hymy hyytyy kun pitää ostaa uus näytönohjain tietsikkaan. Tai tilata saksasta festooliin uus istukka.
     

Kerro tästä muillekin!