Autoilua jo vuodesta..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja JP-350, 20.3.2014.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuli tämmönen aihe mieleen kun välillä tuntuu että on kai näitten kanssa jo melko pitkään hierottu vaikken varmaan ihan vanhimmasta päästä od:läisiä kuitenkaan ole,mutta en kyllä nuoremmastakaan :) . Faija opetti ajamaan 6-vuotiaana eli -83,eka auto 14 vuotiaana -92,b-kortti -94, bc-kortti -96, iso-e 2000. Varsinainen harrasteautoilu alkoi 2005 joten kohta kymppivuotiset siinä. Ja kaiken tän tuloksena yllättäen autoalalla ammatikseenkin. Kertoilkaahan omaa tarinaa pähkinänkuoressa miten tähän on tultu,ja miten autoilu/autoharrastus on tuona aikana muuttunu?
     
  2. M

    M Gearhead

    Ekan kerran "autoilin" 4-vuotiaana vuonna -81 kun pihamäessä onnistuin vapauttaan äijän Mersusta sekä seisontajarrun että vaihteen ja päästin auton karkuun. Tuloksena kaksinkerroin mennyt ovi ja helvetillinen huuto.

    Siitä vuosi-pari ja sain ajaa äijän sylistä soramontulla samaista Mersua. Sen muistan varmaan aina :D Ala-asteikäisenä ajelin jo sitten ite henkilöautolla, kuorma-autolla, pyöräkuormaajalla jne. Eka oma auto oli Kupla sorakuopilla rälläilyyn ja yks tehtiin ihan tiellekin. Autokortin BC sain vuonna -95 ja eka virallinen oma auto oli Plymouth Duster jota tein samaan aikaan kun luokkakaverit luki YO-kirjoituksiin. Dusteri jäi ainoaksi Mopariksi kun äijällä on ollut pelkkiä GM tuotteita. Dusterin jälkeen ollut Olds CC, Blazer S10, projekti Vette, joka meni projektina eteenpäin. Ja nyt sitten pari Trans Amia, -81 ja -83 sekä GMC Motorhome.

    Nykyään autoilen ihan ammatinkin puolesta ja kilometrejä on takana ehkä 600000 noin niin kuin äkkiä laskettuna.
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos harrastehommaa miettii niin isän 63 belair ja veljen 65 vallu toimi siihen sytykkeinä,jälkimmäisenhän mä od:n kautta jäljitin ja ostin takasin,isän letukkaakin oon metsästäny mutta tuloksetta..Ennenkun pysty omaa harrastusta alottamaan niin se vaati aika paljon työtä,tää on kuitenkin vaativa harrastus siinä(kin) mielessä että nää ei yleensä pärjää yksinään vaan ne liikkuu laumassa.. :) Ja lisäks omien tilojen saaminen.En ite ole oikein kimppatalli-ihmisiä.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eka jenkki vuonna 1976 Valiant v- 200, jonka jälkeen tasaisesti Chevroletejä ja pisteenä i: n päällä välillä -60 luvun c- koppa isolohkolla ja oikein 2 d ht,- parissa näyttelyssäkin ollut. Nyttemmin pihalla lojuu käyttämätön Korean tekele.

    Hantta
     
  5. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    1976 tuli WV 1600 vaihdettua legendaarisesta Keskustan autosta Tampereelta Valiant V100, n. Sen jälkeen onkin autoiltu jenkeillä.
     
  6. homer

    homer Double Gearhead

    Kyllä se oma autoilu myös alkoin 1970-luvun puolivälin tietämillä kun sain isäukon pikkufiiatin liikkeelle ja mummolan pihassahan se pihakoivuun sitten pysähtyi ja fiiatin puskuriin jäi tapahtumasta klommo muistoksi. Ajokortin sain tasan sinä päivänä kun 18 tuli mittariin.
     
  7. Imperial413

    Imperial413 1st gear

    3-vanhasta ole leikannut nurmikot ajettavalla leikkurilla. Jalat eivät ylettyneet polkimelle mutta isä laittoi sen liikkeelle ja lähti muihin hommiin ja tuli pysäyttämään kun kaikki oli leikattu. Samoihin aikoihin ajoin isän sylissä Mersulla. Sitten tulivat traktorit ja pyöräkuormaaja joilla työskentelin omatoimisesti 5-vanhana. Ensimmäinen oma auto oli 1973 Kupla 1300 joka sain ollessani 14-vuotias. Sillä ajoin 4-vuodessa metsäteillä ja jääradalla 30000km. 1987 sain kuorma-auto kortin 18-vuotis syntymäpäivänä ja 1990 rekkakortin armeijasta. Ekan Jenkin ostin alkuvuodesta 1988 Floridasta ja lähetin Suomeen. 1990 ostin ensimmäisen MoPar tuotteen ja niillä on menty siitä lähtien ja mennään hamaan tulevaisuuteen.
     
  8. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Tuo olisi jo melkein näkemisen arvoinen asia, nääs 5-vuotias työskentelemässä 70-luvun pyöräkoneella.
     
  9. Imperial413

    Imperial413 1st gear

    Se on tässä vaiheessa vähän myöhäistä nähdä sitä kun ei ole edes kaitafilmillä. Ja tuo pyöräkuormaaja on 12tn ja vuodelta 1959 joka on mulla edelleen.
     
  10. M

    M Gearhead

    Jep. Ja 3-vuotias leikkaamassa ruohoa... Ihan kaikkea en tuosta kyllä suoraan niele.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    1967 Enon sylissä tähtiperä Corttiinalla ekan kerran ajanut Rekkari oli OPE-69. Samana päivänä kun oli kortti taskussa kaverin äitee lainas meille mach I mustangia. Ekaa omaa autoa haeskeltiin kaverin isän kans mutta se valiantti oli liian heikossa hapessa. Ns eka oma auto oli kupla volsu joka vietiin takaisin Rinta-joupille jumalattomien ruostevaurioiden vuoksi (onneksi oli vaikutusvaltaisia tuttuja). Todellinen eka auto Sunbeam Avange 1250. Seinäjoelta pääsin melkein kotiin ennekuin ajoin kallioon.... Seuraava Sumppi oli niin mätä etten saanut katsastettua ketraakaan. Seuras kaksi Chrysleriä ensin 160 GT ja sitten 2L. Hienoja autoja. Pikku Fiiatti,Daihatsu (uusi) joka vaihtui 4kk jälkeen Oldsmobile Delta 88:iin (auto on vieläkin mulla) Chevyn skottari,Ford Anglia, Caprise Classic,Jeep Cherokee,pari sierraa,yks Mazda,G-20 Vani,Buick Electra,Caprice Classic,Buick Electra,Goliath Express 1100,Caprice Classic,Camionette Hy,G-30 Vani,Ford Thames. Seuraava auto on jo hankinnassa. Taloudessa tällä hetkellä 12 kpl autoja :eek: :eek: :eek: ja mitään EI myydä.
    Autoilun lisäksi on tullut -70 luvun aluusta ajeltu mopolla muutama vuosi. Sitten kevarikortti 1978 ja sillä hierottiin reilu 40 tuhatta paris vuoden jonka jälkeen 350 Honda joka suureni vuoden päästä 500 Hondaksi ja lopulta 1980 750 Honda (on mulla vieläkin) Pyörillä yhteensä noin 200000km. 1982 alkoi työura Rekan ratissa ja sitä riitti noin kahdeksan vuotta ja mittariin kelasin reilu 1 ooo oookm. Liikkuminen moottorinen avulla on seurannut koko elämää.
    Te jotka ette ole syntyneet heti dinosaurusten jälkeen kuten itte oon niin tsemppiä ja meidän vanhusten juttuja kannattaa kuunnella jos ei mee ylpeilyn puolelle. KAIKKI me ollaan oltu joskus aloittelevia harrastajia ja tyylisuunat muuttuu vuosien saatossa kuten myös harrastajien kohteet. Kannattaa muistaa että yritetään PORUKALLA puhaltaa YHTEEN HIILEEN niin kaikilla on mukavaa :wink:
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Näin mä vähän ajattelinkin että rupee märkäkorvat erottumaan pitemmän linjan tyypeistä.. :D Jostain syystä ei näy "sain kortin 2 vuotta sitten" kommentteja.
     
  13. kapa

    kapa 3rd gear

    Ikää en muista, mutta 35 massikka taitaa olla ensimmäinen nelipyöräinen millä ajanu, tosin kaverin kanssa.
    Toinen ohjas ja vaihto vaihteet, toinen hoiti kytkimen kun oltiin molemmat senverran pieniä.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tietyllä tavalla 74-vuoden Åkerman/volvo h-12 on stydein laite mikä oli,mut puhutaan ny autoista kuitenkin...Sen tuhovoima oli aika valtava 14-vuotiaalle pojalle...Tein mä sillä ihan oikeita töitäkin.
     
  15. ari vw

    ari vw Gearhead

    78 ajoin mummolan pihassa minillä...
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    6 vuotta syksyllä täyteen. Aikaisemmin olisin alottanut mutta harmikseni synnyin näin myöhään.


    Ekaksi autoksi piti tulla 92-97 camry mutta kun kulutti liikaa niin sitten tuli w126 420sel meisseli.

    Sillä tiellä ollaan. Vaikka kokemus suppea niin paljon on autoilun ja autojen maailma tälläkin aikaa muuttunut.
     
  17. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Ajokortti tuli vuonna 1981, autoharrastus alkoi vuonna 1979 Fiat 600 kanssa. Faija sanoi, että jos löydät jostain auton, joka maksaa alle 500 mk, ostan sen sulle. Seuraavana päivänä Fiat 600 oli meidän pihalla. Harmi, että Faijaa ja Fiatia ei enää ole.. Ensimmäiseen, ja tähänmennessä ainoaan Amerikanihmeeseen "sorruin" vuonna 2006, joka vuosi on katsastettu, ja ajettu.. Ja ajetaan edelleenkin.
     
  18. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Saman tapainen tarina, ikää oli maksimissaan 3, elettiin about 70-luvun puoliväliä, autona -73 Toyota Crown, tuloksena pirstaleiks mennyt polkutraktori ja huuto tuli vasta siinä vaiheessa, kun polkutraktori meni roskiin :lol:




    Varmaan suunnilleen ekaluokkalaisena ol jo sen verran massaa, että molemmin jaloin päällä seisten sai papan traktorista poljettua kytkimen alas, joten "joutui" heinäpellolle töihin. Samoihin aikoihin pääsi myös ensimmäisiä kertoja auton ratin taakse ihan itse istumaan, mutta jo nuorempana sylistä.

    Nyt, noin nelikymppisenä, ajokilometrejä on takana reilusti yli miljoona pitkien työmatkojen takia.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ...1984. Kuplalla aloitin. Tietty aiemmin nää faijan sylissä ajamiset.

    Jenkkiautolla ekan kerran vähän aikaa vuonna 1991 jenkeissä. Sitten taas 2002--> jenkeissä (ja kanadassa).

    Maassa maan tavalla. Suomessa en koskaan omistanut jenkkiä vaikka veekasia luinkin, ja kävin räyskälässä ja cruisingeissa.

    Tosin jenkeissä/kanadassakin ajoin Volvolla ekat kolme vuotta 1999-2002 :eek: Sitten koin Valaistuksen...

    Autolla kiertämäni paikat, *=vuokra-autolla, muut omalla

    Suomi
    Ruotsi
    Norja
    Tanska
    Belgia
    Saksa
    Ranska
    Espanja
    Andorra
    Sveitsi
    Portugal
    Kreikka*
    Tunisia*
    Kanada

    Osavaltiot

    California
    Oregon
    Washington
    Nevada
    Idaho
    Utah
    Montana
    Wyoming
    Colorado
    Arizona
    New Mexico
    Texas
    Alabama
    Arkansas
    Louisiana
    Oklahoma
    Mississippi
     
  20. Milestone

    Milestone Gearhead

    Ajokortti -81 mutta faijan Anglialla aloitin mummolareenit omatoimisesti 10 vuotiaana. 16-vuotiaana lähti omien autojan kanssa touhuilu. Eka auto oli katsottuna -64 Valiant mutta perheenpää torppasi jyrkästi tämän bensasyöpön. Imperiumin vastaiskuna laitoin kesätienistit likoon ja hankin Saab 96 2T Sportin jossa kolme pyttyä ja saman verran kaasareita!

    Autot vaihtui taajaan ja mukaan mahtui joitain harvinaisuuksiakin. Kuitenkin jenkkiautot tuli mukaan vasta aikuisiällä paljon myöhemmin. Liikun (myynti)työssä ympäri Suomea, tiet ja paikat aika tuttuja 850 000 työkilsan jälkeen. Kesällä liikkuminen amerikanvetoista. Kausi jo avattu.
     

Kerro tästä muillekin!