Autojen flippaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja alppi, 8.7.2024.

  1. alppi

    alppi 1st gear

    Moro!
    Oon aatellut lisätienestinä alotella tommosta autojen halvalla ostamista - korjaamista - ja myyntiä sitten voitolla.
    Kyselisin vinkkejä mitenkä tuota kannattaisi lähteä tekemään, eikös verojuttujen puolestakin oo aika kovat rajoitukset? Ettei tee liikaa voittoa ja sitten maksele veroja.
    Kannattaako perustaa ihan y-tunnus vai miten tuon tekisi järkeviten?
     
    Rambo John J tykkää tästä.
  2. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Eikös sun kannata vähintään toiminimi perustaa, saat työkalut ym. ostot vähentää verotuksesta. Mä en ole yrittäjä, joten juuri tästä asiasta en mitään tiedä, terveisin Jaakko Parantainen:D
     
    Isamu tykkää tästä.
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä on hieno idea, ihmettelen ettei kukaan muu ole keksinyt samaa.
    Mielenkiinnosta kysyn mistä niitä autoja saa niin halvalla, että korjaamisen jälkeen jää vielä voittoa ? Jos omalle työlle lasket 10€ /h ja varaosa kulut , tilan vuokrat , vakuutukset , sähköt , kaasut jos hitsaat ym. niin aika taikuri olet jos voittoa teet.
    Niin ja siinä toiminimessä tarvikkeet menee suoraan vähennyksiin ja koneet kalustoon josta vuosittain saat tehdä 30% vähennyksen jäljellä olevasta arvosta.
    Onnea vain yritykseen.
     
    isalmela, maxvo2 ja Isamu tykkäävät tästä.
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Pitää olla hyvät hermot ja tilaa säilyttää niitä autoja, kun aika huonosti näyttää kauppa käyvän.
     
    Isamu tykkää tästä.
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Sitähän voi kokeilla ihan yksityishenkilönä ja jos näyttää että siitä saa tienestiä niin sitten vaan toiminimi tai firma pystyyn jos sillä hyötyjä saa.
     
    isalmela ja P. Thornton tykkäävät tästä.
  6. Selänraaputin

    Selänraaputin 2nd gear

    Toiminimenä saa taakakseen virhevastuun.
     
  7. spike

    spike Gearhead

    Itsekkin tekisin mielummin yksityishenkilönä. Jos myy auton yrityksenä niin tulee ihan eri vastuu niistä romuista. Lisäksi ei tarvitse ympäristöluvista ymm muista miettiä. Varsinkin jos meinaa haalia jotain varaosa autoja pihaan. Autokorjaamoilla kun on noita byrokratioitakin tänä päivänä ymmärtääkseni.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Luulen että tämä on se suurin ongelma ja se että mihin sen kaiken rahan kanssa joutuu:D
     
    Hoovee, Pertura, LehtinenA ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Kyllähän näin pystyy tienaamaan mutta aika vaikeaa on. Pitäs koko ajan kärkkyä puhelimessa ja seurata myyntiintulevia autoja etkä silti välttämättä ehdi niihin kiinni kun on satoja muitakin ihmisiä niitä flippailee. Sit jos meinaa ostella just jotain pikku projektia vaativia autoja niin pitäis olla ammattitaitoa korjata itse kaikki, nopeasti & halvalla. Päivätöitä en suosittele lopettamaan siks että rupes täyspäiväisesti tota paskaa tekemään :D
     
    Stang_81 ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joskus myin työkseni autoja noin 10 vuotta. Sitte menin muihin hommiin ja ostelin vähän aikaa halpoja autoja ns. liikkeiden ketjun häntiä. Osa liikkeiden vaihtoautopäälliköistä jotka vastaa siitä käytettyjen varastosta ni nääs tiesi minut. Yksityisiltä ei yleensä halvalla saa ostettua että tiliä tekis joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Ainut ongelma että ne liikkeet myy mieluummin ne joppareille jotka ostaa kaiken: paskat, helmet ja ihan kaikki. Niillä ne jopparit tienaa ja osalla ottaa turpaan mutta ostaa, kun on kanavat liikkeeseen. Siksi ne ei liikkeet myy yksityisille halpoja yksittäisiä autoja, ainakaan hyviä halpoja jotka kelpaa kaikille. Sitte jos joutuu ostamaan kasapäin ni pitäs olla ly-tunnus ja sitte vastuut alkaa ja pitäs olla iso piha ja mielellään halli jossa toimisto. Sitte yksityishenkilönä ku toimit ni joku naapuri tai tuttu käräyttää sinut ellei se kiinnostu jo siitä että autot vaihtaa omistajaa jatkuvasti. Että tämmönen näkemys.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ja kun ostat jonkun "halvan" harrasteauton ja koitat saada siitä kunnostuksen jälkeen jotain taskuun niin oodeen "nettiautosta bongattua" ryhmä tulee kuohitsemaan sinut kivuliaasti :poff:
     
    isalmela, Dataviilaaja, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Ei kai se haittaa kun tykkää laitella autoja. Tuleepa sitten tuttu peli uudelleen laitettavaksi.
     
  13. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Itse tällaista joskus harrastelin, mutta ilman remonttihommia.

    Silloin suuri kansa ei vielä ollut kuullutkaan Rinta-Joupin huutokaupasta ja hinnat oli sen mukaiset. Sieltä monenlaista autoa tuli ostettua ja heti vaan myyntiin. Ihan mukava harrastus.

    Myyntikrapulakin tuli tutuksi. Ei olisi erästäkään Chevrolet Luminaa kannattanut myydä pikkuvoitolla kun oli kuin pakasta vedetty. Nyt törmännyt siihen jossakin tapahtumassa.

    Huutokaupat ovat tulleet koko kansan huviksi ja hinnat sen mukaiset. Tarjontaakin on sata kertaa enemmän, mutta löytöjen tekeminen vaikeaa.
     
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Veit jalat suustani!

    Osta Suomesta, pese, myy vaikka Saksaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Jännä juttu sinänsä, ku tässä ihan lähivuosina täällä oli vielä yks nimimerkki, joka kommentoi noita nörttiauton hintoja, ni täällä oli porukka hyeenalaumana kimpussa kertomassa kuinka väärässä ja perseestä kyseinen nimimerkki oli, "ja aina kommentoimassa vaan hintoja", vaikka kyseistä topikkia kannattelee noin 99%:sti juuri kyseinen aihe: hintojen kommentointi. :poff:
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    https://www.autoriitalakimies.fi/post/voiko-yksityishenkilö-myydä-autoja-verovapaasti

    "Lain ja verohallinnon ohjeiden asettamat säännöt autojen myynnin verottamiselle ovat varsin selkeät. Todellisuudessa varsinkaan yksittäisistä autokaupoista saadut pienemmät myyntivoitot eivät usein tule verohallinnon tietoon myyjien laiminlyödessä ilmoituksen tekemisen saamistaan myyntivoitoista. Myös verohallinnon resurssit kauppojen valvomiseen ovat rajalliset. Resursseja keskitetään suurempiin tapauksiin, joissa toiminnassa alkaa olemaan ansaintarkoituksen ja elinkeinontoiminnan piirteitä."

    Tuolta mun linkistä kun lukee ton koko litanian, niin jos saat muualta palkkatuloa ja harrastuksena myyt silloin tällöin auton, niin et todennäköisesti herätä verottajan kiinnostusta. Toki jos haluaa hoitaa ton verotuspuolen, niin 30% menee pääomaveroa myyntivoitosta jos tulee yli 1000e vuodessa, jos ymmärsin edes puoliksi oikein? Ja sekin pitää itse tietty ilmoittaa ja jos et palkkatöissä pidä huomattavasti tarvittavaa korkeampaa veroprosenttia niin makselet noi sitten mätkyinä. Ja mikä parasta, niin tappioita ei voi vähentää verotuksessa millään tapaa yksityishenkilönä.

    https://www.vero.fi/yritykset-ja-yh...loin-ajoneuvon-myynti-on-arvonlisaverollista/

    https://www.veronmaksajat.fi/neuvot...n/myyntivoitot-ja-tappiot/2023/myyntivoitto-/

    Tuleeko tossakaan y-tunnuksesta mitään hyötyä, jos myy vaan noita yksityiskäytössä olleita marginaaliverollisia ajoneuvoja. Samalla lailla menee luovutusvoitosta pääomaveroa, oli y-tunnusta tai ei. Sitten jos jostain kummasta syystä haluat ostella arvonlisäverollisiä paketti/kuorma-autoja tai työkoneita ja myydä niitä eteenpäin, silloin tarvitsee y-tunnuksen, että yleensäkkään pääsee alv-rekisteriin. Tai voithan niitäkin ostaa alvillisena, mutta häviät siinä sitten sen arvonlisäveron valtiolle ilman mahdollisuutta vähentää sitä jostain tulevista hankinnoista. Ja usein työkonepuolella marginaaliverollinen myyntihinta heikentää jollain tapaa myyntihintaa.

    Varsinkin erilaisilla keskustelupalstoilla liikkuu todella useita paikoin räikeästikin virheellisiä näkökulmia.
    - Tää oli ehkä se ainoa hyödyllinen lause tässä mun litaniassa...
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No harrasteautoissa ei välttämättä tavara liiku mutta ihan käyttöautopuolella olen seurannut yhden tutun touhua, siirtyi juuri yrittäjäksi, kun myyntiä oli jo aika paljon.
    Ei tee isoja remppoja mutta jotain pientä.

    Kauppamies on kauppamies, ei siitä mihinkään pääse, ei näytä montaa päivää pihassa viihtyvän autot.

    Itseltä ei onnistu mutta toisilla on ne lahjat.

    Ja tuntuu niitä halvalla saavan, olihan tuolla jotain niistä könttäkaupoista puhuttukin.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosessa menestyminen tarvitsee rassaamishalujen lisäksi kauppamiehen taidot. Pitää osata ostaa hyvin halvalla ja etsiä niille kunnostetuille mahdollisimman avaralompsaiset ostajat. Sit siinä firmatouhussa ehkä pystyy välillä ostamaan "pari nippeliä" omaan harrasteeseen (hys!) jotka muuten joutuisi ostamaan verotetulla rahalla.

    Kunhan pohdiskelin. Mä harrastin maahantuontia ja vähittäismyyntiä 80/90 taitteessa. Silloin oli avaralompsaisia erilailla kuin nyt.
     
  19. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Varmaan kannattaa aloittaa niin että asennoituu siihen harrastuksena. Että vaikka ei työtunnille juuri palkkaa jäisikään niin olisipa ainakin kokemuksia erilaisista autoista. Tai säästyy pitämästä varsinaista käyttöautoa jos on koko ajan joku käypäinen peli myytävänä. Ei sitten harmita jos bisnes ei sen pidemmälle lähdekään.
     
  20. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Parikymmentä vuotta taaksepäin , ostelin autoja joissa oli leima loppu ja rekisteröintiopäivä oli 00.00, joskus näissä oli alkuperäinen rekisteröintipäivä otteen lopussa,
    Rekisteröin omiin nimiin ja pyysin konttorilla otteeseen alkuperäisen rekisteröintipäivän, joskus autoon sain melkein vuodenleiman tällä konstilla, ei niillä mitään isoja rahoja tehty, mutta parin sadan autosta saaattoi saada kolminkertaisen hinnan, tekemättä mitään.
     
    P. Thornton tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!