Automaalausta pers aukiselle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja HenkkaTurust, 25.1.2003.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Lueskelin tuossa läpi otsikon "Pohjamaalaus"
    ja tuli vaan semmoinen kysymys mieleen, että entäs jos pitäis säästää aineissa ja tyytyä huonoihin olosuhteisiin?
    Automaalauksta en paljoa tiedä, mutta pers-aukisuuden suhteen olen expertti.
    Eli mitkä ovat maalausohjeet silloin kun
    eväät ovat seuraavat:
    -Ilman muuta peltipuhtaaksi, sen olen jo päättänyt.
    -Säästää pitää ja ilman muuta tehdä pitkälti itse.
    -Lopputuloksen ei tarvii olla mikään vimpan päälle, kuitenkin parempi mitä olen saanut aikaan telalla ja peltikattomaalilla.
    -Ruiskuttamisen saattaa hyvinkin joutua tekemään ulkona, tosin kesällä.
    -Onneksi Californian autoa ei ruostereijät vaivaa, pintaruostetta varmasti riittää.
    -Turha todeta että tee täydellistä parhailla aineilla tai älä tee ollenkaan, se on kuultu jo.
    Eli löytyykö järkeviä neuvoja tähän ongelmaan, hyvää ei tietenkään saa halvalla, mutta entä välttävän edullisesti?
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    miranolii sanko ja sitten ohentaa sen ruiskuun sopivaks ja eiku väri pintaa!
     
  3. dnaarnis

    dnaarnis 1st gear

    tärkeintä on pyyhkiä rasvat pohjasta.ota rasvanpoisto ainetta tai tinneriä ja pyyhi ainaski 4 kertaa.sillä kai se on joskus pesty .sen jälkeen vaikka futura/miranoli 1 komponentti maali pintaan.jos et poista rasvaa ni pinta lohkee joskus,olletikin jos kittiä yli 2mm tai amerikkalainen pohja(suomi maali ei pysy pinnassa.
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Tämä! Miksi hioa jos joskus aikaisemmin tehdyt pohjat pois, jos meinaan tehdä auton nollabuljetilla?
    Kun säätää haluat, niin tää pellille hiominen on se grande moka. Pellille hiomiselle löytyy aika harvoin hyviä peruteluja, ts. se tehdään turhan usein .

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-26 04:02 ]</font>
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin... voit myös paalata sen maalaamisen sijaan jos ei voi tehdä sitä kunnolla

    et sinä tarvitse koko autoa hioa pellille

    vain ala osa jos on PAKKO koska aina kun hiotaan niin pelti elää ja venyy

    eli ota ensiksi hiomatahnaa ja aja koko auto sillä ja katso missä on oikeesti ruosetta ja poikeen vaikka hiekka puhaltamalla ja tinaa tai kittiä ja sitten pohja maali happoväri ja sitten kylet suoriksi ruisku kitillä esim "fyller" sikkens ja laitaa vähän väri pastaa mukaan eri kerroilla toisen väristä niin saa maalikokin suoraks jos aika löytyypi
    ja siiten kun pohjat valmiit niin pintaa harsoina pintaan pari kertaan auton ympärin ja sitten ruveta tekemään pintaa ja lakkaa päälle ja sitten kun on lakka & maali kuivanut noin 3 kk ottaa hiomatahnaa ja käyläpi auton niin kiiltää

    ja jos on jenkki niin toden näkoisesti on siinä termoplastinen väri ja sen huomaa jos kun ottaa tinneriä rättiin ja pyyhäisee hiottua ja puhistettua pintaa niin väri sulaa siloin kaupaan ja eriste väri pintaan
    ja.
     
  6. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niiin ennen kuin rupeaa vetämään edes pohja väriä niin 1. eriste väri sitten 2. happoväri
    3.pintaväri 4. lakka

    jos fuskaat niin elä tee ollenkaan ollaan huomaattu
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Me päädyttiin pickupin maalauskulujen säästössä semmoseen ratkaisuun että tehdään pohjat yms. kaikki muut hommat ite (maalarin opastuksella eli lupas kertoa sitten kun kelpaa) ja samanen yläkerran pyöräkerhossa touhuava ammattimaalari ruiskuttaa "virabelihommana" autoon hienon :smile: puolikiiltävän mustan värin päälle (kauheast se jo suunnitteli siihen häivytettäviä liekkijuttuja ja semmostakin mutta katotaan nyt , antasko sen olla ainakin aluksi ihan vaan musta). Puolikiiltävän siksi että muuten pohjatyöt olis tuossakin tosi rankat, sillä vaikkei siinä ruostetta olekaan niin vanhan pikkarin pellit peilaavat kuitenkin senverran pahasti että kunnon kiillotettuna ei näytäkään hyvältä. Ja puolikiiltävä mustahan on ainaskin omasta mielestä prostreet-henkisessä vehkeessä ihan ok. Tommosen puolikiiltävän värin vetäminen saattaisi onnistua ihan kohtalaisesti omin voiminkin jos vaan on sopiva paikka ja ruiskut käytettävissä, ei valu niin helposti, ei tarvi lakkausta ja on kuiteskin siistimpi ja helpompi pitää puhtaana kuin täysmatta. Näppärä amatöörikin saa itekin varmaan semmosella ihan menettelevän lopputuloksen ainakin käyttö- tai retkuiluautoon (ja näyttää mielestäni hyvälle myös kustomeissa, rodeissa, laululiitereissä ja monessa muussakin vehkeessä, mutta sehän on makuasia sanoi koirakin kun muniaan nuoli :grin: )

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-01-26 13:17 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-01-26 13:18 ]</font>
     
  8. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Tuo pihalla maalaaminen kannattaa melkein jopa unohtaa kokonaan. Kolmea autoa olen ollut mukana maalaamassa tallissa, ja sielläkin riittää ötököitä omiksi tarpeiksi asti. Tykkäävät jostain kumman syystä laskeutua märälle maalipinnalle. Saahan ne nypittyä pois, mutta ikävä jälki kyllä jää. Ja jos ei tosissaan meinaa tehdä kunnolla, niin kannattaako ollenkaan, se työmäärä kun on miltein sama kummassakin tapauksessa. Ja miltein rumemmalta näyttää päin persettä maalattu, kuin mitä kauttaaltaan haalistunut. Mielipide kylläkin, mutta.....
     
  9. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Mielestäni kaikkein järkevin tapa tehdä tuo homma on just niin kuin makke ja mr. horsepower neuvoivat.

    Tuon termoplastisen värin eristyksessä olen itse käyttänyt 2k Sikkenssin fylleriä. Elikkä samaa tavaraa jota käytän hiontavärinä.
    Se eristää hyvin, kunhan malttaa ruiskutella monta ohutta ja kuivaa kerrosta, ja pitää kunnon kuivumis paussit kerrosten välillä. Aikaa se kyllä ottaa, mutta itselläni on sellainen motto, että mitä vähemmin erilaisia purkkeja on hyllyssä, sen parempi.
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    No niin, ruoditaampa hieman palautetta.
    Ensinnä tämä MR.Horsepower, tuntuuko luetun ymmärtäminen useikin kovin vaikealta?
    Olen nähnyt sekä sellaisia tapauksia, joissa:
    a/ Californiasta tuodun auton maali alkaa olla niin ohut että pintaruostetta on jo iso osa auton päälipinnasta (lähinnä omat tapaukset ovat tätä)
    b/ Todella hyvännäköinen ja hienosti rahalla maalautettu vaunu savuttaa rankasti ja laatikko luistaa.
    En tiedä minkä sortin kroisos itse olet, mutta todellisuudessa aika moni autoharrastaja joutuu venyttämään eurojaan ja tekemään kompromisseja. Itse teen niitä mielummin maalin kun tekniikan osalta.
    Sitten Makkelle:
    Voit hyvin ollakkin oikeassa sen peltipuhtaaks vetämisen kanssa. Syy miksi näin kuitenkin tulen tekemään, on omakohtaiset kokemukset. 3 omaa autoa on tässä minun aikanani saanut väriä niskaansa, siis ruiskulla. Näistä ensin tehtiin ihan kelpo maalaus tuohon Dodgeen, ja sen teki ammatti mies, tosin täysin pelastus armeeja palkkiolla. Se vedettiin peltipuhtaaksi, happoväri, väliin jotain ja päälle Sikkens Autocoat BT( eli raskaan kaluston akryyli)
    Vaikka Dodge seisoi vuositolkulla ulkona kesät talvet, ei mitään kukkasia tullut.
    Impalan kohdalla hiottiin pinta rikki ja kitattiin, hiomaväriä ja päälle taas samaa Siikeä. Eipä kestänyt käytössä yhtä hyvin.
    Tämän ruiskutti sentään yksi parhaista kavereista, oli ennenkin maalannut ja onnistuminen oli ihan O.K. Totta helkkarissa siinä oli virheitä, mutta paljon parempi kuin lähtökohta.
    Viime kesänä tartuin loman aikana sitten itse ruiskuun. Polle lava oli kuljetus firman jäljiltä kolmiväri matta + ruostepaikkoja. Pellit pläkättiin, hiottiin ja kitattiin. Ja sitten Bilteman alkyydia päälle, totta kai mokasin etulokasuojat valuttamalla. So what? Joka ainoa kuka oli vaunun nähnyt oli sitä mieltä että se oli kivamman näköinen kun ennen maalausta, ja rahaa paloi max 20€, eli ihan suhteessa laitteen arvoon. Mutta näissä kahdessa viimeisessä jäi pirusti koloja joissa oli kittiä vähemmän, eli maalin pinta oli niiltä kohdin alavaa. Otti päähän, noin niinkuin periaate tasolla.
    Ei tässä ihan nolla budjetilla olla liikkeellä, muttei kyllä tarvikkeita ihan säälittäkään hommata. Tuota akryylin massaa (sävyä) löytyy yli 40 litraa omasta takaa, eiköhän sillä pari autoa vedä. Täytyyhän sitäkin varten olla ohennin ja lakkaa kovettimineen ja ohentimineen.
    Tekis myös mieli vetää pellille "telakkamaalia" -sitä kun sattuu olemaan n.15 litraa tossa valmiina.
    Mutta mitä väliin?
    Tuo oli ihan asiaa tämä Big Bad Chevin puolikiiltävä-juttu. Sellainen tulee aikanaan tuohon Dodgeen jo ihan siitä syystä että olen ehtinyt mieltyä tuohon vaalean siniseen matta sävyyn. Vois olla ihan hauska puolikiiltävällä poly uretaanilla toteutettuna.
    Joskus nuorempana haaveilin siitä että sitten jonain päivänä auto maalataan ihan vimpan päälle kustannuksista timkimättä.
    Sitten heräsin, sitä päivää minulle koskaan koita, kyllä kohtuu maalissa olevallakin autolla voi olla kiva harrastaa.
    Kaikki kunnia heille jotka eivät uhrauksiaan säästä.
     
  11. jviirret

    jviirret 1st gear

    Pari juttua tuli mieleen:
    -Futura on paljo parempaa ku miranoli, mutta saman hintaista. Miranolia on maaliliikeissä siksi myynnissä, että jotku ihmiset sitä sitkeästi ostavat eivätkä tajua kysyä vaihto-ehtoja.
    -Oman autoni maalasin pihalla. Pinta karkeaksi, ruosteet hiekkapuhalsin ja pohjamaalasin. Pintaan 20Euron paine-ilma ruiskulla Temaduria. 2.7Litraa n.70Euroa, kovettimineen(ei sävytystä). Ohenteet oli omasta takaa. Ulkona maalatessa enempi haittas kosteus kuin itikat. Rannikolla(meren rantaan 2-3km) yökosteus aiheutti sen, että kaikki laajat vaakasuorat pinnat(katto/konepelti) "mattaantui" :sad: Muuten maali on pysynyt hyvin, paitsi kohdissa joihin on jäänyt ruostetta, silikoonia tms. paskaa alle.
    Auto siis: http://www.sunpoint.net/~chevy4x4

    ,_,/ukka
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Jep, joo.
    Tarkoitin, siis, että kannattaako ne vanhat pohjat hioa pois, jos ei ole epäilystä siitä, että alla on mitä sattuu. Jos auto on ollut pitkään niissä väreissä kun nyt ja ei ole pykinyt, niin kannataa harkita kahteen kertaan alas myllytystä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin ja oikeela hioma vahalla ei farela tai miten se nyt kirjoittiin se töhnä joka on keltaisessa purkki vahan kaltaisessa paketissa HYI pois kaikesta siinä on silikoonia mutta automaali liikestä löypyypi
    oikeeta hiomatahnaa jota ammatilaisetkin käytääpi sitä on ainakin kahta karkeus luokaa

    jos en väärin muista niin siinä purkissa on on ylä reunassa muutamia raitoja nimee en muista nyt pitäänee kysyä sedältä
    ja yleis sävy on mustaakseen jotain violetti?

    niin sitä sitten kun maali on kuivunut täysin

    kesä olo suhteissa noin 3-4 kk
     
  14. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin melkein unohtu nimi
     
  15. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    meikäläisellä resepti oli se että viime kesänä auto hiottiin ihan vaan pinnasta sen verran että vanha väri saatiin hieman karheeksi. sitten vesisateiden aikaan sydvesti päähän ja hioin sen vesipaperilla(kätevää, ei tartte kastella paperia koko ajan ku märkää tulee taivaalta) ja sitten vedettiin firman maalauskammiossa Miranol 274 pintaan, sitä kun oli valmiiksi kotona. aikaa oli 3 tuntia joten käytettiin helvetisti kovettajaa ja kammioon 60 astetta lämpöö. no saatiin se sitten niin kuivaks että päästiin kotiin, teipit veks ja tielle. maalauksen jälki onnistu hyvin, ei valunu eikä jääny hiomajälkiä. Pintaa ei lakattu koska kärry oli tarkotus kuitenkin maalata seuraavana kesänä uudelleen, tää oli niinkun "välimaalaus" josta köyhdyin aika tasan 20€. nyt keväällä kun sattu vielä tuo kolhasu kylkeen, siis auto luiskahti tallin rampeilta sivuun ja kylki ovenkarmiin -> lommo ja maalit halkeili aika pitkältä matkalta. ens kerrallakin teen koko roskan itse, tosin firman vehkeillä. koska eihän sitä mitään opi jos antaa muitten tehdä. onnistuu miten onnistuu - tulee halvaksi ja ainakin on hyvä mieli kun on itte tehnyt. ainakin omasta mielestä hieman ruma itsetehty on tuhat kertaa parempi kuin siisti, kallis ja jonkun muun tekemä. tuleepahan ainakin persoonallinen ajokki sanon ma.
    Värityksen suhteen vähän vielä mietitään, tällä hetkellä tulossa oranssi alaosa mustalla korin alaosassa olevalla raidalla+musta katto, mutta katotaan nyt.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Miranol on ainakin siitä huono maali että ei kestä minkäänlaisia kolhuja, kiilto tosin on hyvä.
    Kaverin maasto-tojo maalattiin temalacilla, halpaa ja sävyjä löytyy.
    Vaimon (silloin ei vielä vaimo) 100A:n maalasin aikoinaan jollain kuorma-automaalilla, hyvä vetää ja hieno tuli.
    Ulkona maalaus onnistuu aivan hyvin kesällä, mielellään sateen jälkeen kun ilma on raikas ja pölytön ja tietysti tyyni. Jos ötökät haittaa ne voi kiillottaa pois myöhemmin kun maali on kunnolla kuivunut.
     
  17. makke

    makke 1st gear

    Se on Farecla ja niitä on karkeusluokissa G10, G3, G4, G6 ja G7. Ja kyseessä on puleraustahna.

    Silikonia Fareclassa? Enpä ole huomannut, pitää katsoa tuubeistani ja purkeistani.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-27 08:34 ]</font>
     
  18. makke

    makke 1st gear

    No, epäilykseni meni ihan oikeaan, Ei Fareclat silikonia sisällä. Ei ole ennen sisältänyt ja nyt epäilin, koska olisihan sitä kenties uusiin voinut tulla.
    Sehän on juuri ollut Fareclan perimmäinen etu, että se on silikonivapaata ja tarkoitettu ammattikäyttöön.

    Fareclan kotisivu http://www.fareclausa.com/home.htm

    Ja sieltä lainaus ihan etusivulta
    "All Farecla Compounds are Silicone Free"
     
  19. makke

    makke 1st gear

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-27 08:54 ]</font>
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Noh, noh Mr. Horsepower. Nyt puhut kyllä ihan ilman tiedon häivää...

    Kyllä se hiomisessa tapahtuva pellin venyminen on niin marginaalista, että sitä ei kannata edes mainita. Jos on todella tarvis hioa pellille koko auto, niin anti mennä vaan. Sekottavalla kun päästelee, niin ei ne pellit mitään veny.

    Hetkinen, loogisuutta please. :wink: Kiellät hiomisen koska se venyttää peltiä, mutta suosittelet hiekkapuhallusta? Hiekkapuhaltamalla ne venymät saa aikaan, varsinkin jos kohdistaa hiekkasumun peltiin väärässä kulmassa.
    Ei hiomatahnalla autoa läpi käydä ennen maalausta! Eihän siinä ole järjen häivääkään. Hiomatahna on tarkoitettu vanhan maalipinnan kiillottamiseen, uuden maalipinnan siloittamiseen tms. Mutta ei se ole mikään pohjatöidenteon työvaihe.

    Puleeraus voidaan tehdä hyvinkin jo vaikka seuraavana päivänä maalauksesta. Jos uunissa maalattu, niin hyvinkin.
    Jos valumaa puleeraa alas, niin niin kannattaa odottaa tovin. Mutta yleensä pinta kuin pinta on puleerattavissa viimeistään kolmen päivän kuluttua maalauksesta.

    Ei millään pahalla, mutta nyt puheistasi saa vain sen kuvan, että puhut kun tiedät maalauksesta jotain sieltä sun täältä. Kannattaisi vaan olla varma ennen kuin muita neuvoo täällä forumissa, voi näet joku vielä uskoa noita juttuja ja ottaa niistä oppia.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-01-27 08:59 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!