Automaatilla ei saa kuulemma vetää peräkärryä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja AstroUser, 3.10.2007.

  1. Ck

    Ck Gearhead

  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ai niinkö mielestäsi on??? No minun autossani (kuten kaikissa muissakin joita olen ajanut) kuitenkin on automaattivaihteisto, siis normaali momentinmuuntimella oleva 5 portainen automaattivaihteisto joka voidaan vaihdekepistä vasemmalle napasauttamalla muuttaa manuaalisesti toimivaksi. (näyttöön syttyy kirjain M sekä vaihde joka on käytössä) Kytkintä ei tietenkään ole eikä voida käyttää koska autossa on monetinmuunnin chevykielellä turbiini.
    Tämä manualipuoli ei ole siis sama kuin pakkovaihde. Lisäksi laatikosta löytyy D3 eli 3. vaihtesseen asti, ja D eli kaikki 5 porrasta kättössä. Tämä manuaalipuoli on tarkoitettu yhtälailla ajettavaksi vaikka jatkuvasti. Jos esim kytkee luistoneston pois ja haluaa kiljutella rengasta.

    Vain kalleimmat autot tunnistaa vetokoukussa olevan lastin joten kyllä varsinkin ylipainoa mäkeen vedettäessä kannattaa käyttää manuaalia tai pikku D:tä ihan varmuuden vuoksi.

    Kytkin taisi automaattilaatikossa olla jossain 40-luvun fluiddrivessä viimeksi joka sekin oli oikeastaan puoliautomaatti.
    No niin tai näin, mutta jos laatikko itse vaihtaa vaihteet ylös ja alas niin eikös se silloin ole automaattivaihteisto?
     
  3. jj72

    jj72 1st gear

    >No niin tai näin, mutta jos laatikko itse vaihtaa vaihteet ylös ja alas niin
    >eikös se silloin ole automaattivaihteisto?

    Onhan niitä olemassa roboottivaihteistoja jotka on siis manuaaleja
    kytkimellä, mutta tekniikka vaihtaa vaihteet ja käyttää kytkintä,
    ainakin MB Sprittereissä on kyseisiä laatikoita ollut.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin, eikös se silloin ole automaattivaihteisto jos se vaihtelee vaihteita ylös ja alas? :)
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mun kahviautomaatti pitää väliin semmossen ihme tauon, että oisko jotai kipua siinä. En oo peräkärryä sillä vetänny, ei oo koukkuakan. :lol:
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    En viitsi alkaa merkkiä tai mallia puutteellisilla tiedoillani mainitsemaan, mutta (heikon) muistini mukaan olisi nimenomaan USA:ssa joskus (oisko ollut 60-lukua) ollut johonkin vehkeeseen ollut optiona saatavissa vaihteisto joka toimisi Naisilla kuin automaattivaihteisto, ja miehillä kuin manuaali-aski (sporttisempaa??)...
    Vain jollain vipusella valittavissa kumpaa tyyliä haluaa käyttää...

    Eli sekin siitä eurojapsien edistyksellisyydestä... :rotfl:
     
  7. Quest

    Quest Gearhead

    Soittakaa heti Ameriikkaan ja kertokaa, että panevat sadattuhannet asuntovaunut ja makkarankuskausvaunut myyntiin :poff:
    Ei saa vedellä, puhumattakaan niistä trailereista joihin menee kolmekin autoa
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  9. rrauta

    rrauta 3rd gear

    sori sekoitin sen tiptronikin robottivaihteistoon, jonka käyttö on yleistymässä.
    eli palataanpa takaisin alkuperäiseen, eli se tiptronikki ei ole käytännössä sen enempää manuaali kuin mikään muukaan automaatti, se turbiini ja laatikko ei siitä sen vähempää tai enempää kuormitu jos ne vaihteet vaihtaa kuski tai sähköaivot, paitsi pienillä vaihteillakin taitaa turbiinilukko olla kiinni, mutta yleensä se ei ole ongelma automaatillekaan.
    eli mekaanisesti siinä laatikossa ei ole mitään eroa, vaan sähköllä tapahtuvalla laatikonohjauksella kikkaillaan.

    kaikki automaatit tunnistaa lastin, eli kaikki automaatit säätyvät kuormituksen mukaan, mutta välttääkseen turhaa vaihtamista kannattaa välttää od: käyttöä kovalla kuormalla.

    jos puhutaan robottivaihteistosta, niin se ei ole automaattivaihteisto, vaan siinä on automaatti joka vaihtaa vaihteita, ja se on ihan eri asia.
    esimerkiksi automaattivaihteistossa ei veto katkea silloin kun vaihdetta vaihdetaan, kun taas robottivaihteistossa tapahtuu.
    ja automaattivaihteistossa ei ole kytkintä kun taas robottivaihteistossa on.

    muistaisin että tollanen löytyi old 442;sta.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No aletaanpas nyt sitten hiuksia halkomaan.
    En ole tiptronikkia manuaalilaatikoksi väittänytkään, joku muu on, mutta korjasi tämän erheensä.
    On laatikoita mitkä eivät tunnista mitään muuta kuin kaasu bedaalin asennon, kierrosluvun ja moottorin alipaineen sitten on laatikoita jotka tunnistaa melkein kuskin pierun hajunkin :)
    Ihan sama miten toimii!
    jos vaihteisto vaihtaa itse pykälät se on automaattinen ja jos kuskin pitää ne vaihtaa se on manuaalinen ja nämä samat voivat siis olla käytössä siinä samassa autossa, joten se ohjeissa mahdollisesti ollut maininta; "kytketään automaatti pois päältä". Ja ajellaan manuaalilla" on aivan oikeaan osunut ja sen paremmin sitä ei voisi sanoakkaan.

    Sen kaikki varmaan tietää, että automaatilla voi vetää kuormaa siinä missä manuaalivaihteisellakin autolla. Jotkut esim. TH700 laatikkoa autossaan omistaneet tietävät senkin että isolla D:llä ei kannata kuormia vedellä. Eli ei ole ihan sama kuitenkaan millä pykälällä ja asennolla vetää ellei asiasta ole varma sen oman auton kohdalta.
    Pääsäntöisesti tietysti sama vaihtaako itse vai vaihtaako automaatti.
     
  11. lansive

    lansive 1st gear

    Kieltämättä tämä juttu piristi kummasti.

    Tietääkö muuten kukaan, saako Chrysler Neonille katsastettua korkeampaa vetopainoa? Rekisteriotteen mukaan 450 kiloa, oli kärryssä jarrut tai ei. Amerikassa tuolle on muistaakseni 1500 paunaa (eli noin 700 kiloa). Laatikkohan tuossa on sama kuin Voyagerissa, joten se tuskin hajoaa. Vaihteistoöljylle ei ole jäähdytintä, mutta helppohan sellainen on laittaa kun on paikatkin valmiina. Turbiini taitaa olla pienempi, mutta ei tässä nyt isoja lisäyksiä olla hakemassa, vaan että pääsisi edes siihen, mitä rapakon takana luvataan.
     
  12. Antti P

    Antti P Gearhead

    Minkäs ikänen Neon? Kaverilla 2000 malli ja meni nesteet ja vaihteistoöljyt sekasin ku rupes lauhdutin/jäähdytin vuotaa.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... &highlight
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mullon manuaalivaihteisto tossa kapriisis. Ko haluun männä etiäppäi, laitan D:lle ja kun taakkeppäi, laitan R:lle ja kun en mihkään, laitan N:lle. Mut pientä vikkaa siin on: Ei haje vappaata parkkipaikkaa ko laittaa P:lle, vaan toppaa siähe... :oops:

    Mootorpyäräs on sitte taasen pedaalivaihteisto...

    (sorry pikkusen OT)
     
  14. lansive

    lansive 1st gear

    Mallia 2002, eli siinä on jo autostick-toiminto, eikä yhtään säädettävää pantaa, vaan pelkkiä kytkinlevyjä. Siinä mielessä eroaa siis tuosta laittamastasi kuvasta, jossa taitaa olla vielä se vanhempi malli. Tuon homman ajattelin kyllä teetättää jossakin, kun samalla saisi uuden jengat yhteen pultinreikään, jossa pultti pysyy lähinnä tiivistetahnalla kiinni.
     
  15. kane

    kane 1st gear

    Hmm... omassa Subbarissa ovitarra sanoo ettei saa vetää OD:llä (4.vaihde +lukko) painavaa kärryä vaan D:llä (3. vaihde+lukko).
    Eli on siellä lukko turbaani käytössä D:lläkin (yli 80kmh)
    t.kane
     
  16. Antti P

    Antti P Gearhead

    Ja tää on just yleensä siks että kun kierroksia enenmän niin pyörii pumppu kovempaa ja paineet paremmat sekä lauhdutin kierto suurempi. Omalla subukalla vedin isoa kärryä ja ajoin ilman ylivaihdetta. Hetkellisesti menee polttoainetta enenmän mutta on se tankkaaminen helpompaa ja halvempaa ku laatikko remppa :D
     
  17. belve70

    belve70 1st gear

    Yks kaveri oli ostamassa Chrysler Neon n.5 vuotta sitten, Tampereen Autokeskuksesta ja luetteli varustelistaa, koukun kohdalla kauppias sano takuun loppuvan laatikosta tai autosta, en muista. Rysy jäi ostamatta. :eek:. Itellä löytyy Belvedereen koukku, kun käyttö Corolla saa vetää jopa 450 kg.
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nyt kun päästiin noihin neoneihin niin ainakin vanhemmissa automaatin kärripainot oli 450/450 ja manuaalin 450/1000(?)kg eli lootan ei uskota kestävän vetoa.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pahus. Pitää ottaa sitten koukut pois molemmista jenkeistä (F250, subu).
     
  20. Antti P

    Antti P Gearhead

    Joo niin kannattaa, kaverilla aikanaan oli koukku ja se halus sen poies pösöstä. Rälläkällä veti poikki ja sit huomas että olis ollu irrotettava malli.. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!