Automaatin öljynkierto jäähyttimelle

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja teippi-mikko, 15.4.2020.

  1. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    61 käkkylän jäähdyttimelle menee letkut lootalta joista toinen on vähän heikossa kunnossa. Nos osa jenkeissä 200taalaa joten se ei ole tällä hetkellä vaihtoehto.

    Letkussa on metalliputki halk n9mm ja pätkä kumiletkua prässättynä em putkeen. Putken päässä prässätty kartio jossa kartio uk mutteri ehkä 1/4” letkun päässä vastaava mutteri mutta sisäkierteellä ja kartio tiivistys.

    Paikallinen ikh liike nosti heti kädet pystyyn ettei saa tehtyä tuumaletkuja.
    minkälaiset paineet tuossa piirissä on että kestääkö jos vaan panen paskan letkun tilalle käypäsen letkun ja klemmmareilla kiinni?
    Vai onko putken tekijöitä kantahämeessä/uudellamaalla tai lähitienoilla
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Soita nurmijärvelle Salhydroon. Jos jossain tekevät niin tuolla.
     
  3. juko7

    juko7 Gearhead

    Muokattu: 16.4.2020
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kestää letkulla ,purista pieni patti putkeen ja oikeasti hyvä ja sopiva klemmari niin ei huolta.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Oman rakennussarjani jäähdytysletkujen takia Dunlop-HiFlexin tiskillä notkuessani valinnan pääpointti oli letkujen lämmönkestävyys. Sadan asteen lähtötiedoilla letkuvalikoima suppenee olennaisesti.
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    kyllä ainakin moparin 727 jäähdytysputken "väliaikainen" korjaus kesti 10mm bensaletkulla ja ihan perusklemmareilla useemman vuoden:)
     
    xarper tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Gearhead

    Ei ne jäähdytyskennot kestä kovin suurta painetta, joten letkuissakin kestää klemmariliitos. Jos vielä tekee putken päähän haittaa pihdeillä ja laittaa kaksi klemmaria, niin toimii.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Juu, kyllä siellä kumiletku aikansa toimii. Pitää se viritys ymmärtää huollettavaksi kohteeksi siinä kuin muutkin letkut. Polttoaine, jäähdytysvesi ja hydrauliikka kaipaavat kukin letkuiltaan omat ominaisuutensa. Mulla oli aiemminkin kumiletkua jäähdytyskierrossa. Varmaan just bensaletkua, kun ei muualla oikein niin pientä kulu. Aikansa se kesti ja sitten ”lensi” tiehensä. Oli jäljellä semmonen täysin kovettunut ”putki”. Laatikko sutaisi öljyn puutteessaan sen verran, ettei pannan kiristäminen vienyt enää pitkälle. Eli jos se pysyy siellä...
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jarruputkityökalla lenssit putkien päihin. Kyllä pysyvät nipussa.
    Ite käytän. Toimiva, mutta ei paras viritys.
    Aina olleet vähän märkiä kun on tarvinnut seuraavan kerran puuttua. Ei varsinaisesti vuoda kuitenkin.
    Kuten yllä sanottua letku menee ajan kanssa korpuksi tai velliksi tuossa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Otoksella yksi lämppärin letkuksi tarkoitettu, olisko EPDM, menee öljyssä joutuisaan ylipehmeäksi. Mulla on 16mm mutkaletku turbon paluupuolella - tarvitsi sen 90 asteen terävän mutkan. Se letku kaipaa uusintaa, jos ei joka vuosi, niin vähintään joka toinen. Eli sinne lodjuun sitä lämpimän kestävää hydrauliikkaletkua.
     
  11. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Kiitos vastauksista. Taidan tyytyä tuohon letkupatenttiin. Toki auton pitää olla suhtkoht luotettava kun sillä enimmäkseen ajelee kellomekkoihmiset.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Rokkiautossa on trans cooler line hose Gates 3/8. 149C astetta ja 400psi painekesto. Reilu 40€ 25 jalan kieppi + rahti veroineen.
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Mulla oli Camarossa letkut koko matkalla (sekä meno, että paluupuoli) n 35 vuotta ilman ongelmia. Ulostuloissa vain n 10 cm pätkät orggis putkista. Putkien päissä kunnon pullistukset ja joka liitoksessa tupla klemmarit. Ajan myötä klemmareita tuli jokunen uusittua, kun niitä välillä kiristelin. Myös jäähdytin ja tekniikka oli välillä pois paikoiltaan, mutta samoilla letkuilla mentiin. Olivat kunnollista 80-luvun kumia, tekstillä "oil resistance". Eihän tuolla kauheesti painetta voi olla, kun avoin kiertohan siellä on jos ei tukoksia matkalla.

    Korvasin ne viime kesänä orggis putkilla kun taas teki stripille mieli. Siellä kun ei noita klemmari juttuja enää hyväksytä. Yksi rasvaus Alastarolla riitti rataryhmälle. Noroa tuli liki koko suoran verran. Tais sekin olla joku Mopari:eek::eek:

    t. AM
     
    Muokattu: 16.4.2020
  14. rodhot

    rodhot Gearhead

    Itse olen laittanut laatikon kylkeen AN6(=jic kierre) muutosnipan ja siitä prässätyillä hyde letkuilla jäähylle ja takasin.
     
  15. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    jic nippojen ja hydyletkujen "ongelma" on turhan pieni sisähalkaisija, tehty satojen baarien paineelle. cooleri linjassa paineet jotain 0,5-4 bar yleisesti.
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    AN6 letkukoko on n.10mm ja liitin sisä n.7.9mm(mitat netistä). Omassa ei ainakaan ollut oleellista eroa liitinmitoissa. Nyt kun auto on nosturilla ,niin otan reikämitan huomenna helposti.
     
  17. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Em tapauksessa putki 9.5mm eli 3/8”
    Teräsputken silvoin ja tigillä sulattelin putken päähän makkaran, toisessa päässä messinki mutterissa valmiiksi karhennusurat. Jospa se kestäs.
    Etrassa käyn kokeilee hydrok letkua meneekö 8mm letku putken päälle vai otanko 10mm letkua, pienempi olis napakampi mutta kai se tiivistyy tuo 10mm letkukin jos kunnon klemmarilla sen kirraa
    Edittiä tuumakoko
     
    Muokattu: 16.4.2020
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikä ole 3/8 on noin 9,5mm
     
  19. rodhot

    rodhot Gearhead

    Eli laatikossa an6 ->8mm hyd.liitin ->9.5mm putki -> jäähdytin kenno 8mm?päältä 10mm.
     
  20. Hai

    Hai Gearhead

    Voi putketkin tehdä kotioloissa.
    Tuossa alla mallit ja kotitekoiset kopiot ja taivutteluun tarvittu työkalu.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!