Automaatit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kane, 9.9.2002.

  1. kane

    kane 1st gear

    Millä vaikutetaan vaihteiston toimintaan?

    Autossani on th200r4 vaihteisto (-86) ja 6.2 kiisseli ja välitys alkup. 2.73.
    Turbiini bensa (stanssaus 6..stall speed ??)
    Auto kiihtyy suht' mukavasti, tietenkin tiheempi välitys vielä parantais...
    Mites turbiini stall speed yms jutut vaikuttaa "vetoon", voiman siirtoon...?

    Jotenkin ajossa tuntuu että sais olla matalammilla kierroksilla enemmän voimansiirtoa auton kuljetukseen ts. esim jos ohittaa niin kierrokset korkeella mutta ei kiihdy (noh...tiisseli...mutta)...

    Osaisko joku vaikka esimerkein hieman valottaa mitkä asiat vaikuttaa ja miten?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmeisesti loota on alunperin bensavehkeestä, jolloin lukkoturbiini toimii vain ylivaihteella (ehkä myös 3:lla). Dieselin perässä olleessa 200 4R:ssä lukko toimii joka vaihteella ja vaihdot tapahtuvat melko matalilla kierroksilla esim. ylivaihde n 60 km/h. lukkoturbiinin toimintaa pystyy säätämään ruiskupumpun kyljessä olevan katkaisijan asentoa muuttamalla. Tälläainen on tehdasasennus 5.7 d + 200 4R toiminta -80 luvun farkuissa.
    Ehdottomasti laatikon keskipakosäädin kannattaa vaihtaa dsl malliin jos ei ole jo tehty. Myös turbiinissa voi olla eroa, mutta oleellisin osa on keskipakosäädin.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se lukko mene päälle kuin kolmosella ja/tai nelosella vaikka alun perin olisikin tirsselin päässä ollut. Se että toimiiko lukko vain esim. nelosella on autokohtanen juttu eikä moottori kohtainen ja niitä versioita eri autoissa on monta kymmentä.
    Se 6perseinen limppu on Geeämmän "yleis" malli ja sitä löytyy ihan mistä autosta tahansa. Jos haluat lisää vääntöä niin pumpun ajoitus kannattaa tarkastaa ja lisätä syöttöä maltilla.
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Lukko toimii vain 4vaihteella (vaihtava rele kytketty 4 vaihteen paineanturilta, mutta myös manuaalikatkaisin mulla käytössä eli voin ajaa 4:lla lukolla/ilman lukkoa)
    Pumppu fiksattu Koskisella J "mittoihin", 1/8 inch ruiskupumppuun ennakkoa...
    Uskoisin että kone kiertää todella hyvin.

    Laatikko sinänsä toimii hyvin (vaihdot etc)

    Ehkä pitäis vaan päästä kokeileen muita 6.2:ia vaikka alkup. 700 laatikolla että onko ne sen kummempia...
    Kesälomalla Oulussa koeajoin erään 92 vanin joka ei kyllä kiihtynyt vaikka polki kaasupedaalin pohjaan... siihen verrattuna oma kyllä kulkee kevyen pirteästi.

    Onko diesel/bensa turbiini stallspeed eroja?

    Ehkä kuitenkin tiheempi välitys vaikuttais asiaan jota mietiskelen...hmmm...
     

Kerro tästä muillekin!