AUTOMAATTILOOTAN ÖLJYNVAIHTO?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja postiato, 28.2.2004.

  1. postiato

    postiato Gearhead

    AUTOMAATTILOOTAN ÖLJYNVAIHTO?
     
  2. Tweek

    Tweek Gearhead

    Joissakin turbiineissa todellakin on roppu.Entisessä moparissa tais olla,nykyisessä GM:ssä ei tainnu olla.Lootan öljypumppu täyttää tyhjän turbiinin,joten öljyä täytynee lisätä käynnistyksen jälkeen.Ja tarkkana sit sen mittatikun ja mittaustavan kanssa.
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kannattaa illalla jättää auto asemiin ja aamulla ottaa öljyt pois niin turbaanista on valunu kamaa poies.
     
  4. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    merssuissa ainakin on turbiinissa roppu...
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    GM:n korjaamokäsikirjoissa neuvotaan poraamaan turbiiniin reikä, josta öljy valutetaan ulos. Reikä paikataan sen jälkeen umpinaisella pop-niitillä.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Turbiinissa on tai ei ole proppua. Esim Dodge Ram vanin hienossa turbiinissa ei ole ja "parempi" factory manual sanoo, ettei sidä pidäkään tyhjentää.

    Siksi kannattaa noudattaa jotain suositeltua öljynvaihtoväliä ja käyttää samanlaatuista öljyä, kun laatikossa jo oli. esim tässä dodgen tapauksessa lootassa ja turbiinissa on n. 11 litraa öljyä ja yli yön seisonnan jälkeen öljyä tulee ulos n. 5-6 litraa, eli paras on sekoitella samanlaisia aineita. Ja vaihtaa filtteri, muuten se öljynvaihto ei juuri tuo toivottua tulosta.

    Sitten kun täyttelee lootaa, niin mittaa sen lämpimänä ylämerkkiin asti. Do not overfill lukee siinä tikussakin monissa autoissa. Jos jätät öljytason kovin alas, saattaa jotkut (ylivaihdelootat?) kiukutella ja vaihtaa hieman päin persikkaa.

    Hanki kunnon ohjekirja, niin ei tarvi chattikurssiin tukeutua.
     
  7. Aku P

    Aku P 1st gear

    Pitääpi vaan olla sen turbiiniin porattavan reiän täytön kanssa tarkkana. Turbiinihan on aika hyvin tasapainotettu ja liian kevyt/painava täytemöykky voi aihettaa ravistamista ja siitä sitten kai laakerivaurioon asti.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Jos poraa sen reiän turbiiniin, niin pitää tietää mihin kohtaan; esim. onko lukkoturbiini vai ei. Oikeat asiantuntijat kertovat sen oikean kohdan.
     
  9. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Ainakin kaikissa tci:n valmistamissa turbiineissa mitä oon nähny on ollu tyhjennys proput.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Turbiini tyhjenee avaamalla jäähdyttimelle tuleva öljyputki ja siihen letkun pätkä joka taas jäteöljyastiaan,sitten auto käyntiin hetkeksi ja HETI kun öljyn tulo loppuu kone seis.
    Ei hajoa mitään...yleensä.Joissakin autoissa tämä on tehtaan ohje ja toimii kunhan ei käytä liian pitkään laatikkoa kuivana ja irrottaa oikean putken syyläriltä,muuten tulee hirveä sotku.
     
  11. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Toimiiko GM koneissa?

    Siitä reijän poraamisesta vielä, ei kannata porata liian pitkälle...?
     
  12. 67

    67 1st gear

    vaikka on tullut,tasapainopuntteja hitsailtua noihin turbiineihin,niin porailemaan en rupeaisi.ja mikäli?ei sit toi öljypohjan kautta?öljyn vaihto riitä,ni suosittelen lyhyempää vaihtoväliä.kokemusta noista hommista kyllä on.
     
  13. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä se jenkkilän turbiinin/kampiakselin tasapainoitus on suunnilleen "kilon" tarkkuudella eli ei se pienen reiän poraus mitään tasapainoitusta sotke mutta lukkoturbiinin poraaminen on eri juttu esim. moparin lukkoturbiiniin ei saa edes hitsata tasapainolimppuja vetolevyn kiinnityskohtien kehälle (eikä näin ollen poratakkaan siihen) vaan lukkoturbiinissa käytettävä yhtä isoa "perhosta" lähempänä keskiötä. Mutta en kyllä oikein lähtisi porailemaan mihinkään turbiiniin reikiä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jees!! Tällä tavalla juuri vaihdetaan uusiin Volvoihin autom.laatikon öljyt. Lauhduttimelta putki jäteastiaan ja joutokäynnillä käytetään niin pitkään, kunnes tulee ilmakuplia. Sitten lisätään öljyä 3-4 litraa ja käytetään uudelleen. Tämä toimenpide suoritetaan kolme kertaa. lopuksi tarkastetaan oikea öljymäärä. Tulee myös lauhdittemen öljyt vaihdettua...

    Tämä koskee tosin naapurimaan tuotteita, mutta toimii myös jenkkivehkeissä!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuo on kyllä melkee parasta mitä oon kuullu että poratann reikä turbiiniin....ei siellä varmaan metallin lastu kauaa tarvi olla että menee joku paikka tukkoon..

    oiskohan noin että lauhduttimen letkun irrottaminen ja käyttäminen konetta tyhjentäis turvallisesti lootan/turbiinin..??

    mietitään sitä päissämme!
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Turvallisin keino lienee 67:n vinkki tiheämmästä öljynvaihtovälistä.

    Automaattilaatikon öljynvaihto on sillailla silkkaa matematiikkaa: jos noin puolet tulee ulos, niin silloin vaihdon jälkeen öljy on 50% uutta, seuraavassa vaihdossa taas sekoittuu ja teoriassa 75% on vaihtunut. No, tuo kuulosti jo sekarotuisen koiran risteytykseltä (vrt 3/4 saluki + 1/4 afgaani = 1/1 Eino).
     
  17. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    Tuntuu jokainen olevan pilkunnussimisessa eri tasolla... Joten lisään mäkin oman osuuteni : Vaihteistoissa ei ole lauhduttimia ne kuuluu ilmaistointilaitteisiin... -heh-
     
  18. postiato

    postiato Gearhead

    Joo, kyllä se olis tarkoitus kaikki saada ulos kerralla ja uudet sisään, ostin meinaan biilin missä öljyjä tuskin on vaihdettu pitkään.

    Eli tuli laskettua mönjät lootasta pihalle, oli meinaan niin mustat että että koko satsi vaihtoon mitä pikimmin.

    Kyllä tuli laskeskeltua heti toi vaihtuvuus öljynvaihtojen yhteydessä.

    Laatikon tilavuus on 10,4 litraa ja laskemalla sieltä saa pois n. 5,1 litraa.

    Ensimmäisen vaihdon jälkeen laatikossa vielä 51%(5,3 l) vanhaa, toisen jälkeen 25,5%(2,65 l), kolmannen jälkeen 12,25%(1,27 l).

    Tein sitten pienen koesatsin, eli sekoitin tuota alkuperäistä mönjää n.12% uuden sekaan.

    Voi pojat, väri ei ollu ollenkaan terve, vaatisi siis vähintään 4 tai 5 vaihtoa ennenkuin aine olisi sitä mitä laatikossa pitäisi olla.

    No ei vittu kiinnosta vaihtaa viittä kertaa peräjälkeen öljyjä että saisi huonot öljyt pois laatikosta.

    Tässä vaiheessa öljyä olisi kulunut n. 25,5 litraa, kun laatikon kokonaistilavuus on 10,4 litraa.

    Kumpi on järkevämpää, pumpata lootaan 25,5 litraa vai 10,4 litraa? No 10,4 litraa, niinhän se onkin...

    Kyllä kai nyt jokainen käsittää miksi esitin tuon alkuperäisen kysymyksen, kerralla kaikki vaihtoon.

    Laatikko toimii erittäin mainiosti, tarkoitus olisi pitää myös toiminta sellaisena, ja tämä koko öljymäärän vaihto kyllä edesauttaa asiaa.

    Kaikki nyt sitten jo arvaavatkin että hain kaupasta 11 litraa öljyä enkä tuota 26 litraa.

    Ja turbiiniin en kyllä poraile mitään.

    Kiitoksia kaikille vastanneille.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vielä lisäyksenä, että laatikkoahan ei tarvi käyttää kuivaksi, jos lisäilee öljyä samaa tahtia mitä tulee ulos. Jossain olen nähnyt ohjeen, jossa neuvotaan laittamaan toinen putki puhdasta öljyä sisältävään astiaan, toinen jäteöljyastiaan ja kone käyntiin. Toimiikohan tuo, eihän siinä jäähdyttimeltä vaihteistoon putkessa kai ole imua?

    Sitten ehdottoman tärkeää on vaihtaa tämän jälkeen suodatin ja puhdistaa jäähdyttäjä (polttoöljyllä+)paineilmalla varsinkin jos öljyt on niin likaiset. Ja vaikka laatikko tuntuisi nyt toimivan hyvin, ei kannata luottaa siihen, että se toimisi vielä pitkään. Musta vaihteistoöljy = ei hyvä!

    ATF on muuten yleensä edukasta 20 litran kanisterissa (~60 €), 11 l voi maksaa saman verran. Ja suodattimen vaihdossahan menee vielä se 5 litraa "hukkaan".
     
  20. postiato

    postiato Gearhead

    Nyt mä sen hokasin.

    Uus suodatin paikalleen, matala öljyastia kiinni suodattimen imuputkeen, jäähdytinputki irti ja ämpäriin.

    Ja eikun kone käyntiin...

    Sinnehän sitä sitten menee paskasta öljyä.

    Onkos kellään tietoa että minkälainen toi imutehonoissa lootan pumpuissa yleensä on, eli kuinka nopeasti se hörppää sitä öljyä tyhjäkäynnillä?

    Varmasti kannattaisi käyttää pakki ja D myös pikaisesti läpi kun tekee ton huuhtelun/vaihdon?
     

Kerro tästä muillekin!