Automaattivaihteiston öljynvaihtoväleistä: aika vai kilometrit? Ja pantojen säätö...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KajS, 3.6.2016.

  1. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Kokemusta on itsellä vain uudemmista solenoidien varassa toimivista lootista. TE40/-41 ja PSA:n AL4. Kyllähän nuihin kannattaa öölit vaihdella ja muovipulkissahan on vaihdettava suodatinkin. Ransmannien (ja teutaanien) lootassa ei ole. Köyhälle halvempaa vaihtaa öljyjä kuin lootia.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Al4 tuo laatikoiden mopar.
     
  3. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Niin siinä käy kun sakemannit tekee sähköt :D kyllä nuo vag:n lootat varmaan kalliimpia on ylläpitää l. saattaa takaisin liikenteeseen.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiiä. Al4 aika paskan maineessa ja paljon niitä porsinut ihan vag maisissa km määrissä. Zf lootat sitten v6 patongit ja isompitehoset dieselit turvas.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Caminossa oli aikanaan 350 TBI:n perässä auton alkuperäinen TH250 ja siitä hävis veto ykskaks. Ei se mikään vahva laatikko ollut, mutta Husso sanoi, että vanhat litkut ja auto seissyt, niin voi se siksi poikia alle 200 tkm kohdallakin, kun kirosin GM-laatua...
    Vaihdan 2-3 vuoden välein, kilsat eivät tule täyteen juuri missään autossa sinä aikana. Ajakaa te samoilla öljyillä. Mutta jos vaihdatte autojakin vuoden parin välein, ettehän te voi tietää, kestikö se laatikko seuraavalla omistajalla, vai ei?
    Jenkkilaatikoihin laittanut aina öljypohjiin proput, niin alentaa aika merkittävästi kynnystä ryhtyä siihen laatikkoöljyn vaihtoon.
     
    Camino'79, KajS ja Seejii tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huuhtelu pitäs myös muistaa jos ei ole huoltohistoria tiedossa. Voi olla vissi ero pohjasta tiputetun värillä vs mitä kulkee lauhdutinputkissa ym.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oon joskus tyhjentäny noita jäähyputkia mutta koin aika turhaksi.
     
  8. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Niitä solkkujahan on kyllä vaihdeltu al4:siin aika nokko, omaankin oli vaihdettu kahdesti ennenkuin se mulle tuli. Mutta toimiessaan peittoaa sen aikaiset tiptronicit käytöksellään :rolleyes: Zf:ää en ole 2000-luvun psa-autoissa kokenut joten en osaa sanoa mimmonen se on.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Pitänee ottaa öölit vaihto-ohjelmaan. Ne on vaihdettu 2013 (ennen mun aikaa) pakkipannan korjauksen yhteydessä. Mulle slanttivani tuli 2014 82000 miles mittarissa ja nyt on 4500 (siis 22500 miles ajettu). Tosin toissa syksynä tuli "vaihdettua" kaksi litraa, kun vaihteistojäähyn letku rupes vuotamaan ja sitten innostuin tiivistämään myös nopeusmittarvaijerin liitoskohtaa. Joka kerta kun irroitti vaijerin niin 1/2 litraa pihalle.

    Miten pantojen säätämättömyys ilmenee? Siirtyykö vaihtokohdat ylemmäs/alemmas vai katoaako kokonaan? Ainakinefidodgessa tärvääntynyt pakkipanta siirsi jo 1-->>2 vaihdon jonnekin 4000 rpm /50 km/h alueelle...

    Kyselen, koska en halua olla enää ylihuoltaja (poikani ilmaisu) ja turhan työn sankari.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Because Japan. Ne vaan on hyviä, totesi isä kun ajoi pojan viimeistä ostosta: Toyota Celica Supra 2,8 vm 1985. Ei siis mitenkään liity aiheeseen mutta Japaniin.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kone käynnissä tottakai. Kyllä sieltä aika satsi öljyä tulee. Harvassa takavetolootassa varsinkin tulee yli puolia öljystä ulos perus pohjan tiputuksella.

    Just tojoonkin vaihdoin lootaan öljyt. Oli tikusta hyvät ja pohjasta myös. Reilu 3 litraa tuli tummempaa kun huuhtelin ennenkuin kirkastu. Pohjasta tuli vajaa 3 litraa.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joskus kone käynnissä, joskus oon vaan tyhjänny linjat.

    Mut joo, jollei turbaanissa ole tyhjennysproppua niin ei kyl kovin tyhjäksi tule pelkästään pphjan tiputtamalla. Se on sitte toinen kysymys onko sillä mitään merkitystä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Samalla vaivalla menee. Pohjan pudotus se "isoin" homma on.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Turbaanissa seisoo kuitenkin liki puolet öljystä, eikä se sieltä liiku ilman uutta öljyä tilalle. Putkissa ei oo just mitään...
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No putkilla tarkotin huuhtelua...
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Paulalla on villit putket.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    C6 toosassa on turbiinille tyhjennysproppu tai ilmeisesti on, en muutakaan tarkotusta sille keksinyt mikä se voisi olla. Kannattaakohan tollaseen us-lahtareilta saatavaan ylimääräseen toosajäähyyn satsata normi käytössä full size WCssä ilman turbaani lukkoa?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joissain turbaaneissa todella on roppu. Harmillisen harvoissa, siitä olis joskus isosti hyötyä.
    Tuskin tarttet extrajäähyjä, kun eihän se ollu mikään streetkiller.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ollu juu, nyt se olis helppo pistää muun touhun ohessa mutta kaikma se sitte piisaa kun pitää jäähylinjat metallisena ja vakiojäähyn toiminassa.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Turbiiniroppuun liittyen, joskus muistan nähneeni Joen ohjeen porata reikä kupeeseen ja tulpaksi sellanen umpimallin pop-niitti... Jotenkin voisin kuvitella, että poraisin reiän ja vetäsisin sen umpeen migillä, mutta poppari tuntuu jo aika omaan nenään lyönniltä.
     
    kalvetinhet, Powerstroke ja sdfsd tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!