automankka/kaiutin kyssäri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja hara64, 14.8.2014.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    Mankassa 4 lähtöä ämyreille joista 2 menee taakse ja 2 eteen niinkuin pitääkin.
    Tällä hetkellä käytössä vain noi taakse menevät.
    Jos laitan eteen vain yhden ämyrin,niin kuinka kytken sen?
    Esim. vasemmasta + ja oikeasta -, meneekö viduix?
    Ei ole vahvaria ja ainakin toistaiseksi ei ole tulossakaan.

    Nimimerkillä: "sähköä ei saa kivittää eikä kastella"
     
  2. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Laitat vain toiseen etupiuhaan ja jätät toisen kytkemättä.
    Tai parempi: laitat pienet ämyrit kumpaankin.
    Ilmeisesti haluat laulun kuuluvan kojetaulun keskiämyrin reijästä?
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    jos se on nykyaikanen soitin, miinuspiuhakaan ei ole maissa vaan on signaalipiuha sekin,
    mutta vastakkaisvaiheinen plussaan verrattuna,
    joten yhtä kaiutinta käyttäessä kandee tosiaan kytkeä toisen kanavan plussaan ja toisen miinukseen niin saat molempien kanavien äänet kuulumaan siitä yhdestä ämyristä perinteisenä monona,

    kuvaillun soittimen toiminnan voi todentaa mm. siten,
    että ko. kytkennällä vasen oikea kanavatsapainosäätimellä ei kaiutinta saa kokonaan mykistettyä.
    Toinen tapa tarkistaa on kokeilla soiko musiikki ulostulon miinusjohtimen ja soittimen rungon välistä.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tähänkö oikosulku kytkentään se yhen kärventyneen mankan kytkeminen perustu kun oli vedetty lähdöt sarjaan :poff:

    Oikee etusen plus vasemman taka-miinukseen ja vasemman takaplussa rinna kytkettyihin etukajareihin ja luonnollisesti se oikeen miinus niihin rinnan oleviin kajareihin ja taakse sama homma :eek:

    on se hetken voinut soida hienosti, mut on siellä voinut olla erikoisia virtojakin :rotfl:



    Kysyjälle jos sulla ei ole sitä etu kaijutinta niin hommaat sinne 2 kelaisen joka on tohon hommaan tarkoitettu tais sitten ehdotuksen mukaan 2 pientä

    Esim. joissain ranskalaisissa joissa edessä erillissarja on etuovissa normaalit kajarit jotka on varmaan 2-4" halkaisijalla, niiden kaverina sit 6" "bassot" ja diskantit koelaudassa
     
  5. jarpat

    jarpat 3rd gear

    En sitten tiedä haittaisko se sitä ulostuloa/vahvistinta, jos vaan "monottais" ne etusignaalit kytkemäälä siihen yhteen kaiuttimeen sekä L+ & R+ ja toiseen kaiuttimen nastaan R- & L-, eli rinnakkain..?
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    päässäs oikosulku :lol:
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    haittaa, vasemman ja oikean kanavan erotus, eli signaalin stereokomponentti on oikkarissa.

    erotussignaalin saat korvinkuultavaksi kytkemällä elementin vasemman ja oikean kanavan plussien väliin (myös miinusten välistä nykyaikaisessa soittimessa), signaalia käytetään mm. tilaefektinä.
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kojetalun keski kajarireikään saa nykyiin L+R kaksi kelaisia elementtejä, esim custom autosoundin valmistamia. mm 6x9 koossa, taitaa saada muitakin.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    Tuli kyllä aika sekalaista settiä noissa vastauksissa.
    Mankka on ainakin minun mittakaavalla moderni, sonyn cd/radio lisättynä 10 levyn boxilla.

    Taidan kokeilla tuota jo itse ehdottamaani kytkentää jota myös DX ymmärtääkseni myös tarkoitti.

    Olishan tietysti tuollainen kaksi kelainen 6x9 ihan jees tai erillis sarja tai vahvari tai jakosuodin tai subbari tai......... mutta nyt mennään näillä mitä kotoa löytyy ;-)
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kerro sitten kauan sony kesti
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Valmiiksi sillatussa oparissa sen lisäsiltaaminen ei nosta tehoja vaikka äitiä rukoilis koska ulostulojännite ei kasva,

    mutta nyt kyllä joudut kertomaan mikä sillatussa oparissa muka voisi olla oikosulussa jos niin kumminkin tekee esmes monosignaalin aikaansaamiseksi,
    eli ottaakin signaalin negatiivisen puolijakson toisesta kanavasta.

    ---------------------

    Edit: toi sun esimerkkis jossa surrataan oparin stereosignaalilähtöjä yhteen?, on soitin lähtökohtaisesti tuhoon tuomittu jos ei tasan tarkkaan tiiä mitä tekee.

    esmes tässä esimerkki miten 2 kanavaisesta stereosta laajennetaan köyhän miehen surraundi keskikanavineen ehdottamaani kytkentää hyödyntäen,
    erotuksena ehdotukseeni tossa opari yksittäinen lähtö on ennestään siltaamaton, joten monokanavan luomisessa tapahtuvan siltauksen seurauksena keskikanavan teho nousee.

    http://www.google.fi/url?q=http://www.k ... wyRCRnjzxw

    silkkaa oikosta koko häristin? :lol:
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Tosiaan, kyseinen kytkentä ei vaikuta mitn. mihinkään jos balance toimii normaalisti, (sillatulla päätteellä balance kääntäminen vaimentaa signaalia molemmissa laidoissa yhtä paljon, muttei mykistä)
    tällöin soittimen pääte ei ole sillattu, tällöin vasemman ja oikean kanavan miinusjohtimet ovat yhdessä piirikortilla,
    ns. vanhanliiton soittimissahan usein oli vain yksi yhteinen miinusjohdin.

    --------------------------

    sittennii jos haluat laajentaa systeemin ortoperspekta-"stereoksi" niin jemmaat esmes diskantit jonneki laidoille vaikka kojalaudan alle, kickpaneleihin tms.,
    eli ei niitten ole pakko ees näkyä (taajuusvaste-puritanistin ote kaulallani kiristyy) tilatuntu kasvaa silti huimasti.

    oikeesti kokeilemisen arvoinen kytkentä, tilatuntu levittäytyy mattona "kaikkialta" edestä, selvien äänilähdepisteiden sijaan.

    [​IMG]

    Huom. diskantteja pelkän LR signaalierotuksenkin soittamiseen käyttäessä pitää sit olla jokin konkka suotimena, yber-leveät studiomiksaukset muuten päästää bassoääniä diskantille ja siitähän ne ei tykkää.

    autossahan stereokuva yleensäkin on ilman taajuuskohtaisia vaihe- ja viivekorjauksia lähinnä mitä sattuu, mutta tilatuntu äärimmäisen nuiva.

    orto- tuo tilatunnun lähemmäksi aitoa konserttisalikokemusta.
     

Kerro tästä muillekin!