Auton alkuperäisten optioiden ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja -JJH-, 24.11.2015.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Taustana kerrottakoon, että kyseessä '70 Buick GS, joka tuli mulle vuosi takaperin USA:sta. Hakusessa oli tuolloin mahdollisimman originaali ja räpeltämätön yksilö, mielellään alkuperäisellä tekniikalla. Eipä siinä, löytyyhän noita vaikka kuinka vielä Atlantin takaa.

    Kun kiesi saapui maahan, tsekkasin hanskalokerosta löytyvät paperit (mm. 'virheellisen/kadonneen protect-o-platen' tilauspaperin kopio 70-luvulta) ja Body Tagin tiedot. Papereista löytyikin kivasti sama moottorikoodi kuin lohkostakin löytyy, joten sen suhteen kaikki ok. Mutta Trim Coden kohdalla tulikin mielenkiintoinen osuma, nimittäin sekä Body Tagissa, että auton papereissa on koodi "185" joka tarkoittaa valkoisia bucket-istuimia l. valkoista sisustusta.

    Muuten hyvä, mutta mun kiesissä on musta sisustus bucketeilla (eli pitäisi olla koodi "188". Yleensä ei tää herättäisi hirveesti ihmetystä, mutta kun sisusta on ulkoasultaan auton kanssa ikääntynyt linjassa. Eli joko tää on virheellinen yksilö tai sitten joku on vaihtanut sisustan jo joskus 70-luvulla.

    Koska mua kiinnostaa tällaiset historiikkitiedot yleensäkin, niin otin yhteyttä Sloan Museumiin ja tilasin VIN raportin (hinta $75, jos jotakuta kiinnostaa). Tämä pomppasi viikonloppuna sähköpostiini ja mielenkiinnolla lähdin tutkailemaan, että millaisilla optioilla autoni on aikanaan tehtaalta tilattu. Hämmästys oli suuri, kun myös tehtaan papereissa Trim Code oli samainen "185" eli valkoinen.

    Kyselin museon suunnalta lisätietoja, jotta tietävätkö että onko esiin tullut aiemmin virheellisiä tietoja papereissa vs. todellisuus. Sainkin aika mielenkiintoisen vastauksen ja ainakaan minä en ole aiemmin tällaisesta kuullut (boldaukset mun):

    "You are correct that the "185" trim code indicates the car had pearl white interior. The fact that the car has a black interior could be due to the fact that the dealer your GS was originally invoiced to in Marietta, Georgia was invoiced twice. I thought this was some error in the records as this occasionally happens, but I have also seen the same dealer invoiced for the same car twice when options are changed. There is nothing in the records that spell this out, but this could account for the black interior that appears to be original to the vehicle."

    Kun tutkailin tämän tiedon jälkeen vielä uudestaan papereita, niin huomasin että auton mukana tulleissa papereissa ja museolta saamastani VIN raportista löytyi eroavaisuus l. ilmiö, joka vahvistaa mahdollisesti, että auton optioita on muutettu "lennosta". Autooni on alunperin tilattu optiokoodi D1 Sonomatic Radio, sen sijaan protect-o-platen uusintatilaus-kaavakkeessa dealer on ruksannut, että autossa on AM-FM-Radio, Sonomaticin sijaan.

    Voi olla, että tää on ihan yleistä tietoa, mutta ainakin mulle tämä tuli kyllä ihan puun takaa, että vaikka saisit käsiisi tehtaan dokumentaatiota autostasi, niin auto joka aikanaan on luovutettu ensimmäiselle omistajalle voi olla optioiltaan aivan eri kuin mitä tehtaan papereissa seisoo. Eikä tehtaan dokumentaatiosta löydy "lennosta muutetuista" optioista enää tietoa VIN koodin perusteella. Eli jos auto on ns. "kahdesti laskutettu", niin auton oikeista varusteista ja samalla alkuperäisyydestä ei voi olla enää mitenkään varma.

    -JJ-
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Juuh,onhan näistä luettu tarinoita että jopa värikin voinut olla autossa värikartan ulkopuolelta ko malliin eli moista ei pitäisi edes olla olemassa virallisesti,puhumattakaan kone+laatikkoyhdistelmistä joita esim suhteilla tai oivilla asiantuntijan(esim tuttu dealer) kepulikikoilla tilauslomakkeesta ruksittu malliin virallisesti kuulumattomina mutta tehty kuitenkin asiakkaalle.

    Onpa VIN numeroissakin ollut tuplanumeroituja tai lipsahtanut joko korikoodi, vm tai valmistenumerossa lyönti väärin eikä huomattu tai välitetty sen kummemmin siihen aikaan koska massatuotettua liukuhihnatavaraa tehtäessä kaikkea sattuu isossa maassa,on saattanut tulla väärinkäsityksiä tilatessa ja jos jotain tilattua osaa/varustetta ei ollutkaan niin improvisoidaan tyyliin A:jätetään pois
    B:laitetaan joku joka soveltuu,vaikka siis vääränväriset penkit, joko rinnakkaismallista/edellisestä tai tulevasta vuosimallista, mitä nyt nurkista tehtaalta löytyy milloinkin,varsinkin varhaiset seuraavan vuoden yksilöt omasivat outoja yksityiskohtia kuten ihan viimeiset yksilöt mallivuoden vaihtokohdassa.
    C:saattoipa lipsahtaa ylimääräisiä varusteitakin tai vääränvärisiä sisustuksia tai materiaaleja "samaan hintaan"jotka sitten dealerilla auton tullessa setvittiin asiakkaan kanssa tai jopa korjattiin virhe mutta viralliset tilauspaperit jäi tietty ennalleen.

    Löytynyt jopa korimalleja joita ei olisi pitänyt edes olla mutta jollain ihmekonstilla saatu tilattua dokumentein esim avomalli/farmari vaikka moista ei pitäisi edes olla mutta tehty kuitenkin jostain saman mallisarjan tyyriimmästä/halvemmasta mallista jossa moinen oli.

    Myyntiin laitettiin jopa näyttely/promoautoja tai prototyyppejä jotka yleensä tuhottiin ,joskus ei kun myytiinkin jollekkin silmäätekevälle tai muuten innokkaalle kyselijälle.

    Autohan se vaan oli,sillä sen kummempaa arvoa tehtailtu ja ajoon ne meni eikä talliin säilöön...tämä tapahtui sitten myöhemmin jos alkuperä selvisi ja jotain autosta jäljelläkin vielä.

    Monesti jopa Buildind Sheet joka autosta löytyy voikin olla jostain toisesta samaan aikaan radalla rullanneesta autosta johon tuli esim samanväriset ja samanlaiset etuistumet.
    Paperi oli valmiiksi tukittu esim penkkiin joita oli varattu läjä radan viereen valmiiksi asennettaviksi näihin vaikkapa 2-3 autoon ja menivät paperit penkkeineen "vääriin"autoihin vaikka just oikeinhan ne varusteiden kannalta menivät tokikin.

    Valmistenumero tai muut lomakkeesta löytyvät tiedot ei vain tuohon yksilöön täsmää koska sen oma paperi onkin ehkä just siinä toisessa autossa jotka olivat samana päivänä linjalla varusteltavina.

    Papereita voi toki löytyä enemmänkin kuin vain 1 samasta autosta ja toinen olla oikeakin siihen yksilöön.
    Duunareilla linjan eri kohdissa oli omat building sheettinsä ko autoon.
    Se penkin alta yleisimmin löytyvä ei ole ainut building sheet,niitä voi olla lattiamaton alla,kojelaudan uumenissa jne tai heitettiin menemään,miten milloinkin koska niitä ei ollut tarkoituskaan säilyttää asiakkaalle autoon tukittuina mutta monesti jäivät mihin jäivät piiloon kiireessä+välinpitämättömyyden myötä.

    Mopareissa ainakin olen lukenut tällaisista tapauksista enemmänkin ja aikoinaan linjalla olleen tehdasduunarin muisteloissa kertoneet olleen hyvin mahdollista että papereita vaihtui koska heidän työkäytäntö oli vaan laittaa oikeat osat läjästä siihen autoon,papereita vaikkapa penkeissä ja joissa se VIN ei enää katsottu.
    Eri ihmisten valmiiksi hakemien osien ja niihin passelit puolivalmiit autot vain yhdistettiin linjalla.

    Kukaanhan ei uhrannut ajatuksia mihinkään Matching juttuihin,entisöinteihin,arvoon tms kuin vasta paljon paljon myöhemmin kun autosta monesti ollut kuin raato jäljellä,käyttöarvo+hinta nollaluokkaa bensan hinnan kohottua.

    Nämä on mielenkiintoisia juttuja ja noista USA autolehdistähän noita tarinoita voipi lukea kaikenmoisia vaan dokumentit tietty oltava aukottomat etteivät itsetehtyjä jälkikäteen ja tämähän se tuo isojakin ongelmia miten todistat jonkun yksilön olevan erimoinen kuin virallisesti pitäisi olla ,esim näyttelyiden tuomareille tai "kaikkitietävälle" merkkigurulle :oops:

    Tarviisi löytää se 1 omistaja(joka voi olla jo kuollut tai kukaan ei tiedä missä+nimeäänkään) ja hänen kertomuksensa+todisteet miten moinen tapahtui silloin joskus...
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tästä tuli väistämättä mieleeni perheessä/mun omistuksessa ollut, aivan loppupään Ford Sierra, just ennenkuin Sierran valmistus loppui ja Mondeo korvasi sen. Tää yksilö oli 1.6 litraisella koneella, mutta tehtaalta asti ko. yksilössä oli isompikoneisen mallin takajarrut heitettynä paikalleen - sitä muuten eräämmänkin kerran raavittiin päätä sekä merkkiliikkeessä, että osia itse tilatessa myöhemmin :rotfl: :rotfl:

    -JJ-
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Itellä oli kerran Britannian ylpeys, Sunbeam Alpine GT/ST... Viistoperäinen upee kupee oli valmiste-/tyyppinumeroiden mukaan Roadster...
    No, varaosiksi meni moinen mätä raato.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Meillä on hyvinkin ilmeisesti kunnon sekasiittiö jarrullinen transit korkea ja pitkä isot rummut takana

    Jarru osien löytyminen on hankalaa lavamallista helyt ja pienemmästä kengät, näin ainakin on luulo :poff:


    Mutta voihan olla, et penkit ja sisusta on vaihdettu dealerillä, kun asiakas on notkunut paikalle ja sanonu, et tää tästä tossa rahat mä haen sen huomenna mustalla sisuksella
    Tai sit vaan on edellä kerrottu periaate mitä väliä käyttöauto se vaan on
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Veikkaan että asiakas tilannut auton mustilla penkeillä ja sisustalla (code 188), mutta tilauksessa tullut virhe jossakin vaiheessa ja koodi kirjotettu vahingossa (code 185) eli tullut linjalta valkoisena.
    Kun asiakas tullut sitten noutamaan autoa dealerilta, niin "What a F_ _K, toihan on valkoinen, sen piti olla MUSTA !!! :mad:
    Dealer on pikaisesti korjannut asian ja vaihtanut sisustan mustaksi :oops:

    Voihan olla myös, että mieli on vain muuttunut ja asiakas on vaihdattanut sisustan mustaksi heti kun nähnyt auton ensimmäistä kertaa.
     
  7. ls1978

    ls1978 3rd gear

    Tai sitten kun buikula on ollut jo jokusen vuoden vanha ja hiukan rispaantunut halpa käyttöauto, on joku omistaja kyllästynyt nuhraantuneeseen valkoiseen sisustukseen. Siihen aikaan varmaan ollut romarit pullollaan loppuun ajettuja bensakrematorioita ja hyvin kohtuullisella hinnalla ja vaivalla löytynyt mustat osat. Mukavampi ollut haalareilla istua jakkaroille kun kaikki ei näy
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    E-bodyssäni oli melko varmasti alkuperäinen rättikatto ostaessani ja build sheetin mukaankin musta. Takalasin ympärystä oli tosin materiaaliltaan valkoinen ja maalattu mustaksi. Varmaan loppunut tehtaalta mustat tilapäisesti ja värjänneet valkoisista. Hyvin on maalaus kestänyt.
     
  9. JnZm

    JnZm Gearhead

    Tästä muistuu mieleen vain SE 4-ovinen -67 HEMI Belvedere jota ei pitänyt saada edes tilattua. Lahdessa tämä oli joitain vuosia sitten näytillä. Mitenköhän projekti etenee, tämä oli muistaakseni työn alla?

    Tuosta 25 sivua siitä : http://www.overdrive.eu/forum/viewtopic ... 4278d9819f
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa,miksiköhän ei tuota saanut tilattua koska Hemmynhän sai kyllä Belvedereen ja mikseipä myös 4ovitolppaan samoin kuin muihinkin jos kieroili tilauslomakkeen hyvän opastajan kera,oli rahaa ja tiesi miten homma hoituu.
    Niinhän se tämä Suomi yksilökin tilattiin vaikka ei ollut se vaadittu GTX malli Hemiin.
    Muistelen lukeneeni Jenkkilehdistä että tuo ei olisi edes ainut tuon 4d korimallin edustaja B-korisissa Hemi vuosikerta-autoissa ja löytyisi myös jopa toinen tuonvuotinen samanlainen Belvedere tekniikaltaan joka tehty, mutta sitä en tiedä onko löytynyt,tallella,kunto ja omaako orkkiskoneen+lootan ym?

    Yksi suurimmista ja tunnetuista ihmettelyn aiheistahan oli aikoinaan se avo Superbird joka oli Ruotsissa ammoin ja lie Tanskassa vissiin nyt(onko??),sinne se ainakin myytiin Ruotsista.
    Kukaan ei ikinä pystynyt aukottomasti todistamaan oliko se aito vai ei,siis joku tehdasprototyyppi,mallikappale,näyttelytarkoituksiin tehty vai ihan tehty jollekkin erikoistilauksesta koska arkistot ja paperit tehtaan osalta ja duunareiden+johtajien kertomukset noin vanhoista asioista ristiriidassa ,osa porukkaa kuollut ja lopuillakin muisti huono.

    Hieno se ainakin oli kun silloin joskus 80-luvun lopulla sen näin näyttelyssä ja taatusti harvinainen&hintavakin...
     
  11. Bluehillcruiser

    Bluehillcruiser 2nd gear

    Olin n. 15 vuotta sitten Valmet Automotivella Porscheja kasaamassa ja asentelin mm. mukavuusvarusteiden ohjausyksikköjä kuskin penkin alle. Tiedettiin että millaisia varusteyhdistelmiä oli mahdollista tilata sillä sähköpenkin boksin kanssa sopi vain joko lisävalojen- tai peruutustutkanboksi. Mutta yllättäen eräänä päivänä saapui yksi auto jossa oli tilattu kaikki kolme varustetta. Silloin tarvittiin jo vasaraa, poraa ja popniittejä asennukseen.
     

Kerro tästä muillekin!