Auton alustan suojaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Remus, 17.2.2010.

  1. Remus

    Remus 1st gear

    Kun vanhan auton alusta on putsattu kaikesta vanhasta massasta,ruosteesta,ja saatu se siihen malliin että sen voisi suojata,niin mitä siihen ensin kannattaa vetästä?FERREXIÄ?VASARALAKKAA? MUSTAA RUOSTESUOJAAINETTA?Mikä on sutimisjärjestys jotta saa parhaan suojan?
     
  2. rokki383

    rokki383 Gearhead

    2-k epoksia suosittelisin, aiheesta on mielestäni keskusteltu paljonkin, kokeile hakua
     
  3. Remus

    Remus 1st gear

    Auton alustansuojaus.

    Joo Googletin antamasi epoksin ja siellä keskustelu käy. kiitti.
     
  4. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kyllähän näistä maaleista on ollut keskustelua paljonkin, mutta jos haluaa maalin päälle massan ja vieläpä värillisen punaisen sen perinteisen mustan sijaan, niin onko olemassa jotain värillistä vastaavaa ainesta? Mitä mahdollisuuksia olisi tehdä punainen alusta joka ei olisi pelkästään maalia.
     
  5. pe-le

    pe-le 1st gear

    sävytetty raptor ??
     
    maverick999 tykkää tästä.
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ostaa valkoista massaa ja sekoittaa siihen maalia
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Onnea seuraavalle, joka joutuu poistamaan raptoria pohjasta kun ruoste muhii sen alla
     
    1purehell tykkää tästä.
  8. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

  9. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Jos ruosteettomalle ja maalatulle pinnalle vetää Raptorin, niin mikä ongelma?
     
    68SS tykkää tästä.
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla on vahva tunne, että sen kans käy niinkuin vanhoissa Mersuissa ja Vw:ssä, että kiveniskusta tulleesta reijäistä pääsee kosteus sisään ja se etenee siellä muovikalvon alla mukavasti.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead


    Nää kaikki amerikan "suoraan ruosteen päälle" maalattavat myrkyt ei herätä luottamusta... Ruosteenestoon löytyy kuitenkin ihan toimivat viralliset, siihen tarkoitetut aineet.
     
  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Tarkoitatko sitä pehmeää/paksua tavaraa mitä ainakin VW-konsernin laitteissa on esim. helmoissa? Ainakin koostumukseltaan täysin erilaista ja väitän, että jos Raptorin saa kiveniskuista rikki, niin ei se vesi silti pääse samalla tavalla muhimaan sen alla kuin tollasen pehmeän ja sitkeän tavaran kanssa.
     
  13. 68SS

    68SS 1st gear

    Eikai raptorissa mitään vikaa ole? Itse suojasin alustan epoksi+4cr titanium shell joka kutakuinkin vastaa raptoria. Kyllä ainakin tuo 4cr kivenisku kama tuntu olevan paljon parempi kun wurthin ym alustamassat... Pysyy kiinni tuo tökötti pellissä vaikka kuinka kiemuralle väänti testilätkää, epäilen kyllä että mikään kosteus sen alla muhi. Ja jos epoksi alla niin se viimeistään pysäyttää ruosteen etenemisen.

    Jotain polyuretaanipohjasta noi raptorit ja vastaavat, joku maalari varmaan osaa paremmin sanoa ominaisuuksista. Mutta nuo on 2k maaleja kuitenkin joten eiköhän ne yleensä voita nuo 1k massat. Ainakin kestää liuottimet ym roiskeet ja parempi iskunkestävyyskin.

    Sitten kunnon tuuletus ja kaasunaamari kun noita raptoreita ym ruiskii, on sellasia myrkkyi että voi pilata kertalaakistakin terveyden ilmeisestikkin, kovetteessa isosyanaattia. Muutenkin kantsii kyllä suojapukua käyttää ja suojata huolellisesti paikat, on sen verran sotkusta hommaa varsinkin jos pukkien varassa olevan auton pohjaa suojaa.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Aika monesti näissä vanhoissa vehkeissä ei ole ruosteetonta ja maalattua pintaa. Kaikki ei kuitenkaan pura koria irti hiekkapuhallusta varten. Jos pohja kaavitaan ja teräsharjalla yms. putsataan, niin pakosti jää ruistetaskuille mahdollisuuksia.
     
  15. Lowry

    Lowry 2nd gear

    No sehän nyt on selvää, että ruosteen päälle maalaamalla saa ennemmin tai myöhemmin ongelmia käytti mitä tahansa.
     
  16. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kiitos, hienoa, eiköhän näistä neuvoista jotain kehity. Mutta laittakaa vaan lisää mitä tulee mieleen, avoinna kaikki ideat.
    Hieman taustatietoa:
    Kyseessä on tuo Dusteri joka on nyt menossa jo kolmannen kerran purkuun, itse asiassa olemme nuorimman tyttäreni kanssa sitä jo purkaneet. Ensimmäisen kerran purin sen jo 1979, se hiekkapuhallettiin ja maalasin sen pohjan 2k pohjamaalilla, en muista oliko se Inerta? (Juu, tarkistin asian, sitähänhän se oli kun Sillanpään Timppa (hiekkapuhaltaja) sitä kehoitti laittamaan) ja sitten päälle 2k akryyli. Massaa ei ole sen jälkeen ollut. Nyt kuitenkin kun en sitä tule ikäni huomioon ottaen enää neljättä kertaa purkamaan ja maalaamaan niin aattelin jotain "kunnon" ruostesuojausta että säilyisi hyvänä perillisille, koska tämä on heillekin tärkeä auto. Kovin pahoja korroosioita ei alustassa ole, mutta kuitenkin jotain pintaruostevaurioita on vuosien saatossa tullut.
    Saattaa olla että jotku ("vanhemmat") porilaiset (terveisii vaan) vielä muistaa tän Dusterin:p ja tiedoksi että henkissä se vielä tulee olemaan pitkään:)

    Vuonna 1982
    [​IMG]

    Vuonna 1979
    [​IMG]

    Vuonna 1979
    [​IMG]

    Vuonna 1979
    [​IMG]

    Vuonna 1979
    [​IMG]

    Nykyaika
    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.8.2020
    cdv70, stana, leivonharri ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Jos et halua tehdä ”alustahuoltoa” enään koskaan, niin puhtaille pohjille ruosteenestopigmentoitu polyuretaani Teknodur kombi 2-K 3430:

    [​IMG]

    ...ja pintaan sävytettävä 2K polyuretaanipinnoite, vaikkapa Troton Rangers:

    [​IMG]

    Näin saat simppelin, siistin tyylikkään nykyaikaisen pinnoitusjärjestelmän joka kestää kovaakin käyttöä vuosikymmeniä.
    Eli tätä ei tarvitse yhdessä ihmiselämässä enään uusia. Eli unohda kaikki vanhan kansan kikkailut, se juna meni jo.
     
    juko7 ja karivanner1 tykkäävät tästä.
  18. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Juu'u olenkin lukenut "aineita"-topikista tästä Teknodurista.

    Mutta, mutta, miten se sitten on, kun se maali siellä pohjassa pelleissä on kohtuullisen hyvä. Ne ruostekohdat ovat lähinnä muutamissa kodissa palkeissa. Enkä haluaisi poistaa sitä maalipintaa, niin miten nuo käyttäytyy ja onko niistä hyötyä vanhan maalin päällä?
    Kävin lukemassa noiden tuoteselosteet ja niissä sanottiin että käy vanhan maalin päälle, mutta entä sitten ihan oikeasti käytännössä? Vanhahan on akryyliä.
    Vai voisko laittaa vain tuon polyuretaanipinnoitteen ja vain nuo (korjatut) ruostekohdat Teknodurilla???????
    Kun lueskelin noita maalausjuttuja niin paljon vaihtoehtoja :eek:menee sekaisino_O mutta lisääkin saa ehdottaa:) Seuraavaa junaa odotellessa:D
     
    Muokattu: 5.8.2020
  19. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Juuri noin teet. Olet jo kerran panostanut pintakäsittelyyn, eikä sitä ole tarpeen nyt enää uusia. Paikkamaalaus riittää.

    Hieman kyllä ihmettelen miksi sinne pitää nyt väkisin jotain massaa saada kun oikein tekemäsi pintakäsittely on kestänyt aikaa kertomasi mukaan hyvin.
     
    juko7 tykkää tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Kuten tuossa jo tulikin, niin siis jos sinulla on nyt osin ehjät pohjat, et välttämättä tarvitse niille alueille tuota Teknoduria. Puusilmänä luin/ajattelin että puhdistit pohjan kokonaan hiekkapuhaltamalla tms.
    Eli nyt vain kaikki korjatut+paikatut alueet teknodurilla yli(voi siis tulla myös paikattujen alueiden reunojen yli nykyisen pinnan päälle).
    Kun pohjassa on ehyt hilseilemätön pinta, ruiskuta päälle tuo 2K polyuretaanipinnoite.
    Missään tapauksessa älä mene suttaamaan sinne mitään vanhan kansan ”massoja” tai ”tervoja”, vaan pinnoitat pohjan 2K-polyuretaanilla.
    Tämä pinnoite hyvillä pohjilla kestää uskomattoman paljon mekaanista ja kemiallista kulutusta. Bonuksena tässä on massoihin verrattuna se, että kun kerran vuodessa/kahdessa vilkaiset auton alle, näet heti mahdolliset vauriokohdat, eikä tämä järjestelmä peitä alleen mitään mikä salakavalasti muhii kupan pellistä läpi ennen kuin sen huomaa.
    Helppo korjata hiomalla vaurioitunut alue puhtaaksi, alueelle Teknodur pohja ja uusi pinta alueelle polyuretaania.
    Tosin, jos pohjat oikeasti nyt kunnossa, vaikka kokonaan ei olisikaan Teknodurpohja, niin pitäisi kestää kesäkäyttöä 30-50-vuotta ennen seuraavaa pientä paikkuuta/korjaustoimenpidettä. Teknodurin kun saat kuivaan puhtaaseen pohjaan ensin kiinni ja 2k polyuretaani pintaan, sitä ei tarvitse korjata ikinä.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!