Auton alustan suojaus.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Remus, 17.2.2010.

  1. 68SS

    68SS 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta kuinkas tuo teknodur eroaa 2k epoksipohjasta? Ainakin uv kestävä verraten näköjään ,mutta kumpi kestää paremmin korroosiota jos noin niinkun iskun/kulutuksenkestävyys tarkoitus ottaa sitten kuitenkin polyurtsi pinnotteesta?
     
  2. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Riippuu olosuhteista mitä maalin tulisi kestää. Eli jos auton pohjaa aiot suojata on uretaani ominaisuuksiltaan parempi ainoana pinnoitteena. Moniin kohteisiin paras lopputulos saadaan kun levitetään epoksipohja ja uretaanipinta, ja nämä vielä maalausjärjestelmän mukaisesti.
     
    juko7 tykkää tästä.
  3. f34

    f34 Gearhead

    Varmasti noilla epoksi ja uretaanipinnoitteilla saa todella kestävän käsittelyn, varsinkin jos autolla ei ajeta ympärivuotisesti eli välillä suolasohjossa.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Tämä Teknodur+2k-pu pinnoitus kestää nimenomaan sitä suolasohjossa ajamista paremmin kuin mikään muu suojausjärjestelmä ja sen vuoksi se on käytössä silloin kun poikkeuksellista korroosionkestoa vaaditaan.
    Mikään tervaus/massaus ei ole valovuosienkaan päässä tämän mekaanista ja kemiallista rasituksen keston tasolla.
    Sinkattu rakenne alla tietenkin auttaa lisäksi, mikäli pinnoituksen rikkovia vaurioita syntyy, mutta puhtaasti pinnoituksena tämä yhdistelmä on lyömätön.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Teknodur 3430-5 on ns.”yksikerrosjärjestelmä, jossa samassa paketitissa on kolme eri järjestelmää. Eli siinä on samassa purkissa ruosteenestopohja, hiottava epoksipohja ja sulkeva pintaväri. Toimii siis samoin kuin kolme eri pintaa yhteensä ja ei siis vaadi erillistä happopohjaa eikä sen päälle täyttävää+sulkevaa pintaa, vaan yksi purkin kannen avaus riittää.
    Istuu pinnoissa kiinni niin lujaa että välillä ajattelee että tämä on pakko olla alkemistien tuote ja kestää ihan yhtenä ruiskutuskertana jopa ilman 2k Pu-pinnoitusta vuosikymmeniä mm.kaupunkibussien pohjassa...jotka todellakin ajavat aamusta iltaan talvisin suojasohjossa.
     
    Muokattu: 6.8.2020
  6. f34

    f34 Gearhead

    " ...vaan yksi purkin kannen avaus riittää...."
    eipäs riitä kun on kaksikomponenttista, hä hää, pääsinpäs kuittamaan asiasta paremmin perillä olevia.. Sori, oli pakko.
    Mutta joo, seuraava olisi projektina kunnostaa vanha valmetti ja lumiaurat yms. Noilla opeilla saisi varmasti ikuisen keston verrattuna alkuperäiseen miranooliin vai millä lie ne on 60-luvulla maalattu.
     
    Muokattu: 6.8.2020
  7. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Korroosioneston kannalta useampi kovettunut maalikalvo kerrostettuna on aina parempi kuin yksi. Näin mikroskooppiset virheet eivät osu samalle kohdalle tai kiveniskemät läpäise sitä ainutta maalikalvoa.

    Ps. GS sinut on näköjään syötetty ja juotettu hyvin Teknoksen toimesta. :D
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Kovetinpytyssä on kierrekorkki....
     
    f34 tykkää tästä.
  9. GS

    GS Gearhead

    Ei, ei todellakaan ole...tai ainakin siinä tapauksessa diili on ”Pure Drag Racing”...artisti maksaa, koska joudun pytyistä maksamaan tasan sen mitä kaikki muutkin maalarit.
    On kuitenkin tullut jo vuosia itse tähän luotettua omassa ammatissa ja seurattua tuloksia, jotka ovat olleet melkoisen vakuuttavia. Kuitenkin tuossa sivusta enemmänkin nähtynä kun ”isot pojat” tätä käyttävät todellakin ankarien olosuhteiden pinnoitteena ja ainoa tavara mitä ei tarvitse uusia ennen kuin laitteet loppuu. Ken kokeilee, tietää.

    Vinkistä kuitenkin viisastuneena, kun saadaan vihdoin omat laitteet ladulle, pitänee varmasti ottaa Teknoksen markkinointiin yhteyttä jos sieltä saisi edes rabattia maalipyttyihin, meillä kun on kaikki ratalaitteetkin vedetty lattiasta kattoon ja kaaria myöden tällä?
     
    Muokattu: 7.8.2020
  10. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Tiedän kyllä. Tein itsekin täsmälleen näin, kunnes vastaan tuli entistä paremmat litkut.

    Yhden tuotteen mainostaminen on aiheellista sitten kun on ne kaikki kokeillut. Epäilen ettet näin ole tehnyt, enkä ole minäkään. Teollisuuden yksikerrosmaaleja saa myös muilta maalivalmistajilta, ja voihan ne olla jopa parempia kuin aiemmin mainitun valmistajan tuote.
     
  11. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Wanha jääräpää alkaa jo nyt viimeinkin uskoa asiantuntijoita.

    PS. Päivitin noihin kuviin vuosiluvut ja varmennuksen Inertasta.
     
    Muokattu: 11.8.2020
  12. GS

    GS Gearhead

    Voin luvata että tässä ennen korityön ja maalarinhommista ”eläköitymistä”, näiden kanssa tuli väännettyä 31-vuoden työputki ja aika montaa systeemiä ja ainetta tuli kokeiltua.
    Kaiken lisäksi parikin kaveria tekee nimenomaan raskaan kaupunkikaluston alustapinnoituksia ja tätä kautta omatkin valinnat ovat toki valikoituneet niin kuin ovat.

    Eikä siinä mitään, jos ”parempia” yksikerrospolyuretaaneja on, niin otan kovin mielelläni tietoa vastaan ja saan sitä välitettyä myös niille jotka näiden kanssa ammatikseen vääntää.
    En väitä etteikö parempia olisi, mutta siinä tapauksessa pitäisi tästäkin ensin löytää jokin vika tai ominaisuus joka ei täytä vaatimuksia/standardeja jota näille on asetettu.
    Kyse on myös siitä että vaikka tämäkään tavara ei ole ihan halpaa, se on kuitenkin suomessa hinta/laatusuhteeltaan selkeästi parempi kuin mikään muu joka toimii 100% varmuudella ja tekee juuri sen mitä valmistaja lupaa sen tekevän.

    Eli olen aikain saatossa toki ruiskutellut melkoisen määrän oikeastaan ihan kaikkea suomesta ja vähän muualtakin saatavia 1-kerrospolyuretaaneja tasan siitä asti kun näitä tuli markkinoille ja kun todelliset kestotestit näillä yksityiskäytössä vaatii sen 30-50-vuotta, mene ja tiedä onko jossain joku ”parempi” aine? Minulla ei ole yhtään asiaa missä voisi parantaa?
    Jos joku muu on asiaan enemmän perehtynyt ja hänellä on esittää ihan oikeaa faktaa paremmasta tavarasta(miten paremmasta?), niin suurella kiitollisuudella otan toki tietoa vastaan ja välitän tietoa eteenpäin mm.Teknokselle asti?

    Korostan nyt vielä sitä että tässä ei todellakaan ole kyse siitä kenellä on samalla hiekkalaatikolla painavimmat pallit, vaan ihan puhtaasti viestin tuominen ammattipuolelta harrastajille ilman hifistelyä ja hienostelua.
    Harrastajalle sillä ei olekkaan käytännössä mitään merkitystä mitä siinä 2K-yksikerrospolyuretaanipurkin kyljessä lukee, mutta kun kerran meillä on kotimaista suhteellisen halpaa ja jo paljon koeteltua tavaraa saatavilla, en ymmärrä miksi ihmeessä ”tiedon/valinnan tuskaa” pitäisi enään lisätä?
    Pointtihan on kuitenkin siinä että näihin harrastajienkin hommiin valitaan paras mahdollinen järjestelmä näiden iänikuisten vanhan kansan tervausohjeiden tilalle, joilla saadaan usein enemmän vahinkoa kuin hyötyjä aikaiseksi. Siis armon vuonna -2020.

    Tuotteen valmistajan nimi purkin kyljessä on sivuseikka ja on ainakin minun mielestä aika tarpeetonta tästä eteenpäin lähteä harrastajille ”markkinoimaan” teoreettisesti parempia vaihtoehtoja, joista edes ammattilaiset eivät enään ole yksimielisiä.
    Kyse on simppelistä järjestelmästä joka toimii myös harrastajien tekemänä, harrastajien olosuhteissa ja harrastajien budjetilla.
    Homman pitäisi olla harrastajan näkökulmasta kuitenkin mahdollisimman simppeliä, jotta se tulee toteutetuksi.
     
    Muokattu: 7.8.2020
    f34, Dataviilaaja ja karivanner1 tykkäävät tästä.
  13. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Ikävää, mutta sinulla ei tunnu olevan muuta faktaa kuin oma mielipiteesi tuotteesta. Kerro nyt alkuun mihin olosuhdeluokkaan tuo soveltuu, minkä maalausjärjestelmän tuolla voi korvata?
     
  14. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tuli tässä mieleen kertoa vielä vähän -70-80 luvun taitteen ongelmista maalien kanssa.
    Tuo punainen maali mikä on sekä pohjassa että kyljissä oli aika ongelmallinen.
    [​IMG]
    Tuossa kuvassa se näyttää kullanhohtoiselta punaiselta ja oikeasti se kullanhohto on ihan oikeata 24 karaatin kultaa.
    Silloin ei ollut punaista metallinhohtomaalia tuon sävyisenä. Joitain tummempia sävyjä oli kuten Saabin tumma sävy jota on tuossa kyljessä alaspäin tummenevassa helmassa. Riikosen Simpan kanssa tätä pohdittiin ja aina kun yritin punaiseen maaliin saada metallinhohtoa se meni harmaan sävyiseksi, koska metalli oli hopean väristä. Sitten keksin, että siihen täytyy saada keltaista metallia. No mistä sitä saa? Sattuman kaupalla löysin Silloisesta Laelman Väristä viimeiset pussit kultahiutaletta. Kokeilujen kautta huomasin, että tuo kulta ui maalin pintakerrokseen tehden kullanhohtoisen pinnan. Tuo valkoinen on myös niin kuin "metallinhohto", Simpan ohjeilla, valkoinen pohja ja lakkakerroksiin helmiäinen.
    Nykyään on aika hienoja punaisia metallinhohtoja, että en oikein tiedä mitä tekisin. Tuo kylkien pintakin täytyisi jossain vaiheessa maalata uudestaan, mutta haluaisin säilyttää tuon itse suunnittelamani maalauksen.
     
    Dataviilaaja ja 69 tykkäävät tästä.
  15. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    Taatusti yksilöllinen maalaus! Paikkaus tai korjaus ilman samoja aineita voi olla haastavaa hyvällekin maalarille. Nykyisin saa kyllä kaikenlaisia "kulta" pulvereita mutta eihän se ole aito asia!
    Telakkateollisuudessa käytetään kaikenlaisia tehoste värejä , Turun ja Salon suunnalla myy esim. Pro Väri.
    Edelliseen keskusteluun mikä on parasta maalia auton pohjaan sanoisin että, joka maalitehtaalla on hyviä tuotteita ja myös ei niin hyviä ( 40v. Eri litkujen levitystä takana, auto ja puusepän eri hommissa).
    Tärkeintä kai puhdas ruosteeton pohja, pysytellä tehtaan ohjeissa ja riittävä kerrosvahvuus. Itse helposti taivun ajatukseen että useampi kerros oikein tehtynä on parempi kuin yksi. Kriittisissä paikoissa 2*epoxi alle ja 2k uretaani päälle, kiiltoaste tarpeen mukaan. Epoxit teen kahdella eri sävyllä (esim. Alle punainen ja toinen kerros musta) näin voi varmistaa että joka paikkaan tulee riittävä kerrosvahvuus.
    Saumat ja muut pahat sisäkulmat ensin siveltimellä jotta väri ui myös koloihin.
    Nyt ei puhuta show maalauksista, ne on jo eri juttu. Teknodur saattaa olla mainio tuote , itsellä ei siitä kokemusta mutta pohjan puhtaus ja kuten sanottu riittävä kerrosvahvuus lienee oleellista myös sen kanssa. Lupaan kyllä tutustua tuohon tarkemmin kun Baronin pohja on maalaus valmis.
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Sen kerrosvahvuuden kanssa vain ei kannata liioitella, koska vahvuuden kasvaessa, mekaaninen/tekninen suojaus itse asiassa huononee.
    Eli mahdollisen pinnan lävistävän vaurion ei saisi aiheuttaa ympärillään pinnan säröilyä, lohkeamista puhumattakaan. Paksu kalvonvahvuus mahdollistaa säröytymistä ja tällöin pinta irtoaa alustasta joka taas mahdollistaa kosteutta keräävien taskujen muodostumisen.
    Eli kalvon pitää kestää resonassia, lämpölaajenemista ja mekaanista rasitusta niin että kalvo elää pellin mukana. Käytännässä, mitä ohuempi mutta riittävä kalvo, sitä parempi.
    Oleellista on siis myös eri materiaalikerrosten tarttuvuus alustaansa ja mm.tässä tuo yksikerrosjärjestelmä on lyömätön, koska meidän ei tarvitse huolehtia eikä varmistaa eri kerroksien toisiinsa tarttumista. Riittää kunhan pohja on kuiva ja puhdas.
    Kaksi ruiskutuskierrosta märkää märälle riittää aivan mainiosti ainakin Teknodurilla.
    Mikäli päälle ruiskuttaa vielä 2K polyuretaanin, se ottaa vastaan kaiken todella kovankin mekaanisen rasituksen(tämänkään kerrosvahvuuden kanssa ei pidä liioitella).
     
  17. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    Olet oikeassa, ei ole järkeä eikä hyödyllistä ajaa ylimääräistä tavaraa päällekkäin. Kuten sanottu kannattaa pyrkiä noudattamaan tehtaan ohjeita niin jos vaikka sattuu jotain niin on helpompi selvittää mitä on tapahtunut.
    ...ja niitähän aina silloin tällöin tapahtuu! Joskus vika peilissä ja toisinaan muualla, yleensä niihin on selvä syy.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Joo, näistä kerrosvahvuuksistakin on olemassa tarkat speksit valmistajalta, mutta jos sen tavaran saa tulemaan kivuttomasti normaalilla ruiskutuspaineella 1.8mm-2.2mm:n suuttimesta, pari kierrosta märkää märälle riittää. Noin harrastajan näkökulmasta nyrkkisääntönä. Mitään ”rappausta” ei kannata harrastaa, koska näissäkin hommissa vähemmän on kuitenkin enemmän, mikäli ei vain haluta piilotella huonosti tehtyjä pohjia.
    Tuota pohjien päälle mahdollisesti vielä vedettävää 2K-Polyuretaanipinnoitettakaan ei kannata rapata senttitolkulla, koska yksi reilu ruiskutuskerros antaa kyllä teknisesti riittävän kerrosvahvuuden.
    Oleellista tässä taas on se että mikäli pohjaan lanataan/ruiskutetaan sentin vahva matto polyuretaania, kaikki mahdolliset vauriot+elämiset tulee näkymään pinnoituksen alta vasta kun pohja on puhki. Tarkoitus olisi kuitenkin kurkata pohjapuolelle kerran parissa/kolmessa vuodessa ja näin tsekata ja ennen kaikkea myös havaita mahdolliset vauriot ajoissa.
    Paksun maton alla voi muhia vaikka mitä, ilman että tätä havaitaan ennen kuin on myöhäistä. Siisti ohut kerros antaa kuplaa näkyviin helposti ja mahdolliseen ongelmaan voidaan ”vuositarkastuksessa” puuttua ajoissa.
    Se yksi ”ohut” 2K-polyuretaanipinnoite antaa kyllä riittävän mekaanisen suojan 1-kerros pohjavärikerrokselle, joka jo itsessään on todella luja.
     
  19. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    :odbiggrin: Heh, pieni päivitys, purku jatkuu, nyt tänään ulkona, kun tallissa hieman tilanahtautta.
    [​IMG]
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!