Auton ja tavaran tuonti USA:sta -tietopaketti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jakulepi, 3.2.2008.

  1. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    tero79 tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tiedä onko paras tai oikea topic asialle. Mutta kuka tuo osia Jenkeistä?
    Danko Reproductions etulippa Magnum:iin ois kiikarissa, mutta eivät lähetä muualle kuin Jenkkeihin.
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Benzboy ainakin. Muutamaan kertaan joku usa-cars.fi on kans omaa palveluaan spämminy facessa, mutta ite en oo niiden kautta mitään tilannu.
    Ite oon vaan tehny finn-usille varasto-osoitteen ja tilannu sinne tavarat.
     
    sepi-ukko, impala-63 ja Fuselage tykkäävät tästä.
  4. westfalia

    westfalia 3rd gear

    Asun länsirannikolla Oregonin ja Washingtonin rajalla. Voin tarpeen tullen jelpata esim. käymällä katsomassa tms. omien kulujeni kustannuksella
     
  5. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Kuinka paljon tulee halvemmaks rahdata je keistä kaikkineen kuluineen pirssi. Jos vaikka kuvitellaan et suomen hintatasolla semmonen 15t dodge rami olis hakuses, ni mitä se amerikan maalla maksaa ja mitä suomeen tuonti kustantaa kaikkineen, ja onko kuorkeista autovero samallalailla vai onko se huokeampi? Ruotsin puolelta jenkkejä kattelin mutta siinä on hinnat samalla tasolla kuin suomes
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Joku viisaampi voi korjata, jos menee ihan metsään.

    Auton hinta + välittäjän kulut + jenkkien sisäinen rahti + laivamatka.
    Noista sitten koostuu lopullinen hinta, johin Suomessa laitetaan alv päälle ja sen päälle sitten tullit.
    Ja lopuksi tulee vielä Suomen pään purkukulut.
     
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    T5 muuten meni oikein mutta tulli ensin ja alv kaikesta myös tullista . Ja nykyisellä $/€ kurssilla on aika vaikea saada edullisia kauppoja tehtyä, monesti jo Suomessa oleva on halvempi ja pääsee itse toteamaan mitä on ostamassa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. matti R

    matti R 3rd gear

    Ruotsissakin on helppo käydä paikan päällä katsomassa ja valikoimaa on paljon.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Oma käsitykseni ja kokemukseni ulkomailta tuonneista on, että suoraa hintaetua on vaikea osoittaa jos vaikka katsoo vain malli- ja vuosimalliperusteisesti että mitä autot maksavat, mutta ulkomailta on mahdollista löytää parempi yksilö ja enemmän valinnanvaraa jos esimerkiksi varusteet, väri, optiot ym sellaiset asiat ovat tärkeitä. Tämä tietysti korostuu, mitä harvinaisempi auto on kyseessä.

    Olen tuonut yhden 1960-luvun, yhden 70-luvun ja kaksi 90-luvun autoa ja noi 60- ja 70-lukuiset oli sellaisia, että valinnanvaraa oli täällä vähän ja oli melkein pakkokin tuoda ulkomailta jos semmoiset halusi.

    Sitten nuo 90-lukuiset olivat silloin hintansa aallonpohjassa ja niitä oli Suomessakin muutama tarjolla uutena tuotuina, mutta niitä oli täällä suolattu se reilu parikymmentä vuotta mitä niillä tuodessa oli ikää. Tuontihinta ei ainakaan jäänyt täällä tarjolla olevien alle, mutta ei tarvinnut alkaa sellaisiin puolipohjausoperaatioihin mitä täkäläisissä olisi ollut edessä. Jos on autoverollinen auto, niin autoveron osuus esim jossain 10-15 vuotiaassa autossa on huomattava ja noissa omissa uudemmissa esimerkeissäni autovero oli enemmän kuin hankinta- ja rahtihinta jenkeistä. Vanhoissahan sillä ei sitten ole juuri merkitystä.

    Toisaalta kuten ylempänä todettin, näkemättä ostamisessa on myös aina riskinsä. Jenkeistä Carfax-todistus tai vastaava (ei kolarihistoriaa tai vakuutusyhtiölunastuksia, esim. tulvat) ja valokuvia myös pohjasta kannattaa pyytää.
     
    Muokattu: 8.8.2022
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Jenkkituonti kotipihassa on paljon kalliimpi kuin Suomesta ostettu, eli säästömielessä ei kannata lähteä merta edemmäksi kalaan. Ainoa etu on varmaan se, että jos ostaa lämpöisestä osavaltiosta auton, niin se ei ole todennäköisesti mätä. Kun taas Suomen suolassa uitetut ovat enemmän korroosion kouriin joutuneet.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hyvä ja halpa lava-auto tuntuu kyllä olevan melkoinen yksisarvinen pyydystää.

    Niitä kun ei löydy "papan silmäterä", vaan ovat työkaluja kaikkialla. Ehkä muualta maailmasta voisi löytyä eri paikoista kulunut yksilö?

    Jaa, niin, paitsi Ahvenanmaa, siellä voisi olla.
     
  12. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Aivan, taitaa jenkkilät olla sitte pois suljettu juttu. Japanista nuo tuo aika edullisia japsikikottimia. Onko joku euroopan maa mistö jenkkiläisiä sais edullisemmin ko kotimaasta? Briteistä ja ranskasta ainakin rahdataan suht paljo työkoneita, pyöräkuormaajia, traktoreita yms
     
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Briteistä saat kyllä edullisesti , sieltä vaan mutta kysele hyvä hitsari valmiiks ja rautaruukin kanssa kannattaa sopia kilohinta kiinteäksi kun peltiä menee. Lisäks ohjaus voi olla valmiiks oikealla puolella.
    Erikoista on mielestäni ettei autoa voi ostaa Suomesta missä vihreiden ja muun nyky hallituksen ansiosta autojen hinta on saatu euroopan halvimmaksi .
    Ei pidä vain seurata nettiauton pyyntejä, kyllä sitä jokainen pyytää omastaan sen mitä muutkin, mutta soittaa reilusti ja sopii mennä katsomaan Paikan Päälle auton viereen , tutkii ja tekee mieleisen tarjouksen millä toivoo että kauppa toteutuu , eikä pelkää jos se jää käsiin, juotuu vielä menemään puihin. Monesti jos myyjä on myymässä niin tinkii hinnasta.
     
  14. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    nyt meni vaikeaksi ...soittaa vaan reilusti.....kännykkähän näille nyky lajitovereille on kasvanut käteen kiinni mutta eipä sillä uskalleta soittaa, tekstaria ingognito vaan pukkaa ;)...tarjotaan näkemättä jotain ja jos vastataan että ok, tule hakemaan niin sen koommin ei kuulu mitään...kai se joillain tatti vaatii tuollaiset metkut. yhdet puheet miehet on kadonneet jo aikoja sitten !
     
  15. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Kato oisko venäjän ebaysssa hyviä??
     
  16. moppet

    moppet 3rd gear

    Onko Englannissa ketä, tietty luotettavaa joka voisi hoitaa sieltä auton ? Eli mielummin täys palvelu, auton osto siellä ja mahdollisesti sais myös kuletuksen hoidettua Suomeen.....?
     
  17. MGBGTV8

    MGBGTV8 1st gear

    Mites tekniikan vaihto?
    Sama kori, mutta eri tekniikka eli vaihaisin alustan, koneen ja vaihteiston tuontiautoon:
    - Tarviiko saman vuotisen korin tai niiltä vuosilta kun tenkiikka tehtaalla on laitettu samaan koriin. Vai riittääkö että kori on sama mutta ko. vuonna kun kori on valmistettu ei autoa ole saanut vielä ko. tekniikalla, korissa ei kuitenkaan ole muuttunut mikään.
    - Millainen katsastusongelma tekniikan vaihdossa, lähinnä paperisota ja %?
    - Vai meneekö niin että tehtaalta lähtenyt kori määrää tarkasti sen vuotiset mallivaihtoehdot,... entäpä jos vanhaan ruostuneeseen Suomessa rekisteröityyn autoon vahtaa pelkän rungon - miten nää korinvahdot menee?
     
  18. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Taitaa korkeintaan hyvän harrasteikäisen löytää,siis 70-80 lukuisen ramin tuolla hintaluokalla suomesta tai ehkä mistäänpäin mutta mitä kauempaa taasen rahtaa sen tyyriimpi lopputulos pihassa kilvitettynä tai ostohintaa joutuu tuostakin pudottamaan jolloin ollaan poistokorin pohja tuotteissa ...kannattaneeko yli 20v romuja rahdata tänne jopa toiselta puolen maapalloa ellei nyt puhutakkin harrasteautosta jolloin ymmärrän paremmin projektit vai ostaako kerralla kunnollisen pitkäikäisen kaverin maksaen reilusti enemmän jos siis käyttöautoksi vielä luokiteltavaa möhköramia mielii edes rippikouluikäistä joka sekin siinä ja siinä onko itua ja koska dieselkin oletettavasti helpommin vähänajettuna löytyviä bensaversioiden sijaan niin vaikeaa löytää ruosteetonta noin vanhaa kunnossa olevaa turbodieseliä siinä kunnossa että ajoautoksi vuosiksi ja näiden korjaus ...niin tiedätte kyllä mitä maksaa isommat availut kun pikkujututkin kirpaisee nimimerkillä :sivusta seurannut.
    Jos itse osaa,tilat ja vehkeet niin ok,osat kumminkin ostettava jostainpäin,täältä tai rapakon takaa.
    Mikäli tuo esim Floridasta Kanadan pään sijaan niin mahtaako miten olla talviominaisuudet rastittuna lomakkeesta aikoinaan vaiko enempi hellepuolen helmet "webaston" tai kunnon akun,-lämppärin,tehostartin ja -laturin ym täällä tarvittavan sijaan....
    Ellei niin sitten pärjäät ilman tai päivittelet täällä=lisää kahisevaa tiskiin.
    Englannista löytyy hyvin myös meikäläisella vasenpuoleisella ohjaukselle siinä kuin oikealla sommattavia,kas kun sinnekkin ne tuodaan USAsta myös käytettyinä uusien ohella ja jos tarpeeksi tuoreen tuo miksi se ruosteisempi olisi kuin muuallakaan mikäli kunnolla ruostesuojattu?
    20v tai vanhempi taatusti ruosteinen siellä(kin)ellei kovin kauas lähde kalaan.
    Australiasta taasen ei meikäläinen vasen ohjauspuoli ole laillinen,englannissa kylläkin molemmat mutta tuolla kaukaisessa vanhassa siirtomaassa kalusto säilyy poikkeuksellisen hyvin mutta rahti maksanee suhteettomasti ja se ratin siirto...talvivarustelu korkeintaan ehkä sikäläiseen talveen joka vastaa meikäläistä kesää parhaina päivinä karkeasti.
    Pistät 40-50t mistä ostatkin,avaimet käteen ja ajelet vuosia perushuolloin.
     
    Muokattu: 14.12.2023
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riippuu monesta asiasta mitä kannattaa tehdä.
    Mitä vanhempi auto kyseessä sitä vähemmän kannattaa tuoda varaosa-autoa ja tehdä muutoksia, vaan tuoda suoraan valmis auto. Jos kyseessä KA, niin ei ole edes autoveroseuraamuksia.
    Lisäksi rungon ja alustan vaihto menee helposti "ihan huomaamatta", jos kyseessä on saman mallisarjan autoista.
    Jos avaat vähän mikä?:
    Kanta-auton
    -merkki
    -malli
    -vuosimalli
    -tekniikka
    Luovuttaja auton
    -merkki
    -malli
    -vuosimalli
    -tekniikka
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Osaako joku sanoa mitä kustannuksia tulee jo maahan aiemmin tuodun mutta tullaamatta ja rekisteröimättä jääneen auton saattamisesta käyttökuntoon. Tarvitsisin talveksi hyvän kasin ja tämä on mielessä:

    https://www.nettiauto.com/gmc/suburban/14432945

    Ajattelin et jos kevytkuorkiksi laittaisin jos painot piisaa. Jos ei niin henkilöautoksi. Myyjä ei osannut sanoa kuluista yhtään mitään. Osaako joku muu sanoa?
     

Kerro tästä muillekin!