Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Minäkin olen paikallisella maalarilla vieraillessani seurannut vierestä kertakäyttöisten purkkien käyttöä, mutta sen verran olen minäkin syntymäpihi ja jatkuvasti köyhä, etten ole edes harkinnut moisiin siirtymistä.

    Mulla on 2 - 3 maalinsekoitusmitta-astiaa jatkuvassa käytössä, yksi pohjamaaleille ja toinen pintavärille ja lakalle. Huuhtelen aina samalla tinnerillä millä pesen ruiskunkin ja joskus jopa paperilla pyyhkäisen viimeisen putsauksen. Kun aloitan maalaamaan, niin kippaan toiseen aina ruiskun säiliöstä "säilytystinnerit" ja toiseen sekoitan maalin. Maalauksen jälkeen huuhtelen ekan kerran "säilytystinnerillä" ruiskun ja sit maalinsekoitusastian. Ja sit puhdasta tinneriä ruiskuun ja siitä sit taas maalinsekoitusastiaan. Näin toimien en ole kokenut maalinsekoitusastian puhtaanapitoa ylimääräisenä kulueränä, kun ruisku on putsattava kuitenkin. Tokihan nuokin astiat vois maksattaa aina asiakkaalla, mutta tuntuu noista pientarvikkeista kertyvän muutenkin aina melkoinen summa, niin en oo ruvennu sekoituskippoja sen enemmälti hyllyssä varastoimaan. Varsinkaan näillä työmäärillä.
     
  2. Quest

    Quest Gearhead

    Halvempia kertakippoja löytyy Amerikan Joelta, jotain alle Euron oli kipale, mutta kyljestä puuttuu sekoitus mitat.
    Pintavärejä noilla sotannut.
    Sekoitukset teen jokatapauksessa vaa'alla maitopurkeissa (pohja) joita ei ole käytetty tai kertamittakipoissa (pinta)
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Tuo ongelma on helposti kierrettävissä, kun tipauttaa tuommosen "flexikupin" perinteiseen mittakippoon, jossa asteikko löytyy. Tämä samainen paikallinen maalari pudottaa flexikupin yläsäiliöllisen ruiskun omaan säiliöön, katsoo ruiskun säiliössä olevasta asteikosta sekoitussuhteet ja antaa sen flexikupin olla maalauksen ajan siellä säiliön sisällä. Tai näin minä olen ainakin ymmärtänyt sen systeemin toimivan.

    Noitakin järjestelmiä on varmasti monia erilaisia, mutta tuo on yksi sovellutus aiheesta.
     
  4. wippe

    wippe 1st gear

    Päivitetään tänne, että otin alkusyksystä käyttöön 4cr:n kertiskupit, eikä paluuta tinnerin kanssa puljaamiseen kyllä ole. Kupit on mallia kova ja kannessa on kiinni sihti. Verotonta hintaa taitaa tulla vajaa pari euroa kieppi.

    Liukkarimassalla ja Dupontin vedellä samaa kuppia voi käyttää päivästä ja viikosta toiseen. Vaihtaa vaan pelkän sihdin ja kannen, kun niihin pakkaa kuivumaan kökköjä. Nuukempi mies voisi kyllä livauttaa kannen kylpyyn käytön jälkeen, mutta siinä ehkä menisi hiukan idea pilalle.
     
  5. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Multa löytyy maalauskammio Tuusulasta ja saa itse ruiskia pintaa tai ammattimies .. Yv:nä kiitos jos jollain tarvetta.
     
  6. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Täällä puhutaan sekoituskipoista ja -tavoista. Tämä "harrastelija" käyttää metallisia mittalusikoita ja kotitaloudesta ylijääneitä lasipurkkeja. Esim. kuusi mittaa maalia, kolme mittaa kovetetta ja yksi mitta ohennetta lasitölkkiin - ankaraa ravistusta - ja sitten kama ruiskuun.
    Mittakipot kuullostaa helpoilta, mutta "helppoa" on mikä vaan, mihin tottuu.
    Lusikat on helppo putsata tinnerillä ja lasipurkit menee roskiin, niinku ois menny jo aiemminkin ilman maalausta...
     
  7. kapa

    kapa 3rd gear

    ^ vinkki : maitopurkit on parempia ja metallinen sekoitustikku, esim. Senttitikku ei paljon maksa.
     
  8. wippe

    wippe 1st gear

    Hölmökö kyssäri, mutta minkäs teet: mulla on hyllyssä litrakaupalla perintönä tullutta Standoxin metallimustaa liukkaribasea.

    Väri on muuten ok, mutta sekoittaja on aikanaan säästellyt metallikiteissä. Kiteet on niin pieniä/harvassa, että lopputulos näyttää nätisti sanottuna säälittävältä.

    Voiko tonne sekaan kipata noita kiteitä, mitä yleensä sekoitellaan lakkoihin? Dupontin ja muiden valmistajien uusiin vesimassoihin sekoitettavat kiteet taitaa olla jossain sideaineessa, eli ne ei varmaan sovellu liukkarimaaliin?
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    kyl nuita tinnerimassojakin edelleen myydään monissa maalikaupoissa ja tietty kiteitä niihin,
    että maalikaupoista vaan kyselemään kellä olis vanhat tinsulinjatkin vielä käytössä.
     
  10. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Ootko sekottanu hyvin sen purkin pohjia myöten, ettei ne kiteet oo siellä pohjassa kökkönä?
     
  11. wippe

    wippe 1st gear

    Olen käyttänyt autohommissa kriittisissä paikoissa pohjalla ppg:n dp40 -epoksia. Kun kulutus on koko ajan kasvussa, niin ppg:n hinta on alkanut hiukan ahdistaa.

    Onko joku löytänyt hyvää ja halpaa epoksiprimeria, jolla voisin korvata dp:n. Bonusta olisi, jos päälle saisi vetää märkää märälle hinkat.
     
  12. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    paa meille sähköpostia, niin teen dp-tarjouksen sulle.
    ei se nyt niiiin kallista ole...

    myynti@carpaintcenter.fi

    t. ripa
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itse lopetan dp 40 käytön,15v aikana tarttuvuus huonontunut liian paljon.kokeillaan muita merkkejä.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Pitäis ruveta kokeilemaan tuota metallivärin vetoa subbariin,luin jostain että metallimassa maalattais kolmessa erässä eli kevyt tartuntaharso,peittävä veto ja sitten vielä pienemmillä paineilla kolmas..?? Mitä tuolla kolmannella kerroksella haetaan? Puhuvat että 1 bar pienemmällä tuo kolmas...
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Metskuhippuset saadaan pintaan paremmin.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    emmä ite vesimassalle mitään tartuntaharsoja, heti vaan peittoa, ongelmia tulee vasta sitten jos luttaa väriä aivan liikaa ja siinä ei mitkään tarrat auta kun hiput lähtee liukumäkeen

    jos lontoo taipuu niin gunmanilla on hyviä videoita

    https://www.youtube.com/watch?v=IeJeZQqNcds

    videosta poiketen vaaleet ja, varsinkin monet hopeen sävyt tulee vähällä värillä nätiksi mut peittää niin heikosti et usein vaatii ensin hionta/hiontavärilaikkujen peittämiseen kaksi märkää kerrostä joista jäkimmäisen annetaan kuivua kunnolla mataksi varsinaisen maalauskerroksen pilveilyn välttämiseksi, sen voi avittaa paineilmalla niin ei tarvi niin kauan vartoilla.

    tossa kandee mieluummin liiotella kuin nuukailla, keinovalossa näkymätön pohjien kuultaminen pomppii silmille sitten valmiissa tuotteessa suorassa auringonpaisteessa.
     
  17. navettarenki

    navettarenki 3rd gear

    Yritin tilata maalia tohon kulkineeseen (plymouth roadrunner 1970) ja firma ei löytäny kyseiselle koodille (Moparin Y-1 Lemon Twist) väriä. Kyseinen maali on Mipa. Onko kenelläkään tietoa sopivasta koodista, joka vastaa kyseistä väriä ?
     
  18. niclas

    niclas Gearhead

  19. navettarenki

    navettarenki 3rd gear

    Ehdotinkin sinne firmaan tota dodgen banaania,mut kai ne huomenna ilmottelee jos löytyy sopiva koodi.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vetäsin foordin semmoisella puuilon eli amerikkalaisittain woodjoyn halpisruiskulla ja eipä sillä oikein hyvää jälkeä saanu aikaan vaikka olis mitä säätöjä/paineita/ohennusta käyttäny,ensinnäkin piti ohentaa reilusti maalin omaa ohjetta enemmän että rupes edes tekemään märkää kerrosta ja sittenkin tuli hemmetin isona pisarana ja viuhkan reunoilla kauhea sotku...nyt olis uus hionta ja ruiskun hankinta edessä,devilin flg-5 todennäköisesti mutta jos vielä kerran halpisruuttaa kokeilis niin onko tämä sama kun paljon kehuttu "bilteman sininen"

    http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... 1930_1%2C4

    Ja mitä sanoo kokeneemmat semmoiseen väittämään että normaali maaluutilanteessa sekä ruiskun sisäinen paineensäätö että maalimäärän säätö ovat käytännössä turhia,molemmat koko ajan oltava täysillä,kaasu pohjassa maalataan ja ainoat "säädöt" mitkä pätee on kompuralta asetettu oikea paine,sopiva ohennus ja kädenliikkeen nopeus? Ja normaali maaluutilanteella tarkoitan nyt sitä että luetaan pois esim. nuo edellämainitut metallivärikikkailut,ihan ylimaaluuta akryylillä.
     

Kerro tästä muillekin!