Auton maalaus

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. belair54

    belair54 Gearhead

    Tarkoitin nykyautoa, jossa on monesti kamera/tutkat puskurissa, mutta näitä on sun kanssa vääntää kun et halua edes ymmärtää, ei se ruiskukoppi ilmaiseksi pyöri ja lämpene.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Hinta monasti sisältänee työhön kuluneet emmeet, ei kai siellä kukaan hiontapaprujen määrää ole laskemassa.. Maalaamot toki saavat tarvikkeet halvemmalla mutta eipä nekään halventuneet ole tässä maailmassa. Myös nuo hinnat ovat ehkä vihjeenä etteivät ole kovin kiinnostuneita niitä tekemään.. :D Taitaa olla että täälläkin moni rahanhimosilmissä tekevä muutaman suostuu tekemään halvalla mutta tulee järkiinsä ennenpitkää..
     
  3. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Maaliruisku omaan kauniiseen käteen ja värit omien oikoisten pohjien päälle. Lopputulos on näin tehden juuri se mitä tarpeen, eikö? Jos ruisku pysyy jo kädessä niin nyt rahat pois harrastelijoilta, eikö?

    Jokainen hinnoittelee oman tarjouksensa aiempien kokemuksiensa mukaan. Joku makkarapää kun on kerran pilannut harrastelijoiden maineen, ei maalarikaan jaksa enää toista pettymystä tarkoituksella kohdata. Varsinkin jos rahaa voi tehdä ilman toisten itkuja. Tämänkin vuoksi tarjotuissa hinnoissa voi olla hieman eloa.

    GS:n neuvo sopii kaikkiin aloihin. Projektit kannattaa arvioittaa ammattilaisella ennen niitä omia korjauksia.

    Vaseliinit ikkunoihin ja värit niskaan. Maalaan vaikka vesisateessa ja hyvänä päivänä asiakas saa valita mieleisen värin.
     
    belair54 ja VilleTre tykkäävät tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    Hitsaushommiahan tekee vaikka kellarissa, laadukkaampia maalaushommia ei.
    Eli maalaushommat vaativat ihan eri tavoin infraa kuin perus peltityöt ja jos maalari laitetaan peltitöihin sen infran lainanhoitokulut juoksee joka tapauksessa.
    Eihän kirurgikaan tarvitse kuin veitsen ,hieman neulaa ja lankaa, mutta hänen tuntipalkkansa kulurakenne tulee ihan muualta.

    Mutta kyllä, se on juuri näin että peltisepällä kannattaa tettää ennemmin priimaa, kuin ”sinne päin”, koska se maalari ei ole tehokkain peltiseppä...vaan maalari.
     
    belair54, VilleTre ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Tuota infraakin voi ehkä hiukan kyseenalaistaa. Parisen vuotta sitten Tampereen näyttelyssä oli pari autoa joiden maalaukseen kiinnitin erityisesti huomiota. Toinen oli etukäteen hehkutettu tekijämiehen maalaama, anaalitarkkana maalausta tutkien ei se nyt ihan niin ylimaalliselta vaikuttanut. Toinen oli sellainen, jonka olin keskeneräisenä nähnyt liikenteessä ja kotiseudulta olevana kiinnosti sen maalaus jo senkin takia etten tiennyt kuka sen on tehnyt. Keinovalo näyttelyissä paljastaa herkästi pienetkin virheet ja kiersin tuota autoa erittäin kriittisesti tarkastellen löytämättä yhtäkään virhettä maalauksesta. Omistajaa en henkilökohtaisesti tuntenut, mutta puolitutulta joka omistajan tuntee niin eräässä tapahtumassa tuli kysäistyä asiasta. Tässä vaiheessa tuli omistajakin paikalle, aika harrastehenkisesti oli maalaus suoritettu omistajan vastatessa pitkälti pohjista ja maalauspaikkakin oli ollut talli jossa oli ollut klapipino auton vieressä työtä suorittaessa, eli ei kovinkaan steriili ympäristö... Maalipinta aivan täydellinen ja virheetöntä näyttelytasoa.
     
    Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Olen eri mieltä. Olosuhteet pitää tietenkin huomioida ja kopissa ne on aina vakiot. Mutta hyvä ja laadukas maalipinta ei vaadi AINA huippu olosuhteita, ainakaan samassa mielessä kuin kirurgin pöpöpuhdastila. Itse en tosin oletuksena tee näyttelytason pintaa, koska sille ei ole ollut tarvetta, joten kuulun itsekin ryhmään josta kirjoitin aiemmin. Speksit sovitaan ja työt niiden mukaan ja näin on pärjätty.

    Teroittaisin, että asiakas ei ehkä ymmärrä hyvän ja parhaan eroa. Varsinkaan jos niillä on usean kertainen hintaero. Minäkin haluaisin aina tehdä osaamiseni parasta, mutta harvoin asiakas ja tekijä tässä kohtaa.

    Tietty jos tekee tätä ammatikseen ei ole kuin vaihtoehto tehdä työt maalauskopissa minne mahdollista tehdä vakio-olosuhde.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    belair54, sleepercooler ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, huippu näyttelymaalauksen voi tehdä klapipino auton vieressä, mutta ammatikseen tehtyjä maalauksia päivästä toiseen ei.
    Kyse on siitä että harrastaja voi uhrata maalipinnan jälkityöstöön kymmeniä jopa satoja tunteja, ammattimaalari tehdessään asiakkaalle normi ylivetoja ei.
    Jokainen roska ja itikka mikä löytää tiensä maalipintaan tai muut maali/lakkapinnan ongelmat mm.tilan oikean lämpö ja kosteuden ongelmista johtuen, maksaa työtunteja lisää ja paljon.
    Normaali ylivetoja voidaan toki vetää klapipinon vieressä, mutta silloin hinta on sitten mittavien korjausten/jälkityöstöjen vuoksi jotakin ihan muuta.

    Näyttelymaalauksien maalausolosuhteita ei voi itse asiassa juurikaan tunnistaa, koska jälkityöstö...siis pinnan hionnat ja kiilloitukset korjauksineen vievät roskat ja virheet.
    Eli jos ammattimaalari tekee maalaustyötä elääkseen ja asiakas ei teetä näyttelyvoittajaa näyttelyvoittajan hinnalla vaan normaalin mahdollisimman virheettömän ylivedon jota ei hiota/kiilloiteta, klapipinon vieressä ei voi maalata, vaan tilat/infra/laitteet on oltava oikeasti hyvät.
     
    tinareki, belair54, mikaa7146 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Juuri näin.

    Tuota viimeistä kappaletta en voi allekirjoittaa, en ole päivääkään autojen pintakäsittelyjä päivätyönä tehnyt. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, sen verran vyössä reikiä.
     
  9. paja1

    paja1 Gearhead

    [​IMG]

    Oikee tarkasti kun katsoo niin kyllä siellä maalarikin näkyy :poff:
    Pikkupakkasessa ovi auki niin ei lakka kuivaa turhan äkkiä.

    [​IMG]

    Kyllä se väri siinä on pysyny eikä sitä oo millään jälkikäteen puleerattu. Roskien määräkin oli ihan minimaalinen. Tosin siinä keskellä talvea ei pahemmin kärpäsiä lennelly... paitsi yks mikä heräs jostain horroksesta ihmeissään kun talli lämpee :rotfl:
     
    mikaa7146, sleepercooler, Rusty ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Rusty

    Rusty Gearhead

    Ja senkin yhden oli pakko laskeutua keskelle konepeltiä..? :p
     
    tinareki, Gary Grand ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jep, ja raahautu laitaan kokeileen pääsekö irti. Ei päässy ni jatko toiseen laitaan.
     
    Gary Grand, Rusty ja Pertti K tykkäävät tästä.
  12. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Millaisia klapeja oli siinä pinossa?! :D Pinnoista vielä että kuka mitäkin pitää hyvänä.. Oikeasti en ole nähnyt koskaan kuin ehkä kaksi täysin virheetöntä, toinen oli Godzilla (zz top auto,joskin näyttelyt oli kuluttaneet jo..) ja se norjalaisen oranssi avokas kesän hotrotissa Tampereella. Menin omistajan silmien alle aitaukseen konttaamaan.. Se oli hyvä maalaus. Oikeasti.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    On niitä oikeasti virheettömiä maalauksia tainnut olla sen jälkeenkin suomen näyttelyissä muutama muukin, mutta kyllähän tuo Boydin/Gibbonsin Gadzzillan maalaus tuolloin jäi ensimmäisenä aloittelevan maalarin mieleen pysyvästi ja jopa hieman lannisti. Sitä piti käydä varta vasten parina päivänä ihmettelemässä ja haaveilemassa, josko tuohon joskus pystyisi....mutta ei, siihen ei ole tullut koskaan yllettyä, ei lähellekkään(ehkä joo teoriassa pystyisi, jos joku maksaisi 3-4-vuoden täyspäiväisen hieromisen). Tästä oli saatu poistettua jopa lakkapinnan paksuuden muutosten ”välhy” koko kyljen matkalta ja mm.kaikki sovitukset olivat absoluuttisen täydellisiä.
    Taisivat kaikkineen kuluttaa Gadzzillan maalaukseen muutaman vuoden miestyötunnit ja jo tuohon aikaan maalauksen hinta oli pitkälle kuusinumeroinen.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.12.2019
    belair54 tykkää tästä.
  14. matti R

    matti R 2nd gear

    Miten USAssa voi olla maalaus niin paljon halvempaa kuin Suomessa? 4950USD saa keskimäärin "high-quality paint job". Huonompilaatuisen saa keskim alle 600USD, mikä sekin varmaankin riittäisi monelle täällä kun ei ole näyttelyautosta kyse. Ihan käsittämättömiä hintoja, kun tuskin materiaaleissa suuria eroja on.
    https://www.caranddriver.com/features/a27438340/cost-to-paint-car/
     
  15. belair54

    belair54 Gearhead

    Show tasoinen maalaus USA:ssa maksaa 15000 dollarista ylöspäin 100000 dollariin asti, riippuen tietysti lähtökohdasta, auton kokoluokasta ja minkälaista maalausta ollaan tekemässä. Työtunnit ne maksaa sielläkin, se tuntuu olevan vaikea ymmärtää.
     
  16. f34

    f34 Gearhead

    Äkkiäkös ne bondon vetää ja muutama päivä kovaa hiontaa.
    Suihkimiseen ei kauan mene, enemmänkin suojaamiseen.
    Lopuksi kun vetää tarpeeksi monta kertaa pintaan kerroksia, että kärsii myllyttää show tasoon.
    Työt 10 pitkää päivää x 1000$/pv + maalit ja tarvikkeet 2000$ = 12000$
     
  17. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Taitaa amerikassa lisäksi olla tarjontaa maalaamoista, halvimmassa taatusti meksikaanit vetää pitkää päivää ja nauravat kuittien perääjille. Lisäksi laadukas työ maksaa aina,osalle täälläkin riittää että se "kiiltää"... :D Aika sen näyttää miten hyvä tai huono se oli.
     
    DX tykkää tästä.
  18. RNTN

    RNTN 1st gear

    Terve. Olen tässä työstänyt lasikuidusta kylkilevityksiä. Pinnan olen vetänyt kitillä ja hionut tasaiseksi (niin hyvin kun ensikertalainen saanut:D). Jostain kohdista kuitupinta näkyy kyllä, että ei täysin kitin peitossa ole.

    Mitä raati mieltä, kannattaako pintaan vetää gelcoat vielä vai suihkutella 2K epoksi pohjamaali ja sitten väri? Yhteen palaan kokeilin jo gelcoattia ja siitä ei pensselillä/telalla niin tasaista saanut kuin tarve olisi ja ei hioonnu hyvin pois kuin rälläkällä.. (motonet gelcoat).

    Toivottavasti nyt sopii tähän ketjuun, jos ei niin siirrän muualle.
     
  19. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Varmaan kannattaa laittaa kuvaa ,helpompi arpoa. Muistikuvat omista levityksistä 20v takaa oli että teet niin tai näin niin aina näkyy. Lasikuidusta harvemmin on niin siistiä muottia joka istuisi kauniisti ilman jäätävää kittimäärää.. Tuollaisen Opel Manta 400-look oli jo karmaiseva. Laittaisin levikkeet näkyyn popniiteillä ja jollain saumanauhalla jos nyt tekisin.
     
  20. RNTN

    RNTN 1st gear

    Laitan jotain kuvia mitä löytyy kun koneelle pääsen. Ei kyllä nykykunnosta mitään hyvää kuvaa ole. Lähinnä nyt tuo gelcoat ja maalaushommat mietityttää tässä, että miten toimia..o_O

    Ajatus kiinnityksestä on melkein sama, mutta popniitit vaihtuu ruuveihin. (Helpompi irroittaa, jos tarve)
     

Kerro tästä muillekin!