Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    normi paska ns suomiauto,itselle kun ns normi maalausta teen menee helposti tarpeisiin 6-700.
    tunteja ei jaksa edes laskea eikä ole tarvis,menee mikä menee,vielä on pitänyt joskus hankkia monella tonnilla kalut tekemiseen,kaikkea muuta menee vielä päälle.niin miksi maalaisin 600 toiselle auton.joka asiassa on sama juttu,tekee itse,hommaa vehkeet,paikan ja ehkä pitäisi olla opeteltu vähän,tai maksaa sille joka täyttää edellä mainitut ehdot.valinta kysymys
     
    Belve67 tykkää tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Noissa halvemmissa jenkkimaalauksissa ei ole sitten irroitettu osan osaa auton pinnasta. Kaikki on teipattu, pintaa vähän ehkä hiottu ja vedetty uusi väri päälle.
     
    DX tykkää tästä.
  3. matti R

    matti R 3rd gear

    Näin varmasti. Ja monella se riittäisi täälläkin kun on halvemmasta autosta kyse.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    tonni on ihan alaraja maalipesulle, jos haluaa, että se maali myös pysyy kiinni

    no jos asiakas tuo valmiiks hiotun ja peitellyn auton ja maalit mukanaan, niin ruiskutan viiteensataan ilman klappuu, kaikkines noin 5 tunnin homma, plus kovettumisvarastointi,
    150 ruiskutus, 150 kuluihin ja 200 osaamisesta.

    tuolla jenkkilässä maali maksaa varmaan viidenneksen siitä mitä täällä, mehikaanimaalarit kympin kpl/tunti,
    vähän bondoa reikiin, hapolla pesu ennen väritystä, tulee pohjat ja putsi samalla vaivalla ja etelän aurinko uunittaa

    aika moni harrastelaite on jossain vaiheessa tehtykin noin, usein jo moneenkin kertaan, uutta paskaa vanhan päälle, näennäisen siistin pinnan alta löytyy kaikenlaista klonttoa, ruostetta, heikkolaatuisia hitsailuja, tinausten ympäriltä lähes puhki hiottuja peltejä ja muita virityksiä viritysten perään,

    paras mitä itellä tullu vastaan, 70-luvun alun jenkin takakaari ja helma oli jo niin moneen kertaa leivottu paskasti paskan päälle, että irti laikottu kasa painoi yli viis kiloo, vaikka siitäkin suuri osa oli räjähtänyt taivaan tuuliin takarenkaan irrottua vauhdista.

    siks niiden kunnolla teettäminen maksaakin mansikoita
     
    Muokattu: 19.1.2020
    Dataviilaaja ja Rusty tykkäävät tästä.
  5. RNTN

    RNTN 1st gear

    http://s38.photobucket.com/user/RNTN5/library/Mobile Uploads

    Tuossa kuvia, tuo yksi vedetty gelcoatilla ei niin hyvällä menestyksellä kun ensikertaa tuli vedettyä... ( Liian ohut kerros telalla ja sähelletty vielä lastalla..)

    Kannattaako tuon kitin/lasikuidun päälle vielä yrittää gelcoattia vetää (millä hienoin pinta?) Vai riittääkö epoks pohjamaali ja lopuksi maalaus? Tuo motonetin gelcoat mitä tuli ostettua ei hioonnu sitten lainkaan, ennen kuin lamellilaikkaa näyttää..

    Jos ruiskulla yrittäis nii riittääkö tuolle tatinalle 2mm suutin ja millä sitä ohentaisi? Motonetissä ainakin näytti olevan paineilmaruisku 20€. Ei raaskisi hirveitä summia laittaa tähän yhteen maalauskertaan.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Miksi pintaan pitää sotkea gelcoattia? Jos joskus teet vaikka kanoottia niin siihen pätevä.
    Jos tekisit jotain muottia vasten, niin silloin saisi suoraan pinnan sileäksi muottia vasten.
    Jätä gelcoatti pois.
    1.Akryylikitillä ja hiomalla pinta sleäksi.
    2. hiontamaalit ja hionta.
    3. pintamaali.
     
    Muokattu: 26.1.2020
  7. GS

    GS Gearhead

    Linkki ei aukea, mutta oletko siis tekemässä autoa vai venettä?
     
  8. RNTN

    RNTN 1st gear

    Se gelcoat nyt tuli tuossa mukaan kun hieman vakoili muiden touhuja joita tälläsiä ihan myy. Aikasemmin kirjoittelin myös, eli autoon levikepaloja työn alla.

    Eli ei pitäisi mitenkään erikoisesti reagoimaan, vaikka pinnassa ei gelcoattia ole tai muuta vastaavaa. Eli ihan hiontamaalit riittää ja siihen päälle pintamaali? Ei mitään epoksimaaleja tms pohjalle?
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei ala reagoimaan.
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Et tarvitse celcoatia.
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos muottia vasten tekee nii gelcoatti on siitä hyvä, että tulee paljon helpommalla pinnasta "reijätön" (pienen pientä ilmakuplahuokoista) ei tarvi kitat a / rapata epoksia tai hinkka väriä niin paljoa
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Tottakai celcoat tässä kohtaa, mutta missään muualla sitä ei tarvita.
     
  13. RNTN

    RNTN 1st gear

    Kiitoksia paljon kaikille avusta, jätetään gelcoatit pois ja mietitään sen käyttöä sitten jos muotteja tulee tehtyä.
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Voihan tuota jälkikäteen päälle vetää Topcoattia (gelcoattia missä lisättynä parafiinia)
    Tälläkin konstilla saa reikiä vedettyä umpeen, jos on neulareikää reilusti pinnalla.

    Voi vaikka ruiskulla rapata jos siltä tuntuu.
    Perus gelcoat kun ei tahdo vapaassa ilmassa kuivaa (kovettua) kunnolla. Asiaa voi korjata vetämällä päälle pakkausteippiä / muovikalvoa tms.

    Tosin esim epoksi reilulla kädellä ajaa saman asian. Toisaalta topcoatti voi olla edullisempi vaihtoehto, jos pudetti on tiukka.


    Itse vetäisin jokatapauksessa alle epoxin, tai topcoatin että saadaan kosteustiivis pinta. Mieluusti epoxi molemminpuolin.
    Perus polyesterihartsi kun päästää kosteutta läpi -> kosteus hiipii ajan kanssa kuitun väärältä puolelta läpi -> suoraan hiomaväriin -> Alkaa irroittamaan pintaa ajan kanssa.

    Toki jos kyse esim kilpa tms autosta, niin tämä ei ole oikeastaan ongelma koska osat on riekaleina paljon ennen tämmöistä ongelmaa.
     
    RNTN tykkää tästä.
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Kitit ja pohjamaalit riittää autokäytössä. Parafiini ei ainakaan lisää maalien tarttuvuutta.
    Jos on jatkuvaa vesikosketusta, esim säilyttää autoa järvessä useita vuosia, niin silloin saattaa tulla osmoosi-ilmiötä ja sen ehkäisemiseksi topcoatit yms.
     
    12345678910, GS, RNTN ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. stinkish

    stinkish 1st gear

    Mahtaisiko tältä palstalta löytyä joku pätevä kotimaalari jolla olisi hieman tarvetta extratuloille -65 cometin maalausprojektiin? Mielellään varsinais-suomen alueelta.
    Pistä yv. taikka s-postia mike.rakhabit@hotmail.com niin katsotaan asiaa tarkemmin...
     
  17. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Vinkkejä ~300km säteeltä Oulusta harrasteystävällisestä (tekee muutakin kuin vakuutuskorjauksia) maalaamosta? Voin hieroa pellille ja purkaa, mutta pohjat ja maalauksen kaikkinensa ulkoistan. 1978 Trans Am potilaana.
     
  18. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Gelcoat tarvii paratiisin kaivertamakseen ja jos kuitu on tuoretta eli alle 6kk (vaihtelee olosuhteista riippuen)polyesteriä niin kuivuu vielä ja vapautuu kaasuja joka menee automaaleista läpi ja jättää pienen reiän joten kyllä epoksi/topcoat kuidulle hyvä( ja kosteuden meneminen läpi on tosi jos toinen puoli käsittelemätön)saivartelijoita tulee olemaan mutta perustan mielipiteeni 3:n C3 Vetten ym tekemiseen
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos kukaan maalaillut temadur 10:llä metallisävyjä?

    Tuossa minun ikuisuusprojektissa on sen verran pieniä lommoja ruttuja ja hiomattomia hitsaussaumoja etten viitsisi sitä senttiä pakkelia pistää päälle ja kiiltävä pinta tuommoisilla pohjilla nyt on mitä on. Matampi pinta sopisi oikein hyvin mutta mattamustaa en oikein viitsisi vaan tietynlainen himmeähkö satiinimainen metalliväri voisi sopia kokonaisuuteen.
    Tuo temadur on kohtuuhintaista ja helppoa maalailla.
     
  20. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    Temadur 90 metallilisällä olen maalaillu eli kiiltävällä ja hyvin toimii.
    Kiiltävän kanssa vaan pitää olla tarkka kun metallihileet on isoja niin saattaa pinta jäädä helposti pilveileväksi. Ja pystyy jälkikäteen maalaamaan normi autoväreillä päälle ei aiheuta ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!