Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Samaa mieltä jänis2 kanssa.
    Joskus spekuloitiin täällä, että jos pintamaaliin tulee kolhu, niin polyesterikittiin pääsee imeytymään kosteutta ja jossain vaiheessa kitti poksahtaa irti. Jos ehjä epoksi alla, niin saa mielen rauhaa siltä osin.
    Onhan noissa romuissa tullut vastaan kittauksia, joiden alla pelti on aivan kirkasta ja myös kittauksia, joiden alla pelti on ruosteessa.
    Mikä johtunee, että kitattu jo huonolle pellille.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lujin tartunta tulee, kun kittaa suoraan pellille. Mikä ei sulje pois sitä, etteikö maalin päällekin kittaamisella voisi saada tarpeeksi lujaa tartuntaa. Pitää vain olla kitin kanssa yhteensopiva ja tarpeeksi kovettunut maali ja asiallinen käsittely ennen kittausta. Teollisuusepoksien (Inertat sun muut) sanovat jatkavan kovettumista puolikin vuotta, mikä joskus heikentää niin automaalien, kuin kittienkin tartuntaa. Ja edelleen, silti heikentynytkin tartunta saattaa olla tarpeeksi hyvä.
     
  3. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    ....niin tähän kitti asiaan.."entisaikaan" tehtiin aina suoraan pellille ja osa vehkeistä on edelleen hyvässä kuosissa ja toiset ei. Tärkeintä puhdas pohja, kunnollinen hionta tartunnaksi ja pinnan sulkeminen maalaamalla mahdollisimman pian hionnan jälkeen. Tietenkin hitsaussaumat käsiteltävä molemmin puolin.
    Epoksi on täysin tunteeton kuivuttuaan mutta kuivumisaika voi tosiaan vaihdella tuotteiden välillä, tähän saa vastauksen valmistajalta.
    Itse meinasin kyllä tällä kertaa kitata (työ alla -69 Baron) epoksin päälle koska projekti venyy pitkäksi.
    Maalina Tikkurilan GPL-S josta soitin tehtaalle ja kysyin miten toimii polyesterin alla ja vastaus oli että toimii .
    GPL-S on myös ihmeen hyvä hiottavaksi...ja ei taaskaan maksettu mainos:rolleyes: ...nimittäin Tikkurila ei todellakaan ole suosikki maalin toimittaja meikäläiselle (...touhuun näiden mömmöjen kanssa päivittäino_O)
    Viikonloppuja..
     
    Muokattu: 11.12.2021
    Kustom STW, NY4dHT ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. 68SS

    68SS 1st gear

    Kyssäriä osaajille. Auto hierottu suoraksi hinkkivärillä, nyt paikoitellen valkoinen epoksi puskee alta läpi harmaan hiontavärin. Kuinka nuukaa paikkojen pohjustus harmaaksi? Ppgn metalliväri tulossa, testilätkällä tuntu pohjavärin sävy vaikuttavan harmaa lähemmäks värikarttaa...
     
  5. CevyAntti

    CevyAntti 1st gear

    Voihan ottaa vaikka 200 grammaa harmaata 2kerros väriä ja sumutella sillä valkeet piiloon ennen oikeata pintaväriä.
    Ite laitoin kirjaville pohjille valkeata kakskerros pohjaa ennen oranssia pintaväriä.
    Joo ja PPGtä molemmat, ei ongelmia.
     
  6. jus57

    jus57 Gearhead

    Nyt Pikkis värjätty näillä:
    Glasurit 285-290 filleri pohjilla
    Glasurit HS-2K-CV Kiiltävä musta Akryyli.Pinta.
    Miten pitkään pitää antaa kovettua että kannataan käydä hiomaan appelsiinit pois ja kiillottamaan.Meinattiin pärjätä ilman lakkausta?
    Kuvankin laittasin jos ei olis näin äärettömän tuskaista…
     
    impala-63 tykkää tästä.
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos ei oo uunitettu ni anna olla vaikka viikko noin 20 asteessa. Harmittaa ihan mielettömästi ku on pehmeetä ja raapasee pohjaa myöten irti vahingossa. Nimimerkillä..
     
    jus57 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!