Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    http://www.nettimaalikauppa.fi/AirGunsa-AZ3-HTE2

    mulla on toisena ruuttana airgunsa, tosin vanhempi malli kuin linkissä, ihan käypänen laite, ilman ilmamäärän säätöä, mutta sehän ei oo mikään ongelma kun sen tiedostaa.

    Muistaakseni maksoin siitä 90, mutta on jo aikaakin, alkaa olla jo pikkasen sohlo, elikäs esmes neula varrestaan kulunut,
    mutta on sillä jonkinverran maalattukin, on pelannut kuin buikki.

    Toi on ollut mun käteeni kelvollinen yleisruutta pienestä häivytyspaikkauksesta isoon laakeseen, että sillä saa aikaan hienon ja tarkaan häivytyssumunkin vaikka onkin mukamas iso ruisku jolla tarvittaessa levittää kannullisen hinkkariakin muutamassa minuutissa.
    Vaatii suht ison paineen aakeeta laakeeta maalatessa, että pöllyttääkin jonkinverran, mutta jälki on ihan nättiä.

    Useemmin mä maalatessa ton käteeni nappaan kuin satajetin HVLP ruutan.
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    saakeli, saa tuo astron maalausprojekti jäädä, katon voisin kyllä vetasta kun on jälkikäteen laitettu siihen korotus, valkea helvetin ruma sauma menee ympäri kattoa ja korotus maalattu korin väriin vähän huonolla menestyksellä muutenkin :poff:
    ostin 4 purkkia mattamustaa. millaiset pohjatyöt kannattaa tehdä, jotta se maali pysyis siellä vähän kauemmin kuin muutaman viikon. ei nyt haeta mitään näyttelypintaa, ihan vaan uus ja peittävä väri päälle niin että pysyy. vaatiiko päälle esim jotakin mattalakkaa tms.
     
  3. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites kun ois tarkoitus maalata luukut, ovet ja itse koppa eri kertoina. Tällä vähentäisi sumun määrää kun ei tartte niin pitkään per maalauskerta ruiskuttaa.

    Niin tuleeko osiin helposti sävyeroa tällä tavoin? Maalina kirkas keltainen delfleet raskaankaluston akryyli (f350).

    Tietysti yritän sekoittaa suht samoilla sekoitussuhteilla (supercup) jokaisen maalierän, mutta meneekö silti homma käteen ja autosta tulee kuin sirkusteltta?
     
  4. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    NUS-50, ei siinä mitään erikoista, kunnon karhennus esim. P120-180-240-320
    Sitten vaan huolellinen rasvanpoisto ennen maalausta

    Gutless, kyllä nuo raskaankaluston "perussävyt" ovat sen verran tasalaatuisia ja "yksinkertaisia" ettei kovin helposti sävyeroa saa aikaan. Muistaa vaan sekoittaa maalipurkin huolella joka kerta!
     
  5. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    näin vähän ajattelinkin, pakko vaan kysyä kun olen viimeksi mopoa joskus maalannut eli ei ole ihan tuoreessa muistissa ja tiedossa välttämättä kaikki asiat :rotfl:
    mitä jos päälle tosiaan vetasis jotakin mattalakkaa vielä?
     
  6. s4mpp485

    s4mpp485 1st gear

     
  7. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Nousee toki jos hioo kuidulle asti... Jos maalipintaa vaan naarmuttaa niin ei ne säikeet siitä esiin nouse.

    Pitikin NUS-50 kysyä että millä maalilla maalaat? Akryylivärithän ei lakkaa tarvitse
     
  8. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    motonetin mattamusta, alkydimaalia näytti olevan. vaikka nyt mattaa haetaan niin tekeehän se lakka siitä pinnasta varmaankin vähän helpomman pitää puhtaana? ja parantaa tietysti sitä maalipinnan kestävyyttä.
     
  9. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites kelpaako tuommoisen mattavärin http://www.coravari.fi/media/download_g ... fi_794.pdf

    kanssa normaalinopeuksinen kovetin F361? Ohje käskee käyttämään F363:sta.

    Entäs mahtaako Debeerin kovete ja ohenne kelvata delfleetin kanssa? Minulla olisi niitä ainaskin suoraan varastossa, nimenomaan nopeina (very fast).
     
  10. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Eikös toi F363:kin ole normaalinopeuksista? Ja näillä ilmoilla ei kyllä nopeita kovetteita kannata käyttää muiden kuin erittäin pienien osien kanssa, muuten tulee kyllä kuivaa. Enkä lähtis kyllä eri firmojen kovetteita ja maalia sotkemaan keskenään, toki voihan sitä kokeilla jos välttämättä haluaa.

    NUS-50, melkein kyllä tosiaan laittaisin lakkaa siihen alkydin päälle. Varmistat vaan jo maaliliikkeessä että sopii varmasti alkydimaalille
     
  11. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    jep, soittelin mastonille suoraan kun ei lakkapurkista käyny ilmi mitä tavaraa on :poff:
    sopii alkydin päälle. ei muutako suihkimaan ens viikolla kun loma loppuu ni pääsee töihin sisätiloihin.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    alkydi aika herkästi krymppää akryylin kanssa jos sen ei ensin anna kuivua kunnolla, siis jos se lakka on akryyliä?

    tota kuivumisvartoilua pystyy aika tehokkaasti kiertämään sillä, että vetää mastonia vaan just väriksi ja varsinainen täyttö lakalla,
    toki mattamusta itsessäänkin on jopa turhankin rivakkaa kuivumaan ohuina kerroksina.

    suosittelen kumminkin hiukan testailemaan.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jättäkää nyt suosiolla ne alkydimaalit pois autonmaalauksesta... :odroll:
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Muttakun motonetti ei muutakaan mattimustaa myy?,
    sitäpaitsi maalikaupan satiiniksi sävytetty ja autovärjäykseen tarkoitettu raskoneakryyli saattais jopa olla halvempaakin.
     
  15. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    alkydilakkaa on eli ei pitäs olla mitään ongelmia sen suhteen. joo ajattelin kokeilla vähäsen eri tekniikoilla johonkin näkymättömään paikkaan, miten sitten parasta jälkeä syntyy.
    tai ei sen niin priimaa tartte olla, kun ei sinne katon laelle kuitenkaan näe, ja melkeen minkälainen jälki tahansa on parempaa kuin nykyinen :rotfl:
     
  16. Lassi

    Lassi Gearhead

    Onkos kukaan kokeillu, että mitä tapahtuu jos laitan PPG:n värimassaan (Bc) vaikka akryylivärin kovetetta?

    Jotenkin on semmonen muistikuva että tulis vähäsen kiiltävä ja kuiteskin ihan naarmut kestävä pinta. Joskus omasta mielestä kokeillutkin. Mitä sanoo enempi noiden värien kanssa läträilleet?

    Miun käyttökastiskasta kun on kiilto jäänyt jonnekkin 60-luvulle, niin kiiltoaste olis varmaan paljon lähempi jos lakka jäis pois. Semmonen kuivahko pintahan siitä pitäs saada, millon aina paikkailun jälkeen korjaa vähän sinneppäin..
     
  17. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ei missään nimessä vesivärien sekaan mitään liuotinohenteisten kovetteita!
    Jos kerran himmeää pintaa pitää saada niin osta satiinilakkaa
     
  18. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Ei voi suositella. Kannattaa uskoa että ne kemistit jotka näitä maaleja kehittävät, tietävät mitä tekevät.. 8)(itsekin joskus 90-luvulla kuullut vastaavista kokeiluista mutta en kyllä muista itse koskaan koittaneeni, asiakastöiden kun tulee olla sellaisia että voi antaa takuunkin...)

    Jos haluaa satiinipintaa, niin oikeassa suhteessa mattausaineen kanssa sekoitettua lakkaa vaan värimassan päälle.
     
  19. Lassi

    Lassi Gearhead

    Eikun ihan liuotinväriin, eikä vesiväriin.

    Mut en sitten edes kokeile, kun tyrmäsitte ajatuksen suoraan :D
     
  20. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kokeiltu, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, ainakaan kynäruiskumaalauksessa.

    Jos haet tuota vähän kiiltävää ja naarmun kestävää, niin sekoita rohkeasti lakkaa, kovettajaa ja massaa. Siitä tulee hankalasti maalattaa sekoitus millä on nuo sinun haluamasi ominaisuudet ja vähän päälle. Vakio väreillä ei kannata lähteä turhaan kikkailemaan, maalitehdan on ne sekoittanut valmiksi ja suoraan purkista ruiskuun.
     

Kerro tästä muillekin!