Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Punanen on turhan karkeeta, vastaa suunnilleen p320... Saattanee joissakin villoissa jopa lukea toi vastaava karkeus. Harmaa on hyvä
     
  2. Quest

    Quest Gearhead

    Ei niitä valumia kyllä millään paprulla kannata poistaa, jos ei oo paksu massa niin puhki menee vierestä
     
  3. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Milläs muulla keinoin ne valumat muka saa edes pois?
     
  4. Rappari

    Rappari 1st gear

    Partaterällä rapsuttelee roikun pois ja sit kevyt hipasu ja kiillotus päälle..
     
  5. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Näinhän täällä neuvottu monestikin. Mutta nyt oli mun ymmärtääkseni semmoinen väite ettei tarvis hioa ollenkaan?
     
  6. Quest

    Quest Gearhead

    Tarkka kaveri pärjää pelkällä terällä (muu kuin partakoneen) ja kiillotuksella.
     
  7. Rappari

    Rappari 1st gear

    No eiköhän noita tapoja/tyylejä oo yhtä paljon kun on tekiöitäkin! Ite oon tehny aina kevyen hionnan et lähtee terän jäljet paremmin pois.. :pinup:
     
  8. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Väitän että millään terällä ei etenkään kaarevasta pinnasta saa valumaa pois ilman ettei jonkinlaista kohoumaa tai lovea jää. Tietty menee hifistelyks eikä varmaan perus "kunhan on sininen" -asiakas huomaa mitään vaikka koko kylki olis yhtä perunapeltoa kunhan vaan kiiltää.

    Ite ainakin hion jatkossakin kaikki valumat vesissä, saa varmasti sileän pinnan eikä itsellä ainakaan puhki meneminen ole ollut mikään ongelma. Maltilla kun hioo niin onnistuu kyllä
     
  9. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Aloitin tässä ihan pikkupikku kiveniskemien siistimisen konepellistä jne. Pari isompaa juttua piti tehdä kanssa, otin värin ja 2k-lakan samalta valmistajalta.

    Olisinpa vaan tajunnut ottaa samaan syssyyn sen ns. kynsilakkapullon...sellaista minipensseliä ja hammastikkua kyllä löytyy mutta tuntuu järjettömältä heittää noihin mm-halkaisija kohtiin ensin väri ja sitten lakka...

    Meneekö homma läskiksi sekoitan värin ja lakan kovettajineen keskenään. Siis pensseli-hammastikku-hommiin? Saanko siis lakkamaalin näin vai en?

    Tai sitten: jos otan tuon värin ja käytän sitten 1K-lakkaa jota sattuu pieni määrä löytymään, onnistuuko niin?

    Siis = väri on yhdessä purkissa, lakka toisessa ja lakalle kovettaja kolmannessa.
     
  10. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ei onnistu sekoittaminen, väri on kaiketi vesiohenteista, eli ei liukene tinneriohenteiseen lakkaan. Tulee pelkkää puuroa.
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Auton osia maalailen kellarissa. pintaruosteet pois, fosforihappoa, hiontaa ja ruiskukittiä. Sitten pohjamaali ja pintaväri. Periaatteessa menee ok, mutta pohjamaali ei meinaa tulla ruiskusta läpi. Paine on jotain 3,5 niinku pintaväri -ruiskussakin. Ruisku on putsattu. Pohjamaalia - kovetetta 2/1 + 20% ohennetta. Pitäiskö vaan panna enemmän ohennetta vai mikä mättää?
    Ai niin - suutin maalille 1,4 ja pohjamaalille 1,7. Liekö liian pieni?
     
  12. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Hanki viskositeettikuppi ja mittaa kauanko sillä ohennetulla maalilla menee valua siitä läpi. Sit jos aika on suurempi mitä sun suuttimen koolle sillä kyseisellä kupilla suositellaan, nii ohenna lisää. Tasasia ruiskutustuloksia saa kun ohentaa maalit aina siihen samaan viskositeettiin.

    Eiköhän se 20% ohennettukin tarpeeks isolla suuttimella tuu hienosti läpi! Mut jos haluut pienemmällä suuttimella vetää niin ohenna vaan lisää.

    Täällä aiheesta lisää englanniks:
    http://www.woodsprayguns.com/Informatio ... sity.html#
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    reilusti lisää oharia jos ei tuu ykseiskastakaan läpi, mä vetelen hinkkaripuurojakin yksvitosella, maali vaan pitää ohentaa kuseksi oharia jopa yli 50%, enempi ruikkimista, vähempi hiomista.

    PS: toimii varmaan tosi hyvin pohjamaalin korroosionestomuljut jos sen ja pellin välissä on milli ruuttakittiä?
     
  14. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Nojoo, varmaan se enempi ohennettuna paremmin läpi tulee. Tollanen viskokuppi vois olla hyvä olla. Nythän nimittäin lämmöt on kellarissa vähän toista ku kesällä tallissa.

    En ole kovin kokenut maalari - yrityksen, erehdyksen ja neuvojen kanssa edetään. Yllättävän paljon täälläkin ollaan eri mieltä siitä, miten asiat OIKEASTI pitää tehdä. Kuulemma ammattilaiset tekee yhellä tapaa ja HYVIN tehdään toisella tapaa..?

    En mä sitä ruiskukittiä käytä ku ihan snadisti ja ton pohjamaalin ominaisuuksista en tiedä ruosteen estossa - se kai vaan kuuluu ensinnäkin pintavärin alle (vanhaan autoon) ja toisekseen epoksin ja pintavärin väliin. Nyt on auton sisäosat menossa, niin en oo kyllä epoksia käyttäny, mutta jos tulee ongelmia, niin täytyypä taas kysellä lisää, kiitos.
     
  15. TPA

    TPA 1st gear

    Tuli ihan kantapään kautta opittua menneinä vuosina että ei pidä mennä 2komp.värejä ja kovetteita ynnä tinnureitä läträileen keskenään jos kaapin pohjalle jäänyt ERIMERKKISTÄ tuotetta..Ilmeisesti PPG kemistit tienanneet palkkansa,kun osaavat "suojata"tuotteensa niin juonisti että joku aine osa oli jätetty veks eli aineet maaliosa,kovete,tinneri täydentävät puuttuvan palasen ainelenkissä. Vedin kuorma-auton oviin toista väri kierrosta kun huomasin ettei PPG tinneri riitäkkään ja sisäkantit olivat väriä vailla.Väriä ja kovetetta piisasi mutta tinnerin olin laskenut alakanttiin..sitten kiiruulla hakemaan kaapista Spies Heckerin tinneriä joka oli jäänyt Heckerillä maalailuista jäljelle ja en sen paremmin osannut aavistaa asiaa,aattelin että "tinneri kun tinneri",kiiru kun oli olevinaan.. Kun annostelin sen värin ja kovetteen sekaan se muuttui puolessa minuutissa samanlaiseksi mössöksi kun jäähilejuomat lasissa! Lasittunutta mössöä pakkautui ruiskun säiliön seinille. Juoksin pesemään säiliötä niin siinä ajassa veti puuroksi :eek: koko säiliöllisen väriä..Voi helv..Mikä peseminen siitä alkoi :mad:
     
  16. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllä mun mielestä jotain on pielessä jossei 20% ohennettuna tuu ulos 1,7 suuttimellakaan. Itse kuitenkin ohentelen epoksejakaan korkeintaan tuon 20%. Tuleeko ilman painetta ulos ruiskusta hyvin? Vai tarkoitatko että maalatessa meinaa jäädä pinta kuivaksi? Sulla on melko korkeat paineet, se yhdistettynä tuohon reippaaseen ohennukseen tekee sen että se paine pilkkoo ohuen maalin niin pieniks pisaroiks että kuivuu jo ilmassa ja siks on niin vaikea saada hyvää pintaa. 2.5 on mun mielestä hyvä valinta mittarin päästä. Ruiskulla sit se 2bar.

    Muutenkin oon vähän skeptinen tähän reiluun ohennukseen, DX esimerkiks tuossa mainitsi että ohentaa hiomaväriä 50%. Eihän tuosta jää maalauksen jälkeen kalvoa lainkaan, suurin osahan haihtuu pois. Vai vedätkö sitten vaan niin monia kerroksia että saat vaadittavan kalvonpaksuuden?
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Jotkut pohjamaalit on vähän aikaa hyllyssä huilattuaan ja moneen kertaan avatun kannen välistä haihtuneina niin paksuja etteivät taho tulla purkista ulos, kyllä noihin pitää sit oharia jo pikkasen liiotella.

    Makuasioita enempi toi viskositeetti,
    kaks yliohennettua varvia silti täyttää enempi kuin yks paksuna ruutattu,
    kun ei tarvitse sen hinkkarin ruiskutusjäljen silottamiseksi hioa juur lainkaan,

    maalatessa siis enempi vaivaa, mutta säästää vaivoja takaisin siinä ettei tarvi pahemmin hioa, tapauskohteisesti tietty,

    jotain puolavanteita maalatessa erityisen kivvaa, että hinkkarin hiontaan riittää karhunkielellä pyyhkäisy.

    Toisaalta johonkin kattopeltiin voi sylettää vähän paksunakin ns. röpöhinkkarit, siinähän kivasti koneella hinkatessä näkee koska montot alkaa katoamaan notta ei hivase niin herkästi puhki.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Että kyllä mä johonkin lesonalin 1K hinkkariinkin saatan pistää yli 50% xyleeniä, sehän sit tulee 1,5 millin ruutasta kuin vettä,
    mutta kumminkin haihtuu hiton nopeesti,
    reilulla hajotuksella vaan tekee suht laajoja nopeita liikkeitä niin eipä tarvi pahemmin haihtumistakaan vartoilla, vähän niinku namilakkaa vetäis,
    pinta siliää ja jää kuivuttuaankin hippasen kiiltäväksi.
     
  19. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Huhhuh... Kannattanee kuitenkin noudattaa niitä käyttöteknisiä ohjeita mitä maalin mukaan sieltä maalikaupasta saa... Tuo yliohennus kyllä toimii useimmiten tekijäänsä vastaan siellä pohjien hiontavaiheessa ainakin oman maalauskokemukseni mukaan...
     
  20. Quest

    Quest Gearhead

    Jos ruiskukitin vedät jossakin autotallissa suoraan pellille, niin kai tiedät, että se imee kosteutta kuin pesusieni.
    Kaikki ohenteet ei ole tinneriä ja tinnereitä on eri tyyppisiä -> se merkitse enemmän kuin minkä firman nimi purkin kyljessä lukee.
     

Kerro tästä muillekin!