Auton myynti ulkomaille.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja marko84, 23.10.2024.

1. marko84

marko84 2nd gear

En löytäny tuoretta ketjua.
    Mites näin 2024 jos myy auton ulkomaille, tässä tapauksessa Saksaan. Pitääkö konttorilta hakea paperinen 1 ja 2 osa? Luovari tietty. Mites kilvet jääkö Suomeen?
    Jos käteisellä ei halua myydä ni mikä käytäntö rahan siirrossa, oletan ettei Saksan pankista siirtetty raha näy Suomen pankissa minuuteissa jos siirto tehdään kaupanteko hetkellä. Ja rahahan on oltava ennen kuin autoa luovuttaa.

2. -71 MoPar

-71 MoPar Gearhead

Jos ostaja on oikea Saksalainen on sillä rahat taskussa seteleinä , mikä vika on käteisessä ?
    Voihan sen maksun tekemään pankin tiskille niin saa talletettua ne rahat samantien. Ja kyllä ne molemmat osat olis hyvä olla ainakin se tekninen. Ja jos poistat sen kilvistä niin sekin ongelma poistuu , uusi ostaja voi ottaa siirtokilvet jos on tarkoitus ajaa.

3. En usko että isoja muutoksia tullut näissä ulkomaille myynneissä.
    Minä olen myynyt useasti Ruotsiin, pari kertaa saksaan ja kerran italiaan.

Rahat tulee parissa päivässä tai käteismaksu.
    Travin paperit mukaan ja tekee vielä bill of salen varmuuden vuoksi.

Sieltä ne autot on sitten kadonneet trafin omien autojen listalta sitä mukaa kun äijät on pistäneet omassa maassa liikenteeseen/kilpiin..... Itse olen täällä pistänyt siihen asti liikennekäytöstä poiston.

A

jarkko359 tykkää tästä.
  4. Concarne

Concarne Gearhead

Sitten vielä verottajalle hakemus autoveron vientipalautuksesta netissä Omaverossa 30 päivän sisällä viennistä. Jos ei rahan takia niin periaatteesta.

jarkko359 ja Rannis tykkäävät tästä.
  5. karra

karra Double Gearhead

Broidi vei 2017 Range Rover Velarin Espanjaan kun remontoivat siellä uutta kotia. Sitten päättivät jättää auton sinne ja rekisteröivät paikallisiin kilpiin. Prosessissa kesti tosi kauan, tulli tms veijot kävivät verifioimassa auton että ei ole ns kuuma.

No varmaan reilu pari kuukautta meni laivauksesta niin ei saakaan veroa takaisin. Autohan oli siellä käytössä ja Suomen rekisterissä, eikä heillä ollut tuossa vaiheessa oleskelustatusta siellä.

6. marko84

marko84 2nd gear

Mikä on bill of sale? Luovari?

7. Riku Rotten

Riku Rotten Gearhead

Kauppakirja.

8. marko84

marko84 2nd gear

Eikös luovari aja saman asian kun siihe tulee kaupan kohde, hinta ja asianomaisten tiedot allekirjoituksineen?

9. P. Thornton

P. Thornton 2nd gear

On varmaan makuasia lukeeko yläreunassa luovutustodistus vai kauppakirja. Ajaa saman asian.

10. Riku Rotten

Riku Rotten Gearhead

Kauppakirjaan saa ylös maksut, luovutukset ja mitä nyt tahtokaan siten, että jää todistusaineitoa myös itselle.

11. KTM

KTM Gearhead

Alkuvuodesta myin auton Hollantiin ja meneteltiin näin:
    - ostaja tuli paikan päälle tarkastamaan auton.
    - totesi hyväksi, otti kännykästään pankkisovelluksen, teki pikasiirron ja noin viidessä minuutissa rahat näkyi minun tilillä.
    - allekirjoitettiin molemmat kauppakirja jossa oli auton merkki, malli, vin ja lause, että ostaja on tarkastanut auton sekä auto myydään ”as is”.
    - kilvet kainalossa paineltiin konttorille poistamaan auto rekisteristä
    - ostajalle otteen ykkös- ja kakkososa. Pyysin vielä häntä täyttämään kakkososan, eli jos paperi menee matkalla jostakin syystä hukkaan, niin sitä ei kukaan pysty hyödyntämään.
    - uusi omistaja lähti Hollantiin ja auto jäi odottamaan kuljetusta minun talliin.
    - kuljetusliike haki auton, täytti rahtikirjan jossa auton vin ja tällä paperilla autoa voidaan kuljettaa EU:n sisällä. Muuta ei tarvita, ei rekisterotetta, ei kauppakirjan kopioa.
    - sinne meni ja uusi omistaja laittoi kuvat Hollannin keväästä kun ajeli autolla ja meillä oli vielä silloin lunta polvia myöten.

TopyCa ja marko84 tykkäävät tästä.
  12. TopyCa

TopyCa Gearhead

Tuo on Ehdottomasti tehtävä!
    Jos uusi omistaja ajaa jonkun kuoliaaksi ja olet yhä omistaja voit joutua maksamaan kalliisti...
    Koskee etenkin Baltian ostajia.

13. sibe70

sibe70 Gearhead

Myin auton Puolaan mobile.de kautta. Ostaja laittoi rahat tilille, näkyi 2pv päästä. Täytin rekkariotteen kakkososan ja Trafin kauppakirjan. Kävin Trafin pisteessä missä auto merkattiin myydyksi ulkomaille ja silloin loppui minun vastuuni ja kilvet jäi autoon. Kukjetusauto haki auton ja sinne meni.

Kerro tästä muillekin!