Auton "ostaja" Tsekistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Ke20, 7.1.2026.

1. Ke20

Ke20 1st gear

Myyntiilmoitus Nettiautossa ja sain yhteydenoton Tsekistä Warson Garage:lta. Onko kokemuksia? Jonkinlaiset kotisivut hepulla näytti olevan. Olisi ostamassa autoani.

2. taunusstyle

taunusstyle Gearhead

No ei kai siinä kummempaa ku myy pois jos rahat tulee suoraan lapaseen. Jos meinaa maksella muulla tapaa niin kannattaa varoa, ja tarkka kauppakirja tehä.

3. dart -66

dart -66 Gearhead

Tsekit ovat kuulemma jonkin verrankin ostelleet autoja Suomesta ja hommaa on toiminut. Moblassakin ilmoitelee ja jopa puhuu Suomea...

karra tykkää tästä.
  4. Ke20

Ke20 1st gear

Joo ei lähde auto joillain payball maksuilla. Kuun lopulla tai helmikuun alusta lupaili tulla. Katsotaan.

5. hzemax

hzemax Double Gearhead

Oisko pari vuotta sitten nettiauton kautta tuli ranskasta kysely Imperiaalista. Viesti oli ranskaksi. Google kääntäjällä kääntyi ymmärrettäväksi englanniksi. Pahoitteli, ettei itse pääse autoa katsomaan, joten pyysi lisää kuvia. Seuraavassa viestissä olikin sitten kuva passista ja toteamus auton kelpaavan hänelle. Ilmoitti hoitavansa auton kuljetuksen itse. H hetken lähestyessä ilmoitti, että ranskan valtio vaatii 560e varainsiirtovakuuden minulta oheiselle tilille. Mullahan kellot soi jo, kun näkemättä ollaan ostamassa 20ke autoa. Kävin pankissa kysymässä, että mikä juttu tällänen "vakuus" oikei on. Neiti perehtyi aiaan ja totesi ettei kyllä ole mitään tollasia maksuja ranskassa. Neiti oli myöskin tekemässä gradua juurikin tämän tapaisista nettipetoksista. Annoin koko asiaa koskevan sähköposti kirjeenvaihdon vapaasti käyttöön. Passikopiosta selvittämään, että mikäs jantteri tämä oikein on. Selvisi, että oikea henkilö on olemassa ja peräti muusikko sekä youtube sisällön tuottaja. Laitoin youtuben sähköpostilinkin kautta viestiä, että oisko vähän identiteettivarkaus tässä kyseessä. Ei myöhempiä havaintoja hänestä. sain kyllä selvitettyä että tilinumero oli Irlantilaisen pankin haarakonttori pariisissa.

Summasummaarum aika paljon näki nilkki vaivaa rustailla maileja ja viettää aikaa asian parissa. Itse en vienyt asiaa sen edemmäs, koska varsinaista huijausta tässä ei päässyt tapahtumaan. Jotain hyötyä on näköjään siitä, että olen kyyninen vanha kääpä.
    Toki ulkomaalaiset ostaa autoja täältä, mutta tarkkana kannattaa tosiaan olla.

6. Näitä kusettajaostajajuttuja on aina tietyn väliajan päästä. Näkee heti että on pelkkää paskaa.

Itse olen myynyt Italiaan, Saksaan, Ruotsiin.... ja aina toiminut.
    Antaa ostajalle IBAN ja SWIFT ja käskee panemaan rahat tilille.
    Jos on ostamassa, rahat tulee.

En tiedä miksi tarvisi tietää sen enempää onko "garage" tai joku henkilö tunnettu ja mikä on miehiä. sanoo suoraan että tuossa on tiedot tilitiedot, sinne rahat niin auto on sinun.
    Jos ei onnistu niin, käskee mennä veivaamaan volgaa.

Käteishommat on kans aika mahtavia juttuja. Tuskin kukaan normi ihminen tuolla pyöri kymmenet tuhannet taskussa kuminauha nipuissa...

maxvo2 tykkää tästä.
  7. toyopet

toyopet Double Gearhead

Autoja en ole ulkomaille myynyt, joskus vuosia sitten tuli niitä sen aikaisia huijausviestejä, mitkä paljastui jo heti kättelyssä huijaukseksi.

Yhden paalaimen möin, sekin lähti vähän huijausmaisesti liikkeelle, kun ostaja näkemättä sanoi ostavansa ja sitten maksavansa paypalin kautta.
    Ilmoitin, että jos ostaa, niin rahat tilille, sovittu summa kerralla ja sitten ilmoitan, mistä voi tulla hakemaan.
    Ei nikotellut yhtään, rahat tuli. Nouto sitten venyi ja siinä oli säätämistä, kun tummapintainen kuljettaja ei joko ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää selkeitä annettuja tuotteen mittoja. Mutta eipä siitä sen enempää.

8. MJF

MJF Double Gearhead

Toissakesänä myytiin yksi vanhempi Audi Tsekkeihin, ilmoitus oli Mobile.de sivulla. Parin viestin jälkeen soiteltiin, sovittiin kaupat ja odoteltiin rahat tilille, Heppu tuli lentokoneella tänne ja lähti ajamalla kotia. Oli oikeen asiallinen ostaja.

9. Catiska

Catiska Double Gearhead

Perhanan hankalaa, ainakin nykyisin. Yhden auton jouduin ostamaan käteisellä. Pankit on niin köyhiä, ei niillä ole niin paljoa käteistä, eikä sitä olisi saanut alle viikon varoitusajalla. Viidessä päivässä lypsin kolmen eri kortin kanssa automaateista rahaa ja rullasin niitä kuminauhanippuihin. Mutta, ei ne minun taskuihin olisi mahtuneet, muovikassissa ne piti kantaa.

japetalk, kerkko, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Ne on kuulemma nykyisin nihkeitä antamaan käteistä (ref joku Pirkanmaalainen miljonääri, joka keräsi sata tonnia köyhäinapua somen kautta ja jakoi rahat käteisenä osuuskaupan oven suussa köyhän näköisille, ei meinannut saada sataa tonnia pieninä seteleinä millään irti) puhumattakaan jos menee tallettamaan moista erää, niin jopa on kuulustelu. Ei ollut 90 luvulla mitään väliä. Mä vein KOPpiin muovikassillisen satamarkkasia ja isompia pankkivekseleitä. Tilille meni eikä kukaan huudellut perään.

Bytheyway Oriveden S-marketin henkilökunta heitti sen rahanjakajan tuulikaapistaan pois - ei ollut rahanjakolupaa. No ne setelit jaettiin sit Tampereelle. Ihmekös, jos pienet kunnat eivät pärjää suurille kaupungeille?

japetalk tykkää tästä.
  11. taunusstyle

taunusstyle Gearhead

Joo. Itekki myin auton ja kävin viemässä tilille rahoja niin puolituntia kuulustelivat, joutu kertomaan auton rekkarit ja tiedotki ja auton ostajan. Jos en ois kertonu niin en ois saanu rahoja tilille. :mad:

japetalk tykkää tästä.
  12. japetalk

japetalk 1st gear

Tähän olen kyl itekki törmänny, viimeks viime vuonna kun aattelin jonkun hassun tonnin tiskiltä nostaa. Pankkitoimihenkilö oli vähänko sitä mieltä, et ei ne mun rahoi ol ko ne on heil pankis. No eiko: "Ostan auton, tarviin käteistä." "Ai kui?" "En luota muihin maksutapoihin". Sillä siitä pääsi silloin. Pitsapeku, Alihassan ja Abubabuhan tän on ryssiny meiltä. Välimereen ois pitäny jo vuoskymmenii sitten jotain torjunta-ainei kylvää. Aikain alusta kaiholla muistelen kun Pyreneitten niemimaal setelikassilla saattoi ostaa komioi taloi ja autoi. Tai kon palkka tuli siin pussis jos oli vähän setelei ja loput kolikoin...

taunusstyle ja toyopet tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!