Auton paperit väärällä runkonumerolla, mites rekisteröintikatsastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Iiro, 20.1.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tuli ostettua melkein 50-vuotta vanha raato joka oli ensiksi kärrätty USAsta Saksaan ja sieltä sitten tänne. Kun siitä tein autoveropaperit (tulli maksettu jo Saksaan aikanaan), tarkkasilmäinen verottaja huomasi (halusivat kuvan runkonumerosta), että olin ilmoittanut väärän runkonumeron, eli papereissa olevan. Tästä tämä vyyhti alkoi paljastumaan....

    Auto on siis ilmeisesti ollut joku "latolöytö" USAssa ja sille on Georgiassa tehty jossain vaiheessa uudet paperit ja pistetty ihan kilpiinkin. Mutta, mutta, koska näitä on tehty seuraavasti:
    1971 - 1974 runkonumero: Hxxxx-xxxxx
    1975 - 1976 runkonumero: Rxxxx-xxxxx
    1977 - 1978 runkonumero: Hxxxx-xxxxx

    Ja lisäksi noita 75 - 76 malleja, joka siis mullakin on, on myyty vähän, USAn pään papereiden täyttäjällä, sekä virkailijalla on ollut varmaan "oletus" että runkonumero on Hxxxx-xxxxx , koska näinhän se aina tuossa mallissa on, eikä kukaan ole katsonut kunnolla että ei se ole H, vaan R.

    Tavara on siis housuissa, auto ja autoveropäätös on R-alkuisella runkonumerolla, USA:n paperit ja EU tullauslaput H-alkuisella. Mites tästä eteenpäin ja miten tuon saa kilpiin?
    Kootut selitykset konttorilla?
    Yhteys Trafiin ja sieltä joku lappu jonka kanssa konttorille?
    Muita ideoita?
    Onko jollain kokemuksia miten näitä on aikaisemmin ratkottu?
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mulla oli yhden auton kanssa tilanne, että papereihin oli USA:ssa ilmestynyt väärä kirjain VIN-koodiin. Kyseisen merkin valmistenumero oli kuitenkin juokseva, joten pystyin perustelemaan, että toista samalla valmistenumerolla olevaa autoa ei ole olemassa, eli valmistenumero yksilöi auton. Kirjain korjattiin rekisteröintipapereihin ja tullauksen korjauksena. En tiedä onko tästä mitään hyötyä juuri tähän tapaukseen.

    Pointti on siis se, että viranomaiset ovat ensisijaisesti kiinnostuneita siitä, voiko kirjainvirhe tai korjaukset aiheuttaa sen että jää mahdollisuus, että samalla numerolla oleva auto on maailmassa kahteen kertaan, vai onko auton yksilöllinen identiteetti ko. kirjaimesta riippumaton. Viranomaisia vähemmän kiinnostaa, onko mallimerkintä papereissa juuri oikein, vaan tästä yksilöllisyysnäkökulmasta ainakin omassa tapauksessa asiaa ensisijaisesti arvioitiin.

    EDIT: Tässä tapauksessa, jos H-koodia ei ole tehty, pitäisi kai pystyä perustelemaan että kyseessä on kirjoitusvirhe. Perustelun avuksi tarvitaan VIN-koodista valmistusvuoden yksilöinti, joka varmaan myös löytyy, ja jos löytyisi tieto, että valmistenumero on kyseiselle merkille juokseva eikä riippuvainen ko. kirjaimesta, tämän kai pystyisi tekemään? Taustatiedot pitää olla peräisin mieluiten jostain valmistajan kirjallisuudesta, netistä kopioitu screenshot jossa näitä oli kerrottu ei kelvannut.
     
    Muokattu: 20.1.2022
  3. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Näitä tapauksia paljonkin? Olin pari vuotta sitten selaamassa erään 80-lukuisen museoajoneuvon papereita ja sitten päätin kurkata valmistenumeron. Numero ei ole aivan sama, eli siinä oli samantyyppinen moka kuin aloittajan viestissä. Kyseinen auto on kuitenkin uutena rekisteröity Suomeen, ja jota ei ole koskaan poistettu kilvistä. Joten mokan on tehnyt maahantuojaliike tai rekisteröintiä hoitanut henkilö 80-luvulla. Omistajalle kerroin haavaintoni ja mietittiin mitä tehdä. Todettiin, että valmistenumeron heittoa ei ole kukaan huomannut 30 vuoteen, joten annetaan asian olla. Ja sotkua aletaan selvittämään vasta sitten jos joskus joku ongelma asiasta syntyy.
    Sori etten pysty auttamaan aloittajaa, mutta itse lähtisin paperien kanssa konttorille kysymään, mitä nyt tehdään.
     
  4. hapi

    hapi Gearhead

    Moottoripyörän rekisteröinnissä ei ollut mitään ongelmaa. Siinä S oli muuttunut 5:ksi titlessä. Konttorilla rekisteröinti tarkastuksessa korjattiin vaan oikeat tiedot papereihin. Ainoa ero kysyjän tapaukseen, että verot suoritettiin oikealla runkonumerolla.
     
  5. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitokset kaikille, ainakin tuen ilmauksista ja kokemuksista. Taidan pyörähtää paikallisella konttorilla jonain päivänä ja kysellä että mitä meinaavat...
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!