Auton tuonti Norjasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietteliäs, 15.3.2014.

  1. mietteliäs

    mietteliäs 1st gear

    Suunnitelmissa olisi tuoda vuosimallin -70 harrasteauto Norjasta. Auto olisi tarkoitus ajaa Norjasta Ruotsiin ja Tukholmasta laivalla lahden yli. Ideana, mikäli mahdollista, on maksaa tulli ja ALV Ruotsiin niin säästyisi pitkä penni. Muutama kysymys:

    http://europa.eu/youreurope/citizens/ve ... dex_fi.htm

    Onko linkissä oleva tieto epäselvästi ilmaistu vai enkö vain ymmärrä? Oman tulkintani mukaan Norjasta pystyisi tuomaan käytetyn auton Suomeen maksamatta arvonlisäveroa: ("Tässä tapauksessa EU:n 28 jäsenmaata sekä Islanti, Liechtenstein ja Norja"). Päteekö em. kohta myös "käytetyt autot" -osioon?

    Jos ALV täytyy kuitenkin maksaa, miten käytännössä onnistuu auton tullin sekä ALV:n maksaminen Ruotsiin?


    1. Tullaus/tullin maksaminen


    http://www.transportstyrelsen.se/en/roa ... to-finish/

    Eli auton tuonti aivan samalla tavalla kuin toisi EU:n alueelta, erona ainoastaan se että auto täytyy tullata?

    Miten tapahtuu käytännössä, ajanko auton Norjan/Ruotsin rajan yli ja jätän tullitoimipaikalle ilmoituksen auton maahantuonnista, jonka jälkeen maksan tullin? (Auto on yli 30 v. vanha, alkuperäiskuntoinen, meneekö 0 % tullilla?)


    2. ALV:n maksaminen



    Viitaten jo aiemmin mainittuun kohtaan sivustolla http://www.transportstyrelsen.se/en/roa ... to-finish/

    Eli käytetystä autosta joka on ostettu Norjasta ei tarvitse maksaa ALV:a?

    Toivottavasti joku sai selvää mitä tässä haetaan, kaikenlaiset tiedot ja kokemukset enemmän kuin tervetulleita. Alkaa itsellä menemään pää pyörälle kaikista määräyksistä yms :poff:
     
  2. palotila

    palotila Gearhead

    Tämä on mutu-tietoa mutta luulisin että mahdolliset Alvit ja tullit maksetaan suomeen jos ostaja on kirjoilla suomessa. Soitto tulliin varmaan selvittää asian. Voi olla että joutuu teettämään tullipassin esim jossain suomalaisessa huolintaliikkeessä, Schenker tmv.. Kun ajaa auton norjasta ruotsiin tarttee hakea tullipassiin leima ruotsin puolen tullista ja ilmeisesti sama homma kun tulee suomen puolelle. Tullipassin teettäminen voi olla aika arvokas, kannattaa varmasti kysellä useammasta paikasta. Jos mahdollista käyttää jotain tutun tuttua kanavana. Saatko ajaa sen norjan kilvillä perille? Jouduin kerran oman autoni lähettämään norjasta kotiin rekkakyydillä kun se hajosi ja silloin piti tehdä tuo tullipassi, vuosi taisi olla 2010.
     
  3. mietteliäs

    mietteliäs 1st gear

    Täällä od:ssa on muutamasssa aiheessa sivuttu asiaa sekä esim. http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=12787 on pohdittu miten onnistuu (auton tullaus muualle kuin Suomeen.) Kenelläkään ei tunnu olevan "mustaa valkoisella" kyseisestä menttelytavasta. Pitäisi käsittääksen olla kuitenkin mahdollista. Huomenna soitan tulliin ja kysyn heidän mielipidettä asiaan.

    Omaan tapaukseen liittyen: lähetin sähköpostia Norjan "Trafille". Auton siirto hoituu käytännössä siten että auto poistetaan rekisteristä Norjassa ja tehdään "change of ownership". Tämän jälkeen autolle ostetaan väliaikaiset kilvet (270 NOK/päivä), joilla auton saa ajaa Suomeen. Ainut kysymysmerkki on enää että pystyykö auton tullata Ruotsiin ja jos pystyy niin miten.
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Ruotsiin tullaaminen onnistuu Ruotsalaisen omistajan toimesta. Siis kauppakirja Norjasta ruotsalaiselle tutulle tai bulvaanille, tullaus ja verotus hoidetaan hänen nimissään, sitten kauppakirja häneltä sinulle.

    Muuten tuskin onnistuu. Jos onnistuisi, niin kaikki USA tuonnitkin tullattaisiin Ruotsiin tai Viroon, joissa matalampi ALV kuin Suomessa.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Käsittääkseni EU kansalainen saa tullata romunsa missä EU maassa tahansa. Just siksi Ruotsi pudotti alvia vanhojen autojen kohdalta kun tullasivat Hollantiin. Ja siksi esim kalliimmat hevoset tulee Suomeen Hollannin kautta.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    EUn ulkopuolelta tuleva tavara tullataan EUn ulkorajalla. Voi myös passittaa omaan maahansa jos se on eri.
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Mitäpä Tullista neuvottiin?
    Olisi mielenkiintoista tietää, onko kukaan käytännössä kokeillut tuota EU:n ulkopuolelta Ruotsin kautta tuontia.
     
  8. mietteliäs

    mietteliäs 1st gear

    Heidän mukaan autosta pitää maksaa ALV sekä mahdollinen tulli maahantuonnin yhteydessä (ts. virkailija ei ymmärtänyt mitä tarkoitin kun kysyin ALV:n maksamisesta Ruotsiin). Lähetin Tullille sähköpostia asiasta ja odottelen vielä vastausta. Jos vastaavat, niin ilmoitän tänne.
     
  9. mietteliäs

    mietteliäs 1st gear

    Tälläinen vastaus tuli tullista:

    "Auton saa tullata Ruotsiin, tullauspäätös tulee esittää sitten Suomessa mahdollisen tulevan verotuksen yhteydessä."
     
  10. andreas.

    andreas. 3rd gear

    Em. syistä Saksaan uitettavat autot tullataan tyystin Rotterdamissa.

    Lisäksi kannattaa huomata, että alkuperäisestä vanhasta ajoneuvosta kannettavan tullin määrään vaikuttaa oleellisesti tullinimike. Mikäli onnistuu perustelemaan tullinimikkeeksi museoesineen säästyy vaikkapa tässä norskista yli 10.000€ harrastusrahaa : ) http://www.classicdigest.com/cars/chevr ... ette/21260
     
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Minulle ei edelleenkään ole selvinnyt se ALV kohta...

    Tullaus on yksi asia. Kuten Jusu totesi, tullaus voidaan suorittaa EU:n ulkorajalla tai passituksella kotimaassa. Tämä on selvä. Edelleen, kuten Andreas huomautti, jos tullille onnistuu perustelemaan tullinimikkeeksi museo/keräilyesineen(*, tulli määräytyy 0% (henkilöauton tulli muistaakseni Suomessa n.10% CIF hinnasta).

    *)Tullinimikkeen perustaksi ei riitä pelkkä yli 30v ikä ja alkuperäiskunto. Tulli ratkaisee nimikkeen saamiensa perusteiden ja todisteiden pohjalta. Päätöksestä voi valittaa - Tullille. Periaatteena lienee "keräilyesineen" tunnusmerkit, MA-todistus helpottaa päätöksen saamista.

    ALV on toinen, ihan erillinen asia. Jollei autoa ole myyty Ruotsiin (tai Hollantiin tuossa Rotterdamin tapauksessa), ei Ruotsin (tai Alankomaiden) valtio kanna arvonlisäveroa. Mielestäni tarvitaan siis ruotsalainen henkilö ostajaksi, jotta ALV maksettaisiin Ruotsiin. Näissä vanhoissa autoissa tuo ALV on se isoin menoerä(**, Suomen verolain mukaan 24%, liekö Ruotsissa näille käytössä alennettu ALV kanta (n.12%???)?.
    Hollanin ALV on 6%. Ruotsista auton voi toki myydä Suomeen ALV vapaasti, kun ollaan jo EU:n rajojen sisällä.
    Ymmärtääkseni tuo Hollanin verokannan hyödyntäminen keski-Euroopassa perustuu nimenomaan hollantilaisten jobbarien ja bulvaanien bisnekseen. Ostavat auton Alankomaihin ja myyvät sen samantien asiakkaalleen esim. Saksaan.

    **)Huom. ALV maksetaan vasta tullatusta hinnasta, eli CIF-hintaa lisätään ensin tulli ja sitten saadusta summasta tilitetään 24% valtion kirstuun.

    Autoveron Suomeen joutuu maksamaan joka tapauksessa, jos auton aikoo rekisteröidä Suomeen, mutta se jää vuosivähennysten ansiosta mitättämäksi menoeräksi edellisiin verrattuna.

    Jos Ruotsin ALV kantaa pystyy hyödyntämään Suomeen rekisteröitäviin, EU:n ulkopuolelta tuleviin autoihin, oppisin mielelläni, millä menettelyllä (paitsi Ruotslaisen väli-omistajan kautta) se onnistuu.
     
  12. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    Kyllä onnistuu,auton voit tullata ja Alvit maksaa mihin tahansa EU-maahan.Ite toin joskus 2005 Sveitsistä 61-Corvetten ja Alvin maksoin siitä Saksaa heti Sveitsin ja Saksan rajalla,tullia ei mennyt.Tuo tulli 0% yli 30v vaihtelee eri maissa,esm.Virossa on kuulemma erittäin vaikeaa saada läpi.
     
  13. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Uppista!
    Miten tässä kävi?
    Tullattiinko lulla Ruotsissa?
    (Tullilla ei ole suurempaa väliä, mutta jos pääsee maksamaan Ruotsin ALV mukaan Suomen sijasta niin puhutaan jo rahoista)

    Olisi kiva kuulla, onnistuiko tuo käytännössä...
     
  14. 455STW

    455STW Gearhead

    Mikä on Norjan tuonnin tilanne/säännöt tänä päivänä?
    Jostain bongasin että yli 30v. autosta ei tarvitse maksaa tullia Ruotsiin ja alv olisi 12%.
    Onko jollain tietoa ja/tai kokemusta?
     
  15. M

    M Gearhead

    Juuri ostin osia yksityiseltä Norjasta. Norja on EU:n ulkopuolista aluetta, joten tuonti kuin jenkeistä. Paitsi että Norjalla ja suomella on tullisopimus eli tullia ei pitäisi mennä. Alv ja verot normaalisti.
     
  16. 455STW

    455STW Gearhead

    Ok thanks. Entä kokonainen auto jos on ajelemassa Norjasta Suomeen? Mitä Ruotsin/EU-ulkorajalla voi/pitää hoitaa/maksaa?
     
  17. poikelin

    poikelin Gearhead

    Mites tapaus jos tuo esim harvinaisen auton osan eli selkeesti museoautoon esim moottorin. Tuleeko se halvemmalla jos sen saa museoesinee tuotua?
     
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    ALV tilitykseen ei vaikuta museo tai keräilynäkökohdat.
    Museoautoja on saatu tuotua 0% tullilla (norm 10%), mutta museo- tai keräilyauton osiin Suomen valtio ei tietääkseni sovella noita keräilyesineen EU säännöksiä.
    Itse toin keväällä 1942 Buickin, mutta tulli ei hyväksynyt sitä keräilyesineeksi, koska auto ei ollut ajokunnossa ja vaatii vielä kunnostusta tai entisöintiä. Siis täydet tullit tuli maksettua.

    Ja vielä kerran; Normaalitapauksessa EU:n ulkopuolelta Suomeen tuotaessa maksetaan;
    - ensin 10% tullimaksu CIF hinnasta
    - sitten 24% ALV yllä lasketusta summasta (siis CIF + tulli)
    Siispä tuo ALV on se ylivoimaisesti suurin viranomaismaksu,
    ja juuri siitä tässä nimenomaisessa ketjussa keskustellaan;
    Jos Norjasta ostettu auto tullattaisiinkin EU:n länsirajalla Ruotsissa ja maksettaisiin Ruotsin ALV 12% ja sitten ilman ALV Suomeen niin siinä se potentiaalinen säästö.
     
  19. poikelin

    poikelin Gearhead

    Mä toin 66 mustangin museoautona vaikkei ollut ajokunnossa eli ei se ajokuntoisuus voi vaikuttaa asiaan. Paitsi jos hinta oli alle 5tonnia niin useimmiten tulli menee.

    Totta jos osista ei menis tullia niin kaikkihan tuotais muttereina.
     

Kerro tästä muillekin!