autonkierrätys firmat tahtovat monopolin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Doe, 17.9.2005.

  1. Doe

    Doe 1st gear

    juu eli tossa uutisia katoin ja näyttäs pahasti siltä että autonkierrätys tahtoo lain voimalla monopoli aseman. Tämä romutustodistuksen vaatiminen aiheuttanee sen että kohta ei ole ns. lato löytöjä koko suomessa joka taas taitaa vaikeuttaa aika lailla harrastaja kenttää jotka koittavat raadosta kasata vielä auton. Toivottavasti moiset lait ei tule menemään läpi.

    kirjoitusvirheet ja ajatuskatkot pienen hiprakan piikkiin 8)
     
  2. amis

    amis 1st gear

    Ei vois muuten enempää enää vituttaa jos se laki menee läpi :mad:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se nyt on taas sitä samaa bullshittiä, kuin se, että bensakauppiaat haluaa bensanäpistäjän auton takavarikkoon ja että paineilmasta pitää laskuttaa, jos ei samalla osta ylihintaista bensaa "palveluasemalta", jossa palvelu on sitä, että otetaan kassalla rahat pois eikä jakajalla ja samalla kuvitellaan, että jos yli 25 vuotiaiden autojen verotusta helpotettaisiin, niin kaikki toisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi 30 vuotisia jenkkejä Saksasta ja hyvinvointivaltio kaatuisi verojen puutteeseen.

    Kyllähän romutustodistus kai nytkin vaaditaan, mutta onneksi pienestä lisämaksusta auton saa poistaa rekisteristä myös niin, että sitä ei tarvitse romuttaa, vaan sen voi varastoida pahan päivän varalle. Auton väliaikaiseen poistamiseen kilvistähän voi olla montakin syytä, mutta mitäs niitä listaamaan.

    Jos romumaakarit eivät saa tarpeeksi romuautoja, niin ehkä niiden pitäisi miettiä, miksi ihmiset ei vie autojaan niille, vaan jonnekin muualle. Mutta ei, Suomessa pitäisi aina säätää joku erikoislaki jokaikiselle niuhottavalle kuppikunnalle, jotta koko muu maa joutuisi muuttamaan tapojaan ja jotta tämä kuppikunta saisi siitä itselleen jotain rahallista etua.

    Ekaksi niiden romuttajien pitäisi tarkistaa, että moniko niistä 70000 vuosittaisesta rekisteristä poistosta, jotka ne luulee menettäneensä, tosiaan menee romuksi kuusen alle ja moniko palaa liikenteeseen, mikä Suomessa, mikä jossain muussa maassa.

    Olisi Suomessa aika hurjan näköistä, jos kymmeniä tuhansia autoja vuosittain pitkin metsiä. Kymmenessä vuodessa niitä olisi 700 000 kpl! Ei jaksa uskoa, että näin tosiaan olisi, kyllä tossa on takana joku kummallinen tulkinta tai silkka tilastoharha.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ettekös te tiedä. Liikenteessä - siellä ne vanhat romuautot ovat!
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jos ei kepillä niin porkkanalla. valtion kassasta rahat?
     
  6. Saksassahan tämä meni silleen että valtio lupasi 2.500.- autosta jos sen vaihtaa uuteen.Kauppa kävi hyvin ja autokauppiaat kuittasi 2.500.- valtiolta per halpa auto :rotfl: .Arvatkaapa romutettiinko ne autot,eipä tietenkään,kauppiaat myi ne Afrikkaan. :soosoo:
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikös tätä tänpäivästä uutisoinnin juttua kokeiltu jo jossain välissä? Vai saiko siitä jonkun lahjakortin uutta autoa varten? Idea oli kuitenkin et sen romutettavan auton piti olla katsastuskuntoinen, mikä IMO on sama kun sytyttäis sen tonnin vaik palamaan.

    Mut on lapsena opetettu et jos joku on rahan arvosta ni se pidetään kunnossa eikä sitä viskata rokeen.

    Ajan nyt kaikki ajoni autolla joka maksoi alle tonnin. No, alle 500. No ok, makso vaan pikkusen enemmän kun tankillinen bensaa siiihen. En aja sillä siksi koska ei ole varaa parempaan vaan siksi että korimalli miellyttää silmää, suorituskyky on passeli ja auto on tarkoituksiini riittävän tilava.

    Voin heti vaihtaa sen uuteen nopeampaan, tilavampaan ja vähemmän kuluttavaan jos sen saa halvemmalla.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Muokkasin tekstiäsi pikkaisen osumaan minuun

    Muuten samat asiat eli vaihtaisin heti uuteen nopeampaan, tilavampaan ja vähemmän kuluttavaan ja yhtä kauniiseen jos sen saa halvemmalla.

    Mutten rupea maksamaan yli 28 tuhatta e ahtaammasta ja RUMEMMASTA samanmerkin uudesta autosta.
    Seuraava kori malli miellyttäisi itseäni, muttei se ole kuin vanhimmillaan päälle vuoden nuorempi eikä sitä saa ilman ABS jarruja kunnollisella varustelulla jos edes saa ilman ABS jarruja.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä kattelin et mun autoa lähinnä vastaava kippo maksais 140te.
    Jos siis varusteet: 5.0 veekasi, automaatti, takaveto, ilmastointi, kangassisusta, 7" näytöllinen mankka, lukkoperä, yms. Siinähän se tonni auttais, sillä sais esim tupakointipaketin ja pari mukitelinettä. Niitä Mulla onkin vähänlaisesti että parannettavaa tuossa olis.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    autokierrätyksen mainos paikallislehdessä:

    hukan tiellä...

    500000 hyödyntämiskelpoista osaa hylätyissä romuautoissa. anna niille uusi elämä kierrättämällä autosi oikein




    :mad:
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eikös vanha-autoharrastajat tee juuri tuota?? :poff:
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Jossain oli juttua, että onko Suomen Autokierrätys Oy, Autotuojat ja -teollisuus ry:n omistama?
    Onhan se!!!!!!
    https://www.autotuojat.fi/me/yhteistyotahot
    Elikkä Suomessa on ihan toimiva ikiliikkuja! Miten tuo on mahdollistettu?

    Onko mahdollista, että tämä ikiliikkuja vaikuttaa moneen autoihin liittyvään asiaan niin, että muutoksia tulee vain Autontuojien omistajien eduksi?
    Mitenkähän Bernerskä on näiden lobauksessa?

    Esim. Korin vaihto kolarikorjauksessa on torpattu autotuojien toimesta niin, että korin vaihdossa ei ole luovuttu autoverosta.
    Olisi kansantaloudellisesti järkevää korjata, ainakin kalliimmat autot, kori vaihtamalla, ilman autoveroseuraumusta. Työllistäisi monia.
     
  14. Mac

    Mac Gearhead

    Kyllähän tuolla korinvaihto olisi varmasti työllistävää ja kansantalouteenkin voisi vaikuttaa, mutta saattaisi olla perin negatiivinen vaikutus sen korjattavan auton omistajan talouteen.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Enempikin siinä olis taloutta parantava vaikutus, kun AVK:n kalleimmat kolariautot ei menis paaliin heti (vain korikehikko), vaan ne vois korjata kunnolliseks melkein kuka tahansa.
    Autontuojat/Autokierrätys on vastustanu koko ajan autoverotonta korinvaihtoa. Vakuutusyhtiöt ovat yrittäneet sen mahdollistamista.
    Autontuojilla on ollu valta, ja paremmat lobbarit päättäjien suuntaan?
    Jos autovero poistuu, niin korinvaihto tulee mahdolliseksi?
     
  16. Mac

    Mac Gearhead

    No jos"kuka tahansa" voisi korjata, niin ehkä voisi jotain säästääkkin, mutta ammattimiesten toimesta ei.
    Ja jos autovero poistuisi, niin sehän tekisi korinvaihdoista vielä kannattamattomampia, kun ei olsi sitä autoveroakaan keinotekoisesti nostamassa auton arvoa.
     
  17. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Entäs mitäs se tekisi nykyisille olemassaoleville korinvaihtoautoille?
    Veron puuttuessa prosentit "nollautuu"?
    Toki "uuden" auton vaatimukset ei poistu...
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Paljonko nyky autoon maksaa korikehikon vaihto maalauksineen? Jotenkin tuntuu että saman verran kun autoveroton uusi auto. On siinä vaan iso työ kun vaihdat kaikki johtosarjoista lähtien,autotehtaalla ammattilainen asentelee niitä paljon nopeammin kun tietää niksit.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Noin 15 vuotta sitten maalattu V70 kori oli 3000 euroa tehtaalla. Ei myyneet maalaamattomana. Silloin oli yks aika, kun oli tyrkyllä mahdollisuus vaihtaa kolariautoon samanlainen kori, ilman autoveroaseuraumusta, mutta joku torppas sen.
    Jos toisesta autosta vaihtaa osat toiseen koriin, niin nopeempaa se on kuin kunnon kolari paukusta oikoilla. On niitä tullu tehtyä aikoinaan, niitä korin vaihtoja, toki nyt on enempi tavaraa, mutta pidän osien vaihtoo suht helppona hommana varsinkin, jos keskittyy yhteen merkkiin.
    Toki ei se korinvaihto kannattane ihan niihin halvimpiin.
    Vastustajat, ja epäilijät tulee sieltä autotuojien suunnasta, tai jotenkin niiden piirissä toimivilta.:cool:

    Nykyisin aika pieneltä näyttävä kolarivaurio tekee autosta purkuauton. On kansantaloudellinen tappio laittaa miltei úus auto heti paaliin. Yleensä siittä ei hyödynnetä, kuin muutama osa. Autotuojat tykkää....
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Oliko se luukkuineen päivineen se kori? Kyllä minä ostaisin tolla 3-5te hintaan uuden korin siihen 70 tai 80 luvun autoon jos oikein haluaisin.
     

Kerro tästä muillekin!