Autot joissa arvo putoaa hitaasti...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja wolfvan, 29.6.2011.

  1. wolfvan

    wolfvan 1st gear

    Pitäis hankkia sellainen käyttö auto jossa arvo tippuu hitaasti.

    Harrastepuolen vehkeissä veikkaisin ainakin hyvin arvonsa pitävät...

    3g koppainen pontiac firebird, chevy sportside!

    lisätkää muita vaihtoehtoja...
     
  2. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ostat 50 egellä ladan ni sen arvo ei paljoa tipu.. :rotfl: :rotfl:
     
  3. anakondaa

    anakondaa 1st gear

    Eikös ainakin farkkumeset ole hinnoissaan ollut aina
     
  4. vuutainen

    vuutainen 1st gear

    audit on yks vaihtis itellä ainakin toi A4 on pitänyt arvonsa hyvin :eek:
     
  5. Windsor

    Windsor Gearhead

    Samaa mieltä vuutaisen kanssa, Audit pitää hyvin hintansa, ainakin A4 mallit.
     
  6. tammercity

    tammercity Gearhead

    Joku perus sikafarmari caprice/custom cruiser/electra 70-luvun lopusta 80-luvun alusta mitä saa johonkin 1000-2000e niin eipä noissa hinnat enään paljon alemmas voi tulla jos vaan myynti vaiheessa leimassa on ja liikkuu.
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä oon itte kelaillu jotain 4Gen Camaroa. Mun kilometreillä ihan sama että onko kutosella vai kasilla.

    Sitten kaikista "riettain" ajatus, jota tuskin tulen toteuttamaan, olisi ruuvata johonkin 4d jenkin (Chevelle, Chevy Nova,tms.) koriin bensapihi 2000-luvun tekniikka, vaihteistoineen ja perineen, rakentaa alusta vimpan päälle ajo-ominaisuuksien ehdolla, ruostesuojata kori kunnolla, panostaa äänieristykseen ja yleiseen ajomukavuuteen ja -viihtyvyyteen,jne. Toisinsanoen rakentaa nykyauton ominaisuuksilla varustettu vanha jenkki ympärivuotiseksi käyttöautoksi. Prosenttisotaa tosin joutuu jo käymään noilla muutoksilla tosissaan, mutta lopputulos olisi ainakin mieleinen.
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Sama pätee aikalailla lähes kaikkiin 80- luvun autoihin. Jonkun suht. hyväkuntoisen ja leimassa olevan esim. DX-Corollan saa jollain muutamalla satkulla ja myydessä saa kyllä omat pois, ainaki jos se on leimattu.....
    tai sama ton ikäluokan ns. "kalliimmissa" ajoneuvoissa. On juuri sen ikäisiä ettei ne hinnat enää laske. Ittellä ko. ikäluokan japsimaastureita ja vastaavanlaiset ollu jo vuosia samassa hintaluokassa ku sillon kun ekat ostin.....
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Tai Corveten. Ongelma voi olla vain siinä, että kumpiakaan ei saa 50 eurolla. :-?

    Mutta jos tosissaan puhutaan, niin joku 80-luvun lopun Corvette voisi olla köyhälle hyvä vaihtoehto. Ei ole hinta paljoa tippunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Hyvä nyrkkisääntö on että henkilöauton arvo puolittuu aina 3-4:ssä vuodessa. Tämä pätee sekä uusille että käytetyille autoille tuonne 15-20 ikävuoteen asti, jossa vaiheessa auton kunto alkaa vaikuttaa enenmmän kuin ikä (koska auton korjaamiseen menee vuodessa huomattavan suuri rahamäärä auton arvoon verrattuna). Nopeiten laskee katumaastureitten arvo, hitaiten pikkuautojen arvo. Markkamääräisesti eniten säästää siis luonnollisesti ajamalla mahdollisimman halvalla vehkeellä (korjaamalla itse, syömällä näkkileipää, jne.).
     
  11. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Impala SS 1996. Kokemusta on.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    joo. edellisestä maksoin 80e, annoin leimaloppusena kaverille, jonkun aikaa ajettuani ja pari kertaa leimattuani. rumeni entisestään ja vaihtoi omistajaa 300e:lla... :rotfl:

    toi nykyinen oli hinnakas mut on se ollu kyl hyvä.
     
  13. DD6

    DD6 Gearhead

    Saab 900, ne viimeiset "oikeat".
    Alkavat olla katoava vara, ja hinnat eivät ainakaan kovasti lähde laskemaan.
     
  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onkos tarkoitus ajaa paljonkin vai lähinnä sijoittaa eli onko esim. polttoaineenkulutuksella/huoltoystävällisyydellä/varaosien saatavuudella merkitystä? Ja missä hintaluokassa?

    Nämä nyt ovat tietysti täällä Ruotsissa mutta esimerkiksi näin siistien tämmöisten hinta tuskin tulee ainakaan laskemaan:
    W123 Diesel
    190E
    E220
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kauppalehden mukaan peltietana renuu 2cv on paras sijoitus, keskimääräinen hinnan nousu vuodessa 212 %
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kauppalehti my ass. Warre maksoi aikoinaan 10 tuhatta mummonmarkkaa. Kun sen ajoi ulos alle sata kilsaa mittariisa sen arvo oli 1000mk. Sii' sen hinta ei tippunut. Eli osta ei ussi vaan joltain kuka ostanut Warren nii hinta ei putoo ja arvo*_( s'ilyy.
    Osta uus Maybach niin euroina tippuu hinta rahallisesti eniten. Osta ei uus vaan vuoden kaks veivattu v'h'n ajettu saksantuonti audi niin prosentuaalisesti hinta ei putoo paljon. Ai ei vai_ Mit" enemm'n niit' rupee olee satoja nettiautossa niin hinnat tippuu. Autossahan ei ole mtn mit''n vikaa, mutta paljon tarjolla olevia myym'tt;mi' kiesej' vaikuttaa k'ytetyn myyntihintaan. Voyager vain yksi esimerkki mit' ei voi vertaa Maybachinn, muta tajusitte pointtini_
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Sanotaan tähän näin notta että kun tuon 02 Sebringin käyttikseksi ostin niin laskin kyllä sillä tavalla että ei siinä edes köyhä mene konkurssiin jos autosta saa 10 v:n kuluttua nolla Euron Jeniä. Autohan on toiminut toistaiseksi moitteitta ja jos sama linja jatkuu vielä parikin vuotta niin rupee olemaan voiton puolella. Tässä yks näkemys. Veikkaan että kovin huoletonta ajelua ei tarjoa joku 80-luvun Corolla tahi Saabi.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tossahan noita jo tuli. Kiteyttäisin seuraavasti (sen kummemmin merkkejä mainitsematta). Joko

    1. Auto, jolla on ikää sen verran että hinta ei enää laske - ehkä jopa nousee. Eli n. 15-20 vuotta.
    2. Jos uudempaa autoa mielii, niin joko tuleva keräilyharvinaisuus (kuka ne tietää) tai sitten ihan perus-perus-karvahattumalli. Luksuspirsseissä tuppaa hinta tippumaan nopeammin.

    Omakohtaisia kokemuksia kohtaan 1. on '86 ElCamino 4.3 EFI (hinta nousi omistuksessani 90-luvun lopulla) ja kohtaan 2. uutena ostettu hinnat alkaen Citroen Xsara (hinta tippui 12% vuodessa), toisesta äärilaidasta taas Audi A8 (hinta tippunut 13 vuodessa keskimäärin n. 23%/vuosi, ekana vuonna siis n. 32 000 e...)
     
  19. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Tää on kyllä sikäli mielenkiintoinen asia, että varmaan ainakin puolet autoilijoista ajaa mittavien laskelmien jälkeen omasta mielestään taloudellisesti just sillä kaikkein järkevimmällä valinnalla ja silti ne valinnat on ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Autokauppiaat puukottaa sitten säälittä selkään kun tietävät täsmälleen missä sen asiakkaan pehmein kohta on ja kynii joka pennin jonka vaan irti saa.

    Sitä on täysin mahdotonta ennustaa tuleeko jostakin uudesta autosta joskus "haluttu klassikko" tai "keräilyharvinaisuus". Pitäisi tietää miten elämä, ihmisten arvostukset ja lainsäädäntö tulevaisuudessa muuttuu. Odotusarvo on kuitenkin, että ei tule. Ne "varmat" klassikot on usein sellaisia, että niitä on säilössä vähän joka toisella ja sitten kuolinpesät myy niitä täysin saturoituneille markkinoille joissa korkeintaan muutama ostaja etsii sitä kaikkein parasta time warppia ja kaikki loput on silkkaa ongelmajätettä. 80-luvun massavalmiste ei muutu 50-luvun klassikoksi vaikka odottaisi 100 vuotta.

    Vanhaa romua koskevista lainalaisuuksista selkein on se, että paras tavara ei ole ollut halpaa missään elinkaarensa vaiheessa. Koskee muuten aivan erityisesti autoja... Ne illuusiot ilmaisista muskelijenkeistä energiakriisin syövereissä saa vähän perspektiiviä kun suhteuttaa siihen, että tsupparin tuntipalkka oli jossain markan nurkilla.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Miksi pitäsi?
    Jos ynnäät kaikki, ihan kaikki, kustannukset mitä auton käytöstä esim. 5 vuoden aikana tulee huomaat niiden olevan monikymmen kertaiset sijoitetun pääoman arvonalenemiseen nähden.
    ts jos nuukuutta ajetaan takaa, niin eniten säästää hankkimalla halvoilla vakuutuksilla ja kulutuksella ajettavan ja käyttötarpeeseen sopivan pelin.
    No yleensähän sellaiset autot parhaiten arvonsa pitävätkin :)
     

Kerro tästä muillekin!