Autot sijoituksena

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja shark, 24.12.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pitää silti muistaa että 70-luvun malaice mustangienkin hinta on noussut ainakin mitä tässä joskus katsoin eikä cologne V6 tai se ohc ole mikään huippu sekään.

    Mutta...mahdotonta ennustaa. Kuulemani perusteella noi on aika vähän arvostettuja. C5 ja C3 välissä joten siinä mielessä olen kyllä samaa miltä bowtien kanssa. Jos noitten hinta raketoisi, se olisi raketoinut jo tyyliin fox musse.
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Hei bowtie sä tiedät varsin hyvin että autot on just niin tehokkaita mitä niistä tehdään....
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei ole. Monessa C3:ssa alle 200. alimmillaan 1975 165hp.
     
    Muokattu: 14.7.2016
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Yks mun corvetestani on juurikin tuo 163 hp L48, eikä se siitä urheiluautoksi muutu vaikka nokalla olis LS6 isolohko. Tuossa vuosimallissa katalysaattori oli ekaa kertaa. Oma on täysin tehdaskuosissa eikä sitä toimestani koskaan tulla muuttamaan tehokkaammaksi.
    Tuo teho on muutenkin aika maksimi, mitä noissa vanhemmissa ajettavuus sallii.

    Vasta C4 ajo-ominaisuudet alkoi olla sitä luokkaa, että voidaan samassa lauseessa mainita sana urheiluauto.
    Vanhemmat on primitiivisestä alustastaan johtuen melko paskoja, sen huomaa heti, jos on joskus oikeaa urheiluautoa ajanut.
    Sen saman yli 200 hp tehon voi tunkea vaikka minkälaiseen koppaan, mutta ei se koppa urheiluautoksi tehon myötä muutu.

    Ajettavuus on aina urheiluauton pääkriteeri.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Toi on kyllä asiaa. Mä rupesin aikoinaan jenkkitouhuihin alfa 156 2,5 v6:sen ratista ja olihan se 3 gen transu vakioalustalla kyllä sen jälkeen aivan järkyttävän surkea ajettava. Tietyillä parannuksilla siitä tuli yllättävän hyvä. C4 vetessä on käsittääkseni jo vakiona aika paljon parempi alusta kun 3gennereissä.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Alkuperäiseen aiheeseen liittyen noitten autojen arvonlaskusta: Alfan vaihdoin 8 vuotta sitten päittäin pontiacciin, vastaavia alfoja saa nykyään helposti 1500 eurolla, ponu piti koko ajan sen 8-9 tonnin arvonsa eli jonninmoinen ero......
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No tuohan sopii heille jotka nauttii remontin keskellä asumisesta ja muutosta 2 v välein. Analogia autopuolella olisi että ostaa käyttöautoksi väsähtäneen tulevan keräilyharvinaisuuden ja kunnostaa sen arkiajojen ohessa. Itsellä ei pälli kestäisi kumpaakaan, joten koti ja käyttöauto valitaan omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan mahdollista arvonnousua miettimättä. Jos asuntoihin tai autohin haluaa sijoittaa, niin ne sitten erikseen, plussaa jos niistä on jotai iloakin itselle ja autoista on ennemmin kuin asunnoista - tosin tuottokin keskimäärin huonompi.

    Mites se autojen myyntivoiton verotus? Itse olen tainnut unohtaa ilmoittaa, tosin kulujen kanssa menisi vähennysten puolelle. Hmm. jos ilmoittaisi verottajalle olevansa autosijoittaja, niin saako "huonojen sijoitusten" tappiot vähentää pääomatuloista?
     
  8. jenkula

    jenkula Gearhead

    Nykyään on muotia ilmoittaa firman toimialan kohdalle että kaikki laillinen liiketoiminta,kai sitten saa vähentää liiketoiminnasta aiheutuvia kulujakin vähän joka puolelta.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Meinasin yksityishenkilöä.
     
  10. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mitä nopeasti katselin Verohallinnon ohjeesta niin näyttää käyvän luovutustappioksi, mutta on vähennettävissä ainoastaan luovutusvoitoista, ei kaikista pääomatuloista.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mitä kohtaa katselit? Piti itsekin selailla ohjetta, onkos tässä jotain ristiriitaisuutta (voitto on veronalaista, mutta tappio ei vähennyskelpoista):

    Tavanomaisen koti-irtaimiston ja henkilökohtaisen omaisuuden luovutukset
    Tavanomaisen koti-irtaimiston luovutuksesta saatu voitto on verovapaata tuloa, jos omaisuus on ollut verovelvollisen omassa tai hänen perheensä käytössä ja tällaisesta omaisuudesta verovuoden aikana saadut luovutusvoitot ovat yhteensä enintään 5 000 euroa. Tämän määrän ylittävä osa saaduista voitoista on veronalaista tuloa (tuloverolain 48 §:n 1 momentti).

    Autoja ja veneitä sekä arvokkaita tauluja ja taide-esineitä tai muita sijoituskohteita ei pidetä tavanomaiseen koti-irtaimistoon kuuluvina. Niistä saadut luovutusvoitot ovat kokonaan veronalaista tuloa.

    Tavanomaisen koti-irtaimiston, auton, veneen ja muun henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetun omaisuuden luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen (tuloverolain 50 §:n 2 momentti).

    Löytyy tuolta: https://www.vero.fi/fi-FI/Syventava...tuloverotus/Omaisuuden_luovutusvoiton_verotus

    e: Eihän siinä mitään ristiriitaisuutta ole, normimeininkiä.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Just noin Kekkoslovakiassa! Jos saat voittoa 33% valtiolle. Jos kusee kiltuille, et saa vähentää...
     
  13. jenkula

    jenkula Gearhead

    Jos vuoden aikana kunnostaa ja katsastaa muutaman käyttöritsan,niin pitäskö niistä maksaa veroja valtiolle? Tietenkin itse ajelee niillä vähän työmatkoja jne,ja sitten kun kyllästyy niin kenkään sen eteenpäin
    Esim.ostaa 500-1000e viallisen pelin ja saa myydessä siitä 1500-2000e

    LISÄTTY:Mitäs jos sulla on piha täynnä romuja mitä kunnostat pitemmällä aikavälillä,mites niistä joutuu veroja maksamaan myydessä?
     
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Tämän päivän Hesarissa oli erinomainen juttu pitkänlinjan jenkkiharrastajasta, Pekka Vesterisestä ja hänen upeista autoistaan.

    En oikein keksinyt minkä topicin alle tämä jutunaihe parhaiten kuuluisi, joten laitan sen nyt tämän jatkoksi, kun siinä kuitenkin tuodaan esiin jotta harrasteautokin toki voi olla sijoitus, eikä laisinkaan hullumpi, kun siitä voi halutessaan aina silloin tällöin nauttia ja lähteä ajelulle.

    https://www.hs.fi/kaupunki/kerava/art-2000006110260.html

    Nämä ovat monelle pääkaupunkiseudun cruisingeissa käyneille toki tuttuja pelejä, mutta onpas kerrassaan hieno kavalkaadi kertynyt ukolle vuosien mittaan.

    Hyvää vastapainoa kiireiselle yrittäjälle, lähteä välillä ulkoiluttamaan jotain mieluista autoa, kun sää sen sallii.

    Tokihan näillä liikuttaessa se tuottaa silmäniloa ja hyvää mieltä myös monille kanssaihmisille liikenteessä.
     
    rekkamies, isalmela, TopoTA ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. LoftusChikk2

    LoftusChikk2 1st gear

    Jos mietit autoja sijoituksena, niin mieti, mikä on niiden arvo vaikka viiden tai kymmenen vuoden päästä. Tottakai voi tehdä hyviä löytöjä ja autojen arvonnousu on mahdollista, mutta se ei ole niin ennustettavaa kuin osakesijoittaminen. Esimerkiksi osakesalkku voi olla taloudellisesti varmempi valinta. Autot voi olla kiva harrastus ja ajoautot antaa fiilistä, mutta sijoitusta ajatellen osakesalkku tuo yleensä tasaisempaa tuottoa. Pysyvä kulkuväline voi olla parempi vaihtoehto kuin ruosteinen projekti autotallissa.
     
    Carillo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!